Тренінг позитивної адаптації підлітків
в соціумі
«Я відповідальний за власне майбутнє»
Практичний психолог
Беженар Т.О.
Хмельницький, 2020
Принципи роботи в тренінговій групі:
*Принцип активності всіх учасників: у ході занять члени групи постійно включаються в різноманітні дії - програвання та обговорення рольових ситуацій, спостереження за поведінкою учасників, виконання спеціально підібраних вправ і т.д.
*Принцип дослідницької позиції: у процесі роботи у групах соціально – психологічного тренінгу створюються такі ситуації, коли учасникам самим потрібно знайти рішення проблем, самостійно сформулювати вже відомі у психології закономірності взаємин і спілкування людей.
*Принцип об’єктивації поведінки: на початку занять поведінка учасників групи тренінгу переводиться з імпульсивного на об`єктивний рівень і підтримується на такому рівні у ході їх проведення. Важливим засобом об’єктивації поведінки, який використовується у всіх видах тренінгу, є особливим чином організований зворотній зв`язок, ефективність якого збільшується при використанні відеозапису.
*Принцип партнерського спілкування: передбачає признання цінності особистості іншого, його думок, інтересів, а також прийняття рішень із максимальним урахуванням інтересів всіх учасників спілкування, а не досягнення однією із сторін своїх цілей за рахунок інших.
Правила для учасників тренінгу
Пояснювальна записка
Підлітковий вік найчастіше позначають як «важкий» вік. У цьому віці виявляються ті недоліки виховання, що виникли раніше, але були приховані. Виявляються вони через особливу суперечливість підліткового віку. Це протиріччя між зовнішнім виглядом акселерата і місцем «дитини в сім`ї» між прагненням бути дорослим, бажанням незалежності і необхідністю підкорюватись вказівкам дорослих. Це протиріччя між прагненням особистої волі і невмінням правильно розпоряджатися цією волею.
Якщо дитина не засвоює позитивний соціальний досвід, не може адаптуватися до зразків поведінки і вимог вчителя, то процес соціалізації порушується, а поведінка дитини стає соціально дезадаптованою. Такі діти недисципліновані, важкі, педагогічно занедбані, важковиховувані з відхиленнями у поведінці, схильні до правопорушень, та злочинів.
Сьогодні ця проблема особливо актуальна, у зв’язку з збільшенням дитячої злочинності. Егоїзм, брутальність, безвідповідальність, зневажливе ставлення до інших-основні риси характеру сучасної молоді.
Мета даної корекційної програми є встановлення контакту з «проблемними підлітками», що схильні до правопорушень, розвиток у них позитивного світосприймання, вироблення навичок самопізнання, відповідальності за власне життя.
Завдання:
Форма роботи: індивідуальна і групова.
Тривалість заняття: 45хв.-1 година. Можлива перерва.
Кількість занять: 12
Етапи:
Кожне заняття розпочинається з ритуалу привітання, виробленого членами групи, обговоренням почуттів, виконанням 4-5 вправ і закінчується підбиттям підсумків.
Кількість занять, за необхідності може бути збільшена.
Місце проведення: психологічний кабінет.
Корекційна програма включає:
1.Малюнкові вправи-для кращого розуміння власного внутрішнього світу.
2. Вправи з незакінченими реченнями-активізація самосвідомості.
3. Вправи на зняття напруги і налагодження контакту.
4. Розігрування ситуацій.
5.Дослідження індивідуальних характеристик.
Програвання різноманітних ролей дає змогу зрозуміти іншу людину і усвідомити власні помилки.
Тематичний план
Етап |
Тема |
Мета |
Зміст |
К-СТЬ занять |
1 |
Знайомство |
Знайомство, створення позитивного психологічного клімату в групі |
Гра «Знайомство», вправи: «мої очікування», «Подарунок» «Намалюй свій настрій» |
1 |
2 |
Пізнання власної особистості.
|
Розвиток позитивного самосприй- няття, самоповаги та взаємоповаги учасників |
Привітання Вправа «Мене називають ...» Вправа «Я люблю квітку., а мій товариш любить квітку ..» Вправа «Будь ласка» Вправа «Я хотів би, щоб про мене казали...» Бесіда «Наші страхи» Малювання на тему «Мій страх» Вправа «Розбита склянка» Вправа «Повітряна кулька»
|
2 |
3 |
Формування позитивної «Я-концепції» |
Формування активної життєвої позиції, відповідального ставлення до себе, свого життя і навколишнього світу. Побудова позитивної «Я-концепції»
|
Привітання Міні-лекція «Відвертість та довіра» Вправи: «Ти про мене ще не знаєш» «Воскова свічка» «Танець із прапорцями» Міні-лекція «Прийняття власного «Я» Вправи: «Мої сильні сторони. «Хочу, мушу, вирішую.» « 10 подій», «Намалюй почуття, яке ти переживаєш зараз», «Тільки від мене залежить», « Пори року моєї душі» «Лист», «Що бажаю я та чого очікують від мене інші?» Інформаційне повідомлення: «Що треба знати про право і закон
залежить від того, наскільки вона себе приймає, вірить у себе та свої можливості. Люди, які почуваються щасливими, вважають, що їх люблять, що вони є потрібними, що до них добре ставляться інші, що вони здібні та їх цінують. Вони мислять позитивно. Ти можеш почуватися щасливішим, будувати добрі взаємини з іншими людьми, якщо навчишся поважати себе.Ті, хто навчився поважати себе, як правило приймають і інших. Людина, яка себе не цінує підсвідомо налаштовується на те, що й інші не будуть її цінувати, внаслідок цього вона поводиться таким чином що, дійсно немає за що цінувати. Люди починають відвертатися від неї . На жаль часто трапляються думки,які завдають нам болю. Ми втрачаємо через них енергію, упевненість у собі. Але можна навчитися змінювати негативні думки на позитивні (3 способи) 1. Звернення до своїх прав. 2.Звернення до позитивного досвіду на дану тему. 3.Заміна прикметників (Я-СЛАБКИЙ-Я дуже вразливий) Вправа 1. Заміна негативних думок на позитивні. Пригадай, коли ти мав невдачі, які і зараз мають вплив на твоє життя, поведінку та самопочуття. Напиши 5-10 таких речень. А тепер спробуй замінити негативні думки про себе на позитивні. Ообговорення вправи. Вправа 2 Поділіться на пари. Особа А нехай згадає випадок, коли її несправедливо образили. Особа Б має довести, що особа А могла б уникнути цього. Якби поводилася по іншому і допомогти зрозуміти який позитивний досвід вона здобула. Далі зміна ролей. Обговорення. Які почуття у вас виникли під час цієї вправи? Чи ви набули нового життєвого досвіду? Вправа 3. Мої сильні сторони. Кожний учасник розповідає про свої сильні сторони. (те, що вважає за потрібне) Обговорення заняття.
|
4 |
4 |
Конфлікт- ність та агресивність |
Формування комунікативних навичок та вміння виходити з конфліктної ситуації, подолання агресивних прояві
|
Привітання. Вправи: «Подарунок» “Камінець” “Я ображаюсь коли...”, «Скринька образ», “Побажання по колу” «Відобрази свої емоції», « 10 подій» «Намалюй почуття, яке ти переживаєш зараз» «Тільки від мене залежить» “Комплімент”. «Сходинки по терпеливості» «Домальовування портрету». “Відкрите серце”,«Жартівливий лист» “Сонечко та хмарка”,“Малювання удвох”,“Місток” Тест-вправа «Форми поведінки для виходу роздратування», «Я тобі пробачаю».
|
4 |
5 |
Заключне заняття |
Підбиття підсумків усіх занять |
Вправи: «Чарівний мішечок» «Будь ласка» «Я хочу побажати» Вправа «Я хочу подякувати» Вихідне діагностування
Вихідне тестування |
1 |
Заняття 1
Мета: створення позитивного психологічного клімату в групі; встановлення довіри та взаєморозуміння між її членами.
Привітання.
Обговорення правил роботи в групі та очікувань від занять
Вправа 1 «Знайомство»
Кожний учасник по черзі розповідає про себе те, що вважає за потрібне.( для зняття напруги, можна використовувати і передавати клубок чи м’ячик).
Вправа 2 «Подарунок».
Учасники встають у коло. Їм пропонують зробити для свого сусіда праворуч, а саме подарувати добрий настрій за допомогою міміки та жестів.( Тренер починає цю вправу першим.)
Вправа 3 «Намалюй свій настрій».
Підліткам пропонують намалювати свій настрій кольоровими олівцями ( передати свої відчуття зараз).
Після закінчення - аналіз малюнка.
Обговорення заняття.
Заняття 2
Мета: розвивати позитивне самосприйняття, самоповагу та взаємоповагу учасників.
Привітання
Вправа 1 «Мене називають ...»
Учасники по колу називають своє ім’я після слів: «Мене називають ...». Потім вони по черзі говорять як вони люблять, щоб їх називали.
Обговорення:
Чому важливо називати людину по імені?
Вправа 2«Я люблю квітку., а мій товариш любить квітку ..»
Учасники по колу називають свою улюблену квітку та повторюють улюблену квітку сусіда справа: «Я люблю квітку, а мій товариш любить квітку ...»
Вправа 3 «Будь ласка»
Одного члена групи назначають ведучим. Він «задумує» когось із членів групи, але не говорить кого. Решта учасників за допомогою непрямих запитань виясняють, кого він задумав. Ключове слово в грі «будь ласка»»: «Будь ласка, дозволь запитати?», «Будь ласка, говори». Той, хто забуває говорити ключове слово, позбавляється права задавати запитання. Хто дає правильну відповідь, тобто відгадує, кого задумав ведучий, сам стає ведучим.
Обговорення:
Кого з учасників вам було важко відгадати?
Вам сподобалась вправа? Чим саме?
Вправа 4 «Я хотів би, щоб про мене казали...»
Мета: підвищити самооцінку учасників групи, налаштувати на позитивне сприйняття один одного.
Кожен учасник по черзі говорить фразу, яка розпочинається зі слів: «Я хотів би, щоб про мене казали ....» (наприклад: що я добрий, ввічливий, вмію дружити і т. д.)
Обговорення заняття.
Заняття 3
Мета: донести учасникам, що успішність спілкування залежить від ступеня відвертості та довіри.
Привітання.
Міні-лекція «Відвертість та довіра»
Якщо ти хочеш підняти рівень прийняття себе, ти повинен бути відвертим, щоб люди мали змогу прийняти тебе. Вони не приймають того, кого не знають. Відвертість сприяє прийняттю самого себе. А чим більше приймаєш себе, тим більшою є відвертість.
Якщо ти боїшся, що люди краще тебе пізнають, боїшся реакції інших на твою відвертість-тобто, якщо тобі важко відкритися перед іншими, тобі буде важко побудувати з ними близькі стосунки. Щоб підняти рівень прийняття себе собою та іншими, треба піти на ризик відвертості. Але відвертість повинна бути повною, бо коли ти приховуєш щось про себе, вважаєш бажане за дійсне, намагаєшся таким чином прикрасити свій образ в очах інших, це може призвести до того, що в глибині душі ти почнеш себе зневажати, бо знатимеш, що люди прийняли не тебе, а твою «маску».
Вправа 1 «Ти про мене ще не знаєш»
Кожний з учасників починають речення зі слів «ти про мене ще не знаєш..» та закінчують його (повинні бути максимально відвертими)
Вправа 2 «Воскова свічка»
Станьте у тісне коло. Бажаючий стає у центр кола, закриває очі і дозволяє групі похитати себе, тримаючи за плечі і верхню частину тулуба. Ц е може бути рух за годинниковою стрілкою або навпаки.
Обговорення.
-Як ти почував коли був у центрі кола?
-Чи є відмінності у поведінці групи залежно від того, хто є в центрі кола?
Вправа 3. «Танець із прапорцями»
Розбийтеся на пари. Візьміть клаптики паперу, притисніть чолом один до одного так, щоб між ними був папір. За моєю командою ви повинні рухатися, танцювати, але так щоб папір не впав на підлогу.
Обговорення заняття.
Заняття 4
Мета: усвідомлення важливості прийняття свого «Я» з усіма перевагами та недоліками.
Привітання
Міні-лекція «Прийняття власного «Я»
Те, якої людина думки про себе, залежить від того, наскільки вона себе приймає, вірить у себе та свої можливості. Люди, які почуваються щасливими, вважають, що їх люблять, що вони є потрібними, що до них добре ставляться інші, що вони здібні та їх цінують. Вони мислять позитивно. Ти можеш почуватися щасливішим, будувати добрі взаємини з іншими людьми, якщо навчишся поважати себе. ті, хто навчився поважати себе, як правило приймають і інших. Людина, яка себе не цінує підсвідомо налаштовується на те, що й інші не будуть її цінувати, внаслідок цього вона поводиться таким чином що, дійсно немає за що цінувати. Люди починають відвертатися від неї .
На жаль часто трапляються думки,які завдають нам болю. Ми втрачаємо через них енергію, упевненість у собі. Але можна навчитися змінювати негативні думки на позитивні (3 способи)
1. Звернення до своїх прав.
2.Звернення до позитивного досвіду на дану тему.
3.Заміна прикметників (Я-СЛАБКИЙ-Я дуже вразливий)
Вправа 1. Заміна негативних думок на позитивні.
Пригадай, коли ти мав невдачі, які і зараз мають вплив на твоє життя, поведінку та самопочуття. Напиши 5-10 таких речень. А тепер спробуй замінити негативні думки про себе на позитивні.
Обговорення вправи.
Вправа 2
Поділіться на пари. Особа А нехай згадає випадок, коли її несправедливо образили. Особа Б має довести, що особа А могла б уникнути цього. Якби поводилася по іншому і допомогти зрозуміти який позитивний досвід вона здобула. Далі зміна ролей.
Обговорення. Які почуття у вас виникли під час цієї вправи?
Чи ви набули нового життєвого досвіду?
Вправа 3. Мої сильні сторони.
Кожний учасник розповідає про свої сильні сторони. (те, що вважає за потрібне)
Обговорення заняття.
Заняття 5
Мета: Пізнання власної особистості. Подолання негативних емоцій.
Привітання
1.Бесіда «Наші страхи»
Психолог запитує школярів, які емоції для них неприємні. Підлітки перелічують негативні емоції і якщо не називають страх, психолог нагадує учням про нього. Коротко обговорюються особливості емоційного стану, фізіологічні відчуття, що виникають під час страху (пришвидшення серцебиття, мурашки по тілу тощо). Усі разом згадують фразеологізми, пов'язані з почуттям страху.
2. Малювання на тему «Мій страх»
Після бесіди психолог просить дітей подумати, чого вони більше за все бояться, й намалювати свій страх. Це може бути абстрактний малюнок або зображення конкретного об'єкта страху, тривоги школяра. Коли виконання малюнків довершене, підлітки по черзі коротко пояснюють, чого вони бояться й що вони зобразили. Після цього керівник групи пропонує школярам розірвати аркуш із малюнком на дрібні шматочки і говорить про те, що тепер кожен із них переміг свій страх, що їхнього страху більше не існує, тому що розірвані аркуші потраплять у кошик зі сміттям, будуть спалені й від страхів нічого не залишиться.
3.Вправа «Розбита склянка»
Підліткам пропонується уявити ситуацію. Коли розбивається
склянка, і поміркувати, як змінити те, що сталося. «Розбита склянка»-це те що нас засмучує, але що ми не зможемо змінити. Висновок-у світі є багато речей, які ми не в силах змінити, але ми можемо змінити ставлення до них.
Вправа 4 «Повітряна кулька»
Ведучий демонструє дітям повітряні кульки. Одна з них надута слабко, друга-середньо, а третя- дуже сильно. Пропонується поміркувати, що може статися з кожною кулькою. Переповнення негативними емоціями для людини, так само небезпечно. Як занадто багато повітря в кульці.
Обговорення заняття
Заняття 6
Мета: формування відповідального ставлення до себе, свого життя і навколишнього світу. Побудова позитивної «Я-концепції»
Привітання
Вправа 1 «Хочу, мушу, вирішую.»
Напиши 10 або більше речень, які б починалися зі слів «Я хочу..». Аналогічно з реченнями « Я мушу..» та «Я повинен..»
А тепер напиши про самостійні рішення, які приймаєш «тут і тепер..»
Обговорення речень.
Вправа 2. « 10 подій»
Опиши, будь-ласка, 5 найкращих і найгірших подій у своєму житті.
Запитання психолога до учнів:
-Як ти вважаєш, чому ці події відбулися?
-Твоє ставлення до цих подій?
-Чи хотілося б тобі, щоб ці події відбулися знову?
Вправа 3. «Намалюй почуття, яке ти переживаєш зараз»
Далі обговорення кожного почуття.
Чи хотів би ти його позбутися? Що для цього потрібно зробити?
Вправа 4. Тільки від мене залежить»
Необхідно закінчити речення « Тільки від мене залежить» не менше ніж 5 варіантами.
Учні повинні не тільки записати закінчення речення на аркуші, а й голосно вимовити їх.
Після закінчення заняття пропонується домашнє завдання: завести щоденник відчуттів та думок.
Щовечора необхідно записувати в щоденнику усе, що спадає на думку. Можна робити малюнки, записувати сни. На кожному занятті, по можливості, обговорювати домашнє завдання кожного підлітка ( по черзі).
Обговорення заняття
Заняття 7
Мета: формування активної соціальної позиції та відповідальності.
Привітання.
Вправа 1. « Пори року моєї душі»
У природі існує 4 пори року , які нам приносять різні відчуття, переживання…
Кожна пора року гарна. Але і в нашій душі відбуваються зміни. Давайте назвемо їх порами року, що існують у твоїй душі. Що вони тобі приносять? Чим збагачують? Як виявляються? Чим допомагають?
Вправа 2. «Лист»
Напиши собі листа від «Я - ідеального». Тобто від себе самого, але того, яким ти мрієш бути. «Я- ідеальне в листі має дати тобі пораду щодо того, як ефективно поводитись у колі ровесників, що треба робити, щоб мати успіх. Обговорення вправи.
Вправа 3. « Що бажаю я та чого очікують від мене інші?»
Удвох стовпчиках треба написати:
Запитання до учня:
- Чи збігаються написи у двох стовпчиках?
- Чому саме так відбувається?
- Що ти хотів би змінити?
- Що для цього потрібно зробити?
4.Інформаційне повідомлення «Що треба знати про право і закон»
Твоя мета -знайти і визначити своє місце в суспільстві. Суспільство–це складний механізм, який створився, функціонує і розвивається за певними законами, у рамках певних правил. Ти – частинка суспільства, і яким гармонійним буде ваше співіснування, залежить переважно від тебе як особистості. Життя людини в суспільстві відбувається в межах правових та соціальних норм. Людина від народження наділена правами, а згодом вона набуває здатності мати обов’язки і нести відповідальність за свої дії.
Поруч з тобою живуть люди, які теж мають аналогічні права, тому реалізувати їх, не порушуючи при цьому прав та інтересів інших – це справжнє мистецтво. Досягти такого балансу можна не тільки завдяки високій правовій свідомості, а насамперед коли ти в своїх діях керуєшся совістю, порядністю, чесністю, повагою до оточення. Народна мудрість каже : «Якого ставлення бажаєш до себе – так стався до іншого», «Що посієш – те й пожнеш», «Людина – коваль свого щастя».
Найважливіші для людини і суспільства відносини упорядковані нормами права, тобто нормами, визначеними в законах, і кожна людина перебуває під їх впливом.
Запам’ятай! Нормативно – правові акти створюються не для юристів, а для всіх нас. Тому не бійся звертатися до них. Незнання законів не знімає відповідальності. Твоє життя – у твоїх руках!
Обговорення заняття.
Заняття 8
Мета: Формування комунікативних навичок та вміння виходити з конфліктної ситуації
Привітання.
Вправа 1. «Подарунок»
Учасники встають у коло. Їм пропонується зробити для свого сусіда подарунок, а саме подарувати добрий настрій за допомогою міміки та жестів.
Вступне слово психолога.
Вправа 2 “Камінець”
Тренер розповідає дітям історію, коли камінець потрапляє до чобіт. Спочатку він не відчувається, а потім з*являється рана, починає боліти. Ця ситуація порівнюється з конфліктом . Висновок, завжди корисно говорити про свої проблеми одразу ж, як ви їх відчули. Потім кожен учасник розповідає про те, що його турбує в даний момент.
Вправа 3. “Я ображаюсь коли...”
Кожен учасник закінчує дане речення. Потім образи обговорюються, причини їх виникнення та способи звільнення від них.
Вправа 4.«Скринька образ»
Мета: показати, як доцільніше реагувати на образи та незадоволення.
Учасникам пропонується намалювати скриньку і вмістити в неї всі образи, яких вони зазнали до сьогоднішнього дня (виконують 5-10 хвилин). Після цього проводиться обговорення: що робити із змістом цієї скриньки (порвати, спалити, викинути).
Вправа 5 “Побажання по колу”
Кожен з учасників говорить побажання по колу своєму сусіду.
Обговорення заняття.
Заняття 9
Мета: формування активної соціальної позиції, подолання негативних емоцій
Привітання
Вправа 1. Відобразити свої емоції»
Підліткам пропонують відобразити різні емоції( по черзі) за допомогою міміки і жестів. Пояснити, у яких саме випадках виникають певні емоції.
Вправа 2. « 10 подій»
Опиши, будь-ласка, 5 найкращих і найгірших подій у своєму житті.
Запитання психолога до учнів:
Як ти вважаєш, чому ці події відбулися?
Твоє ставлення до цих подій?
Чи хотілося б тобі, щоб ці події відбулися знову?
Вправа 3. «Намалюй почуття, яке ти переживаєш зараз»
Далі обговорення кожного почуття.
Чи хотів би ти його позбутися? Що для цього потрібно зробити?
Вправа 4. Тільки від мене залежить»
Необхідно закінчити речення « Тільки від мене залежить» не менше ніж 5 варіантами.
Учні повинні не тільки записати закінчення речення на аркуші, а й голосно вимовити їх.
Після закінчення заняття пропонується домашнє завдання: завести щоденник відчуттів та думок.
Щовечора необхідно записувати в щоденнику усе, що спадає на думку. Можна робити малюнки, записувати сни. На кожному занятті, по можливості, обговорювати домашнє завдання кожного підлітка ( по черзі).
Обговорення заняття.
Заняття 10
Мета: Подолання агресивних проявів та конфліктності.
Формування позитивної Я-концепції.
Вправа 1 “Комплімент”.
Кожний учасник по колу говорить комплімент.
Вправа 2. «Сходинки по терпеливості»
Члени групи відповідають на запитання по черзі.
Чи часто в житті доводиться терпіти?
Чи доводилося бути активний, агресивним?
Що тобі легше, що важче?
Вправа 3 «Домальовування портрету».
Учасники сідають по колу, в кожного є аркуш паперу і олівець. Всі олівці різного кольору.
«Зараз ми з вами будемо малювати незвичайний портрет. Кожний учасник тільки починає свій портрет, а домальовує його група. Для цього за моїм сигналом ви будете передавати свій портрет учаснику, що сидить з права. Отримавши чужий портрет кожний домальовує те, що йому хочеться. Ви отримуєте ваш портрет очима групи..
Вправа 4. “Відкрите серце”.
Ведучий дає першому учаснику вирізане серце з червоного картону. Підліток має розповісти, що він відчуває, коли його дражнять або сміються, не помічають і запропонувати власні методи боротьби, з подібними ситуаціями. Коли він усе розповість, серце передається по колу.
Вправа 5 «Жартівливий лист»
Пригадайте людину, при взаємодії з якою ви дратуєтесь, сердитесь. Подумайте, які саме дії, слова, прояви цієї людини вас дратують? Пригадайте, що в цей час відбувається з вами? А тепер опишіть ситуацію взаємодії з цією людиною в формі листа до неї. Лист повинен бути жартівливий. Зачитують листи.
Обговорення заняття.
Заняття 11
Мета: подолання конфліктності та агресивності серед підлітків.
Привітання
Вправа 1 “Сонечко та хмарка”
Ведучий пропонує сісти зручно, зробити глибокий вдих та видих. Відчути як хвилі спокою покривають тіло. Уявити, що знаходишся на березі моря, сонце світить яскраво, шепоче лагідний вітерець. Але вмить сонечко сховалося за хмарку, відчувається свіжість. Сонце знову з`явилося стало спекотно. Тебе розморило на сонечку, розслабилося усе тіло, руки,ноги.
Вправа 2. “Малювання удвох”
Учасники групи у парах, тримаючись удвох за один олівець, повинні без слів намалювати й підписати малюнок.
Вправа 3 “Місток”
На підлозі малюють дві паралельні лінії на відстані 30 см.-це міст. Під ним річка. З різних кінців міста одночасно вийшли 2 особи. Їм треба без слів зрозуміти один одного і розійтися на місточку. Після цього обговорюється, з ким із партнерів кожен почувався надійно та впевнено.
4.Тест-вправа «Форми поведінки для виходу роздратування»
Взаємини між людьми залежать від їх емоційності, вольових та розумових виявів. Що ближчі стосунки, то глибші почуття вони викликають. Усі люди з радістю і насолодою переживають виникнення позитивних почуттів. Та у багатьох випадках непередбачувані дії та вчинки викликають саме негативні почуття.
Розглянемо варіанти форм поведінки у разі виникнення негативних почуттів у двох випадках, коли ви:
а) перебуваєте вдома;
б) перебуваєте у школі.
Позначте «+» варіант відповіді в анкетах за умови: знак «+» ставте у колонку 1, якщо ви це робите часто; знак «+» ставте у колонку 2- якщо робите іноді; знак «+» ставте у колонку 3, якщо не робите ніколи.
Анкета А
№ |
Стереотипи поведінки |
1 |
2 |
3 |
1 |
Вийти і гримнути дверима |
|
|
|
2 |
Замовкнути і не обзиватися, доки не перепросять |
|
|
|
3 |
Перейти на крик |
|
|
|
4 |
Зробити щось на зло |
|
|
|
5 |
Увімкнути голосно музику |
|
|
|
6 |
Зробити щось неприємне |
|
|
|
7 |
Поприбирати у кімнаті |
|
|
|
8 |
Приготувати щось смачне |
|
|
|
9 |
Зайнятись фізичною роботою |
|
|
|
10 |
Почитати книжку |
|
|
|
Анкета Б
№ |
Стереотипи поведінки |
1 |
2 |
3 |
1 |
Гримнути дверима так, щоб це почули |
|
|
|
2 |
Дати волю почуттям у присутності друзів, старших |
|
|
|
3 |
Сказати, що вони самі винні, і піти геть |
|
|
|
4 |
Перевернути якийсь предмет |
|
|
|
5 |
Штовхнути когось у коридорі |
|
|
|
6 |
Вилаятись, щоб ніхто не почув |
|
|
|
7 |
Вийти і погуляти на вулиці |
|
|
|
8 |
Поспілкуватися з друзями, згадати щось приємне |
|
|
|
9 |
Звернутися до психолога чи вчителя по допомогу |
|
|
|
10 |
Наспівувати щось собі під ніс |
|
|
|
Обробка результатів
Підсумувати пункти 1-5 і до результату додати суму за зворотним рахунком пунктів 6-10. Тобто пункти 6-10 рахувати таким чином, щоб замість трьох балів рахувати 1, а замість 1-3, двійка є незмінною.
Інтерпретація результатів
До 14 балів – ваша поведінка може завдати вам клопоту. Ви часто конфліктуєте. У житті ви керуєтесь переважно емоціями. Вам треба спробувати зрозуміти ближніх і вчитися стримувати себе.
15-21- ви прагнете знайти розумний вихід із складної ситуації, хоч це не завжди вам вдається. Ви схильні зважувати свої дії, але емоційна неврівноваженість вам інколи шкодить.
22-30- ви стримана і вольова людина. У житті керуєтесь розумом. Вольові зусилля для вас не проблема.
Запитання для обговорення:
- Які форми прийнятної поведінки є болісними для оточення?
- Чи варто зважати на почуття інших у фруструючих ситуаціях?
Вправа 5 «Я тобі пробачаю»
Учасники групи стають в коло, по черзі пригадують образи, які будь-коли і будь-хто їм задавав (якщо таких немає, то вони їх придумують ). Тренер вказує на одного з учасників групи і дає йому завдання: підійти по черзі до будь-яких трьох членів групи і пробачити їм за образи, почуті у групі ( не можна, щоб учасник пробачав за образи, висловлені тим учасником, до якого він підійшов). Наступним гравцем стає останній, для кого підійшов попередній гравець.
Тренер наголошує, що учасники групи мають запам’ятати висловлювані у групі образи і вибачити не задумуючись, чи стосуються вони учасників групи.
Обговорення заняття
Заняття 12
Підсумкове заняття
Мета: обговорити чому навчилися під час завдань, що сподобалося, підвести підсумки.
Вправа «Чарівний мішечок»
Мета: формувати уміння розуміти символічні жести і рухи, розвивати творчу уяву, акторські здібності учасників.
Учасники сідають у коло. Ведучий пропонує усім по черзі заглянути у «чарівний мішечок» та витягти що-небудь з нього, але не кажучи ні слова іншим. Слід одними рухами показати, що саме витягли, що з цим предметом робити. Учасники можуть задавати зустрічні запитання, щоб відгадати, що саме витяг ведучий. Коли хтось відгадає, то сам стає ведучим.
Обговорення:
Чи важко було вам виконувати дане завдання?
Чи хотіли ви стати ведучим?
Вправа «Будь ласка»
Мета: формувати комунікативні уміння і навички учасників, форми поважного ставлення один до одного зокрема.
Одного члена групи назначають ведучим. Він «задумує» когось із членів групи, але не говорить кого. Решта учасників за допомогою непрямих запитань виясняють, кого він задумав. Ключове слово в грі «будь ласка»»: «Будь ласка, дозволь запитати?», «Будь ласка, говори». Той, хто забуває говорити ключове слово, позбавляється права задавати запитання. Хто дає правильну відповідь, тобто відгадує, кого задумав ведучий, сам стає ведучим.
Обговорення:
Кого з учасників вам було важко відгадати?
Вам сподобалась вправа? Чим саме?
Вправа «Я хочу побажати»
Мета: створення сприятливої атмосфери в групі.
Кожен учасник гри висловлює побажання іншому.
Обговорення:
Які побажання вам сподобались?
Що вам приємніше: говорити чи отримувати побажання?
Вправа «Я хочу подякувати»
Мета: підвести підсумки занять.
Ведучий пропонує пригадати усі заняття і обговорити, що учасникам сподобалось, запам’яталось найбільше. Потім учасники висловлюють один одному подяку за роботу.
Література
1.Олена Главник.// Психологічна газета; №10(34) травень 2005.
2. Аймакова. Л. Уроки психологии в школе.- М.,1993.
3. Александровская З.М., Гильяшева И.Н. Психогимнастика детей и подростков.-М.,1993.
4. Безпалько О. Спілкуємось та діємо. – К.: Міленіум, 2002.
5. Бабайцева В.К. Личностно-ориентированный тренінг.-М.,1997.
6. Баранова Н. Психокорекція агресивності у підлітків/ Психолог.-2006.-№36 (180).-С.-17-24.
7. Берне Р.Развитие Я-концепции и воспитание.-М.,1986.
8. Божович Л.И., Славина Л.С. Психологическое развитие школьника и его воспитание.-М.,1997.
9. Вачков И.В. Основы технологи групового тренинга.-М.,1999
10. Выготский Л.С. Психология.-М., 2000.
11. Гірник А.М. Тренінг комунікативних умінь / Практична психологія та соціальна робота.– № 5. – 1999.
12. Інтерактивні методи корекційного впливу на поведінку дитини. – Львів: ВНТЛ, 1999. – 56с.
13.Григорьева Т.Г.Основы конструктивного общения.-М.,1997.
14.Данилова В.Л. Как стать собой.-М. 1994.
15.Диагностика и корекционная работа школьного психолога\ под. ред. Дубровиной И.В.-М., 1987.
16. Калашникова Н.В. «Кто Я?»-Х., 1996.
17. Козлов Н.И. Лучшие психологические игры и упражнения.-Екатеринбург., 1997.
18. Крутецкий В.А. Психология.-М., 1980.
19. Лютова Е.К. Монина Г.Б. Тренінг эффективного взаимодействия с детьми.-СПб.:ОООИздатнльство «речь», 2001.
20. Осипова А.А Общая психокоррекция.-М., 2000.
21. Цукерман Г.А. Психология саморазвития.-М.,1998.
22. Хрящева Н.Ю. Психогимнастика в тренинге.-М.,1999.
23. Солдатова І. Тренінг толерантності для підлітків// Психолог.-Червень,21-24, 2002