Конспект заняття з розвитку мовлення.
Тема : Диференціація звуків [ г]-[ х] і букв г-х.
Мета: вчити дітей розрізняти звуки [г] - [х] і букви г, х на письмі; розвивати фонематичне сприймання; учити словотворення, поширювати словниковий запас.
Обладнання: цифровий ряд, предметні малюнки, плакати із завданнями.
Хід заняття
І. Організація дітей до заняття
ІІ. Розвиток фонематичних процесів
1. Відгадування загадок.
парасолькою накрився.
Може б з лісу пострибав,
якби другу ногу мав. (Гриб)
І нікого не боїться.
Крила сизі розпустила,
Ясне сонце заступила.
А як гримне сиза птиця -
З неба крешуть блискавиці.
(Хмара)
Виділіть перший звук у словах-відгадках.
2. Правила артикуляції:
Артикуляція звука [Х]
Кінчик язика опущений, задня частина спинки язика піднята й утворює щілину із задньою частиною твердого піднебіння. Положення губ і зубів залежить від наступної голосної.
Голосові зв’язки розімкненні при вимовлянні не вібрують.
Х - [ х] - приголосний , глухий.
Артикуляція звука [Г]
Задня частина спинки язика піднята й утворює щілину із задньою частиною твердого піднебіння. Положення губ і зубів залежить від наступної голосної.
Голосові зімкненні і при вимовлянні вібрують .
Г – [ г ] – приголосний, дзвінкий.
2. Читання таблиці складів:
3. Виділення слів із звуком [г] серед інших (оплеском):
Кухар, юнга, вихор, організм, крихти, гітара, кухня, ягня, хурма, гадюка, халат, друг, хвоя, ворог, хвощ, негода, арахіс, погода , ховрах, хобот, ,,горобець.
4. Знайди слово. Інструкція : розглянь ряди букв зліва направо, знайди слова і запиши.
5. Запис цих слів у 2 колонки залежно від 1- го звука у слові.
Гриб, гарбуз, хом'як, горобець, хлопчик, хата, голуб, хліб, гуска, глечик, халат, хрущ, герой, характер, голос, холод , мішок.
г х
Гриб, гарбуз, горобець, голуб, гуска,глечик,герой,голос. |
хом’як, хлопчик , хата,хліб,халат,хрущ, характер, холод. |
6. Перетворення слів. Замінити букву - г у словах буквою - х.
Гліб – хліб гід – хід гол – хол хатка – гадка голод – холод
|
(словникова робота: гід – це екскурсовод гід – це людина, що організує екскурсії і що супроводжує туристів по маршруту, який інформує про його особливості, музей пам’ятки архітектури) ( хол – це просторе приміщення для відпочинку) |
Фізхвилинка
Ми писали, ми трудились,
Наші ручки вже стомились.
А щоб гарно написати,
Треба пальці розім'яти.
Руки кілька раз тряхнемо
І писати знов почнемо.
Відпочивши, дружно враз
Приступив до праці клас.
ІІІ. Закріплення вивченого матеріалу
7. Спишіть слова, вставляючи замість крапок відповідні букви г або х. Повторюючи кожне слово три рази, чітко вимовляючи звуки.
…азета , …убка, …удок, …удий, ...итрий, ти..ий, сні..., горо…, …ата, пирі…, …уска, су…ар, пасту…, но..а, бі…, за…адка, Ми…айло, доро…а, су…хий,
8. Читання імен з таблиці і запис у зошити (правило великої букви):
чоловічі жіночі Ганна Геннадій Галина Гаврило Христина Гнат Харитон
9. Робота з тестом. Слухання тексту, та читання.
Цю історію принесла сорока на хвості…
Одного разу, коли в лісі пройшов густий дощ, маленький ведмедик Мишко довго гуляв по глибоких калюжах. Мами і тата не було вдома, і ніхто не зробив йому зауваження,бігав він, бігав по калюжах, та раптом пригадав, що його чекають у гості маленькі зайчата.
Мишко швиденько умився, одягнув гарну сорочку і пішов у гості. У зайчат було дуже весело. Та раптом ведмедик почав чхати.
Завдання за змістом тексту.
Вибери правильну відповідь і запиши.
Пригадай і перекажи оповідання.
10. Прочитайте і вивчіть напам’ять скоромовку.
Ніс Гриць пиріг через поріг, став на горіх - упав на поріг.
IV. Підсумки заняття.