Дислалія, дизартрія, гіперактивність, розлади аутичного спектру, порушення розумового розвитку

Про матеріал
Дислалія, дизартрія, гіперактивність, розлади аутичного спектру, порушення розумового розвитку. Ознаки, причини, особливості та підтримка
Перегляд файлу

Дислалія  -
порушення звуковимови при нормальному слуху і збереженій іннервації мовного апарату

Дизартрія - органічне порушення ЦНС у зародковому стані (або в ранньому дитинстві

Розлади аутичного спектру – не хвороба, а по життєва особливість

Синдром дефіциту
уваги та гіперактивність - це хронічний психічний розлад у дітей, який характеризується дефіцитом уваги, гіперактивністю й імпульсивністю

Порушення розумового
розвитку - це стійко виражене зниження пізнавальної активності, що обумовлено органічним ураженням ЦНС

 

Причини
укорочена вуздечка (під’язикова зв’язка);

  • дефекти будови щелеп;
  • неправильна будова піднебіння;
  • товсті малорухливі губи, часто з відвислою нижньою губою;
  • вкорочена, малорухлива верхня губа
  • ослаблення довільних рухів губ і язика;
  • недбальство виховання дитини в сім’ї;
  • наслідування інших людей, які мають подібні порушення;
  • середовище двомовності;

недорозвиток фонематичного слуху

Причини
інфекційні захворювання, інтоксикація, киснева недостатність, травим при пологах;

  • асфіксія, пухлини;
  • спадковий характер
  • гіперкінези (насильницькі рухи), які посилюються при хвилюванні;
  • стійкі дефекти звуковимови;
  • недостатність довільних артикуляційних рухів та голосових реакцій;
  • неправильне положення язика та його насильницькі рухи;
  • порушення координації рухів, акту прийому їжі та тремор;

 

Ознаки:
відхилення в соціальній взаємодії;

  •  труднощі у спілкуванні;
  • не проявляє емоційного контакту;
  •  стереотипність в поведінці та інтересах;
  • прагнення до усамітнення;
  •  наявність ехолалії (неконтрольоване автоматичне повторення слів);
  • уникнення тілесного та зорового контакту;
  • відсутність реального уявлення про небезпеку;
  • відчуження, закритість, зануреність у свої інтереси.

 

Особливості:
часто припускається неточностей, помилок;

  • складається враження, нібито дитина не чує звертання;
  • не дотримується інструкцій під час виконання  дій, ігрових вправ;
  • за найменшої невдачі чи необхідності докладання зусиль не доводить справу до кінця;
  •  зазнає труднощів у самоорганізації;
  • уникає виконання доручень, що пов’язані з розумовим на вантаженням;
  •  часто губить свої речі;
  •  часто відволікається на сторонні подразники.

 

Особливості:
недорозвиток пізнавальних інтересів (порушення сприймання, мислення, пам’яті, уяви, уваги;

  • спостерігається сповільненість зорових відчуттів;
  • пасивність у сприйнятті;
  • слабкий фонематичний слух і не достатній рівень сформованості фонематичного сприймання;
  • словниковий запас значно менший за обсягом, ніж у здорових однолітків;
  • труднощі у розумінні  абстрактних понять, багатозначних слів;
  • розлад таких операцій як аналіз, синтез. Узагальнення;

сповільненість формування та видозміненість умовних зв’язків, швидке забування, неточністю відтворення

 

Підтримка
артикуляційна гімнастика

  • сприймання й впізнавання немовних звуків;
  • розрізнення висоти, сили, тембру голосу;
  • розрізнення слів, близьких за звуковим складом;
  • диференціювання складів;
  • диференціювання фонем;

розвиток елементів звукового аналізу

Підтримка:
корекція звуковимови;

  • розслаблення м’язів артикуляційного апарату;
  • вироблення контролю за положенням артикуляційного апарату;
  • розвиток артикуляційних рухів;
  • розвиток голосу та його корекція;
  • вироблення мовленнєвого дихання;
  • формування звукового аналізу та синтезу;
  • розвиток лексико-граматичної сторони мовлення та зв’язного висловлювання;
  • масаж та гімнастика;
  • медикаментозне лікування.

 

Підтримка:
створення структурованого середовища;

  • визначити чіткий і послідовний час для різних видів діяльності;
  • виокремити постійне місце для діяльності та усамітнення;
  • для іграшок та предметів визначити незмінне місце й положення;
  • уникати голосних розмов, розгонистого сміху;
  • створити достатньо звукоізоляцію;
  • розпочинати розмову не із запитання, а з імені дитини;
  • не надавати  розмові зайвої емоційності;
  • говорити короткими фразами  з паузами;
  • не наполягати на  швидкому виконанні інструкції, прохання;
  • візуалізація часу та дій;
  • не підходити до дитини занадто близько і не дивитися впритул.

 

Підтримка:
роботу з гіперактивною дитиною варто будувати індивідуально;

  • мінімізувати заборони щодо надмірної активності, рухливості;
  • спрямувати енергію дитини в корисне русло;
  • уникати категоричних «ні» й «не можна», натомість вдаватися  до роздумів  з приводу причинно-наслідкових зв’язків;
  •   виробляти рефлекс зосередження уваги (легкий дотик до дитини);
  • організовану регламентовану діяльність мінімізувати за часом, чітко й кількаразово означати  мету;
  • використовувати позитивну мотивацію;
  • заохочувати дитину до тієї діяльності, яка викликає особливий інтерес;

частіше спілкуйтеся з батьками дитини

Підтримка:
супровід освітнього процесу відповідно до особливостей дітей;

  • збагачення мовлення;
  • максимальне використання наочності;
  • навчання має носити імпліцитний (непрямий, невиражений) характер, де вирішальним є безпосередня діяльність дитини;
  • врахування динаміки працездатності дитини;
  • прояв поваги до дитини: підсилення мотивації до пізнання, підтримання її  внутрішніх сил;

створення сприятливих умов для пізнавальної діяльності

 

 

docx
Пов’язані теми
Логопедія, Методичні рекомендації
Інкл
Додано
8 жовтня 2021
Переглядів
844
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку