Дислалія - порушення звуковимови при нормальному слуху і збереженій іннервації мовного апарату
|
Дизартрія - органічне порушення ЦНС у зародковому стані (або в ранньому дитинстві
|
Розлади аутичного спектру – не хвороба, а по життєва особливість
|
Синдром дефіциту уваги та гіперактивність - це хронічний психічний розлад у дітей, який характеризується дефіцитом уваги, гіперактивністю й імпульсивністю
|
Порушення розумового розвитку - це стійко виражене зниження пізнавальної активності, що обумовлено органічним ураженням ЦНС
|
|
Причини укорочена вуздечка (під’язикова зв’язка);
-
дефекти будови щелеп;
-
неправильна будова піднебіння;
-
товсті малорухливі губи, часто з відвислою нижньою губою;
-
вкорочена, малорухлива верхня губа
-
ослаблення довільних рухів губ і язика;
-
недбальство виховання дитини в сім’ї;
-
наслідування інших людей, які мають подібні порушення;
-
середовище двомовності;
недорозвиток фонематичного слуху
|
Причини інфекційні захворювання, інтоксикація, киснева недостатність, травим при пологах;
-
асфіксія, пухлини;
-
спадковий характер
-
гіперкінези (насильницькі рухи), які посилюються при хвилюванні;
-
стійкі дефекти звуковимови;
-
недостатність довільних артикуляційних рухів та голосових реакцій;
-
неправильне положення язика та його насильницькі рухи;
-
порушення координації рухів, акту прийому їжі та тремор;
|
Ознаки: відхилення в соціальній взаємодії;
-
труднощі у спілкуванні;
-
не проявляє емоційного контакту;
-
стереотипність в поведінці та інтересах;
-
прагнення до усамітнення;
-
наявність ехолалії (неконтрольоване автоматичне повторення слів);
-
уникнення тілесного та зорового контакту;
-
відсутність реального уявлення про небезпеку;
-
відчуження, закритість, зануреність у свої інтереси.
|
Особливості: часто припускається неточностей, помилок;
-
складається враження, нібито дитина не чує звертання;
-
не дотримується інструкцій під час виконання дій, ігрових вправ;
-
за найменшої невдачі чи необхідності докладання зусиль не доводить справу до кінця;
-
зазнає труднощів у самоорганізації;
-
уникає виконання доручень, що пов’язані з розумовим на вантаженням;
-
часто губить свої речі;
-
часто відволікається на сторонні подразники.
|
Особливості: недорозвиток пізнавальних інтересів (порушення сприймання, мислення, пам’яті, уяви, уваги;
-
спостерігається сповільненість зорових відчуттів;
-
пасивність у сприйнятті;
-
слабкий фонематичний слух і не достатній рівень сформованості фонематичного сприймання;
-
словниковий запас значно менший за обсягом, ніж у здорових однолітків;
-
труднощі у розумінні абстрактних понять, багатозначних слів;
-
розлад таких операцій як аналіз, синтез. Узагальнення;
сповільненість формування та видозміненість умовних зв’язків, швидке забування, неточністю відтворення
|
|
Підтримка артикуляційна гімнастика
-
сприймання й впізнавання немовних звуків;
-
розрізнення висоти, сили, тембру голосу;
-
розрізнення слів, близьких за звуковим складом;
-
диференціювання складів;
-
диференціювання фонем;
розвиток елементів звукового аналізу
|
Підтримка: корекція звуковимови;
-
розслаблення м’язів артикуляційного апарату;
-
вироблення контролю за положенням артикуляційного апарату;
-
розвиток артикуляційних рухів;
-
розвиток голосу та його корекція;
-
вироблення мовленнєвого дихання;
-
формування звукового аналізу та синтезу;
-
розвиток лексико-граматичної сторони мовлення та зв’язного висловлювання;
-
масаж та гімнастика;
-
медикаментозне лікування.
|
Підтримка: створення структурованого середовища;
-
визначити чіткий і послідовний час для різних видів діяльності;
-
виокремити постійне місце для діяльності та усамітнення;
-
для іграшок та предметів визначити незмінне місце й положення;
-
уникати голосних розмов, розгонистого сміху;
-
створити достатньо звукоізоляцію;
-
розпочинати розмову не із запитання, а з імені дитини;
-
не надавати розмові зайвої емоційності;
-
говорити короткими фразами з паузами;
-
не наполягати на швидкому виконанні інструкції, прохання;
-
візуалізація часу та дій;
-
не підходити до дитини занадто близько і не дивитися впритул.
|
Підтримка: роботу з гіперактивною дитиною варто будувати індивідуально;
-
мінімізувати заборони щодо надмірної активності, рухливості;
-
спрямувати енергію дитини в корисне русло;
-
уникати категоричних «ні» й «не можна», натомість вдаватися до роздумів з приводу причинно-наслідкових зв’язків;
-
виробляти рефлекс зосередження уваги (легкий дотик до дитини);
-
організовану регламентовану діяльність мінімізувати за часом, чітко й кількаразово означати мету;
-
використовувати позитивну мотивацію;
-
заохочувати дитину до тієї діяльності, яка викликає особливий інтерес;
частіше спілкуйтеся з батьками дитини
|
Підтримка: супровід освітнього процесу відповідно до особливостей дітей;
-
збагачення мовлення;
-
максимальне використання наочності;
-
навчання має носити імпліцитний (непрямий, невиражений) характер, де вирішальним є безпосередня діяльність дитини;
-
врахування динаміки працездатності дитини;
-
прояв поваги до дитини: підсилення мотивації до пізнання, підтримання її внутрішніх сил;
створення сприятливих умов для пізнавальної діяльності
|
|