Формування уявлень дітей про ліс, дерева, кущі, лісові дари; закріплення знань про їстівні та отруйні гриби, ягоди; навчання дітей вміння вести бесіду, будувати складносурядні речення зі сполучником протиставлення а; розвиток дрібної моторики, логічного мислення.
Конспект заняття з розвитку мовлення та ознайомлення з навколишнім
для дітей старшого дошкільного віку із загальним недорозвиненням мовлення
Тема. Осінній ліс.
Мета:
навчальна:
протиставлення а;
корекційно-розвиваюча:
виховна:
Матеріал: іграшка Лісовичок, світлова пісочниця, паперові гриби, ягоди, тварини, птахи,
комахи, предметні картинки.
Хід заняття
Дефектолог:
- Сьогодні до нас завітав незвичайний гість – Лісовичок і він запрошує вас на цікаву екскурсію до лісу.
Я до лісу дуже звик, називаюсь Лісовик.
Всі куточки знаю там і секрет розкрию вам:
Про кущі, дерева, трави, лісові усі забави.
У пригоді хочу стати, вам про все розповідати.
Дефектолог:
- Наш Лісовичок уже старенький і весь час забуває яка зараз пора року. Чи можете ви йому підказати? (Відповіді дітей.) Так, настала осінь. Давайте нагадаємо Лісовичку, які зміни у природі слід чекати у цю пору року. Восени стає прохолодніше, починають іти дощі, дні стають коротшими, а ночі – довшими, листя на деревах змінює своє забарвлення і опадає, тварини активно готуються до зими: накопичують жир, запасаються продуктами, комахи ховаються, птахи відлітають у теплі краї.
Д/г «Склади речення»
Діти повинні скласти складносурядні речення зі сполучником протиставлення а, використовуючи предметні картинки. (Влітку сонячна погода, а восени небо вкрите хмарами і т. д.).
Дефектолог:
- Ось ми і нагадали Лісовичку, що відбувається з настанням осені. За вашу допомогу він дуже вдячний і запрошує вас до свого лісу.
- Чи знаєте ви, що таке ліс? - запитує Лісовичок. - Давайте підійдемо до пісочниці і я вам розкажу.
Д/г «Чарівний ліс»
Діти підходять до світлової пісочниці. Педагог у процесі розповіді малює з допомогою дітей на піску дерева, кущі, траву, викладає паперові гриби, ягоди, квіти, тварин, птахів, комах.
Дефектолог:
- Що таке ліс? Звісно, ліс - це дерева. Є дерева листяні - це дуб, береза, горобина, клен, каштан, верба, липа, вільха, тополя. Є хвойні дерева – ялина, сосна, туя. Ліс - це кущі ліщини, шипшини, калини, терену, бузку, кизилу. Ліс – це трави, квіти, ягоди і гриби. У лісі живуть тварини, птахи, комахи.
- Ось, нарешті, це справжній ліс, - сказав Лісовичок. Тому що тут є все: і дерева, і кущі, і трава, і гриби, і ягоди, і квіти, і тварини, і птахи, і комахи. Це - ліс.
Фізкультхвилинка
Ми берізки і кленці, в нас тоненькі стовбурці.
Теплий вітер нас гойдає, казочку розповідає.
Вітер знову нас колише, вправо, вліво, дужче, тихше,
Щоб чудово ми росли, щастя й радість принесли.
Дефектолог:
- А чи знаєте ви правила поведінки на природі? Щоб наш ліс зберігся таким же гарним, Лісовичок просить вас дотримуватись наступних правил.
3. Перетворювальна діяльність.
Дефектолог:
- Лісовичок хоче вам нагадати, що не всі лісові дари можна вживати в їжу. Будьте дуже уважними, адже серед грибів і ягід є отруйні. Їстівні гриби – білий гриб, опеньок, підосиновик, підберезовик, маслюк, печериці, лисички, вешенки, рижик, сироїжки. Отруйні гриби – це мухомор червоний, жовчний гриб, несправжній опеньок, бліда поганка, несправжній дощовик, мухомор пантерний. Їстівні ягоди – ожина, шипшина, брусниця, смородина, калина, порічка, обліпиха, суниця, малина, чорниця, брусниця. Отруйні ягоди – це бузина, вовчі ягоди, беладонна, паслін червоний.
Д/г «Не помились»
Діти повинні зібрати у кошик предметні картинки із зображенням їстівних грибів та ягід.
4. Оцінно-контрольна діяльність.
Дефектолог:
- Молодці, ви справилися з усіма завданнями. Лісовичок цікавиться чи сподобалася вам екскурсія лісом? Чим саме? (Відповіді дітей). На прощання Лісовичок пропонує вам зробити на пам'ять колекцію листочків, яка називається гербарієм. Для цього зберіть, будь ласка, на прогулянці листочки з різних дерев та висушіть їх. І ми оздобимо колекцію у групі всі разом. Лісовичок прощається з вами і буде чекати нових зустрічей.