Конспект заняття з розвитку слухового сприймання та формування вимови для роботи з дітьми з особливими освітніми потребами на тему: «Мова виховує людину»

Про матеріал
Конспект заняття з розвитку слухового сприймання та формування вимови для роботи з дітьми з особливими освітніми потребами. Тема «Мова виховує людину». Бесіда «Слово не горобець». Диференціація звуків [Ш]-[Ч].
Перегляд файлу

Конспект заняття з розвитку слухового сприймання та формування вимови для роботи з дітьми з особливими освітніми потребами.

 

Тема «Мова виховує людину»

Бесіда «Слово не горобець» Диференціація звуків [Ш]-[Ч]

 

1. Артикуляційна вправа «Маляр»

iАртикуляційна гімнастика це вправа для тренування органів артикуляції (губ, язика, нижньої щелепи), необхідні для правильної звуковимови. 

Мета артикуляційної гімнастики – вироблення правильних, повноцінних рухів і певних положень артикуляційних органів, необхідних для правильної вимови звуків, і об'єднання простих рухів в складні.

 

Опис вправи: Рот відкрити. Кінчиком язика проводити по піднебінню вперед-назад, як маляр щіткою білить стелю. Слідкувати, щоб язик залишався широким, а його кінчик не висувався з рота.

 

image 

 

Повторити вправу 5 разів.

 

2. Тренування мовленнєвого дихання. Вправа

«Вітер»

 

iМовленнєве дихання це можливість виконувати короткий глибокий вдих і розподіляти повітря при видиху з одночасним промовлянням різних звукосполучень. Лише правильне мовленнєве дихання дозволяє домагатися максимального звуку й плавності.

Мета тренування мовного дихання - вироблення довгого плавного видиху. Повітряний струмінь відпрацьовується одночасно з артикуляційною гімнастикою, тому що у формуванні повітряного струменя активну участь беруть щоки, губи, язик.

 

Опис вправи: Як шумить вітер?  А ось так! 

Вдих носиком. Видих ротиком, долонька торкається ротика і дитина без голосу вимовляє "звук індіанця" - це шумить вітер.

image             image 

 

Повторити вправу 5 разів.

 

 

3. Диференціація звуків [Ш]- [Ч]

 iВиразно прочитайте склади та слова 5 разів. Слідкуйте за наголосом, та за звуком [Ш] та [Ч

 

ША, ШО, ШУ, ШЕ  — шахи, шов, шухляда, шершень.

ШИ, ШЕ, ШО, ША  — шибка, шепотіти, шомпол, шапка.

ША, ШО, ШЕ, ШИ  — шахта, шок, шейх, шило. ШИ, ШЕ, ШУ, ШО  — шили, шедевр, шуліка, шолом.

 

ЧА, ЧУ, ЧО, ЧИ  — чабан, чуб, чобіт, чиж.

ЧИ, ЧЕ, ЧО, ЧА  — число, чебрець, чорнило, чавун.

ЧА,ЧУ, ЧИ, ЧО   — чагар, чувал, читач, чорнослив.

ЧИ, ЧА, ЧУ, ЧЕ   — чистотіл, часник, чуйно, чемериця

 

 

За словником української мови: в 11 тт. / АН УРСР. Інститут мовознавства; за ред. І. К. Білодіда. — К.: Наукова думка, 1970—1980. http://ukrlit.org/slovnyk/slovnyk_ukrainskoi_movy_v_11_tomakh

 

 

 

 

 

 

4. Робота над текстом.

4.1. Бесіда «Слово не горобець»

iУважно та виразно прочитайте текст. Слідкуйте за наголосом

 

Словник: прислів’я, прислухатися, стриманість, подумати, взаєморозуміння, вишукано.

 

Як ви гадаєте, чи мова виховує людину? Доведіть своюдумку.

 

image 

 

Українські прислів’я доводять, що мова виховує людину, наприклад: «Слово не горобець, випустиш, не спіймаєш». Це говорить про те, що треба завжди добре подумати, що маєш сказати, щоб не образити і не скривдити людину, а це дуже важливо.

«Розумний слова побоїться, а дурневі і батіг не допоможе». Це прислів’я каже про те, що мова виховує. А розумна людина завжди прислухається до слів, до порад. 

«Мудрий не все каже, що знає, а дурний не все знає, що каже». Прислів’я засуджує тих, хто говорить без пуття, бо якщохочеш щось сказати, то треба бути переконаним у своїй правотіі знати, що коли казати. Це правила поведінки. 

«Вмій жартувати, та знай, коли перестати». Прислів’я закликає знати міру в жартах, бо коли вонидоречні, то всім весело, а коли ні, то треба припинити. Це виховує в людині стриманість, відчуття міри. 

«Добре слово краще, ніж гроші». Кожна людина знає ціну грошам, але добре, тепле, щире слово може принести радість, розраду, щастя. Тому говоріть людям добрі, теплі, щирі слова.

«Довгим язиком тільки полумиски лизати». Ніколи не засуджуй нікого, не говори про людину погано, не вчись бути «язикатою Хвеською» — це так погано.

Ось ми і розібралися з тим, як мова виховує

Кожне слово несев собі заряд певних позитивних або негативних емоцій, тому зі словами треба бути дуже обережним.

Культуру людини можна пізнати по її мові, як вона говорить, як запитує та відповідає.

Мова людини — це показник її вихованості, культури, розуму і мудрості. 

Томустарайтесь, діти, вивчити рідну мову так, щоб розмовляти нею правильно, красиво, вишукано. 

Українська мова тоговарта!

За П. Р. Ігнатенко, В. Л. Поплужний, Н. І. Косарєва, Л. В. Крицька. Виховання громадянина. Психолого-педагогічний і народознавчий аспекти. — Київ, 1997.

image 

2.2. Доповни речення. Відповідь знайди в тексті

Кожне ________  несев собі ________  певних ________  або

________  емоцій, томузі ________  треба бути дуже обережним.  

 

 

 

 

 

 

image 

pdf
Пов’язані теми
Логопедія, Матеріали до уроків
Інкл
Додано
18 лютого 2023
Переглядів
610
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку