Конспект заняття з розвитку слухового сприймання та формування вимови для роботи з дітьми з особливими освітніми потребами.
Тема «Мово моя українська»
Текст «Рідна мова» Контроль звуків [Ж], [Р]
iАртикуляційна гімнастика – це вправа для тренування органів артикуляції (губ, язика, нижньої щелепи), необхідні для правильної звуковимови.
Мета артикуляційної гімнастики – вироблення правильних, повноцінних рухів і певних положень артикуляційних органів, необхідних для правильної вимови звуків, і об'єднання простих рухів в складні.
Опис вправи: Посміхнутися, відкрити рот, широким язиком «почистити» верхні зуби з внутрішньої сторони, виконуючи рухи із сторони в сторону. Потім нижні зуби.
Повторити вправу 5 разів.
iМовленнєве дихання – це можливість виконувати короткий глибокий вдих і розподіляти повітря при видиху з одночасним промовлянням різних звукосполучень. Лише правильне мовленнєве дихання дозволяє домагатися максимального звуку й плавності. Мета тренування мовного дихання - вироблення довгого плавного видиху. Повітряний струмінь відпрацьовується одночасно з артикуляційною гімнастикою, тому що у формуванні повітряного струменя активну участь беруть щоки, губи, язик.
Опис вправи: Покласти олівець на край парти. Вдихнути глибоко носом і одним видихом задути олівець у лунку для ручок на парті.
Повторити вправу 5 разів.
iВиразно прочитайте склади та слова 5 разів. Слідкуйте за наголосом, та за звуком [Ж] та [Р]
ЖА, ЖО, ЖУ, ЖИ — жаба, жолоб, жук, жила.
ЖИ, ЖЕ, ЖО, ЖА — живіт, жених, жоден, жало.
ЖУ, ЖИ, ЖЕ, ЖО — жупан, жилет, жезл, жовтень. ЖО, ЖА, ЖИ, ЖЕ — жонглер, жатка, живо, жемчуг.
РА, РЕ, РИ, РО — рана, реагент, ривок, ромб.
РУ, РИ, РО, РА — ручка, рити, робітник, равлик.
РО, РА, РЕ, РИ — рот, рагу, реактив, рипить.
РИ, РУ, РА, РЕ — рибак, рука, радист, реактор.
ⒶЗа словником української мови: в 11 тт. / АН УРСР. Інститут мовознавства; за ред. І. К. Білодіда. — К.: Наукова думка, 1970—1980. http://ukrlit.org/slovnyk/slovnyk_ukrainskoi_movy_v_11_tomakh
4. Робота над текстом.
4.1. Текст «Рідна мова» iВиразно та уважно прочитайте текст. Слідкуйте за наголосом.
Словник: духовна могутність, звичаї, традиції, суспільство, взаєморозуміння, духовні цінності.
Рідна мова...
Вона таканеповторна, мелодійна і співуча, бо ввібрала в себе гомін дібров і луків, полів і лісів, духмяний, п'янкий запах рідної землі.
У народу немає більшого скарбу, ніж його мова.
Бо саме мова — це характер народу, його пам'ять, історія і духовна могутність.
У ній відбиваються звичаї, традиції, побут народу, йогорозум і досвід, краса і сила душі, вонайого, народу, цвіт і зав'язь.
Ще в дитинстві рідна мова допомагає нам пізнавати світ, відкривати для себе великий і чарівний світ життя.
Без мови не може існувати і розвиватися суспільство, бо вона допомагає людям обмінюватися думками, висловлювати свої почуття, досягати взаєморозуміння, створювати духовні цінності.
ⒶЗа https://www.ukrlib.com.ua/sochm/printout.php?id=156, https://parta.com.ua/ukr/composition/view/268/
Ще в дитинстві рідна ________допомагає нам ________ світ,
________ для себе великий і чарівний світ життя.