РОФАМ(розвиток фантазування,мислення,уяви)-один з предметів,які вивчаються уНародному художньому колективі театр-студії БЕМС..На заняттях діти у ігровій ,інтерактивній формах розвивають увагу,уяву,фантазію,асоціативне мислення,комунікаційні навички,словом усе,що необхідно творчій особистості.Заняття розраховане для вихованців початкового рівня(учні 3-4 класів.
.Залучення батьків до заняття сприяло вихованню у гуртківців
почуття колективізму, товариськості, поваги до батьків, уміння працювати в групах з однолітками та батьками.
ЦЕНТР ДИТЯЧОЇ ТА ЮНАЦЬКОЇ ТВОРЧОСТІ ІМ. В. ГНАРОВСЬКОЇ
М. ВІЛЬНЯНСЬКА ВІЛЬНЯНСЬКОГО РАЙОНУ
ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ
КОНСПЕКТ ВІДКРИТОГО ЗАНЯТТЯ ЗА УЧАСТЮ БАТЬКІВ
З РОФАМУ (Розвиток фантазування мислення уяви)
Підготувала: керівник-методист
Демиденко Світлана Вадимівна
м. Вільнянськ
Тема: Майстерня асоціацій та словонастрою
Навчальна мета: навчати створювати асоціативні схеми, ланцюжки, асоціативні кущі; по асоціації вгадувати слово, тему; закріпити вивчені схеми складання казок, етапи аналізу казок; навчити складати казки по заданим темам; проаналізувати залежність настрою людини від змістовного кольору слів, асоціативних відчуттів на занятті.
Виховна мета: виховувати любов до рідної мови, української народної творчості, почуття колективізму, товариськості, повагу до батьків, уміння працювати в групах з однолітками та батьками.
Розвиваюча мета: розвивати комунікативні якості, фантазію, образне мислення, логіку, пам'ять.
Форма заняття: майстерня-експеримент
Тип заняття: підсумкове з теми
Обладнання: «Щоденник подяк»; екран «Подорож до успіху»; фішки з іменами; схеми: види асоціацій, жанри казок; роздаткові пакети «Створи казкових героїв до теми»; книжки із серії «Зроби сам»; клей ПВА; ножиці; олівці; зошити; ручки; тестові завдання з теми на групи; пазл «Асоціативні кущі».
Хід заняття
Діти з батьками розсаджуються по групах (3) згідно витягнутого кольору фішки
І. Створення позитивного психоклімату на занятті
Педагог: Психологи стверджують, що дитина на 75% стає сильнішою, активнішою, якщо поруч з нею знаходиться хтось з сім’ї, родини. Батьки ж рівно на 75 % починають активніше мислити, у них знову прокидається процес пізнання, відчуття молодості, якщо вони приймають участь у творчому процесі разом з своєю дитиною, а не обмежуються спогляданням.
І тому сьогодні я вирішила запросити Вас взяти участь в експерименті: в нашій майстерні в творчих групах будуть працювати діти і батьки разом. Чи буде наш кінцевий результат кращим, яскравішим, чи досягнуть успіху усі учасники експерименту, залежить від його ходу, а значить від кожного з вас. Тож я вітаю вас з початком участі в експерименті і ми починаємо роботу нашої майстерні асоціацій та словонастрою.
А почнемо ми з того, що познайомимося з новими учасниками творчого процесу – батьками. Кожен вихованець зараз презентує своїх рідних одним реченням: «Сьогодні зі мною буде творити …». Батьки ж почнуть свою презентацію з речення «Мені допоможе …»
Прийом «Презентація»
ІІ. Мотивація
Педагог: Головна мета нашого творчого процесу – досягнення особистого успіху кожним, для цього у нас є екран «Подорож до успіху», але найвищім піком успіху є подяка та визнання інших. Для цього нам знадобиться «Щоденник подяк» ті чиї імена в кінці заняття потраплять на його сторінки, будуть відчувати максимум виконаної місії на сьогоднішньому занятті. Окрім того сьогодні ви усі є невід’ємною частиною одного цілого – своєї групи. Тож працювати треба тільки злагоджено, слухати командира. За кожний етап найкращі групи будуть отримувати частину пазлів з гри подорожі «Асоціації», група яка складе першою свій пазл і буде «групою успіху», групою єдності.
ІІІ. Оголошення теми та мети заняття
Педагог: На меті ми з вами маємо дослідити, як асоціації впливають на настрій людини, від чого він взагалі залежить і чи можна, використовуючи уяву, фантазію і творчість, підняти настрій собі та оточуючим, як участь батьків у занятті впливає на робочу атмосферу та результат роботи вихованців.
IV. Актуалізація опорних знань
Педагог: На початку я хочу, щоб ви згадали визначення яке дає нам тлумачний словник до слів «асоціація» та «настрій».
(Діти дають визначення)
Педагог: Зараз ми з вами заповнимо таблицю асоціацій. Від кожної групи я запрошую по одному лідеру, який повинен буде за 1 хвилину виявити усі види асоціацій своєї групи і маркером записати максимум слів в таблицю.
Прийом «Ланцюг настроєасоціацій»
Педагог: Отже ми дослідили, що хороший настрій у вас асоціюється з поняттями цирк, казка, сюрприз, подарунок, творчість і т. д. Тож продовжимо роботу в нашій майстерні в техніці «Творче римування». Ви отримаєте тестові завдання, які повинні виконати колективно. Слова треба використовувати з ваших «ланцюжків настрою». В першому тесті треба скласти вірш з чотирьох рядків. В другому тесті треба підставити найвдалішу риму до слова. На виконання дається 5 хвилин.
Завдання
№ 1
Підберіть риму:
Ялинка –
Кулька –
№ 2
Підберіть риму:
Сонце –
Казка –
№ 3
Підберіть риму:
Подарунок –
Дружба –
№ 4
Підберіть риму:
Свято –
Вітання –
Метод «Римування»
(Групи виконують завдання. Найкраща група отримує пазл)
Педагог: Я пишаюся тим, що в нашій майстерні скільки творчих людей і що заняття з РОФАМу не проходять за дарма, а ми продовжуємо іти до відмінного настрою шляхом асоціативного мислення.
V. Основна частина заняття
Педагог: Перед вами таблиця «Види асоціацій». Цю тему ми вивчили на минулих заняттях і сьогодні ви будете підбирати в своїй уяві асоціації користуючись таблицею.
Види асоціацій:
По близькості та віддаленості в часі
Картина – фарби
Нитка – тканина
По схожості форми
Лампа – ліхтар
Вогнище – сірник
По контрасту (антоніми)
По причинній дії
Дощ – калюжа
Оплески – вистава
Нагорода – конкурс
Весілля – кохання
В’язниця – злочин
Прийом «Відтвори ланцюжок»
Педагог: Молодці! А зараз назвемо асоціацію по причинній дії до слів успіх – спільна робота, казка – фантазія. Тож ми переходимо до основних етапів роботи в нашій майстерні.
VІ. Практична частина
Педагог: Сьогодні ми будемо створювати колективну казку про країну «Асоціацій та хорошого настрою». Ця казка буде результатом ваших асоціацій та фантазій, а також результатом згуртованої роботи. Спочатку, я б хотіла щоб сюди вийшли по одному члену команди, яких ви вважаєте найкращими літераторами. За 10 секунд вони повинні написати будь-яке речення на задану тему, цей буде початком вашої казки.
Прийом «Народження казки»
Педагог: Отже, перший рядок казки змінювати не можна. Свої казки ви будете створювати згідно запропонованих умов, як це ведеться у акторів. Умова перша – за мінімальний час ви повинні «відродити» жителів країни хорошого настрою, вони ось у цих пакетах (роздатковий матеріал з заготовками), тільки створивши їх ми можемо почати писати казку. Подумайте, як розподілити роботу щоб зробити це швидше і якісніше
(Педагог роздає пакети з шаблонами та книжки «Зроби сам»)
Педагог: У ваших книжках «Зроби сам» заховані декорації та додаткові герої казки. У вас є 15 хвилин на розподілення обов’язків, виготовлення декорацій, складання казки по першому реченню.
Умова друга – в казці повинно бути не більше 10 речень. Вона повинна розповідатися колективно, бути авторською. Головна мета кожної казки – піднімати настрій мистецтвом слова.
На допомогу вам прийдуть ваші знання, які ви отримали на минулих заняттях. Тож згадаємо:
Педагог: Молодці! Ви добре засвоїли вивчене раніше, тож час пішов, успіхів усім творчим групам в нашій майстерні
(Групи працюють, батьки і діти разом виконують різні види робіт. Важливо, щоб діти змогли зацікавити батьків творчим процесом).
VІІ. Закріплення пройденого матеріалу
Педагог: Роботу закінчено тож я чекаю на презентацію казок.
Метод «Презентація творчої роботи»
VІІІ. Рефлексія
Педагог: Дорогі друзі, ми прослухали казки. Я вручаю останній пазл і оголошую групу, яка першою прийшла до свого успіху. Та головним результатом роботи майстерні є те, що немає в кімнаті жодного, хто б не посміхався. Тож я хочу почути ваші асоціації з сьогоднішнім заняттям.
Прийом «Настроєасоціації»
(Діти й батьки висловлюють свою думку)
Педагог: А тепер прошу заповнити сторінки «Щоденника подяк». Нагадую, що подяку ви маєте право писати будь кому, крім членів своєї родини.
Прийом «Щоденник подяк»
(Педагог зачитує подяки)
Педагог: Закриваючи нашу експериментальну майстерню, я хочу підтвердити думку психологів про те, що успіх не був би таким яскравим якби діти не працювали сьогодні з батьками. Тож спробуйте хороший настрій з нашого заняття донести до своїх домівок. А ось ці маленькі зимові дзвоники нехай нагадують вам про те, що скоро настануть Різдвяні та Новорічні свята, які принесуть у ваші сім’ї тепло, злагоду і щастя. Вірте в добро і творіть його. До нової зустрічі! Дякую!
ВРАЖЕННЯ ВИХОВАНЦІВ ВІД ВІДКРИТОГО ЗАНЯТТЯ
Діалог від Марії Бондаренко
А мама була зовсім розлючена, бо у неї було День народження. Та після заняття її настрій покращився. Мамі найбільше сподобалося завдання на складання казки.
Лист від королеви про відкрите заняття (Софія Крошена)
Дорогі мої піддані!
Я побувала на чудовому відкритому занятті! В суботу я звичайно хотіла ще повалятися на своєму ліжку, але мені це не вдалося. І я прийшла на БЕМС дуже заморена і дуже хвилювалась, що щось забула, але поспілкувавшись та погравшись з гуртківцями я так розвеселилась, як на балу під час Нового року.
І я напевно організаторці цього свята (Світлані Вадимівні) дам цілий мішок золота. Я була у Вільнянську. Це прекрасне місто України. Тож скоро я повернусь в рідний Копенгаген! Перекажіть міністру, що якщо я повернусь і побачу, що там люди засмучені, то я відрубаю йому голову! До побачення мої любі!
Ваша красуня-королева Софія!
Вірш «Про відкрите заняття» від Полі Сиромятнікової
В суботу в нас було відкрите заняття
На ньому ми натхненно працювали,
Й отримували позитивні почуття,
Чого ми тільки там не виробляли…
Героїв казок ми своїми руками робили,
В щоденник щастя всім подяки ми писали,
Й казки чарівні самі ми створили,
А чудеса творить батьки допомагали.
Враження Аліни Нікітіної від відкритого заняття
На відкритому занятті разом зі мною була моя сестра Таня. Нам дуже сподобалося працювати в команді. Разом з нами були дуже цікаві люди, котрі допомагали один одному.
Моїй сестрі сподобалося складати казку та показувати її. А я допомагала Тані, робила головних героїв, котрі були в нашій казці. Відкрите заняття пройшло дуже весело та швидко. Ми доказали точку зору психологів, котрі казали, що дорослі, котрі працюють з дітьми на 75% стають більш творчими, а нам також цікавіше працювати, коли біля нас рідні люди. А ще ми доказали, що настрій справді залежить від слів, котрі ми використовуємо. Заняття було сповнене радісного, веселого настрою. І ми, і наші рідні люди добре провели час такою великою та дружньою компанією.