Батьки гуртківців позашкільного закладу є повноправними учасниками навчально-виховного процесу. Ступінь їх участі, форми співпраці з батьківським колективом обумовлюються і напрямком діяльності гуртка і майстерністю педагога, який має виховати з батьків не пасивних спостерігачів, а дієвих і активних однодумців. Особливо важлива роль батьків, коли дитячий колектив тільки формується. Діти ще мало знайомі один з одним, їх ще не об'єднують загальні справи, десь далеко попереду творчі здобутки і перемоги. На батьківських зборах батьки об'єднані вирішенням суто організаційних питань роботи колективу і у вирішенні їх приймають участь, як правило, невелика кількість активістів. Щоб перетворити батьків з доброзичливих спостерігачів в дружну родину, необхідно об'єднати їх і дітей цікавою і захоплюючою ідеєю.
.
Театралізовані свята як форма навчально-виховної роботи в позашкільному закладі
Батьки гуртківців позашкільного закладу є повноправними учасниками навчально-виховного процесу. Ступінь їх участі, форми співпраці з батьківським колективом обумовлюються і напрямком діяльності гуртка і майстерністю педагога, який має виховати з батьків не пасивних спостерігачів, а дієвих і активних однодумців. Особливо важлива роль батьків, коли дитячий колектив тільки формується. Діти ще мало знайомі один з одним, їх ще не об’єднують загальні справи, десь далеко попереду творчі здобутки і перемоги. На батьківських зборах батьки об’єднані вирішенням суто організаційних питань роботи колективу і у вирішенні їх приймають участь, як правило, невелика кількість активістів. Щоб перетворити батьків з доброзичливих спостерігачів в дружну родину, необхідно об’єднати їх і дітей цікавою і захоплюючою ідеєю.
Такою ідеєю стало в колективі народного танцю «Веселинка» Центру дитячої та юнацької творчості «Дивосвіт» м. Кривого Рогу проведення театралізованих сімейних свят.
Тема, сюжет, розподіл ролей театралізованого дійства був суто прикладним стосовно даного колективу. Враховувалися і вік дітей різних груп, і їх хореографічні можливості і уподобання, репертуар колективу (існуючий і перспективний), і можливість костюмера, і особистісні стосунки в колективі, і потяг до самоствердження і лідерів і сором’язливих дітей, можливість і необхідність активізувати пасивних дітей і батьків. І ще в ці свята було вкладено багато часу, праці і душі всього колективу ансамблю.
Простий римований текст додавав театральності, гумор і цікаві повороти сюжету захоплювали і виконавців і глядачів.
Проведення таких свят стало доброю традицією в колективі. До неї охоче приєднуються новачки – і діти і батьки.
В ході підготовки і проведення театралізованих сімейних свят реалізується не тільки головна мета таких заходів – згуртування колективу, але й цілий комплекс навчально-виховних проблем:
- об’єднані цікавою справою, діти охоче відвідують навчальні заняття; обов’язковий тренаж, кропітке, багаторазове повторення, відпрацювання рухів стає більш осмисленим.
- керівник має нагоду у період підготовки до свята поекспериментувати з новими рухами, елементами майбутніх танцювальних постановок.
- діти, які мріють стати солістами, але не мають для цього достатніх даних, можуть самореалізуватися на «малій сцені».
- підготовчий до свята процес – добра нагода для спостережливого педагога виявити ті риси особистості дитини, які не проявлялися на занятті.
- участь у святі – сильний заохочувальний стимул не тільки для дітей, але й для батьків і вже від педагогічної майстерності керівника залежить кого, як і за що заохотити.
- піднесено творчий настрій колективу під час підготовки і проведення свята керівник може стратегічно приурочити до важливого конкурсу, фестивалю.
Театралізоване свято «Український ярмарок»
Учасники свята: учні колективу ансамблю народного танцю «Веселинка», батьки та педагоги.
В сценарії використані танці з репертуару ансамблю («Бариня», «Танець з рушниками», жартівливий сольний танок «Побачення», «Черевички», «Закарпатський танок», сюжетний танець «Одарочка») та танці, спеціально вивчені до театралізованого свята (циганський танок та «Україна калинова»)
В ролі кумів-ведучих виступають батьки учнів.
З вокальним номером виступають батьки учнів та ансамбль «Серпантин».
Декорації «торгових рядів» оформлені роботами гуртківців декоративно-прикладного відділу (лозоплетіння, різьблення, вишивка, петриківський розпис, витинанки)
Біля «торгових радів» продавці розхвалюють свій товар, звучить весела музика (фонограми) у виконанні ансамблю народних інструментів. Поміж продавцями ходять 2 кума в українських костюмах, роздивляючись товари, виходять на середину сцени (музика затихає). (В ролі кумів – батьки учнів).
1 кум: - Ох і ярмарка весела!
Всі навколишнії села
Тут товчуться і гудуть
2 кум: - І чогось, напевно ждуть
1 кум: - Може завітають гості?
Он музики на помості
Вже лаштують інструмент
І в важливіший момент
Заспівають дзвінко скрипки,
Вдарить бубен… Стануть дибки
Коні, впряжені у віз
2 кум: - А кого ж це чорт приніс?
1 кум: - Подивись! В широкім возі
Хутко мчаться по дорозі
Трійко в яблуках коней
І кагал везуть гостей
2 кум: - На возах товари, збіжжя
Гості, видно, з зарубіжжя!
Он які яскраві шати –
Аж очей не відірвати!
1 кум: - Танцювати так і рвуться –
Гомонять, шумлять, сміються
(Танок «Бариня»)
1 кум: - Куме, гляньте – он дві жінки…
Пам'ятаю я з обжинків
Заходились ще сваритись
І не можуть зупинитись:
Не поділять чоловіка!
Досить, кумоньки, базікать!
2 кум: - Розкажіть, у чому справа?
В чим конфлікт, і хто з вас правий?
(Пісню «Як жінки чоловіків продавали» з елементами інсценування виконують батьки учнів)
1 кум: - Тьху на тих дурних бабів!
Гляньте, скільки рушників!
Як доріжки простяглись!
Ну-мо, куме, подивись!
(Роздивляються рушники на торгівельних рядах)
2 кум: - Мальви тут на рушники
Вишивали залюбки,
Гаптували їх дівчата
1 кум: - Подивись, як їх багато!
(Танець з рушниками)
1 кум: - Ох і гарна молодиця!
(Дивиться на хлопця і дівчину, які пошепки розмовляють)
- Круглолиця, білолиця!
2 кум: - Та і парубок нівроку!
Так і в'ється – ззаду, збоку
1 кум: - А вона хоч і моргає,
Оком бісиків пускає,
Все ж у руки не дається,
Тільки з парубка сміється
(Жартівливий танок «Побачення» у виконанні хлопця та дівчини)
2 кум: - Музиканти вже зібрались!
Мабуть, будуть починать
Сядем. (Сідають). Ось і влаштувались.
Будем, кум, аплодувать
(Вокальний дитячій колектив виконує пісню «Ой, я, молода, на базар ходила» та пісню з репертуару Марилі Радович «Кольорові ярмарки»)
(Куми підводяться з лави, де вони сиділи під час виступу вокалістів і знов ідуть роздивлятися «товари» на ярмарку )
1 кум: - Гляньте, куме, чобітки
Прикупили вже дівки
(Беруть у руки черевики і роздивляються)
Тут підбори, гарний крам…
2 кум: - Дайте, куме! (тягне до себе черевики)
1 кум: - Не віддам!
Подивись! Усі купують!
2 кум: - Вже купили! І танцюють!
(Танець «Черевички»)
1 кум: - І цигани – тут як тут!
Он дивись – юрбою йдуть!
2 кум: - І виблискують очами,
І мелькають спідницями!
1 кум: - А мені ота моргає
І бровою повела.
Закружляє – не спіймаєш
2 кум: - Он, диви – в танок пішла
(Циганський танок у виконанні батьків та дітей ансамблю)
1 кум: - Щось я, куме, зголоднів,
Я б вареників поїв!
2 кум: - І з цибулькою, в сметані…
Смачно, аж у роті тане
(Інсценування української народної пісні «А мій милий вареничків хоче» у виконанні батьків)
1 кум: - Аж ввижається макітра,
Так вареників кортить!
(Кум мрійливо заплющує очі, а в нього по – під носом Одарочка проносить макітру з варениками)
1 кум: - Стій кажу, Одарко хитра!
Де ви, куме? Підождіть!
(Обоє ведучих біжать за Одарочкою, яка йде з залу з макітрою вареників), (Танець «Одарочка»)
1 кум: - Не вдалося попоїсти.
Ох і людно, ніде сісти
(Йдуть до « торговельних рядів»)
1 кум: - Он дивись, яке намисто,
Он торгують різьбяри, (роздивляються товар)
2 кум: - А ось тут – у полі чистім
Наче маки розцвіли (розглядають вироби Петриківки)
1 кум: - Бачиш, там, біля дороги
Верби хиляться розлогі… (бере в руки плетені кошики)
Наламали при дорозі
Гілочок із верболозу,
Подивись - яка краса,
З гілок справжні чудеса.
2 кум: - Подивися – вишиванки,
Писанки і витинанки (роздивляються)
Он – де гості з Закарпаття
Вже запалюють багаття.
1 кум: - І варитимуть куліш
Поспішаємо хутчіш!
(Закарпатський танок)
1 кум: - Годі, куме, я стомився
Вже такого надивився!
Аж гудуть від втоми ноги.
Ну, збираємось в дорогу
2 кум: - Справді, край ярмаркувати,
Час в дорогу вирушати
1 кум: - Скільки миру, скільки люду,
А краса яка повсюди!
2 кум: - Вмієм, куме, веселитись!
1 кум: - Бо уміємо трудитись!
2 кум: - Гарне свято, добрі люди
1 кум: - Так було, так є, так буде.
На квітучій Україні
З давнини живуть й понині
Люди, до роботи вправні,
Оптимісти невиправні.
(Танець «Україна калинова»)
1