конспект "Життя і творчість В.О.Сухомлинського"

Про матеріал

Конспект уроку для літературного читання.Цікаві факти про життя і роботу В.О.Сухомлинського. Провівши даний урок діти зацікавились творчістю видатного педагога, підготували виставку малюнків до творів письменника. Протягом наступного тижня ми з класом заможливістю навчалися у школі "Під відкритим небом",що дуже зацікавило учнів і давало значних результатів.

Перегляд файлу

 

 

Виховна година

«Подорож до світу маленьких казок В.О. Сухомлинського»

 

 

 

 

Подорож до світу маленьких казок В.О. Сухомлинського

Мета:
Ознайомити учнів із біографією В. О. Сухомлинського;

формувати уявлення про доброту, чуйність і уважність; вчити спостерігати, робити висновки;

розвивати діалогічне та монологічне мовлення;

виховувати любов до батьків, до рідного краю, до праці. 
Обладнання: портрет В. О. Сухомлинського, плакати, вислови В. О. Сухомлинського, виставка книжок, квіти. 

                                                     Хід уроку 

Добрий день, дорогі діти!

Сьогодні ми з вами зібралися тут, щоб познайомитися з жит­тєвою стежиною великого душею і талантом учите­ля, закоханого в дитину, в землю, в мову, народ і його творчість. (1, 2, 3 слайд)

«Ходімо, діти, до школи, - сказав загадковим голо­сом учитель і помандрував у сад вузькою стежиною. - Так, наша школа буде тут, під голубим небом, на зе­леній травичці, під гіллястою грушею. Скиньмо ось тут черевички і підемо босі, як звикли ви бігати ціле літо...» (4, 5 слайд)
            - Жив на світі педагог, учений, письменник Василь Олександрович Сухомлинський. Він дуже любив дітей і написав для них багато-багато оповідань та казок про ласкаве сонечко та м'яку травичку, про працелюбних мурашок і веселого метелика, про зайчика-хвалька та голосистого півника, про ласкаві мамині руки і добру бабусю. (6, 7 слайд)
Він писав казки про доброту, бо сам був доброю людиною і дуже хотів, щоб ви, діти, виросли добрими, чуйними, працьовитими, щоб мали тата і маму, рідну домівку, нашу велику і прекрасну Батьківщину з її широкими лугами, густими лісами, безмежними ланами. 
Сьогодні ми свій урок присвячуємо творчості В.О. Сухомлинського, і тема його - «Людина починається з добра» за казками цього письменника. (8слайд)
                                     Біографія В.О. Сухомлинського. 
Ангеліна (9 слайд) Народився В.О. Сухомлинський 28 вересня 1918 р. в селі Василівка Онуфріївського району, Кіровоградської області у незаможній сім'ї. До революції батько Олександр Омелянович Сухомлинський працював за наймом як тесляр і столяр у поміщиків та окремих селянських господарствах. 
Мати - Оксана Юдіна, працювала в колгоспі. В їхній сім'ї, крім Василя, було ще троє дітей - Іван, Сергій та Меланія. Всі вони стали вчителями. 
Одексій К. (10 слайд) Закінчивши навчання в семирічній школі, де був одним з найкращих учнів, улітку 1934 р. вступив до Кременчуцького педагогічного інституту і став студентом факультету мови і літератури, але через хворобу у 1935 р. припинив навчання у ВУЗІ і сімнадцятирічним юнаком розпочав свою педагогічну роботу. 
Руслан Протягом 1935-1938 рр. він викладає українську мову і літературу у школі. Потім продовжує навчання у Полтавському педагогічному інституті (заочно). 
У 1941 р. був призваний до лав Радянської Армії. 
У 1942 р. був тяжко поранений.(11 слайд) У 1942-1944 рр. працює директором середньої школи і вчителем російської мови і літератури у селищі. 
Іра Навесні 1944 р. з дружиною до України, на свою Батьківщину, в Онуфріївський район. Працює чотири роки завідувачем районного відділу освіти. 
       Кіріл А в 1948 р. за власним проханням стає директором Павлиської середньої школи. Цією школою він керував до кінця свого життя. 23 роки життя в Павлиші стали найпліднішими. (12 слайд)
На найвищий щабель своєї творчості В. О. Сухомлинський піднявся в 60-і роки. Саме в ці роки він написав свої найкращі книжки, статті, художні твори для дітей. (13, 14 слайд)
          Не раз був нагороджений орденами і медалями за свою плідну працю. 
2 вересня 1970 р. перестало битися серце В. О. Сухомлинського. (15 слайд) Він прожив 52 роки. Але фізична смерть не поклала край життю його творчих надбань. І тому ми сьогодні зупинимось на одній зі сходинок багатогранної творчості вчителя-педагога В. О. Сухомлинського - казках. Розглянемо казки видатного педагога про добро і чуйність до людей. 
Адже тема нашого уроку так і звучить: «Людина починається з добра». 
                                             Перше правило: 
(16 слайд) «Будь добрим і чуйним до людей.. Допомагай слабким і товаришу в біді». 
Вчитель. Зараз я вам загадаю загадки, відгадки будуть головними героями тих казок, які ви зараз почуєте. 
Гострі кігті має -
В подушки ховає, 
Лазить все на плотик, 
- А зоветься... (котик). 
Пара довгих вушок, 
Сіренький кожушок, 
Скорий побігайчик, 
- А зоветься... (зайчик). 
В лісі є кравець чудовий: 
Шиє звірям він обнови. 
Для ведмедів - кожушки, 
Для лисички - сорочки, 
Для куничок - рукавички, 
А для білочок - спіднички. 
Зайцю - валянки на лапки, 
І собі пошив піджак, 
Хто кравець такий? (їжак) 
Вчитель. (17 слайд) Послухайте казку В. О. Сухомлинського «Як здивувався Мурко». 

 

Як здивувався Мурко

Був собі у бабусі старий-престарий кіт Мурко. Лежить Мурко проти сонця, гріється. Заплющивши очі, спить, поклав голову на лапки. Тільки хвостиком махає, мух відганяє.

На подвір’ї ходило курча. Воно відбилося від квочки й жалібно пищало. Побачивши кота, замовкло. Підійшло тихенько до нього, притулилося й очі закрило. Тепло йому біля котового кожушка Мурко відчув, що до нього хтось притуляється. Розплющив очі – курча. І здивувався: та й сміливе ж яке!

Дивиться Мурко на курча, дивується й не знає, що йому робити. Чи налякати курча, щоб утекло, чи хай собі гріється?
- Чому Мурко здивувався? Чи правильний його вчинок? 
Послухайте ще казку

(18 слайд) «Зайчик і горобина» .

Засипало снігом землю. Нема чого їсти зайчикові. Побачив зайчик червоні ягоди на горобині. Бігає навколо дерева, а ягоди — високо. Просить зайчик: «Дай мені, горобино, одне гроно ягідок».
А горобина й каже: «Попроси вітра, він і відірве».
Попросив зайчик вітра. Прилетів вітер, гойдає, трусить горобину. Відірвалося гроно червоних ягід, упало на сніг. їсть зайчик ягоди, дякує вітрові.
- Хто в цій казці пожалів зайчика? 
- Чого навчає вас ця казка? (Допомагати в біді). 
Вчитель. От ми повинні запамятати, що добра людина потрібна всім. 
У В. О. Сухомлинського є ще казки і про маму. 
(19 слайд) Друге правило: 
«Поважай та шануй батька й матір». 
(20 слайд) Читання казки «Яблуко в осінньому саду» 

Яблуко в осінньому саду

(оповідання)

Пізньої осені маленькі близнятка Оля й Ніна гуляли в яблуневому саду. Був тихий сонячний день. Майже все листя з яблунь опало і шурхотіло під ногами. Тільки де-не-де на деревах залишилося пожовкле листячко.

Дівчатка підійшли до великої яблуні. Поруч із жовтим листком вони побачили на гілці велике рожеве яблуко.

Оля й Ніна аж скрикнули від радості.

       Як воно тут збереглося? – з подивом запитала Оля.

       Зараз ми його зірвемо, – сказала Ніна і зірвала яблуко. Кожній хотілося потримати його в руках.

Олі хотілося, щоб яблуко дісталось їй, але  вона соромилась висловити це бажання, а тому сказала сестрі:

       Хай тобі буде яблуко, Ніно…

Ніні хотілося, щоб яблуко дісталося їй, але вона соромилась зізнатися в цьому. Ніна сказала:

       Хай тобі буде яблуко, Олю…

Яблуко переходило з рук в руки, дівчатка не могли дійти згоди. Та ось їм обом сяйнула одна і та ж думка: вони прибігли до мами радісні, схвильовані.

Віддали їй яблуко.

В маминих очах сяяла радість.

Мама розрізала яблуко й дала дівчаткам по половинці.
- Чи любили дівчатка свою маму? 
- З чого це видно? 
Вчитель. (21 слайд)А тепер послухайте казку про любов семи дочок до своєї матері. (Діти читають казку в особах «Сьома дочка» з «Чистої криниці»). 

Сьома дочка

(казка)

Було у матері сім дочок. Ось поїхала одного разу мати в гості до сина. А син жив далеко-далеко. Повернулася додому аж через місяць.

Коли мати ввійшла до хати, дочки одна за одною почали говорити, як вони скучили за матір’ю.

- Я скучила за тобою, немов маківка за сонячним променем, – сказала перша дочка.

- Я ждала тебе, як суха земля жде краплину води, – промовила друга дочка.

- Я плакала за тобою, як маленьке пташеня за пташкою, – сказала третя.

- Мені тяжко було без тебе, як бджолі без квітки, – щебетала четверта.

- Ти снилась мені, як троянді сниться краплина роси, – промовила п’ята.

- Я виглядала тебе, як вишневий садочок виглядає соловейка, – сказала шоста.

А сьома дочка нічого не сказала. Вона зняла з ніг матусі взуття і принесла їй в мисці теплої води – помити ноги.
- Яка з семи дочок найбільше любила свою маму? Чому ви так думаєте? 
(22 слайд) Третє правило: 
«Усі блага і радощі життя створюються працею. 
Без праці не можна чесно жити». 
«Навчання - твоя перша праця». 
Вчитель. Послухайте казку. 
Казка перша «Борщ із скибкою свіжого хліба» («Чиста криниця». Читає учень). 

Борщ зі скибкою свіжого хліба

В однієї матері було два сини - Працьовитий і Ледачий. Одного разу поїхав Працьовитий у поле - землю орати, а Ледачий пішов у садок під грушею лежати…

Мати думає: «Що б його смачне на обід синам зварити?» Зварила борщу зі свіжою капустою, зі сметаною, з кропом і буря­ками. А до борщу спекла хліба свіжого, пахучого. Сіла мати біля столу, чекає синів. Ось уже й сонце стало на вечірньому прузі, а Працьовитого немає. Ледачому вже під гру­шею не лежиться, хочеться їсти, та знає, що обідати мати дає обом разом.

Ось і приїхав Працьовитий. Умився, перевдягнувся, сів за стіл, і Ледачий сів. Насипала мати дві миски борщу, нарізала хліба. Запахло в хаті борщем і свіжим хлібом, їсть Працьовитий та дякує матері:

- Ой, смачного ж ви борщу наварили!

Виїв Працьовитий миску й ще попросив. А Ледачий з’їв одну

ложку - скривився - зажурився, а як третю з’їв, - на стіл схи­лився, ложку поклав і питає матері:

- Мамо, чого це борщ такий недобрий?

- Їдь, сину, завтра в поле, - каже мати, - то й борщ буде добрий, і хліб пахучий буде…
- Чому ледареві був борщ несмачний? Що йому порадила мати? 


Казка друга «Чому мама так хвалить?» (В. О. Сухомлинський «Пшеничний колосок». Читає учениця). 

«Чому мама так хвалить?»

Пішла мама на роботу, а вдома залишилася шестирічна Люда. Вона ще не ходить до школи.
Мама загадала Люді у хаті прибрати і квіти полити. Люда прибрала і квіти полила. А потім думає: „Зварю-но я борщу. Мама прийде з роботи втомлена. Хай відпочине”.
Зварила Люда борщ, покуштувала. Борщ несмачний… Оце мама сваритиме!
Прийшла мама з роботи. Здивувалася, що Люда варила страву. Насипала борщу, їсть і хвалить:
 Ой смачного ж ти борщу зварила, дочко!
Люді ніяково слухати ці слова. Адже вона куштувала борщ – він несмачний. Думає Люда: „Чому ж мама так мене хвалить?”
- Що не зрозуміла дівчинка? 
- Чому мама її хвалила?

(23 слайд)- Що навчають нас твори В. О. Сухомлинського?
Вчитель. «Люби рідний край і все, що тебе оточує» - так ми назвемо казки, які зараз розглянемо. 
(Вірш «Журавлі» за мотивами казки В. О. Сухомлинського «Що найтяжче журавлям»). 
 

АнгелінаСумують, тужать журавлі 
В осіннім небі батьківщини, 
Бо їх від рідної землі 
Женуть морози й хуртовини. 
Альона
Але чого ж їм сумувать? 
Вони летять до сонця, літа, 
Привітно будуть зустрічать 
їх теплий Ніл, яскраві квіти. 
Паша 
А може, тяжкая дорога 
Лякає наших журавлів? 
Ні, зовсім інша в них тривога, 
Тому вони такі сумні. 
Олексій Д.

Найтяжче їм далеко жити 
В чужій, нерідній стороні 
І за берізками тужити, 
Чекаючи весняних днів. 
Вчитель. Послухайте казку «Лелеки прилетіли» («Чиста криниця». Читає вчитель). 

Лелеки прилетіли

Мама каже:

- Лелеки прилетіли, на крилах ключик від сонця при­несли. Відмикають тим ключиком великі золоті ворота, і сонце піднімається все вище й вище в небо. Розбуджує Дужі Громи в ярах. Прокидаються Дужі Громи, клекотять у хмарах, граються блискавками. Ось що приносять вес­ною лелеки.

Вони живуть парами, мостять гнізда на хатах і повітках.

- Де живе лелека - там щастя живе, - каже бабуся. -Бо лелека - сонячний птах. Він зустрічає сонце вранці й проводжає його на спочинок увечері. На зорі лелеки під­німаються з гнізда й злітають високо в небо. Там радісно клекочуть - вітають сонце. А ввечері стоять над гніздом і дивляться на захід…
- Чому бабуся сказала, що лелека - сонячний птах? 
- Як лелеки прощаються зі своєю батьківщиною? 
Отже, ми повинні теж любити свій край і свою рідну домівку. 
Вчитель. Давайте згадаємо казки, які щойно прочитали, відповівши на запитання. 
Запитання до класу: 
1. В якій казці кіт гріє курча? («Як здивувався Мурко») 
2. В якій казці мама хвалить дівчинку за смачний борщ? 
(«Чому мама так хвалить») 
3. Під яким деревом стояв зайчик і просив стиглих ягід? («Заєць і горобина») 
4. В якій казці розповідається про найдобрішу дочку? («Сьома дочка») 
5. В якій казці лелеки прощаються з Україною? («Лелеки прилетіли») 
6. В якій казці сестри принесли яблуко для мами? («Яблуко в осінньому саду») 
(Слайд)
Сьогодні на уроці ми навчилися 
як гарними нам буть, 
Щоб ми казки ці знали 
І завжди пам'ятали, 
Людьми росли старанними і добрими були. 
Коли ти будеш добрим, 
Про тебе люди скажуть, добре слово
Ніколи не забудуть про ввічливість твою, 
У школі і удома усім давно відомо, 
Що добрих не народжують, а добрим стають. 

Вчитель. Казки - це дитинство людства і його мудрість. Читайте і слухайте казки, легенди, пісні, прислівя, приказки. Вивчайте казки, переказуйте. Нехай вони ідуть по світу, нехай живуть серед нас і після нас, хай виховують синів і дочок нашої землі, нашого народу, вчать, як треба по правді жити. 
Вчитель. Так, людина починається з добра - до батька й матері, дідуся і бабусі, до рідної землі, до рослин і тварин. Добро - найголовніша риса характеру кожної людини. Отож, вам моє побажання: щоб краплину людської доброти ви пронесли через усе своє життя, щоб зло покинуло вашу душу, а натомість щоб завжди в ній панувало добро і совість.

(24 слайд) Людина починається з добра. 
(25 слайд)Сказав мудрець: 
- Живи, добро звершай! 
Та нагород за це не вимагай 
Лише в добро і вищу правду віра 
Людину відрізня від мавпи і від звіра. 
Хай оживає істина стара: 
Людина починається з добра 
Л. Забашта 
Вчитель. Послухайте вірш Григорія Орла «Шана педагогу-творцю». 
Олексій К.
Хто він - педагог - творець? 
Вересень квіти зібрав 
Скрізь, де вони пломеніли. 
Тихо пройшов і поклав 
їх на високій могилі. 
Саша І.
В ній Сухомлинський лежить - 
Вчитель народний по праву. 
Як нам його не любить?! 
Він наша гордість і слава. 
Руслан
Вчитель, герой і поет, 
З серцем палаючим Данко, 
Справжній поет-гуманіст 
Щастя творив до останку. 
Ангеліна
Світлі ідеї його 
Вічні, як води Дніпрові, 
Наш видатний педагог 
Повен добра і любові. 
Альона
Дітям життя присвятив, 
Все їм віддав без вагання. 
Він їх безмежно любив, 
Знав їх сердець поривання. 
Олексій Д.
В спадщину нам залишив 
Чисті джерела науки. 
Нас з тих джерел напоїв 
Духом надмірно високим. 
Іра 
В школах дитинство дзвенить 
Щастям яскравим, як спалах, 
Вересень тихо бринить 
Росами срібними в травах. 

(26 слайд)
Вчитель. Ось і закінчилася наша подорож у країну казки, яку створив В.О. Сухомлинський. 

(27 слайд)
Читайте, слухайте його казки та памятайте про великого педагога. 
(28 слайд)

 

 

 

 

 

 

 


 

docx
Додано
5 червня 2018
Переглядів
4251
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку