Конспекти логопедичних занятть з дітьми дошкільного, шкільного віку для постановки, автоматизації звука [С] у складах, словах, реченнях, чистомовках + матеріал для розвитку дрібної моторики.
Заняття № 1
са---са---са – повільно і довго
са-са---са-са---
са-са-са---са-са-са---
са-са---са-са-са----
са-са-са – сад-сад-сад
са-са-са – санки-санки-санки
са-са-са – сало-сало-сало
У Сані сад. Саня іде в сад. Саня садила салат.
мама – автобус – сік – кіт - тигр
мама – коза –
ваза – кіт –
Заняття № 2
1 Артикуляційна та дихальна гімнастика
2 Звук С-С-С, зроби як тече водичка.
3 Автоматизація в відкритих складах СА, СИ та словах з ними:
са-са-са – самбо си-си-си - син
са-са-са – сад си-си-си - сито
са-са-са – самокат си-си-си – сипати
4 Гра «1-2-5-9» - зі словами
сад, санки (один сад, два сади, п’ять садів, дев’ять садів)
5 Розвиток пам’яті та уваги: «Запам’ятай та повтори»:
са-са-са си-са-са
си-си-си са-си-си
са-си-са си-са-си
сад-санки-сапа-самокат
син-сир-сито-синиця
6 Звуковий аналіз – виділення першого та останнього звука в словах: СИН, САД.
Визначити скільки всього звуків в слові, їх послідовність.
7 Гра «Один - багато» - однина та множина іменників:
сад – сади чашка –
зошит - тарілка –
олівець - вилка –
книга - стіл -
Заняття № 3
са-са-са – оса, коса, каса, роса
си-си-си – коси, носи, посилка, косинка
со-со-со – собака, сосна, колосок
груша – яблуко – капуста – слива
морква – буряк – капуста – перець
стіл – ліжко – полиця – книга
Чим малюють на папері?
Чим копають землю?
Чим поливають овочі?
Л,І,Т,О – літо С,О,В,А – сова
С,О,Н – сон С,И,Н - син
великий – маленький холодний – гарячий
широкий – вузький товстий – тонкий
мокрий – сухий
Стоять під снігом сосни сонні
Сидять на соснах снігурі.
Санчата на санках з розгону
Скотились весело з гори.
Заняття № 4
са-са-са – сад, сало, салат, салют, сани
со-со-со – сом, сосна, сорока, солома, соловей
су-су-су – суд, сум, сумка, судно, суша
си-си-си – син, сир, сивий, синій, силач, сигнал
са-со-су-си сом-сум-сам-син
со-су-си-са су-са-си-со
У Сані сік. Соня п’є сік. У Сані сом.
У сома вуса.
Де ростуть фруктові дерева?
На чому діти з’їхали з гірки?
Яку їжу готують з помідорів та огірків?
Яка цифра стоїть після шести?
В ямі не спиться вусатому сому.
Сому вусатому сумно самому.
Заняття № 5
са-са-са – коса, роса, краса, маса
со-со-со – кусок, сосна, висота
су-су-су – посуд, ласун, косуля
си-си-си – коси, посилка, гуси
са-са-са – у Соні коса
су-су-су – заплели косу
си-си-си – ось стрічка для коси
В назвах яких свійських тварин є звук С?» (осел, свиня, собака…)
Що приніс коту Матроскіну листоноша Печкін з мультфільму «Троє з Простоквашена»? (посилку)
снігур – синиця – собака – соловей
виделка – ложка – стіл – чашка
стіл – ліжко – тарілка – шафа
Одна сова, дві сови…
Я співаю пісню. (Ти…, він…, вона, ми…, ви…, вони…)
Я мию посуд. (Ти…, він…, вона, ми…, ви…, вони…)
Заняття № 6
а) ас-ас-ас ос-ос-ос ис-ас-ус-ос ус-ус-ус
ос-ус-ас-ис ус-ис-ас-ос
б) ас-ас-ас – квас, нас, вас, ананас
ос-ос-ос – матрос, кокос, колос
ис-ис-ис – рис, кумис, ірис, колиска
ус-ус-ус – вус, кактус, мус
ас-ас-ас – у нас дома квас
ос-ос-ос – купили кокос
ус-ус-ус – на віконці кактус
ис-ис-ис – Ася п’є кумис
Один соковитий ананас, два…
Колючий кактус
Жовтий колос
Колеса, пояса, супи, колоски, носки, носи
Скільки предметів вони називають?
Промовте ці слова в однині.
Лисиця (яка?) – хитра, швидка, руда…
Їжак (який?) – хитрий, маленький…
Заняття № 7
ста-ста-ста – станок, ставок, капуста, паста, стадіон…
сто-сто-сто – місто, тісто, стовбурм
сту-сту-сту – стук, ступка, пастух, ступінь
сти-сти-сти – мости, хвости, сісти
ста-сто-сту-сти спо-спу-спа-спи
спу-спа-спи-спо
Склянка стоїть на столі.
Капуста росте на грядці.
Пастух пасе стадо.
Влітку листочки на деревах зелені, а восени…
Влітку сонечко тепле, а взимку…
Влітку вода в річці тепла, а взимку…
Стоять під снігом сосни сонні…
Стіл, місто, стадо, хвіст
Заняття № 8
а) аст-аст-аст – пласт
ост-ост-ост – острів
уст-уст-уст – устрій
іст-іст-іст - хвіст
б) аст-ост-уст-ист
ист-аст-ост-уст
аст-іст-уст-ост
ист-уст-іст-аст
Сніг водою став.
Снігурі співають свої пісні.
Крісло стоїть у спальні.
На столі масло та ковбаса.
автомобіль-літак-поїзд-трактор
пароплав-човен-таксі-яхта
літак-ракета-вертоліт-корабель
Що робить пілот? Шофер? Моряк?
Де плаває човен? Де літає літак? Ракета?
Поглянь на сірих совенят:
Вони тихесенько сидять,
Коли не сплять – вони їдять,
Коли їдять, вони не сплять.
Заняття № 9-10
а) ска-ско-ску-ски аск-оск-уск-иск
ско-ску-ски-ска оск-уск-иск-аск
ску-ски-ска-ско уск-иск-аск-оск
ски-ска-ско-ску иск-аск-оск-уск
б) ска-ска-ска – маска, каска, колиска
ско-ско-ско – скоба, скоро, оскома
ску-ску-ску – скули, скутер, скута
ски-ски-ски – миски, риски, маски
яскрава маска, зелена миска, високий міст
а) З перших звуків цих слів скласти слова:
ваза, іграшка, сапа, кіт (віск)
шапка, урна, буряк, ананас (шуба)
собака, акула, лисиця, айстра, торт (салат)
дерево, індик, мак, автобус (Діма)
б) Гра «Намисто» - визначення початкового і кінцевого звука в словах: зима – автобус – солома – акула
пар, плавати – пароплав; зорі, падати – зорепад; ліс, рубати – лісоруб; лід, ходити – льодохід
Заняття № 11
колесо – пояс – суп – посуд
міст – хвіст – ліс – кист
маска – каска – миска - рис
Гра «Телеграфісти» - л,і,с; с,у,м,к,а; п,і,с,о,к; с,у,н,д,у,к
Гра «Намисто» - сон – ніс – стіл – ліс – сік…
Цукор солодкий, а сіль…
Слон великий, а миша…
Дерево високе, а кущ…
Міст широкий, а стежка…
Ніж короткий, а шабля…
Кішка (що робила?) – гралась
Кіт (що робив?) – грався
Кошенята (що робили?) – грались
Дерево, річка, овочі, білка, ліхтар, ведмідь, сонце, вітер, сніг…