Конспекти уроків біології у 9 класі з теми "Біорізноманіття" відповідають оновленій програмі з предмету, містять тему, мету, тип уроку, обладнання, основні етапи уроку, шо реалізуються завдяки вдало підібраним інтерактивним методам навчання.
Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України
Першолиманський навчально-виховний комплекс
«Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів – дитячий садок»
Решетилівської районної ради Полтавської області
Цикл уроків біології у 9 класі «Біорізноманіття»
Шуть Тетяна Володимирівна,
вчитель біології
Лиман Перший
2018
Урок № 47
Біологія 9 клас Дата проведення уроку ________________
Тема: Основи еволюційної філогенії та систематики.
Мета: сформувати поняття «систематика», «філогенія», «таксон»; ознайомити з особливостями еволюційної філогенії та систематики, основними таксономічними категоріями рослин і тварин; розкрити значення систематики для вивчення живих організмів, роль К.Ліннея у систематиці; розвивати пам’ять, увагу, мову, спостережливість, мислення, уміння порівнювати, аналізувати й узагальнювати інформацію, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, робити логічні висновки; виховувати ціннісне ставлення до всього живого, інтерес до предмета і природничих наук узагалі; формувати науковий світогляд.
Обладнання: фотографії різних живих організмів, портрет Карла Ліннея.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Місце уроку в навчальній темі: вступний.
Міжпредметні зв’язки: історія, українська мова, фізика, хімія.
Компетентності, які формуються в учнів: уміння вчитися, спілкуватися державною мовою, соціальна, комунікативна, загальнокультурна, здоров’язбережувальна, історична, науково- природнича.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Прийом «Біологічний мікрофон»
Який матеріал з попередньої теми «Еволюція органічного світу» був найцікавішим, а який найважчим для засвоєння? Чому? Відповідь обґрунтуйте.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Прийом «Приваблива мета»
Вчені вважають, що у сучасній біосфері налічується близько 3 млн видів живих істот, з них: тварин – близько 2 млн; рослин – близько 300 тис; решта – гриби, прокаріоти, віруси.
У викопному стані зберігається не більше 0,1 – 1 % вимерлих видів. Їх на сьогоднішній день відомо декілька сот тисяч. За підрахунками різних дослідників, кількість видів, які існували на Землі у давні геологічні епохи, складає від 100 млн до 1 млрд.
Щоб розібратися у величезній різноманітності живих організмів потрібна система.
ІV. Повідомлення теми і мети уроку
V. Вивчення нового матеріалу
Прийом «Словникова робота»
Сформувати поняття «систематика», «таксон», «філогенія».
Прийом «Демонстрація»
Ознайомити з особливостями систематики, основними таксономічними категоріями рослин (вид, рід, родина, порядок, клас, відділ) і тварин (вид, рід, родина, ряд, клас, тип).
Фізкультхвилинка
Прийом «Творча лабораторія»
Розкрити значення систематики для вивчення живих організмів, роль К.Ліннея у систематиці.
VІ. Закріплення вивченого матеріалу
Вправа «Прес-конференція»
Обговорення того, наскільки повно було виконано роботу, висвітлено тему, в якому напрямі можна було б вивчати її далі.
Прийом «Біологічний практикум»
Визначте місце конюшини лугової в системі живої природи.
VІІ. Підведення підсумків уроку
Прийом «Кольорові знаки»
Учні вибором та підняттям догори картки відповідного кольору показують наступне:
VІІІ. Домашнє завдання
Опрацювати § 44, вивчити терміни, таксони, запитання 6 — письмово.
Урок № 48
Біологія 9 клас Дата проведення уроку __________________
Тема: Основні групи організмів: бактерії, археї, еукаріоти. Неклітинні форми життя: віруси.
Мета: ознайомити з особливостями основних груп організмів: вірусів, бактерій, археїв, еукаріотів; сформувати поняття «домен»; продемонструвати філогенетичне дерево живих організмів, розвивати увагу, пам’ять, мислення, мову, уміння працювати в парах та групах, порівнювати, аналізувати й узагальнювати інформацію, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, робити логічні висновки; виховувати ціннісне ставлення до всього живого, товариські відносини, інтерес до предмета; формувати науковий світогляд.
Обладнання: таблиці «Віруси», «Бактерії», малюнки та фотографії різних представників еукаріотів.
Тип уроку: комбінований.
Місце уроку в навчальній темі: поточний.
Міжпредметні зв’язки: основи здоров’я, природознавство, історія.
Компетентності, які формуються в учнів: уміння вчитися, спілкуватися державною мовою, соціальна, комунікативна, історична, загальнокультурна, здоров’язбережувальна, науково- природнича.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Прийом «Інтелектуальна розминка»
Прийом «Творча лабораторія»
Обговорення філогенетичних дерев, складених учнями для однієї з груп живих організмів (за вибором учня).
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Прийом «Приваблива мета»
Згідно із сучасною класифікацією, клітинні форми життя поділяють на три домени – Бактерії, Архебактерії та Еукаріоти, а неклітинні – в окремий таксон Vira. Які ж характеристики використовують для порівняння основних груп живих організмів ми спробуємо з’ясувати сьогодні на уроці.
ІV. Повідомлення теми і мети уроку
V. Вивчення нового матеріалу
Прийом «Час підручника»
Ознайомитися з особливостями основних груп організмів: вірусів, бактерій, археїв, еукаріотів.
Прийом «Словникова робота»
Сформувати поняття «домен».
Прийом «Демонстрація»
Продемонструвати філогенетичне дерево живих організмів.
Фізкультхвилинка
Прийом «Творча лабораторія»
І група Установити риси відмінності та подібності будови клітинних та неклітинних форм життя.
ІІ група Установити риси відмінності та подібності процесу розмноження клітинних та неклітинних форм життя
VІ. Закріплення вивченого матеріалу
Прийом «Взаємоопитування»
Учні задають одне одному запитання, що стосуються вивченого на уроці матеріалу.
VІІ. Підведення підсумків уроку
Прийом «П’ять речень»
За допомогою п’яти речень сформулюйте висновки уроку.
VІІІ. Домашнє завдання
Опрацювати §45, вивчити ознаки груп організмів.
Урок № 49
Біологія 9 клас Дата проведення уроку __________________
Тема: Огляд основних еукаріотичних таксонів.
Мета: ознайомити з основними еукаріотичними таксонами, сучасними класифікаціями еукаріотів; розкрити особливості будови та процесів життєдіяльності основних таксонів еукаріотів; поглибити знання про різноманітність живих організмів на планеті; розвивати увагу, пам’ять, логічне мислення, уміння працювати в групах, порівнювати, аналізувати й узагальнювати інформацію, установлювати причинно-наслідкові зв’язки; виховувати ціннісне ставлення до всього живого, товариські відносини, інтерес до предмета; формувати науковий світогляд.
Обладнання: фотографії організмів, що належать до різних еукаріотичних таксонів.
Тип уроку: комбінований.
Місце уроку в навчальній темі: поточний.
Міжпредметні зв’язки: основи здоров’я, історія, природознавство.
Компетентності, які формуються в учнів: уміння вчитися, спілкуватися державною мовою, соціальна, комунікативна, загальнокультурна, здоров’язбережувальна, науково-природнича, історична.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Прийом «Доповни речення»
Вивченням і класифікацією живих організмів займається наука систематика. Бінарну номенклатуру виду розробив вчений Карл Лінней. До неклітинних форм життя належать Віруси. Токсоном найвищого рангу є домен. Клітинні форми життя поділили на три домени. Рослини, тварини, гриби відносять до домена Еукаріоти. Віруси виділяють як окремий таксон Vira. Організмом, клітини якого мають плазміди є бактерія.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Прийом «Приваблива мета»
Сьогоднішній урок ми присвятимо найбільшому за кількістю видів домену клітинних організмів – Еукаріотам, систематика яких досі є предметом дискусій.
ІV. Повідомлення теми і мети уроку
V. Вивчення нового матеріалу
Прийом «Інформація для «шпигуна»
Ознайомити з основними еукаріотичними таксонами, сучасними класифікаціями еукаріотів; розкрити особливості будови та процесів життєдіяльності основних таксонів еукаріотів.
І група Царство Інфузорії
ІІ група Царство Гриби
ІІІ група Царство Рослини
ІV група Царство Тварини
Фізкультхвилинка
VІ. Закріплення вивченого матеріалу
Прийом «Власний приклад»
Яке значення для людини мають представники домену Еукаріоти?
Прийом «Практичність теорії»
Учні по черзі дають відповіді на тестові запитання на с.180-181 — усно .
VІІ. Підведення підсумків уроку
Прийом «Скарбничка»
Формулювання або використання базових, важливих даних у своєму житті.
VІІІ. Домашнє завдання
Опрацювати § 46, запитання 6 на с.179 — письмово (додатково), підготуватися до підсумкового уроку з теми «Еволюція органічного світу. Біорізноманіття».