Конспекти уроків із зарубіжної літератури для 6 класу

Про матеріал
Розробка уроків 9-10 для 6 класу за календарним плануванням О.Я.Загоруйко. З ссилками на тести до даної теми.
Перегляд файлу

01.10.2019

Конспект із зарубіжної літератури

для 6 класу №9-10

Тема. Езоп. Байки «Лисиця і виноград», «Вовк і ягня», «Крук і лисиця», «Мурашки і Цикада». Поєднання конкретного і загального в байках Езопа. Утілення людських якостей (працелюбності, розуму, хитрості, дурості, жорстокості, лінощів та ін.) в алегоричний образах. Мораль байок Езопа. Іван Андрійович Крилов. Байка «Вовк і Ягня». Моральні проблеми в байках І.А.Крилова

Мета:

  • навчальна: ознайомити учнів з особистістю Езопа, його байками, мораллю та художніми особливостями цих творів; ознайомити учнів з життям і творчістю І.Крилова;
  • розвивальна: розвивати у учнів критичне, аналітичне, логічне мислення, навички виразного читання, аналізування байок, висловлення думок і вражень щодо прочитаного, проведення паралелей із сучасним життям; уміння співставляти, робити висновки;
  • виховна: прищеплювати учням кращі людські якості, критичне ставлення до вад і власного характеру, прагнення до самовдосконалення.

Теорія літератури: байка, езопова мова, алегорія, алегоричний образ.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

І.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ.МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

ІІІ.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1.Перевірка домашнього завдання (онлайн тест https://naurok.com.ua/test/grecki-mifi-mifi-narcis-pigmalion-13593.html )

2.Евристична бесіда

  • Що таке байка?
  • Де, коли і чому вона виникла?
  • Хто був першим байкарем?
  • Розкажіть про походження Езопа.
  • Чим уславився Езоп?
  • Назвіть складові байки.
  • Чому байкарі широко використовують алегорію?
  • Як Езоп змагався в дотепності з Ксанфом?
  • Що таке езопова мова?

ІV.СПРИЙНЯТТЯ ТА ОСМИСЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1.Виразне читання байки Езопа «Лисиця і виноград» (ст.48)

2.Бесіда

  • Якою мовою написана байка? (Прозовою)
  • Про що розповідається у байці? (Про лисицю, яка хотіла дістати виноград, але не змогла цього зробити.)
  • Як лисиця заспокоювала себе?
  • Як ви думаєте, над ким іронізує автор у байці? (Над людиною, яка відмовляється від поставленої мети)
  • Зачитайте рядок, у якому розкривається ідея байки. («Коли хтось неспроможний досягти чогось, посилається на обставини»)
  • Як ви зрозуміли цю байку? (Людина, яка не може чогось досягти, замість того, щоб наполегливо працювати, шукає привід виправдати себе.)
  • А як ви поводитесь, зіткнувшись з труднощами?

3.Виразне читання байки «Мурашки й Цикада», відповіді на запитання з підручника (ст.49)

  • Що символізують образи Мурашки і Цикади? (Мурашка – працьовитість. Цикада – нерозважливість, безтурботність, лінощі.)
  • Головна думка (мораль) байки? (Не можна у житті бути безтурбутним і не дбати про майбутнє.)
  • Які риси людського характеру засуджуються у байці? (Лінощі, безпорадність, легковажне ставлення до життя.)

4. Виразне читання байки «Вовк і Ягня» (ст.49), виконання творчо-аналатічних завдань

  • Про що йдеться у байці? (Про трагічну долю Ягняти)
  • Що уособлюють Вовк та Ягня? (Вовк уособлює владу, а Ягня – безправну людину.)
  • Чи є у творі описи героїв? Якщо немає, то, як ви гадаєте, чому? (Це дає змогу читачеві зосередитись на вчинках персонажів)
  • У яких словах міститься мораль байки?
  • У чому полягає алегорія твору? З якою метою автор використовує цей прийом? (В образах тварин змальовуються люди .Прийом алегорії дає можливість в прихованій формі вказати людям на їх недоліки.)
  • Які почуття викликала у вас байка?

5.Словникова робота

   На основі вивчених байок складіть словничок алегоричних значень.

6.Складання «Асоціативного куща»

   Складіть «асоціативний кущ» до слова «байка»

7.Інтерактивна вправа «Займи позицію»

Чи актуальні байки Езопа сьогодні? (Додаток 1)

8.Слово вчителя

   Байки Езопа настільки захопили його нащадків – «братів по перу», що вони не могли не наслідувати їх. Поети запозичували езопівські сюжети, але при цьому надавати їм національного колориту, своєї поетичної форми, творчо обробляли та створювали власні шедеври. Одним із таких поетів-байкарів був Іван Андрійович Крилов. Із ним ми й познайомимось на сьогоднішньому уроці.

9.Літературний диктант

1.З яких частин складається байка? (Оповідна, повчальна.)

2.Як називається повчальна частина байки? (Мораль.)

3.Кому належать перші поетичні байки? (Федру)

4.Хто з байкарів був рабом? (Езоп)

5.Що таке алегорія? (Змалювання одного образу через інший на основі схожості узагальнених рис.)

6.Найвідоміший французький байкар? (Лафонтен.)

7.Кого вважають основоположником жанру байки? (Езопа.)

8.Хто є героями байок? (Зазвичай тварини, іноді люди.)

9.Найвідоміший український байкар? (Леонід Глібов.)

10.Якою мовою написані байки Езопа? (Прозовою.)

11.Що означає вираз «езопова мова»? (Спосіб викладу думок з натяками на недомовки)

10.Робота з підручником. Опрацювання рубрики підручника про І.А.Крилова «Літературна розминка» та «Цікаві подробиці» (ст.50-52)

11.Виразне читання байки І.Крилова «Вовк і Ягня»(ст.52-53)

12.Бесіда з елементами аналізу твору

  • Якою мовою написано твір? (Віршованою)
  • Виділіть основні частини байки. (На початку твору – мораль, потім – оповідна частина)
  • Прочитайте слова, в яких подано мораль байки.
  • Де і коли відбувається дія твору?
  • Як поводяться герої твору? (кожен намагається довести свою правоту. Вовк звинувачує, а Ягня виправдовується)
  • Які почуття викликала у вас байка?
  • Яка є провідна думка твору? (Засуджується несправедливість, груба сила)

13.Характеристика дійових осіб (Додаток 2)

V.ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ,УМІНЬ І НАВИЧОК

1.Аналітико-дослідницька робота

Порівняйте байки Езопа та І.Крилова, знайдіть спільне та відмінне, зробіть висновки, висловіть своє ставлення.(Додаток 3)

2.Актуальна цитата

Прокоментуйте висловлювання: «Здається, байка просто бреше.//А насправді – мудру правду чеше» (Л.Глібов)

VІ.ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Як ви вважаєте, чи є такі Вовки та Ягнята у наш час?

VІІ.ПОВІДОМЛЕННЯ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ ТА ІНСТРУКТАЖ ЩОДО ЙОГО ВИКОНАННЯ

1.Підготуватись до контрольної роботи

2.Виконати тест https://naurok.com.ua/test/ezop-14262.html

 

 

 

 

 

Додаток 1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

Порівняльна характеристика Вовка та Ягняти

Вовк

Ягня

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 3

Езоп

І.Крилов

Спільне

 

Відмінне

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Андрєєва Олена Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Губар Алла Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
30 вересня 2019
Переглядів
12860
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку