Відкритий урок із зарубіжної літератури
в 6 класі на тему:
«Динаміка образу Скруджа. Причини його деградації та духовного переродження».
(за повістю Чарльза Діккенса «Різдвяна пісня в прозі»)
Підготувала: Бондарь В. А.
Тема: Динаміка образу Скруджа. Причини його деградації та духовного переродження.
Мета: учні визначають ключові моменти сюжету повісті Ч. Діккенса «Різдвяна пісня в прозі»; простежують динаміку образу Скруджа, знаходить у тексті відповідні цитати; висловлюють власне ставлення до Скруджа (до зміни героя і після його внутрішньої зміни); виховувати людяність, доброту, милосердя, вміння співчувати, повагу до людей.
Тип уроку: закріплення знань, умінь і навичок.
Обладнання: портрет Ч. Діккенса, кадри з кінофільму «Різдвяна історія», малюнки учнів, роздатковий матеріал.
Епіграф:
«Це радісні дні – дні милосердя, доброти, всепрощення.
Це єдині дні в усьому календарі, коли люди, наче з
Мовчазної згоди, вільно розкривають одне одному
Серця і бачать у своїх ближніх, - навіть у тих, хто не має
Ні грошей, ні долі, - таких самих людей, як вони самі.»
Чарльз Діккенс
Хід уроку
І. Організаційний момент.
1. Привітання (на партах картки).
2. Вступне слово вчителя.
Розпочнемо наш урок зі слів Чарльза Діккенса, які взяті за епіграф (на дошці + портрет).
Славіте Сина Божого, повертайте до віри в добро, і Спаситель воздасть Вам сторицею! Такі привітання зазвичай лунають у Різдвяний вечір. Пригадаймо ж, що таке Різдво? Коли і як його святкують в різних країнах?
ІІ. Актуалізація набутих знань
Ось уже декілька уроків ми з вами говоримо про найвидатнішого письменника ХІХ століття Чарльза Діккенса.
Багато хто з відомих письменників вважав його своїм учителем. Так французький письменник-фантаст Жуль Верн писав про нього: «…найвище від усіх англійських письменників я ставлю Чарльза Діккенса… У нього можна знайти все: уяву, гумор, любов, милосердя, жалість до бідних та знедолених – одне слово, усе…»
- Письменником якої країни є Ч.Діккенс? (Англія).
- Як звучить повна назва твору? («Різдвяна пісня у прозі або різдвяне оповідання з привидами»)
- Повне ім’я головного героя твору? (Ебенезер Скрудж)
- Як називалась контора Скруджа? (Скрудж і Марлі).
- Що незвичайного сталося зі Скруджем, коли він повернувся додому? (До нього прийшов привид його колишнього компаньйона).
- Скільки духів мали прийти до Скруджа Різдвяної ночі? (Три)
- Як звали першого Духа Різдва? (Дух Минулого Різдва).
- Який дух прийшов до Скруджа другим? (Дух теперішнього Різдва).
- Кого побачив Скрудж під одягом другого Духа? (Двійко дітей – Невігластво і Злидні).
- Яку найжахливішу картину показав Скруджеві третій дух? (Його смерть).
- Як звали бідного хлопчика-каліку з родини Кретчитів? (Тайні Тім).
- Як Скрудж після Різдва змінив своє ставлення до свого клерка? (Підвищив йому зарплатню).
ІІІ. Оголошення теми, мети уроку.
1.Слово вчителя.
На попередньому уроці ми з вами подорожували в просторі і часі разом зі Скруджем та трьома привидами.
Сьогодні на уроці ми спробуємо проаналізувати все побачене і з’ясуємо, що ж трапилося зі Скруджем, чому він став таким. Як могло статися, що самостійний спокійний хлопчик перетворився на скупого «жмикрута», який усе життя те й робив, що накопичував гроші, раптом змінився? З’ ясуємо причини деградації та переродження Скруджа із «Різдвяної пісні в прозі».
Отже, тема нашого уроку: «Динаміка образу Скруджа. Причини його деградації та духовного переродження».
Наше завдання сьогодні – провести дослідження причин деградації особистості Скруджа та дослідити мотиви його переродження і дати відповідь на проблемне питання. Чому добра від народження людина стає злою, безсердечною особою? (на слайді)
ІV. Закріплення вивченого матеріалу.
1.Словникова робота
Записуємо число, класна робота, тему уроку. Пояснимо зміст слів деградація та переродження. Як ви розумієте зміст цих слів?
Деградація – поступовий занепад, рух назад.
Що означає переродитися?
Переродитися – стати зовсім іншою людиною (на слайді).
2. Бесіда за змістом.
- Головний герой – Скрудж. Який він? Знайдіть і зачитайте портрет.
- Що про нього говорили в місті?
Висновок: (Ніяких позитивних емоцій Скрудж ні в кого не викликає)
- Хто винен у тому, що сталося з героєм? (Тільки він сам).
- Що привело Скруджа до самотності? Які помилки він зробив у своєму житті?
3. Дослідницька групова робота. «Ланцюжок помилок Скруджа» (Запис у зошити). (на картках)
Завдання: дослідити, які помилки здійснив Скрудж у своєму житті, що привели його до деградації? Результати дослідження оформимо у вигляді схеми.
Дослідження №1
- Що для Скруджа було найголовніше? (Гроші).
- Чи приносили вони йому щастя? (Ні. «Один як перст, на всьому білому світі», - такий сумний висновок минулого).
Висновок: Помилка перша: ЖАГА ДО ГРОШЕЙ.
Дослідження №2
- Як він поводився зі своїми грошима? (Економив на всьому і на всіх, нічого не дозволяв навіть собі).
- Яке слово для Скруджа було «найжахливішим»? (Щедрість).
- Які ланцюги скував Скрудж для себе за життя? (Жадібність, жорстокість).
Висновок: помилка друга: ЖАДІБНІСТЬ.
Дослідження №3
- Чи вірне моє твердження: «Скрудж хоч і жадібний, але перед Різдвом допомагав бідним, давав гроші тим, хто просить» (Ні).
- Як він ставився до оточуючих? Знайдіть підтвердження з тексту.
Висновок: Помилка третя : БАЙДУЖІСТЬ ДО ОТОЧУЮЧИХ.
Дослідження №4
- Племінник Скруджа Фред сказав: «Але те зло, що він робить, карає його самого».
Чи погоджуєтесь ви з цим?
- Підтвердіть словами з тексту, що Скрудж був жорстоким.
Висновок: Помилка четверта ЖОРСТОКІСТЬ У СТОСУНКАХ.
Дослідження №5
- Як Скрудж ставився до свого племінника?
- Чи є в повісті люди, яких він любив?
- Чи були в нього друзі, кохана?
Висновок: Помилка п’ята : ЗРАДА У КОХАННІ, ДРУЗІВ.
Дослідження №6 ПРИКЛАД
- Чи здійснилася мрія Скруджа стати багатим? (Так).
- Чи став герой щасливим у теперішньому житті? (Ні. Він багатий, але самотній).
Висновок:втрата людських почуттів привела до деградації. САМОТНІСТЬ.
4. Бесіда за змістом. Переродження
- Ми з вами з ясували причини деградації Скруджа.Тепер спробуємо з`ясувати, що стало причинами переродження Скруджа.
- З чого почалося переродження Скруджа?
- Яку роль виконує привид Марлі? (Застеріг, що Скрудж живе неправильно)
- Що відкриває Скруджеві кожна з трьох зустрічей з Духами часу?
(Дух Минулого Різдва нагадав Скруджу, що він не завжди був жмикрутом, що в дитинстві і юності любив Різдво, своїх рідних, друзів.
Дух Теперішнього Різдва дає відчути герою, що той втратив, відмовившись від свята. Скруджу захотілося бути із сім’єю племінника, грати в ігри, співати. В ньому оживають людські почуття.
Дух Майбутнього Різдва показав героєві, як закінчиться його життєвий шлях).
- Давайте уявимо себе композиторами і як Діккенс напишемо свою мелодію різдвяної пісні, яка б зворушила і відродила серце Скруджа. Запишемо те, що на вашу думку допомогло героєві змінитися. (дружба, радість, співчуття, духовне перетворення, милосердя)
V. Перевірка домашнього завдання.
Скрудж змінився. Різдвяний дзвін пробудив його душу, направив на шлях істини і добра. Зараз подивимося, яким ви уявляєте Скруджа в щасливі моменти. Перевіримо д.з.
VІ. Підсумок уроку
1. Перегляд фрагментів з мультфільму «Різдвяна історія»
А зараз переглянемо, як це відбувалося у мультфільмі «Різдвяна історія». (1:23:50)
2. Робота з книгою.
- Які обіцянки дає Скрудж Духу Прийдешнього Різдва? ( ст.100 5 абз. від слів: Духу!...до слів я не забуду їхньої науки.) (зачитайте)
3. Складання таблиці.
А зараз ми з’ясуємо чи дотримав Скрудж свого слова?
- Що доброго він зробив?
1.Відіслав різдвяну індичку Кретчитам
2.Допоміг Тайні Тіму
3.Новий Скрудж просив прийняти благодійний внесок
4.Збільшив платню Бобу Кретчиту
5.Прийшов помиритися з племінником
3. Прийом «Мікрофон»
- Що хотів сказати автор своїм твором і чого хотів навчити кожного з нас? (відродити душу головного героя.)
Кожна людина зобов’язана: (на партах)
- турбуватися про ближнього;
- бути доброю, милосердною, щедрою;
- цінувати кожну прожиту мить;
- нажива не може бути метою життя;
- спокутувати свої гріхи;
- цінувати родинні стосунки;
- виховувати найкращі моральні якості;
- прислухатися до корисних порад друзів;
- любити ближніх;
- бути ввічливою;
- вміти співчувати і співпереживати;
- мати вірних друзів;
- замислюватися над сенсом свого життя;
- шанувати Різдво.
Висновок: Подорож, яку здійснив Скрудж у Різдвяну ніч докорінно змінила героя. Він перетворюється на добру, щиру людину, якою пишається місто. Не всі розуміють «нового» Скруджа, та йому байдуже, бо він знає, що в житті найцінніше. Гроші, багатства усього світу не можуть замінити людині любов близьких, повагу інших людей та щирість спілкування. Справді казковий кінець!
- Скажіть особисто ви вірите в таке миттєве перетворення людини?
- А чому таке миттєве перетворення сталося із Скруджем?
(Бо все сталося в Різдвяну ніч – ніч всепрощення та благодаті Божої)
4. Проблемне питання:
Чому добра від народження людина стає злою, безсердечною особою?
І ми знаємо тепер, що людське щастя не залежить від багатства. І лише добрій, щирій людині відкриті істини радості буття.
VІІ. Домашнє завдання.
Почати читати повість «Ніч перед Різдвом» М. В. Гоголя
VІІІ. Оцінювання учнів.
На цьому наш урок закінчено. Дякую за увагу!