Конспекти уроків української мови 10 клас

Про матеріал
Уроки української мови для 10 класу з теми "Орфоепічна норма" розроблено відповідно до чинної Програми (рівень стандарту)
Перегляд файлу

Тема: Поняття милозвучності. Чергування у//в, і//й як засіб милозвучності

Мета: предметні компетентності: поглибити знання учнів про чергування голосних та приголосних звуків;ключові: вміння вибирати правильний варіант, редагувати написане; комунікативні: розглянути засоби милозвучності української мови, вчити застосовувати їх в усному та писемному мовленні; розвивати мислення учнів, уяву, комунікативні навички; загальнокультурні:виховувати свідоме ставлення до української мови, прагнення до вдосконалення власного мовлення

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

1 Сторінка ЗНО. Відредагуйте. Аргументуйте.

 

2. Спостереження

Прочитайте речення, чітко артикулюючи, і виконайте завдання.
День народження... Брат й мама із татом привітали мене з святом. Всі сьогодні з мною підкреслено ввічливі. Приємно.
День народження... Брат і мама з татом привітали мене зі святом. Усі сьогодні зі мною підкреслено ввічливі. Приємно.
А. Який текст було легше артикулювати?
Б. З чим це пов’язано? Що таке милозвучність?

ІІ.Повідомлення теми, мети, завдань уроку

ІІІ.Вивчення нового матеріалу

1. Робота з підручником (с.68-69). Робота в парах. Вибрати матеріал, який стосується написання (У-В)

Коли пишеться у –в?

Самостійно за аналогією сформулюйте випадки вживання і-й.

Як ще досягається милозвучність? (с.70)

Проблемне завдання Можна використовувати наступні слова, тому що вони означають одне й те ж поняття.  Обгрунтуйте. Поясніть лексичне значення цих слів.

Вдача – удача, увечері-ввечері, уступ-вступ, уподобання-вподобання

2. Вправа 120. Робота в парах.

3. Робота в групах. 1 – прийменник, 2 - сполучник

Виберіть потрібний прийменник або сполучник.
Колись і/й зараз; у/в високих горах; вони і/й не здогадуються; злети і/й падіння; вівці і/й коні; по-перше, у/в нас вихідний день, а по-друге, у/в Олега день народження; і/й сміх і/й гріх; дівчата у/в квітнику; і/й скільки нам чекати; шукати у/в своїй сумці; Ялта і/й Одеса; ми у/в Львові; і/й проаналізувати, і/й узагальнити; човен у/в озері.

4. Культура мовлення Експрес-урок О.Авраменка «Прийменники в-на».

Слідкуйте за мовленням. Побудуйте словосполучення, сполуки з прийменниками

5. Вправа з ключем. Самоперевірка

Запишіть сполуки слів у дві колонки: 1) з у та і; 2) з в та й.
Пливи у/в бік лісу; Богдан і/й Марія; ось і/й гості; Ольга і/й Павло; ранок у/вдома; бути у/в гарній формі; і/й знову дощі; Оксана і/й не знала; ракета і/й супутник; ти і/й Яну покликав; енергія у/в твоєму тілі; еге ж, і/й освіта вища; скинь у/в Твіттер; треба у/вчитися; елементи у/в таблиці; якось і/й їх запросимо.
• З перших букв виписаних сполук складіть крилатий вислів.

бор і те с я                                                                             поборете

6. Тести

1. Правило чергування у–в порушено у варіанті
А ходімо в парк  Б знятися в комедії  В перипетії в фільмі  Г у цьому супермаркеті

2. Правило чергування у–в порушено у варіанті
А в основі сюжету Б учити напам’ять В у нашій школі Г в синій книжці
3. Правило чергування у–в порушено в рядку
А Отже, й ти спробуєш ківі на смак? Б Завдання таке: упорядкувати числа.
В І праворуч, і ліворуч — усюди стоять знаки. Г Братику, запам’ятай: учитися ніколи не пізно.
4. Правило чергування і–й порушено у варіанті
А іти правильним шляхом Б шоколад і сирний пиріг В нині тебе і не впізнати
Г колись і ти переможеш
5. Правило чергування і–й порушено у варіанті
А Харків і Мелітополь Б велика ймовірність В світло й ясно надворі Г і ти не засумніваєшся
6. Правило чергування і–й порушено у варіанті
А І блискавка, й гроза ударили одночасно. Б Мабуть, і я трохи з вами потанцюю.
В На мить усе стихло — і потемніло.  Г Денисе, іди в парк погуляти.

7. Правило чергування у–в порушено у варіанті
А уже розпогоджується, загубити в траві Б збільшити втричі, найкращі в світі
В у зведеного брата, в іншій серії Г в оксамиті, зайди в бібліотеку
8. Правило чергування і–й порушено у варіанті
А чистити й мити, батьки й діти Б і знову дощ, ручка й олівець
В дозвольте йти, клич і його Г ми й порахуємо, інь і ян
9. Прочитайте речення.
(1) основі сюжету банальна інтрига: (2) Київ приїздить дівчина з провінції, а (3) кінці філь-
му (4) неї закохується принц на білому мерседесі.
Літеру В/в треба писати на місці всіх цифр, ОКРІМ
А 1   Б 2     В 3    Г 4
10. Прочитайте речення.
(1) скільки не перечитую роман Стендаля «Червоне (2) чорне», усе одно відкриваю для себе
щось нове (3) цікаве (4) знову поринаю в позаминуле століття.
Літеру І/і треба писати на місці цифр
А 1, 2      Б 2, 3    В 3, 4    Г 1, 4

1- в, 2 – г, 3- б, 4- в, 5- в, 6- г, 7-б, 8-а, 9-б, 10-а

IV.Підсумок

V.Домашнє завдання

П.15, вправа 124 або 123

 

 

Тема: Основні правила вимови голосних звуків. Основні правила вимови приголосних звуків

Мета: формування в учнів компетентностей: комунікативно доцільно й правильно користуватися орфоепічними нормами української мови: знаннєва складова: знає і коментує орфоепічні норми вимови голосних і приголосних звуків, звукосполучень і наголосу в словах; удосконалює свою орфографічну й орфоепічну грамотність; діяльнісна складова: визначає і виправляє допущені в усному мовленні орфоепічні помилки, аналізує складні випадки уподібнення приголосних та їх позначення на письмі, робить фонетичний запис слова;ціннісна складова: усвідомлює необхідність критично оцінювати рівень своєї мовленнєвої культури і дбати про її удосконалення.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

1 Сторінка ЗНО. Виберіть правильний варіант. Аргументуйте

Сторінка у/в підручнику; знайди і/й підкресли; Яна і/й Юля; і/й доки мені чекати; напиши у/в Твіттері; представник у/в області; гра у/в рулетку; він і/й є чемпіон; гроші — у/в кишені.

2. Спостереження

Прочитайте діалог і виконайте завдання.
Спілкування журналіста з депутатом Верховної Ради України:
— Це потрібний закон. Ми [галасувалие] за нього.
— А навіщо кричати? Ви просто натискайте на кнопки.
— Ми не кричимо, а [галасуйеімо]: наша фракція в [ка:л'іц'ійі].
— Так ви ж щойно самі сказали, що галасуєте, тобто здіймаєте галас...
Яке слово депутата неправильно зрозумів журналіст?
Чому він неправильно його зрозумів?

ІІ.Повідомлення теми, мети, завдань уроку

ІІІ.Вивчення нового матеріалу

1. Робота з підручником (с.72, 73). Робота в групах.

1 – вимова голосних звуків

2 – вимова приголосних звуків (по 5 правил)

3 - вимова приголосних звуків (по 5 правил)

2.Перевірка практикою. Вправа 130. Прочитайте, правильно  вимовляючи звуки

Затранскрибуйте слова

Заводишся, боротьба, книжці, відродження, кігті, свято.

3. Редагування.

Прослухайте пісні «Там, де ми є» (гурт «Антитіла») і «Чомусь так гірко плакала вона»
(О. Пономарьов). Випишіть слова, які виконавці неправильно вимовляють, і затранскрибуйте їх

(прокидаєшся,  час, часом

4. Вправа навпаки 131.

5. Тести

1. Однакова кількість звуків і букв у кожному слові рядка
А болючий, Юрмала, чаювання
Б щирість, народжуєш, якання
В пояснення, злістю, тямущий
Г ялтинський, зв’язківець, віссю
2. Однакова кількість звуків і букв у кожному слові рядка
А ячмінь, ятранський, повіяло
Б взаємність, українець, каміння
В покращення, полюс, відроджую
Г духмяно, роз’єднаність, життєпис
3. Однакова кількість звуків і букв у кожному слові рядка
А з’єднання, приїжджати, заявник
Б щільний, земляний, заяложений
В тьохкає, нюансовий, захоплюєшся
Г брюнет, капелюшок, дивується

4. Підкреслені літери позначають той самий звук у всіх словах рядка
А лимон, випадок, перетин
Б мережа, вектор, партер
В хомут, зозуля, кожушок
Г тобі, потік, політехнічний
5. Підкреслені літери позначають той самий звук у всіх словах рядка
А товар, потонути, скотч
Б ноша, шип, порадишся
В якби, ґречний, аґрусний
Г мішень, шапка, носишся
6. Підкреслені літери позначають той самий звук у всіх словах рядка
А жорстко, жасмин, бджола
Б гелікоптер, кігті, Гостомель
В зірковий, косьба, зітканий
Г дзвін, бородатий, бадьоро
7. Підкреслені літери позначають той самий звук у всіх словах рядка
А гордість, сміх, Бердянськ
Б вухо, сповивати, бовкнути
В каша, хвилюєшся, Шостка
Г тактика, поточний, вітчим
8. Орфоепічну помилку допущено в слові
А миється [мийеіц´:а]
Б розжуй [роузжуй]
В качці [кац´:і]
Г принісши [приен´іш:ие]
9. Орфоепічну помилку допущено в слові
А граєшся [грайеіс´:а]
Б книжці [книз´ц´і]
В флешці [флез´ц´і]
Г вітчизна [в’іч:изна]
10. Орфоепічну помилку допущено в слові
А стежка [стежка]
Б джміль [джм’іл´]
В нігті [н´ігт´і]
Г вокзал [воґзал]

1- б, 2-в, 3-в,г, 4- б,г, 5- в, 6- в, 7-а, 8-б, 9-в,10-в

6. Експрес-урок О.Авраменка «Коли вимовляємо не так, як пишемо».

Запишіть слова, у яких допущено орфоепічні помилки

IV.Підсумок

V.Домашнє завдання

П.16-17, вправа 134 або 132

 

Тема: Наголос. Основні правила наголошування слів. Нормативний наголос. Варіантне наголошування слів в українській мові

Мета: формування компетентного мовця, який вільно володіє орфоепічними нормами, і репрезентує себе як свідому, духовно багату особистість; знаннєва складова: знає і коментує принципи наголошування слів в українській мові, розрізняє особливості наголошування слів різних частин мови; діяльнісна складова: застосовує свої орфографічні та пунктуаційні знання практично, уміє працювати з орфоепічним словником, визначає і пояснює, як впливає наголос на розрізнення лексичного значення слова; ціннісна складова: помічає і цінує красу української мови, виявляє зацікавленість у результатах своєї діяльності.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

1 Сторінка ЗНО. Виберіть правильний варіант. Аргументуйте

Мовна розминка. Скласти міні-твір, починаючи кожне речення прислівником, що пишеться через два дефіси. Запам’ятати їх правопис. Які ще прислівники пишуться через два дефіси?

Всього-на-всього.. Хоч-не-хоч...Коли-не-коли...Як-не-як...Пліч-о-пліч...Де-не-де...Віч-на-віч...Будь-що-будь...

Індивідуальне завдання. Робота над помилками

Фонетична транскрипція

2. Спостереження

ІІ.Повідомлення теми, мети, завдань уроку

ІІІ.Вивчення нового матеріалу

1. Робота з підручником (с.76). Робота в парах. Скласти інформаційну картку, у якій подано основні принципи наголошування слів. Підказка-пам ятка

2. Орфоепічна вправа 139 (ланцюжок)

3. Хвилинка ерудита. Наголос Генг. Записати слова, наголос яких запам ятатали

 Прочитати поетичні рядки, дотримуючись правильного наголошування слів. Як ви ставитеся до такого прийому запам’ятовування наголосу слів? Які можете запропонувати самі? Хто чув реп-варіант?

Українська мова, діти,

Кілометр і каталог,

Наче річенька дзвінка.

Застібка, русло, шовковий,

Одинадцять, чотирнадцять-

Олень, ікло, осока

Це уже не дивина.

Наша мова барвінкова

У числівниках із -надцять

Як діброва говірка.

Наголошується -на-.

Кидати, живопис, босий,

Говори завжди виразно,

Листопад і кропива

Вибудовуй діалог,

Рідна мова стоголоса

Щоб звучали непоказно

Словом правильним жива.

4. Робота в групах. Вправа 140

Або в парах. Вправа з ключем

5. Експрес-урок О.Авраменка «ВИпадок чи випАдок». Поставте правильно наголос у слові. Запишіть ще слова, які прозвучали в уроці

6.  Тести (зошит ЗНО)

IV.Підсумок

V.Домашнє завдання

П.18, вправа 141 ( 1 або 2.)

 

 

 

 

Тема: Словорозрізнювальний, форморозрізнювальний,  діалектний наголоси. Складні випадки наголошування слів

Мета: формування в десятикласників компетентностей комунікативно доцільно й правильно користуватися орфоепічними нормами української мови.;знаннєва складова: знає орфоепічні норми, визначає причини їх порушення, розрізняє різні види наголосів;діяльнісна складова: знаходить і коментує слова з словорозрізнювальним наголосом, форморозрізнювальним та діалектним наголосами, уміє працювати з орфоепічним, фразеологічним і тлумачним словниками, характеризує особливості вимови слів, порівнює вимову слів у різних мовах; ціннісна складова: усвідомлює важливість дотримання орфоепічних норм як одного з важливих показників культури мовлення особистості.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

1 Сторінка ЗНО.  Орфоепічний двобій.  Прочитати слова, правильно наголошуючи їх. Пояснити лексичне значення виділених слів. За потреби скористатися словником (орфоепічним, тлумачним).

Методичний коментар. У грі беруть участь три команди. На картках записані слова. У швидкому темпі вчитель показує картки то першій, то другій команді, а учні мають прочитати ці слова вголос. Хто неправильно прочитає слово, вибуває з гри. Перемагає команда, у якій залишилося більше гравців.

Картки зі словами, прочитаними неправильно, учитель відкладає. Після гри аналізує помилки.

Мережа, ознака, хрещений, монумент, завірюха, жевріти, глядач, бюлетень, засуха, сільськогосподарський, урочистий, черговий, цемент, колія, квартал, олень, партер, жалоба, відтінок, загадка, прошу, вимова, випадок, уподобання, закладка, типовий, металургія, самота, ненависть, ремінь, дрова, рази, поняття, далебі, навпіл, вигода.

ІІ.Повідомлення теми, мети, завдань уроку

ІІІ.Вивчення нового матеріалу

1.Порівняльне дослідження. Робота в групах. Підручник (с.78-79)Опрацюйте теоретичний матеріал на інформаційних картках. Скласти колективну опорну таблицю наголосів. Наголос -  -  -

Проілюструйте види наголосу прикладами

Заплачу- заплачу, атлас-атлас; книжки-книжки, сестри- сестри; пИшу, рОблю.

Прочитати уривки статті І. Фаріон «Мовна норма: знищення, пошук, віднова». Скласти опорну таблицю видів наголосу. Підготувати виступ перед однокласниками. Зробити висновки.

Завдання для першої групи. Словорозрізнювальний наголос

Існує низка слів, що змінюють значення залежно від наголосу. Незнання цієї функції наголосу призводить до кумедних ситуацій, свідком однієї з яких я була нещодавно в маршрутному таксі.

— Пані, платіть за проїзд,— кинув водій навздогін добродійці, що хутко повз нього прошмигнула вглиб салону.

— Зараз заплАчу,— відповіла пасажирка.

Водій, усміхнувшись, докинув:

— Плакати не треба. Треба платити.

Отож, особові форми дієслів заплАчу і заплачУ походять від різних інфінітивів — платити і плакати, і лише правильне наголошування забезпечує адекватне спілкування. До речі, якщо плАкати наголосити як плакАти, то розуміння ускладнимо ще більше.

Смислорозрізнювальна роль наголосу полягає в тому, що наголос є засобом вираження різних лексичних значень: Атлас — атлАс, вАрення (процес варіння) — варЕння (харчовий продукт із плодів, ягід), зАмок — замОк, елЕктрик (фахівець з електротехніки) — електрИк (голубий та синій колір із сірим виблиском), лікарський (похідне від лікар) — лікАрський (похідне від ліки), прИклад — приклАд, плАкати — плакАти.

Завдання для другої групи. Форморозрізнювальний наголос

Зазначена функція наголосу розрізняє граматичні форми слів, наприклад, відмінок і число іменника: книжкИ — називний відмінок множини і кнИжки — родовий відмінок однини; хАти — родовий відмінок однини, хатИ — називний відмінок множини.

Отже, наголос виконує форморозрізнювальну роль, тобто є засобом диференціації граматичних значень однакових словоформ: кнИжки — книжкИ, рУки — рукИ, слОва — словА, гІлки (родовий відмінок однини) — гілкИ (називний і знахідний відмінки множини), пізнаЮть (майбутній час) — пізнАють (теперішній час), прислухАлася (недоконаний вид) — прислУхалася (доконаний вид).

Односкладові іменники другої відміни у родовому відмінку однини, змінюючи закінчення, змінюють і наголос: двОру — дворА, мОсту — мостА, стОлу — столА. Варіантні форми наголошення в орудному та місцевому відмінках мають такі іменники: гОстями, гістьмИ, на гостЯХ; чобітьми, чОботами, чобОтями;грІшми, грошИма; двермИ, дверИма; слізьми, слізьмИ, сльозАми; на дахУ, на дАсі.

Чи не найактивніше форморозрізнювальна функція наголосу проявляється у видових парах дієслів, що передають доконану чи недоконану дію: відкликати — відкликАти; нарізати — нарізАти; відміряти — відмірЯти; вслУхатися — вслухАтися; рознОсити — розносИти.

Завдання для третьої групи. Діалектний наголос

Діялектний наголос зумовлений двома основними територіальними тенденціями у наголошенні: південно-західній і південно-східній. Із ХІХ століття нормативною стає південно — східна тенденція наголошення слів. З огляду на це варто звернути увагу на такі по-діялектному наголошені типи слів, аби уникнути цього в офіційно — діловому спілкуванні. Наприклад, наголошення дієслівних форм: роблю (треба роблю), пишу (треба пишу), закінчу (треба закінчу), плести (треба плести), вести (треба вести), перейдемо (треба перейдемо), смієтеся (треба смієтеся), живемо (треба живемо); наголошення присвійних, означальних і вказівних займенників: свого (треба свого), всього (треба всього), того (треба того), цього (треба цього), (але до свого, до всього, до того, до цього).

2. Вправа 146. Робота в групах (по 2 пари слів)

3. Редагування вимови ведучих Помилки ведучих на матеріалі шоу «Танці з зірками»

4. Тест(зошит ЗНО)

5.  Експрес-урок О.Авраменка «Каталог чи каталог». Поставте правильно наголос у слові. Запишіть ще слова, які прозвучали в уроці

7. Творча робота

IV.Підсумок

V.Домашнє завдання

П.19-20, вправа 143  або 152

 

 

 

 

docx
До підручника
Українська мова (академічний рівень) 10 клас (Глазова О.П., Кузнєцов Ю.Б.)
Додано
15 лютого 2022
Переглядів
2306
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку