Конспекти уроків "Я у світі. 3 клас"

Про матеріал

Конспекти уроків для 3 класу з предмету «Я у світі», зміст яких відповідає навчальним програмам для загальноосвітніх закладів із навчанням українською мовою,затвердженим наказом МОН молоді та спорту України від12. 09.2011р. Цікаві завдання нестандартного змісту, проблемні запитання, додаткова інформація роблять уроки насиченими та цікавими. Ігрові моменти стимулюють пізнавальний інтерес. Колективна робота, парні та групові завдання сприяють розвитку соціальної компетентності учнів.

Перегляд файлу

                             Паснова К. В.,  учитель початкових класів

                             ЗОШ І –ІІІ ступенів № 9

                            Покровської міської ради Донецької області

 

    Конспекти уроків для 3 класу з предмету «Я у світі», зміст яких відповідає навчальним програмам для загальноосвітніх закладів із навчанням українською мовою,затвердженим наказом МОН молоді та спорту України від12. 09.2011р.    Цікаві завдання нестандартного змісту, проблемні запитання, додаткова інформація роблять уроки насиченими та цікавими. Ігрові моменти стимулюють пізнавальний інтерес. Колективна робота, парні та групові завдання сприяють розвитку соціальної компетентності учнів.

                   

 

                          Я у світі

                                    3 клас

Тема 1.  Людина

Урок 1. Людина як частина природи і суспільства. Розвиток людини протягом       життя.

Урок 2.  Людське «Я». Зовнішність людини.

Урок 3.  Людське «Я». Вияви характеру (чесність, доброта, щедрість,  працьовитість тощо).

Урок 4. Вчимося вчитися.

Урок 5. Навчання як складова життєвого успіху.

 

 

 

 

 

Урок 1.  Тема. Людина як частина живої природи. Розвиток дитини протягом життя.

Мета. Формувати поняття про людину як живий організм, який живе та розвивається у суспільстві, про відмінність людини від тварин (мислення, мова, праця). Вдосконалювати навички аналізувати , уміння висловлювати свої думки, робити висновки.

Обладнання. Тлумачний словник, малюнки із зображенням різного віку людини, циферблат годинника.

                           Хід уроку

І. Актуалізація знань учнів.

1. Повідомлення теми і завдань уроку.

- Сьогодні ми поговоримо про найбільше і найдорожче багатство кожної країни – людину. Адже в країні робиться все для людей та руками самих людей. Я пропоную працювати за таким планом:

     1. Людина – живий організм.

     2. Чим людина відрізняється від тварин.

     3. Як розвивається людина протягом життя.

     4. Що потрібно, щоб людина стала людиною.

2. «Мозкова атака». Доведіть, що людина належить до живої природи.

народжується              дихає                 помирає

                                жива природа

харчується             розмножується        росте 

  ІІ. Вивчення нового матеріалу.                                                                         1.«Мікрофон». Прочитайте другий пункт плану уроку. Як би ви відповіли на це питання?

    Людина будує житло,шиє одяг, вирощує хліб, видобуває вугілля, тобто – людина працює.

    Людина мислить, думає, завдяки цьому керує своїми вчинками, створює нові машини, вдосконалює світ навколо себе.

  Люди спілкуються між собою, передають один одному свої почуття, знання.

2. Доповнення попередньої схеми.

народжується         дихає               помирає          росте

                       харчується                розмножується

                                            Людина

мислить                         спілкується                     працює

3. Загадка. Зранку - на чотирьох,

                    Вдень - на двох,

                    Ввечері - на трьох.

                    Хто це? (Людина).

  • Поясніть відгадку. Як називається людина, коли народжується? (Новонароджена).
  • Як називаються інші періоди життя людей? (Немовля,  дошколярик, школяр, підліток, юнак, дорослий, старий)

4. Складання Годинника життя людини.

5. Проблемне питання.

    - Уявіть собі, що маленьку дитину помістили в порожню кімнату, де ніхто з нею не живе, не розмовляє, тільки годують та напувають. Якою виросте ця дитина? Чи зможе вона розмовляти, виконувати якусь роботу? Чому? Ми підійшли до останнього запитання уроку.

6. Робота з підручником. Тлумачний словничок.

А)- Відкрийте підручник на сторінці 7. Прочитайте виділене речення.

- Що таке суспільство? Прочитайте тлумачення цього слова.

Б)Самостійна робота над текстом. Система позначок.                             - Прочитайте три останні абзаци тексту. Виділіть те, що допоможе вам дати відповідь на питання: що треба, щоб людина стала людиною? 

         ІІІ. Рефлексія.

  1. Заключна бесіда.
  • Що в людини від природи?
  • Що вирізняє людину з-поміж інших мешканців Землі?
  • Що таке суспільство?
  • Для чого людині суспільство?
  1. Складання сенкану.

                   Людина

    Розумна, працьовита, талановита

        Мислить, розмовляє, працює

Людина – частина природи і суспільства

                 Суспільство

  1. Домашнє завдання. Опрацювати статтю «Людина – частина природи». Підготувати відповіді на запитання.

 

 

                

                               

 

Урок 2. Людське «Я». Зовнішність людини. Урок «Засідання Наукової ради»

Мета. Формувати поняття, що кожна людина неповторна, створює себе сама. Розвивати інтерес до своєї зовнішності,зовнішності оточуючих; уміння аналізувати вигляд людей, відповідність одягу до ситуації та погоди. Виховувати прагнення до акуратності, дотримання гігієнічних норм.

Обладнання. Виставка фотографій учнів класу, дзеркальце,4 конверти, в яких знаходяться таблички із написами: «Лабораторія догляду за волоссям», «Лабораторія догляду за руками і нігтями», «Лабораторія догляду за зубами», «Лабораторія догляду за одежею та взуттям», Запрошувальний квиток червоного, зеленого, синього або жовтого кольору (для поділу на секції), аркуш для нотаток, тексти для опрацювання у групах , тлумачний словник.

                    Хід уроку

І. Актуалізація знань.

1.  Робота з виставкою дитячих фотографій.

    - Подивіться на свої фотографії. Подобаєтесь ви собі? Чим? (Усміхнені, веселі, красиво одягнені, причесані акуратно).

    - Що робили, щоб так виглядати?

2. Повідомлення теми уроку.

    - Ви демонстрували своє людське «Я», тобто свою зовнішність. Зовнішній вигляд – це те, що відрізняє одну людину від іншої, впадає всім у вічі. По тому, наскільки охайно вдягнена людина, можна судити про рівень її культури. Охайність свідчить про повагу людини до себе і до людей, які її оточують, про наявність у неї почуття власної гідності.

ІІ. Вивчення нової теми.

  1. Робота з підручником (по варіантам).

І варіант. Прочитайте перший абзац тексту «Зовнішність». Дайте відповідь на питання: Яка людина приваблива? Запишіть якості привабливої людини.

ІІ варіант. Прочитайте другий абзац тексту.

  • Яка людина не викликає симпатії?
  1. Складання таблиці симпатій та антипатій.

Охайний                     неохайний

Привабливий            непривабливий

Приємний                  неприємний

Акуратний                  неакуратний

  •     Чи хочете ви, щоб про вас говорили,що ви – симпатична людина? Запам’ятайте! Кожна людина створює себе сама. Щоб бути зовні привабливою симпатичною людиною,над собою треба працювати.

ІІІ. Засідання Наукової ради «Щоб тебе не назвали нечупарою»

1.Організація роботи секцій. Завдання для рефлексії.

  • Ми сьогодні організуємо і проведемо засідання Наукової ради спеціалістів із санітарії та гігієни, які поділяться порадами щодо зовнішності людини. Рада складається з 4 відділень, секцій. Кожен з вас отримав на початку уроку Запрошувальний квиток у одну з цих секцій. Займіть, будь ласка, свої місця, відповідно кольору Квитка.
  •  Кожна секція отримала своє завдання. Після його опрацювання, спікер виступить із доповіддю. Кожен із вас – співдоповідач і має право доповнити, висловити свою думку.
  • У кожного учасника є Програма засідання. На ній вам треба записувати те, що ви вважаєте корисним для себе.

1 секція. Догляд за волоссям.

    Здорове волосся м’яке, еластичне, має гарний природний блиск. Мити голову треба не менше одного разу на тиждень. Після миття волосся слід акуратно витерти рушником, досушити при кімнатній температурі. Використання фена приводить до пересушування і ламкості волосся.

     Не можна розчісувати мокре волосся, бо при цьому багато волосин виривається. Краще використовувати металеві або дерев’яні гребінці. Для масажу голови корисними є щітки.

    Для росту волосся слід по-різному вкладати його, змінюючи зачіску. Вибираючи зачіску, треба враховувати характер обличчя, тип діяльності, ситуацію.

 

2 секція. Догляд за руками та нігтями.

    Подивіться на свої руки та нігті. Добре, якщо вони у вас в порядку. Бо як це неприємно, коли нігті надто довгі, брудні і нерівні, а руки жорсткі, наче наждак. Раз на тиждень нігті треба підкорочувати заокругленими ножицями, а потім акуратно обточувати пилкою.

    Деякі діти гризуть свої нігті. Це погана звичка.

Руки треба мити часто і витирати насухо. Пам’ятайте: чисті руки запобігають виникненню багатьох заразних хвороб.

     Щоб не з’являлися тріщинки і шкіра рук була гладенькою, регулярно змащуйте руки спеціальним кремом.

 

3 секція. Догляд за зубами.

    Важливо оберігати та захищати зуби. Чистити їх вранці та перед сном протизапальними зубними пастами. Зубну щітку потрібно тримати у чистоті; перед тим, як чистити зуби, щітку треба мити теплою водою, а після чищення – водою з милом. Не можна чистити зуби чужою щіткою.

    Полощи рот після їжі теплою водою. Не вживай відразу після занадто холодної їжі гарячу і навпаки. Не можна колупатися у зубах металевими предметами, для цього треба користуватися зубочистками.

      Хоч емаль, яка вкриває зуби, міцна,але на ній можуть з’явитися тріщинки. Вони виникають, коли ти розкушуєш горіхи, кісточки слив, вишень, від загнивання решток їжі між зубами. Від цього у зубі утворюється дупло. Такий зуб гниє, заражає сусідні. Своєчасно лікуй хворі зуби. Щороку проходь медичне обстеження у стоматолога.

 

4 секція. Догляд за одежею та взуттям.

    Одежу і взуття слід завжди тримати у чистоті та порядку. Своє взуття треба чистити, коли повертаєшся з вулиці, а не перед тим, як виходиш з дому. На ніч намасти черевики кремом, хай так простоять до ранку. А вранці протягом однієї хвилини наведи на них глянець. У дощову погоду взуття обов’язково просуши.

    Одяг завжди повинен бути чистим,  випрасуваним, цілим. Звичайно, прати та прасувати будуть дорослі, але ти можеш не бруднити його. Вчасно поміняти шкарпетки, носову хустинку, нижню білизну, пришити відірваний ґудзик, зав’язати шнурки. Навчись використовувати щітку для одежі.  Хай це стане для тебе гарною звичкою.

 

IV. Рефлексія.

  1. Опрацювання карток.
  • Я сподіваюсь, що ваші нотатки допоможуть вам бути охайними, чепурними, ретельно стежити за своєю зовнішністю. Які поради ви записали для себе?

- Чи сподобалося вам засідання Наукової ради? Передайте, будь ласка, свій настрій намальованим дітям.

    2.«Незакінчене речення».

  • Подивіться один на одного. Закінчіть моє речення:
  • Мені подобається,як виглядає …, тому що … .

 

V. Домашнє завдання. Опрацювати статті підручника. Підібрати прислів'я про охайних людей та нечипур.

 

Засідання Наукової ради

                           Для нотаток.

 

Урок 3. Людське «Я». Вияви характеру (щедрість, чесність, доброта, працьовитість тощо)

Мета. Ознайомити із поняттям «людське Я». Розширити, поглибити поняття про позитивні та негативні риси характеру людини, про моральні та норми та правила культурної поведінки у школі та вдома. Сприяти осмисленню та розумінню дітьми переваг духовних цінностей над аморальними. Виховувати гуманну, творчу, соціально активну особистість,здатну бережно ставитися до усього, що її оточує.

Обладнання. Різнокольорові кульки з написаними на них рисами характеру, малюнки звіряток для лялькової вистави.

            Хід уроку

І. Актуалізація знань.

1. Створення проблемної ситуації. Робота з підручником (с. 18)

    - На попередньому уроці ми говорили про людське «Я». Але люди відрізняються не лише зовнішні. У кожної людини є друге «Я». Яке воно, ви дізнаєтеся із статті «Що таке людське «Я».

ІІ. Вивчення нового матеріалу.

  1. «Повітряні кульки».
  •    Отже, друге «Я» - це характер людини. На повітряних кульках написано, якою може бути людина, на стрічках – риси характеру. Давайте визначимо,  позитивні вони чи негативні.

 

На кульках написано: несміливий у спілкуванні  ,  не хоче працювати,  поводиться пристойно, чемно,  самостійно  приймає рішення, легко спілкується зі знайомими та незнайомими,  робить усе  по-своєму,  ділиться тим, що має,  не прислухається до інших,   не скупий;  завжди каже правду; робить добро іншим, чуйний; безжалісний, дуже суворий, любить працювати.                                                                          

        - Прикріпіть до кульок відповідні стрічки :

Самостійний, сором’язливий, лінивий, працьовитий,  товариський,          жорстокий , ввічливий , упертий, добрий ,щедрий , чесний.

  1. Колективне обговорення вчинків дітей .«Мікрофон».
  • Проаналізуйте вчинки дітей.
  • Виберіть кульку, яка відповідає рисі характеру людини, прикріпіть до позитивних або негативних .

 

    Ситуація 1. Микита йшов до школи. Раптом під великою гілкою тополі він побачив маленьке пташеня. Над гілкою знялася пташка та тривожно запищала. Микита заліз на дерево і обережно поклав пташеня у гніздо.

 

    Ситуація 2. Маленький Петрик ішов стежкою в саду. Назустріч йому біг чорний кудлатий собака. Петрик злякався, хотів тікати. Та раптом до його ніг притулилося кошеня. Хлопчик підняв кошеня і захистив від собаки.

 

    Ситуація 3. – Це моя гойдалка! Моя!- заверещав Петрусь. – Бо мій дідусь її зробив.

 

     Ситуація 4. Мама повернулася з роботи, донька Галя сидить на дивані і дивиться телевізор. У кімнаті розкидані іграшки, книжки, одежа. Мама попросила прибрати, але Галя сказала, що дуже зайнята.

 

  1. «Веселий ляльковий театр».
  •     В українських народних казках та байках людськими рисами характеру наділяють звірів. Пригадайте, як називають:

Зайчика? (Полохливий);                Вовка? (Злий);

Лисичку? (Хитра);                            Віслюка? (Упертий);

Їжачка? (Щедрий);                          Ведмедя? (Незграбний).

    -У кожного з вас один з цих героїв. Придумайте і озвучте декілька реплік.

Наприклад: «Ой боюсь, боюсь. І в лісі лячно, і в хатинці! Куди мені від Лисиці сховатися? – плаче Зайчик».

  1. Робота з підручником. Опрацювання статті «Яким бути?»(с. 20).
  • Що значить бути хорошим?
  • Хто такий егоїст?
  • Прочитайте тлумачення цього слова у підручнику, Тлумачному словнику.

 

ІІІ. Рефлексія. Брейн – ринг «Що треба робити, щоб…».

     Бути добрим. – Робити добрі вчинки.

Бути ввічливим. – Говорити ввічливі слова.

Бути працьовитим. – Працювати.

Бути щедрим. – Ділитися з друзями іграшками, іншими речами.

Бути чесним. – Говорити правду.

Бути рішучим. – Самостійно приймати рішення і виконувати їх.

Бути товариським. – Легко спілкуватися із знайомими та незнайомими.

 Урок 4. Вчимося вчитися. Урок – подорож «Скарби Океану знань».

Тема. Довести до свідомості дітей, що навчитися вчитися,- це значить підготувати себе до самостійного дорослого життя. Розвивати увагу, зосередженість, пам’ять, тренувати волю, бажання самостійно отримувати звання. Виховувати повагу до освічених, розумних людей, бажання навчатися.

Обладнання. Карта Океану знань, кораблик для подорожі,листок паперу із зображенням кораблика для нотаток на уроці, конверти із завданнями, підручник.

                                  Хід уроку

І. Актуалізація знань учнів.

1. Створення проблемної ситуації. Притча.

    Є така мудра притча. «Якщо людині дати одну рибину, вона буде сита один день. Якщо дати людині дві рибини, то вона буде сита два дні. Якщо навчити людину ловити рибу, то вона буде ситою все життя». Так і у навчанні: головне завдання учителя – підготувати вас не до окремого уроку, «на завтра»,а до самостійного життя. Цього повинні хотіти і учні.

2.Повідомлення теми уроку. «Шифрувальник».

               КРАВЧИМОСЯМПОВЧИТИСЯНОГ

  • Знайдіть у цьому рядку слова і  прочитайте тему нашого уроку. (Вчимося вчитися)
  • Сьогодні у нас не просто урок. Це урок – подорож. Як ви думаєте, чи багато у світі знань? Можна їх кількість порівняти з океаном? Ми будемо подорожувати по Океану знань. Звичайно, за один урок весь Океан освоїти не можливо. Навіть цілого життя не вистачить, щоб дізнатися про все на світі. Ось чому так важливо уміти вчитися самостійно.

ІІ. Вивчення нового матеріалу.

  1. Робота з підручником. Опрацювання статті «Вчимося вчитися». (с. 18)  Подорожуватимемо на фрегаті «Навчання». Давайте складемо правила, дотримуючись яких ви станете самостійними у навчанні. Правила запишемо на вітрилах нашого фрегата.
  •  учись із бажанням;
  • зосереджуйся на тому, що вчиш;
  • не дозволяй собі лінуватися;
  • будь наполегливим;
  • тренуйся вдома переказувати оповідання, правила, користуючись запитаннями до тексту;
  • тренуй свою увагу;
  • розвивай пам’ять;
  • перевіряй свою роботу, правильно оцінюй її.

ІІІ. Подорож Океаном Знань.

В Океані Знань багато островів. На кожному з них завдання, які допоможуть вам навчатися із задоволенням. Ці острови називаються Увага, Логіка, Пам’ять, Зосередженість, Фантазія.

2.Подорож на  острів Увага. Конверт із завданням.

Фізична хвилинка «Роби все навпаки»

- Руки вгору.                Руки вниз.

- Руки вперед.             Руки вгору.

- Нахил вліво.               Нахил вперед.

- Нахил вправо.           Нахил назад.

- Правою рукою до правого вуха.

- Лівою рукою до правого вуха.

3. На острові  Логіка. Конверт із завданням. Подумай, що означає число поряд зі словом. Знайди невідомі числа.

        березень  3                         вівторок    2

        вересень  9                          субота       _

        квітень     _                           четвер       _

4. На острові Пам’ять. Розвиток слухової пам’яті. Конверт із завданням.

- Я прочитаю 10 слів, запам’ятайте їх. Запишіть. Хто більше? 5-6 слів – це гарна пам’ять.

    Море, черепаха, миска, коровай, яблуко слива, акула, окуляри, чай, крига.

5. На острові Зосередженість. Обведи кожну четверту літеру, прочитай слово, що сховалось.

    К І Я У Ш О С Р В С Н О Б Д Ї К Х (урок)

    Т З Л Ш П Л И К С І В О Р У Ф Л В Е Н А Л Д (школа)

    Р А И О П В І С П Е Р В Ф О Р І Е Н Ш Т О Л Р А (освіта)

6. На острові Фантазія. Абстрактне малювання.

     - Намалюйте радісний крик великої шкільної перерви.

IV. Рефлексія. « Незакінчене речення».

Щоб навчитися самостійно вчитися, треба…   

  • Закінчіть речення, використавши знання, які отримали на уроці.

V. Домашнє  завдання. Опрацювати статті підручника. Підібрати одне цікаве завдання для учнів класу.

   

Урок 5. Навчання як складова життєвого успіху . Як досягти успіху.

Мета. Ознайомити дітей із складовими успіху: талант, натхнення, інтуїція, досвід,знання, працьовитість. Вчити, як досягти успіху, щоб бути корисним для інших людей, для країни, наводити приклади успіху людини залежно від її поведінки. Виховувати бажання бути успішною людиною.

Обладнання. Тлумачний словник, малюнок дерева, до якого прикріпляються листочки, з написаними на них якостями характеру та умовами успіху людини.

                                 Хід уроку

І. Активізація знань учнів.

1. Створення проблемної ситуації.

     - На попередньому уроці ми вчилися учитися. Для чого це потрібно?

     - Яка це успішна людина?

    - Прочитайте, як називається тема уроку.

2. Повідомлення мети уроку.

    - Будемо визначати умови успіху людини, «посадимо» Дерево успіху. У нас є стовбурець. До нього ми прикріпимо листочки, на яких написані ці умови.

 

ІІ. Вивчення нового матеріалу.

1. Робота з підручником. Опрацювання статті «Як досягти успіху» (с. 29). Система позначок «Поміч».

    - Пропоную прочитати про двох видатних людей. Помітьте якості характеру, які допомогли їм досягнути успіху.

    - Прочитайте 2-абзаци і скажіть, завдяки чому досяг успіхів американський винахідник?

    - Прочитайте про іншого винахідника. Що йому допомогло у досягненні успіху?

2. Робота із тлумачним словником . : інтуїція, талант, досвід, натхнення.

3.Розв’язування прогностичної задачі «Чи можу я бути успішною людиною».

    - Яка ваша головна праця? (Навчання)

    - Я пропоную вам тест, відповіді на який дадуть можливість зрозуміти, чи зможете ви стати успішним учнем, а далі – успішною людиною. Ставте «+», якщо виконуєте те, про що я говорю.

     - Готуюся до уроку заздалегідь.

     - Уважно слухаю пояснення учителя.

     - Працюю старанно, не поспішаючи.

     - Роботу виконую акуратно.

     - Під час роботи не відволікаюся на сторонні справи.

     - Закінчивши роботу, перевіряю її.

   Якщо у тебе 5-6 плюсів, то ти все встигаєш робити вчасно і досягнеш успіху. Якщо менше, то подумай, що потрібно виправити, і зроби це якнайшвидше.

   Часто буває, що не хочеться сідати за уроки, вивчити правило, вірш. Результат – відставання у навчанні. А надолужувати його важко. Тому намагайся працювати щодня, не відкладай на завтра того, що можна зробити сьогодні. А ще скористайтесь умовами, які забезпечують успіх, запам’ятайте їх.

3.Опрацювання статті «Умови успіху» (с.30)

  • Яких з наведених правил ви дотримуєтесь?
  • Які з правил потрібно вивчити і користуватися ними?

ІІІ. Рефлексія. «Дерево успіху».

  •       На листочках написані якості  характеру людини. Візьміть тільки ті, що можуть забезпечити успіх людині. Прикріпіть їх до нашого дерева. Прокоментуйте їх.

    Працьовитість, лінощі, старанність, уміння, егоїзм, бажання, байдужість, наполегливість, прагнення до знань, зосередженість, уважність, допитливість, впертість, рішучість, сила волі, вихованість, впевненість, боягузтво, сумління. 

ІV. Домашнє завдання.

       Опрацювати статті підручника, добрати прислів’я про працьовитих і лінивих.

                                 

 

                                      Література

 

  1. Державний стандарт початкової загальної освіти.
  2. Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних закладів із навчанням українською мовою навчання.-К.: «Освіта», 2013.
  3. Бабовал Т.І. Я і Україна. Уроки громадянської освіти. – Тернопіль.: «Богдан», 2004.
  4. Байбора Т.М., Бібік Н.М. Я і Україна. Підручник для 3 кл.- К.: Форум,2005.
  5. Сучасний тлумачний словник української мови. – Х. ВД «Школа», 2006.
  6. Толкачова Л.І. Арсенал вихователя. – Донецьк, 2011.
  7. Березина О.Б. Логіка. 3 кл: Робочий зошит. – Х.: Ранок, 2009.
  8. Федієнко В.В. Я і Україна (Громадянська освіта). Робочий зошит. 3 кл. – Х.:ШКОЛА, 2013.
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Миколюк Анастасія
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
30 квітня 2018
Переглядів
19632
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку