Робота в парах и групах допомагає дітям ознайомитися з правилами життя в суспільстві, формує вміння стримувати безглузді бажання і вчинки, володіти собою.
Тема : ГРОМАДЯНИ УКРАЇНИ. ПРАВИЛА ЖИТТЯ В СУСПІЛЬСТВІ
Мета: розвивати мислення, мовлення, вміння працювати в групі; ознайомити учнів із правилами життя в суспільстві;. ознайомити з поняттям «правопорушення»; формувати вміння стримувати безглузді бажання і вчинки, володіти собою;формувати громадянську,комунікативну,соціальну,творчу компетентності; виховувати почуття правової свідомості, уміння дотримуватися правових свобод та обов’язків дитини.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Фронтальне опитування
— Які державні символи України ви знаєте?
— Що таке гімн? Коли його виконують?
— Хто автори Гімну України?
— Що є Гербом України? Що означає цей символ?
— Чому український прапор має такі кольори? (1хв)
2. Гра ≪Знайди пару≫
—Що символізують народні символи? З’єднайте відповідні пари.
Соняшник символ миру
Рушник символ дівчини
Верба символ долі
Калина символ сонця
Голуб символ родючої землі,достатку
Хліб символ життя, добробуту (1хв)
II. Повідомлення теми і мети уроку
Мораль і право, право і закон — Рушійні сили для життя людини,
А їх знання надасть нам вірний тон І розвиток державі — Україні.
— На сьогоднішньому уроці ми поведемо мову про правила життя в суспільстві, з’ясуємо, хто вважається громадянином України та розглянемо основні правопорушення, поширені серед дітей.
Метод. Прийом «Я знаю- Я хочу дізнатися –Я дізнався» (1хв)
III. Робота над темою уроку
1. Бесіда-розповідь
— Ми живемо з вами в гарній країні. Зростає наша молода незалежна суверенна держава, зростаємо з нею і ми. Наша країна, ставши незалежною, демократичною державою, «навчається» жити за новими політичними принципами. А ми разом з нею навчаємося високих громадянських чеснот. А що означає — бути громадянином України? (Відповіді дітей). (любити рідну мову, поважати український народ, шанувати традиції країни, поважати права інших людей, сумлінно виконувати обов’язки). Як кожний справжній громадянин, ви повинні знати свої права і обов’язки. (2 хв)
2.Робота з підручником (с.124-125)
А) — Прочитайте текст на с. 124-125 і поділіться своїми думками щодо прочитаного.
— Що із прочитаного було вам знайоме?
— Що нового ви дізналися?
— Як ви розумієте вислів: ≪Держава -— це дім для народу≫? (4хв)
Б) — Прочитайте і поясніть народну мудрість на с. 125. Якою темою об’єднаніці прислів’я? (1хв)
В) — Прочитайте текст на с. 125-126 і поділіться своїми думками щодо прочитаного.
— Що із прочитаного було вам знайоме?
— Що нового ви дізналися?
— Який найголовніший документ нашої держави?
— Які права захищають інтереси кожного громадянина України?
— Який обов’язок кожного громадянина України? (5хв)
— Пригадайте десять заповідей Божих.
( 1. Хай не буде тобі інших богів передо Мною!
2.Не роби собі подоби Бога.
3.Не призивай Імення Господа,.Бога твого, надаремно.
4.Пам'ятай день суботній (недільній), щоб святити його!
5. Шануй свого батька та матір свою.
6.Не вбивай!
7. Не чини перелюбу!
8.Не крадь!
9.Не свідкуй неправдиво на свого ближнього!
10.Не заздри!)
— Пам’ятай! Не чини і не бажай іншому того, чого не бажаєш собі. (1хв)
ІV. Фізкультхвилинка (2хв)
Г) — Розгляньте малюнок на с. 127. Про що розказують дорослі дитині?
— Що означають слова: закон, Конституція, урядовець?
— Прочитайте про це у тлумачному словничку на с. 127.
— Кажуть, що право одного закінчується там, де починається право іншого. Як ви це розумієте?
— Хто може захистити інтереси і права людини, якщо вона не знає якогось
закону? (Знавці закону — адвокати, юристи.) (2хв)
3. Робота в парі
— Розподіліть подані поняття на дві групи: права та обов’язки. Поясніть свій вибір(.за с .127) Навчатися; відпочивати, розважатися; допомагати батькам; піклуватися про здоров’я; повноцінно харчуватися; поважати батьків; висловлювати власні думки; шанувати Батьківщину. (2хв)
4. Проблемна ситуація ( за с.129 підручника).
— Два хлопчики зайшли у супермаркет. Улюблені цукерки лежали просто на полиці, а поблизу нікого не було. Хлопці взяли по пакетикові...
— Як ви вважаєте, як учинили хлопці? (Відповіді дітей )
— Як можна назвати такий учинок? (Відповіді дітей )правопорушення
— Всі люди перед законом рівні. Всі людські вчинки можна поділити на суспільно корисні і шкідливі. Будь-який учинок, який суперечить правилам, встановленим і схваленим суспільством, завдає шкоди іншим людям.
(2хв)
5. Робота в групах.
Обговоріть ситуації (с.129)Дайте відповідь на запитання: кому зашкодять
Наслідки такої поведінки дітей?
— Що означає слово правопорушення?
Отже, правопорушення — це суспільно шкідливий, протиправний учинок, здійснення якого передбачає юридичну відповідальність.
До правопорушень належать: тілесні ушкодження, крадіжки, грабіж, вбивство і т. ін.
— Прочитайте про це у тлумачному словничку на с. 128.
Запам’ятай! Ніхто не має права заподіювати шкоду іншій людині. Ніхто не має права брати чуже, псувати його, знущатися з іншої людини. Якщо людина порушує закон, то відповідатиме за це. (5хв)
6. Робота в групі
— Прочитайте текст на с. 129-130. Оберіть, від чого варто відмовитись,якщо запропонують. Поясніть свій вибір.
Випалити цигарку; украсти в когось якусь річ; погратись; прийти на день народження; посторожити, поки інші залізуть у чужий сад; галасувати під вікнами;прочитати чужі листи, повідомлення; повернути загублену річ. (5хв)
7.Практичне завдання
— Оформіть плакат ≪Я відмовлюсь, якщо…≫, на якому кожен із вас може записати певну ситуацію. (на окремому аркуші).Після заповнення плаката обговоріть запропоновані ситуації. (7хв)
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
Гра ≪Права та обов’язки≫
— Розподіліть подані твердження у два стовпчики.
Права Обов’язки
1) Берегти шкільне майно.
2) Брати участь у конкурсах, змаганнях.
3) Дотримувати правил дорожнього руху.
4) Дотримувати правил особистої гігієни.
5) Старанно вчитися.
6) Користуватися бібліотеками, спортивними залами, обладнанням школи.
7) Берегти природу, пам’ятки культури.
8) Охороняти здоров’я.
9) Дотримувати моральних норм поведінки.
10) Гратися, розважатися, відпочивати.
11) Навчатися. (5хв)
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
Метод.прийом «Я дізнався..»
— Що таке Конституція?
— Як ухвалюються закони?
— Що регулює відносини громадян у суспільстві?
— Що ви повинні робити сьогодні, щоб виконати обов’язки , записані в Конституції? Потрібно завжди шукати такі шляхи, щоб уникнути образ і сварок.(2хв)
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С .124-131.заповнити таблицю.