Конспекти уроків з курсу географії "Материків та океанів" для 7 - го класу на тему: "Узазальнення та систематизація знань з тем "Африка", "Південна Америка", "Австралія", "Північн

Про матеріал

Розробки уроків на узагальнення та систематизацію знань з вивчення курсу географії "Материків" для учнів 7 класу та підібрані два варіанити контрольних робіт після вивчення материків Африка, Південна Америка, Австралія, Північна Америка, Євразія.

Перегляд файлу

Відділ освіти Пирятинської міської ради Полтавської області

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Уроки

з узагальнення та систематизації знань

з географії материків і океанів

для учнів 7 класу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Пирятин 2017

 

Новікова Л.Г.  вчитель географії Пирятинської загальноосвітньої школи

І – ІІ ступенів № 1 Пирятинської міської ради Полтавської області. Вчитель вищої кваліфікаційної категорії, «старший вчитель».

 

Новікова Л.Г. 

Уроки з узагальнення та систематизації знань з географії материків і океанів

для учнів 7 класу. ( з досвіду роботи ). Методичний посібник для вчителів географії. С. - 34 , (до даного посібника є електронний додаток) 2017 рік.

 

В даному посібнику містяться розробки уроків з узагальнення та систематизації знань з географії материків та океанів та розроблені різнорівневі контрольні роботи в двох варіантах.  Головна мета таких уроків – закріпити, систематизувати, узагальнити, повторити знання учнів з вивченої теми, підготувати до проведення контрольної роботи. Частина матеріалу може бути використана для проведення відкритих уроків та семінарів – практикумів для вчителів географії.

 

Рецензенти:

Макарова Н.П. – вчитель вищої категорії Пирятинського ліцею.

Сергієнко Л.В. – член атестаційної комісії, вчитель вищої категорії, «старший вчитель» Пирятинської загальноосвітньої школи І – ІІ ступенів № 1 Пирятинської міської ради

 

 

 

Схвалено:

методичною радою Пирятинської

загальноосвітньої школи І – ІІ ступенів № 1

Пирятинської міської ради

Полтавської області

(протокол № 1 від 10.01.2017 )

 

рішенням атестаційної комісії

відділу освіти Пирятинської міської ради

(протокол № 3 від    . 02. 2017)

 

 

Вступ

Реформування системи освіти охоплює всі ланки навчально – виховного процесу.  Серйозна увага при цьому приділяється якісному рівню знань та умінь учнів, що формуються протягом вивчення шкільних дисциплін.

Даний посібник присвячений викладанню географії в 7 класі. Метою посібника є практична допомога вчителеві у підготовці до проведення узагальнюючих уроків з теми «Африка», «Південна Америка», «Північна Америка», «Євразія»,  «Австралія».

Запропонований зміст уроків є орієнтовний та за необхідності може бути змінена вчителем з урахуванням власних розробок, рівня навченості учнів, наявності дидактичних матеріалів, технічних засобів та інших чинників.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зміст

Урок узагальнення та систематизації знань з теми «Африка» __ 5 - 10

Урок узагальнення та систематизації знань з теми «Південна Америка» _ 11 – 17

Урок узагальнення та систематизації знань з теми «Австралія» _ 17 - 20

Урок узагальнення та систематизації знань з теми «Північна Америка» _  20 - 25

Урок узагальнення та систематизації знань з теми «Євразія» __ 25 – 29

Додатки _ 29 - 33

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема. Узагальнення та систематизація знань за темою «Африка»

Мета. Узагальнити та систематизувати знання учнів з теми;

розвивати вміння засвоювати знання в різних ситуаціях; вчити учнів логічно мислити; вміння спілкуватися в парах, застосовувати інтерактивні форми роботи, висловлювати свої думки, розв'язувати певні проблеми, робити висновки; розвивати критичне географічне мислення; виховувати інтерес до вивчення географії, самостійність та культ спілкування .

Обладнання. Підручник, атлас, політична, фізична карта світу, картки з індивідуальними завданнями.

Тип уроку. Узагальнення та систематизація знань.

Хід уроку.

І. Організаційна частина.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

План уроку.

1. Географічне положення материка.

2. Рельєф.

3. Клімат.

4. Води суходолу.

5. Природні зони.

6. Населення. Країни.

7. Материкові та світові рекорди Африки.

8. Проблеми материка Африка та шляхи їх розв'язання.

ІІІ. Закріплення вивченого.

  1. Усне опитування.  Географічне положення материка.
  1. Дати коротку характеристику географічному положенню материка Африка? ( за планом )

1. Положення відносно екватора

Визначити:

А) в яких півкулях (Північній чи Південній) розташований;

Б) між якими паралелями міститься (де проходять лінії тропіків, полярних кіл)

2. Положення відносно нульового меридіана

Встановити, в якій півкулі (Західній чи Східній) розташований

3. Розміри

Визначити:

А) країні точки;

Б) протяжність материка з півночі на південь та із заходу на схід;

В) площа

4. Положення відносно інших материків

З'ясувати,  до яких материків наближений, від яких - віддалений

5. Положення відносно морів і океанів

Встановити, які океани і моря омивають береги

6. Особливості берегової лінії

Визначити:

А) сильно чи слабко розчленована;

Б) які затоки впадають в суходіл;

В) які великі півострови виступають в океан;

Г) які великі острови чи архіпелаги розташовані поблизу узбережжя материка.

  1. Відповідь учня.

2. Прийом «Географічний практикум»

1. Робота з контурною картою. ( робота в парах )

Позначити на контурній карті гори та рівнини материка.

А) за допомогою атласу;

Б) за переліком;

Гори – Атлас, Капські, Драконові, згаслі вулкани – Кіліманджаро, Кенія.

Нагір'я – Ахаггар, Тібесті; западина – Конго, Калахарі.

Східноафриканське плоскогір'я, Ефіопське нагір'я .

 

3.Гра «Хто швидше» ( Подорож по карті)

Робота з картою. (по групах – група групі задає географічні об'єкти з теми)

1. Показати річки Африки, що відносяться до басейну Атлантичного океану. ( І група )

2. Показати річки Африки, що відносяться до басейну Індійського океану? ( ІІ група )

 

4.Географічний диктант. Клімат.

1. В яких кліматичних поясах розташована Африка?

2. Яка середня температура Африки ?

3. В яку пору року випадає найбільше дощів ?

4. Які вітри дмуть в Африці ?

5. Як впливає на клімат підстильна  поверхня вулканів Кенія та Кіліманджаро?

6. Який кліматичний пояс найсприятливіший для проживання людини в Африці?

 

Самоперевірка.

1. Екваторіальний, субекваторіальний, тропічний, субтропічний.

2. + 20 С будь – якого місяця.

3. Літо – дощове, зима – бездощова.

4. Постійні пасати та західні вітри.

5. На вершинах лежить сніг.

6. Субтропічний.

 

5.Природні зони. «Розминка розуму».

   1. Хто швидше складе малюнок.

   ЗАВДАННЯ. Назвати, що зображено дати коротку характеристику.

  1. Екваторіальний ліс.

Джунгли

 

  1. Горила.

gorilla001

 

  1. Савани сухі.

  1. Баобаб.

  1. Зебра.

0707_zebra.jpg

  1. Лев

Нажмите, чтобы посмотреть в полный размер

  1. Зона пустель.

 

  1. Сахара.

  1. Калахарі.

 

6. Прийом «Географічна лабораторія». Населення. Країни.

Закінчити речення. Роздати картки.

1. Основну частину населення становить корінне —  (негроїдна раса).

2. Кількість населення – (800 млн. осіб).

3. Середня густота населення –  (20 осіб / км).

4. Найбільша щільність населення на – (узбережжі Середземного моря, Гвінейської затоки, у дельті Нілу та на південно-східному узбережжі материка).

5. Більшість населення Африки проживає –  (в селах ( 70 %)).

 

Географічна задача.

Щороку Єгипет відвідують 2 млн. туристів. Кожний з них витрачає в країні щонайменше 500 доларів США. Обчисліть щорічні прибутки країни від   туризму. Зробіть висновок про значення цієї галузі для економіки Єгипту.

(2 млн. * 500 доларів США = 10 млн. доларів США)

 

7. Прийом «Розминка розуму» Материкові та світові рекорди Африки

  1. Найбільше за площею водної поверхні прісноводне озеро в Африці – Вікторія ( ІІ місце в світі).
  2. Найбільша пустеля Землі – Сахара  ( 7 млн. км 2)
  3. Найбільша за протяжністю протока в світі – Мозамбікська ( 1700 км )
  4. Найдовша річка світу – Ніл ( 6671 км )
  5. Найдовше прісноводне озеро в світі – Танганьїка ( 650 км )
  6. Найбільша за розміром та масою тіла тварина суходолу – африканський слон (3–5т)
  7. Найшвидший серед тварин – гепард ( до 120 км / год. )
  8. Найвищі люди на Землі – тутсі ( 185 см )
  9. Найнижчі люди на Землі – пігмеї ( 145 см )

10. Найвища точка над рівнем моря Африки – г. Кіліманджаро ( 5895 м ).  

 

8.Прийом «Бліц - опитування». Проблеми материка Африка та шляхи їх розв'язання.

  1. Які стихійні явища характерні для Африки ?

- ураганний гарячий і сухий вітер,

- піщані смерчі та пилові бурі,

- повені,

- нашестя сарани

 2. Які екологічні проблеми Африки?

- вирубка екваторіальних лісів,

- спустелення,

- зникнення багатьох видів рослин і тварин.

 3. Які шляхи вирішення екологічних проблем Африки?

- створення заповідників та національних парків.

 

ІV. Підсумок уроку «Мікрофон»

  1. Чи сподобалося вам вивчати материк Африка ? Чому?
  2. Чи хотіли б ви побувати в Африці ?
  3. Що саме ви б хотіли побачити ?
  4. Кого б ви взяли з собою в подорож ?

 

VДомашнє завдання

1. Підготуватися до контрольної роботи з теми «Африка».

2. Повторити географічну номенклатуру з теми  «Африка».

3. За тематичними картами з теми «Африка» в зошиті скласти власні завдання на читання карти та розв'язування задач. 

 

Тема. Узагальнення та систематизація знань за темою «Південна Америка»

Мета. Узагальнити та систематизувати знання учнів з теми;

розвивати вміння засвоювати знання в різних ситуаціях; вчити учнів логічно мислити; вміння спілкуватися в парах, застосовувати інтерактивні форми роботи, висловлювати свої думки, розв'язувати певні проблеми, робити висновки; розвивати критичне географічне мислення; виховувати інтерес до вивчення географії, самостійність та культ спілкування . 

Обладнання.  Підручник, атлас, політична, фізична карта світу, картки з індивідуальними завданнями.

Тип уроку. Узагальнення та систематизація знань.

Хід уроку.

І. Організаційна частина.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

План уроку.

1. Географічне положення материка.

2. Тектонічна будова та рельєф.

3. Клімат.

4. Води суходолу.

5. Природні зони.

6. Населення. Країни.

7. Материкові та світові рекорди Південної Америки.

ІІІ. Закріплення вивченого.

1.Усне опитування.  Географічне положення материка.

2.Дати коротку характеристику географічному положенню материка Південна Америка? ( за планом ) ( див. тему «Африка»)

 

2. Прийом «Бліц - опитування». Що можете розказати про походження материка та сформований на ньому рельєф?

1. Південна Америка утворилася в результаті розколу материка Гондвана.

2. Складається з двох тектонічних систем: Південноамериканська платформа, гірський пояс Анд.

3. Платформа за сотні мільйонів років піднімалась і опускалась. В наслідок підняття прогиналась. Підняті частини стали основою гірських хребтів Анд.

4. 65 млн. років Південноамериканська літосферна плита зіткнулася з тихоокеанськими літосферними плитами – виник молодий пояс складчастості Анд.

5. Землетруси, виверження вулканів.

 

  1. Гра «Країна що оживає» ( відгадати,  який рельєф  зображено) (письмово)

 

  1. Амазонська низовина

 

 

  1. Гвіанське плоскогір’я.

 

 

  1. Гори Анди

 

 

  1. Вулкан Котопахі.

(Взаємоперевірка. Учні обмінюються виконаним завданням та оцінюють його).

 

3.Усне опитування. Робота в групах. ( Гра «Доповни один одного»)

Завдання. Охарактеризуйте найважливіші кліматичні особливості материка.
I група — Чому і як течії впливають на клімат Південної Америки?
II група — Гори Анди та їх вплив на формування клімату материка.
IІІ група — Чому рівнини мають великий вплив на формування клімату на сході материка?
ІV група — Кліматичні пояси та області. Які з них основні, які перехідні, чим вони відрізняються?

 

4. Прийом «Географічний практикум»

1. Робота з контурною картою. ( робота в парах )

Позначити на контурній карті води суходолу материка.

А) за допомогою атласу;

2. Проблемне питання. В чому подібність та відмінність даних об’єктів ?

 

 

( зображено водоспади Анхель, Ігуасу)

 

5. Прийом «Бліц - опитування». Як людина змінила природні комплекси Південної Америки?

1. Катастрофічне зменшення площ вологих екваторіальних лісів.

2. Знищення рослинності саван та памп (розорювання земель, випасання худоби).

3. Забруднення води та повітря відходами промисловості. (відповіді учнів)

 

6. Усний журнал.

Коротка характеристика найбільш розвинених країн Південної Америки

(за колонками таблиці)

 

Назва країни

Природа

Населення

Господарство

Цікава географія

Перу

Контрастна – сухе узбережжя, волога сельва, пустеля.

Перуанці, індіанські народи (кечуа, аймара)

Коста - С/Г – бавовник, цукрова тростина. Сьєра – велика рогата худоба, вівці, лама. Кава,чай, какао, картопля, кукурудза.

Добувна промисловість – руди кольорових металів.

Країна-риболовів світового масштабу

 

Бразилія

Різноманітна.

Розмовляє португальською мовою і живе у містах.

Піднесення промисловості.

Виплавляє метал, виробляє автомобілі, літаки, трактори, судна, сучасну електроніку.

С/Г – кава, какао, цукрова тростина, банани…

Лідер з туризму

Ріо – де – Жанейро  - найкрасивіше місто у світі.

Сан – Паулу – найбільше промислове місто.

Карнавали

Аргентина

Північ – спека, південь – вплив Антарктиди, захід – Анди, схід – неозорі степові рівнини.

Нащадки іспанців, італійців, англійців,французів, росіян, українців.

Промисловість – машинобудування, видобуток нафти, газу, буре вугілля, руди чорних і кольорових металів.

Текстильна і шкіряно – взуттєва промисловість.

С/Г –  вівчарство, (вовна, м’ясо)

Буенос – Айрес – “Париж Південної Америки”

 

7. Прийом «Розминка розуму».Материкові та світові рекорди Південної Америки.

1. Амазонка – найповноводніша річка світу.

2. Найбільше за площею високогірне озеро – Тітікака.

  1. Вулкан Льюльяйльяко – найвищий  діючий вулкан світу (6723 м)
  2. Амазонська низовина – найбільша за площею.
  3. Водоспад Анхель – найвищий водоспад світу (11022 м)
  4. Водоспад Ігуасу – найширший водоспад ( 4 км)
  5. Найтриваліша посуха у світі зафіксована в чілійській пустині Атакама.

  1. Найбільший хижий птах кондор

  1. Найбільша змія – удав – анаконда.
  2. Найменший птах світу – колібрі.
  3. Найбільша водяна лілія – Вікторія – регія.

 

 

ІV.  Підсумок уроку «Мікрофон»

1. Чи сподобалося вам вивчати материк Південна Америка? Чому?

2. Чи хотіли б ви побувати в Південній Америці ?

3. Що саме ви б хотіли побачити ?

4. Кого б ви взяли з собою в подорож ?

 

V. Домашнє завдання

1. Підготуватися до контрольної роботи з теми «Південна Америка».

2. Повторити географічну номенклатуру з теми «Південна Америка».

3.  Підготувати повідомлення за визначеною темою. ( індивідуальні завдання).

 

Тема. Узагальнення та систематизація знань за темою «Австралія»

Мета. Узагальнити та систематизувати знання учнів з теми;

розвивати вміння засвоювати знання в різних ситуаціях; вчити учнів логічно мислити; вміння спілкуватися в парах, застосовувати інтерактивні форми роботи, висловлювати свої думки, розв'язувати певні проблеми, робити висновки; розвивати критичне географічне мислення; виховувати інтерес до вивчення географії, самостійність та культ спілкування .

Обладнання. Підручник, атлас, політична, фізична карта світу, картки з індивідуальними завданнями.

Тип уроку. Узагальнення та систематизація знань

Хід уроку.

І. Організаційна частина.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

План уроку.

1. Географічне положення материка.

2. Рельєф.

3. Клімат.

4. Води суходолу.

5. Природні зони.

6. Населення. Країни.

7. Материкові та світові рекорди Австралія

ІІІ. Закріплення вивченого.

1.Усне опитування.  Географічне положення материка.

2Дати коротку характеристику географічному положенню материка Австралія? ( за планом )

2. Географічний диктант. Тектонічна будова.

  1. Материк входив до складу материка  …
  2. В основі материка лежить …
  3. На сході материка знаходиться область складчастості  - це …
  4. Унаслідок рухів земної кори – опускань і підняттів відокремилися острови …

 

3. Прийом «Географічний практикум»

1. Робота з контурною картою. ( робота в парах )

Позначити на контурній карті гори та рівнини материка.

А) за переліком;

1. Західноавстралійське плоскогір'я.

2. Центральна низовина.

3. Великий Вододільний хребет.

4. Австралійські Альпи.

5. г. Косцюшко – 2230 м.

 

4.Клімат. Які особливості клімату материка?

(варіанти відповіді)

1. Кількість сонячного тепла - + 10 *С

2. Циркуляція повітряних мас – південно –східні пасати не приносять опадів.

3. Підстильна поверхня – гори та морські течії впливають на клімат узбережжя, із заходу на схід материка формуються континентальні повітряні маси, що спричиняють сухий клімат.

 

5.Природні зони. «Розминка розуму».

1. Які природні зони сформувалися на території Австралії ?

- зона вологих і перемінно - вологих лісів,

- рідколісся і савани,

- зона пустель і напівпустель

- зона вічнозелених твердолистих лісів і чагарників,

- зона мішаних лісів.

1. Хто швидше складе малюнок.

ЗАВДАННЯ. Назвати, що зображено дати коротку характеристику.

 

1. Ендеміки Австралії. (евкаліпт, кенгуру, тасманський диявол, коала)

 

 

 

2. Релікти. (качкодзьоб, єхидна)

 

 

1. Хто змінив природу Австралії ? Як ?

2. Який вплив на природу Австралії мало завезення рослин і тварин з інших материків ?

 

6. Прийом «Географічна лабораторія». Населення. Країни.

Закінчити речення. Роздати картки.

1. Сучасне населення Австралії  - це

(аборигени – 1,5 %, пришле населення – англо – австралійці).

2. Держава  материку називається (Австралійський Союз)

3. Столиця – (Канберра)

 

  1. Найбільше місто – (Сідней)

 

 

7. Прийом «Географічна задача»

Обчисліть густоту населення Австралії. Які висновки можемо зробити?

Відповідь:

1)19,6 млн. осіб : 7,7 млн. км2 = 2,5 осіб/км2

 

8. Прийом «Розминка розуму» Материкові та світові рекорди Африки

 

9. Прийом «Бліц - опитування». Проблеми материка Австралія та шляхи їх розв'язання.

 

ІV. Підсумок уроку «Мікрофон»

  1. Чи сподобалося вам вивчати материк Австралія ? Чому?
  2. Чи хотіли б ви побувати в Австралії ?
  3. Що саме ви б хотіли побачити ?
  4. Кого б ви взяли з собою в подорож ?

 

V. Домашнє завдання

1. Підготуватися до контрольної роботи з теми  «Австралія».

2. Повторити географічну номенклатуру з теми  «Австралія».

 

 

Тема. Узагальнення та систематизація знань за темою «Північна Америка»

Мета.  Узагальнити та систематизувати знання учнів з теми;

розвивати вміння засвоювати знання в різних ситуаціях; вчити учнів логічно мислити; вміння спілкуватися в парах, застосовувати інтерактивні форми роботи, висловлювати свої думки, розв'язувати певні проблеми, робити висновки; розвивати критичне географічне мислення; виховувати інтерес до вивчення географії, самостійність та культ спілкування .

Обладнання. Підручник, атлас, політична, фізична карта світу, картки з індивідуальними завданнями.

Тип уроку. Узагальнення та систематизація знань

Хід уроку.

І. Організаційна частина.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

План уроку.

1. Географічне положення материка.

2. Рельєф.

3. Клімат.

4. Води суходолу.

5. Природні зони.

6. Населення. Країни.

7. Материкові та світові рекорди Африки.

8. Проблеми материка Африка та шляхи їх розв'язання.

ІІІ. Закріплення вивченого.

1.Усне опитування.  Географічне положення материка.

2.Дати коротку характеристику географічному положенню материка Африка? ( за планом ) ( див. тему «Африка» )

3. Порівняти материки Північна Америка і Південна Америка за географічним положенням

- спільне

- відмінне

Варіант відповіді.

Спільне

1. Знаходяться в Західній півкулі.

2. Обриси материків схожі на трикутник.

3. Протяжність з пн.-пд. більша ніж зх.-сх.

4. Омиваються водами Тихого та Атлантичного океанів.

5. З'єднані Панамським перешийком.

Відмінне

1. Знаходяться в різних півкулях ( ПН., ПД ).

2. Розчленованість берегової лінії.

 

2. Прийом «Географічний практикум»

1. Робота з контурною картою. ( робота в парах )

Позначити на контурній карті гори та рівнини материка.

А) за допомогою атласу;

1. Лаврентійська височина ( охоплює Гудзонову затоку)

2.Центральні рівнини.

3. Великі рівнини.

4. Примексиканська низовина.

Б) за переліком;

1.Аппалачі – складчасто – брилові, старі гори.

2.Кордильєри – протяжність з пн.-пд. 9000 км.

Найвища вершина – гора Мак – Кінлі (6193 м).

 

3.Географічний диктант. Клімат.

1. В яких кліматичних поясах розташована Північна Америка?

2. Який потужний атмосферний вихор зображено?

 

3. Який потужний атмосферний вихор зображено?

 

Самоперевірка.

1. Всіх крім екваторіального.

2. Торнадо.

3. Тропічний циклон (ураган).

 

Прийом «Бліц-опитування».

1. Який висновок можемо зробити про клімат материка Північна Америка?

2. Порівняти клімат Північної та Південної Америки, за планом:

- спільне,

- відмінне.

 

4.Гра «Хто швидше» ( Подорож по карті)

Робота з картою. (робота в групах)

1. Показати річки Північної Америки, що відносяться до басейну Атлантичного океану. ( І група )

2. Показати річки Північної Америки, що відносяться до басейну Тихого океану. ( ІІ група )

3. Показати річки Північної Америки, що відносяться до басейну Північного Льодовитого океану. ( ІІІ група )

 

5.Практичне завдання. Складіть характеристику однієї з річок материка, використовуючи план:

1. В якій частині материка протікає.

2. Де бере початок і куди впадає.

3. В якому напрямку тече.

4. Як характер течії залежить від рельєфу.

5. Джерела живлення.

6. Режим річки і його залежність від клімату.

 

6. Природні зони. «Розминка розуму».

1. Хто швидше складе малюнок.

 ЗАВДАННЯ. Назвати, що зображено дати коротку характеристику.

  1. Зона арктичних пустель.

 

  1. Зона тундри та лісотундри.

 

  1. Тайга.

 

 

  1. Зона степу.

 

  1. Зона пустель. Долина Смерті.

 

 

  1. Зона твердолистих вічнозелених лісів і чагарників. Секвоя.

7. Прийом «Розминка розуму» Материкові та світові рекорди Північної Америки.

1. Гренландія – найбільший острів Землі (2,2 млн. км2).

2. Печера Мамонтова в Аппалачі – найбільша карстова печера світу (500 км).

3. Найбільше снігу випадає в Алясці – 14 – 15 м щорічно.

4. Найбільший каньйон річки Колорадо (350 км).

5. Долина Смерті займає перше місце за кількістю жарких днів.

6. Йєллоустонський національний парт створений першим у світі 1864 році.

 

7. Кордони Канади  та США найдовший кордон світу, який ніхто не охороняє.

 

8.Прийом «Бліц - опитування». Проблеми материка Північна Америка та шляхи їх розв'язання.

1. Які стихійні явища характерні для Північної Америки ?

2. Які екологічні проблеми материка?

3. Які шляхи вирішення екологічних проблем Північної Америки?

- створення заповідників та національних парків.

 

ІV. Підсумок уроку «Мікрофон»

  1. Чи сподобалося вам вивчати материк Північна Америка? Чому?
  2. Чи хотіли б ви побувати в Північній Америці ?
  3. Що саме ви б хотіли побачити ?
  4. Кого б ви взяли з собою в подорож ?

 

V. Домашнє завдання

1. Підготуватися до контрольної роботи з теми  «Північна Америка».

2. Повторити географічну номенклатуру з теми  «Північна Америка».

3. За тематичними картами з теми «Північна Америка» в зошиті скласти власні завдання на читання карти та розв'язування задач. 

 

 

 

Тема. Узагальнення та систематизація знань за темою «Євразія». (Географічне положення. Рельєф. Клімат. Внутрішні води. Природні зони.)

Мета. Повторити вивчене, закріпити набуті уміння і навички з теми «Євразія»; узагальнити та систематизувати навчальний матеріал з теми; підготуватися до контрольної роботи з теми; розвивати уміння , порівнювати, аналізувати, систематизувати, узагальнювати, виділяти, зіставляти, пояснювати , вивчений матеріал, використовуючи географічні уміння та навички; закріпити вміння працювати з географічною картою;

виховувати уважність , уміння працювати зосереджено; прищеплювати прагнення оберігати природу.

Обладнання. Підручник, атлас, політична, фізична карта світу, картки з індивідуальними завданнями.

Тип уроку. Узагальнення та систематизація знань

Хід уроку.

І. Організаційна частина.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Проблемне питання: Чим унікальний материк Євразія?

План уроку.

1. Географічне положення материка.

2. Рельєф.

3. Води суходолу.

4. Природні зони.

5. Материкові та світові рекорди Євразії.

6.Проблеми материка  та шляхи їх розв'язання.

ІІІ. Закріплення вивченого.

1.Усне опитування.  Географічне положення материка.

2.Дати коротку характеристику географічному положенню материка Євразія? ( за планом ) ( див. тему «Африка»)

2. Прийом «Географічний практикум»

1. Робота з контурною картою. ( робота в парах )

Позначити на контурній карті гори та рівнини материка ( частини світу Європа, частини світу Азія).

А) за допомогою атласу;

3. Води суходолу. Гра  «Знайди помилку» (письмово)

1)Річка Ельба бере початок в Альпах і впадає в Північне море.

( Річка Рейн бере початок в Альпах і впадає в Північне море.)

2) Волга – друга за довжиною річка Європи після Дунаю.

( Дунай – друга за довжиною річка Європи.)

3) Найдовшою річкою басейну Північного Льодовитого океану є річка Об.

(Найдовшою річкою басейну Північного Льодовитого океану є річка Лена)

4)Найповноводнішою річкою басейну Північного Льодовитого океану є Лена.

( Найповноводнішою річкою басейну Північного Льодовитого океану є Єнісей.

5)Найдовша і найповноводніша річка Євразії Хуанхе .

( Найдовша і найповноводніша річка Євразії – Янцзи.)

6)Священна для населення Індії річка Інд.

( Священна для населення Індії річка Ганг.)

7)Женевське озеро – найбільше озеро Європи.

( Ладозьке озеро – найбільше озеро Європи)

8) Каспійське та Аральське море – озеро мають тектонічне походження.

( Каспійське та Аральське моря є залишкові озера)

9) Найглибше озеро світу – Балхаш.

( Найглибше озеро світу - Байкал.) 

 

4.Гра «Країна що оживає»

( відгадати  в якій природній зоні ростуть рослини та живуть тварини)

1. Лісові зони помірного клімату ( тайга, мішані ліси, широколисті ліси)

 

 

2. Зона напівпустель та пустель.

 

3.Зона перемінно – вологих (мусонних лісів)

 

4. Зона вологих екваторіальних лісів.

 

 

5. Зона арктичних пустель

 

6. Зони лісостепу і степу.

 

«Бліц - опитування. «Чим унікальний материк Євразія?»

1.Найбільший материк на планеті Земля.

2.Складається з двох частин світу.

3.Омивається усіма чотирма океанами.

4.Рельєф характеризується різноманітністю і різкими контрастами.

5.Знаходяться найвищі гори світу.

6. Найвище нагір’я земної кулі Тибет площею 2 млн. км2 із середньою висотою 4000 м. 

7.Розташована  в усіх кліматичних поясах та природних зонах.

8. Найпотужніший у світі шар багаторічної мерзлоти в Сибіру завглибшки 100 – 500  м. Полюс холоду Північної півкулі – м. Оймякон.

9. У поселенні Черрапунджі розташований  «Полюс дощу» Землі 12000 мм опадів на рік.

10.Знаходиться найглибші, найбільші та найсолоніші озера  світу.

11. Найвища в світі трава – бамбук.

12. Найбільша тварина Євразії – індійський слон.

 

ІV. Підсумок уроку «Мікрофон»

1.Чи сподобалося вам вивчати материк Євразія ? Чому?

2.Де б ви хотіли б побувати в Євразії?

3.Що саме ви б хотіли побачити ?

4.Кого б ви взяли з собою в подорож ?

 

V. Домашнє завдання

1. Підготуватися до контрольної роботи з теми «Євразія».

2. Повторити географічну номенклатуру з теми «Євразія».

3.Знайти цікавий матеріал до рубрики «Цікаво знати».

4. Підготувати повідомлення за визначеною темою. ( індивідуальні завдання)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

Контрольна робота за темою «Африка».

 

І варіант

ІІ варіант

І рівень

 

1.Площа Африки

А) 30,3 млн. км2, б) 40,4 млн.км2,

В) 31, 3 млн. км2, Г) 41,4 млн.км2

2. Материк утворився від материка

А) Пангея, Б) Лавразія, В) Гондвана

3.Найвиша вершина Африки

А) Кенія, Б) Кіліманджаро, В) Конго

4. Річка, яка два рази перетинає екватор

А) Ніл, Б) Замбезі, В) Нігер, В) Конго

5. Мандрівник, який відкрив водоспад Вікторія

А) Давід Лівінгстон, Б) Василь Юнкер, В) Єгор Ковалевський, 

Г) Михайло Вавилов

6.  Географічний об’єкт, що відокремлює Африку від Європи

А) Мозамбікська протока,

Б) Гібралтарська протока,

В) Суецький канал, Г) Суецький перешийок    

1. Східне узбережжя материка омиває

А) Індійський океан, Б) Тихий океан,

В) Атлантичний океан

2. Вперше Африку обпливли

А) єгиптяни, Б) фінікійці, В) бербери

3. Найдовша річка Африки

А) Ніл Б) Замбезі В) Нігер В) Конго

4. Найглибше озеро Африки має походження

А) залишкове, Б) тектонічне,

В) вулканічне Г) карстове

5. Мандрівник, наш земляк, який досліджував Африку – це

А) Давід Лівінгстон, Б) Василь Юнкер, В) Єгор Ковалевський,  Г) Михайло Вавилов

6. Географічний об’єкт, що з’єднував Африку та Азію

А) Мозамбікська протока,

Б) Гібралтарська протока, В) Суецький канал, Г) Суецький перешийок    

ІІ

рівень

Закінчити речення.

1.Найповноводніша річка Африки – це ______________.

2. На півдні Африки розташовані гори ________________________________.

3. Пігмеї – це ____________________.

Закінчити речення.

1.В Африці переважає _______ рельєф.

2. Африка багата на такі корисні копалини: ________________________.

3. Масаї , тутсі – це ________________.

ІІІ рівень

1.Які екологічні проблеми характерні для Африки?

2. Яка природна зона материка, на вашу думку, найбагатша рослинним та тваринним світом? Свою думку доведіть.

1. Як в Африці охороняють природу? Які географічні об’єкти охороняються.

2. Проаналізуйте причини нерівномірного розміщення населення на материку. Свою думку доведіть.

ІV рівень

1.Порівняйте рельєф західної та південно - східної частини материка. Поміркуйте, чому річки, які впадають в Атлантичний океан, довгі, а ті що в Індійський, - короткі.

2. Назвіть рекорди Африки.

1. Чому в Африці говорять: «Великий баобаб, а вогнище з нього не розведеш».  Відповідь обґрунтуйте.

2. Назвіть рекорди Африки.

 

 

 

 

Додаток 2

Контрольна робота за темою «Південна Америка».

 

І варіант

ІІ варіант

І рівень

1. Площа Південної Америки

А) 17,3 млн.км2, Б) 18,3 млн.км2,

В) 19,3 млн.км2, Г) 20,3 млн.км2

2. Південна Америка була відкрита в

А) 1606, Б) 1642, В) 1496, Г) 1469

3.Материк утворився від материка

А) Пангея, Б) Лавразія, В) Гондвана

4. Найповноводніша річка Південної Америки

А) Парана, Б) Оріноко, В) Амазонка

5. Корінні жителі Південної Америки є представники

А) європеоїдної раси, Б) монголоїдної раси, В) негроїдної раси

6. Найбільшою країною за площею

А) Аргентина, Б) Бразилія,

В) Панама, Г) Колумбія

1. Щодо екватора Південна Америка розташована у півкулях Землі

А) західній, Б) східній, В) північній,

Г) південній

2. Канал, який відокремлює Південну Америку від Північної Америки

А) Суецький, Б) Панамський,

В) Американський

3. Найвища точка материка – це

А) Аконкагуа, Б) Котопахі,

В) Льюльяйльяко

4. Озеро – лагуна –це

А) Тітікака, Б) Маракайбо, В) Вікторія, Г) Ньяса 

5. Вологі екваторіальні листи – це

А) сельва, Б) пампа, В) гаучо, Г) пончо

6. Материк Південна Америка відкрив

А) Христофор Колумб, Б) Александр Гумбольдт,  В) Амеріго Веспуччі

 

ІІ рівень

Закінчити речення.

1. На заході материка простягаються ________________________________.

2. Найбільше листя серед рослин Землі має _______________________.

3. Анхель – це ___________________.

Закінчити речення.

1. На сході материка знаходяться __________________________________.

2.Найдовша змія – це _______________.

3. Ігуасу – це ______________________.

ІІІ рівень

1.Поясніть, завдяки чому Амазонка є повноводною впродовж року. Свою відповідь обґрунтуйте.

2. Поясніть, чому сучасне населення материка склалося з представників усіх рас.

1.Савани та рідколісся є в Північній Америці та Африці. Поясніть на якому з материків видовий склад рослин і тварин є біднішим.

2.Чому на західному узбережжі материка утворилася пустеля, а на східному узбережжі випадає до 2000 мм опадів. Свою відповідь обґрунтуйте.

ІV рівень

1. Доведіть, що Анди – молоді гори, які ще не закінчили свого формування.

2. Назвіть рекорди Південної Америки.

1. Доведіть, що Південна Америка – найвологіший материк світу.

2. Назвіть рекорди Південної Америки.

 

 

 

 

Додаток 3

Контрольна робота за темою «Австралія».

 

І варіант

ІІ варіант

І рівень

1. Східне узбережжя материка омиває

А) Індійський океан, Б) Тихий океан, В) Атлантичний океан

2. Великий Бар’єрний риф знаходиться на:

А) півночі, Б) півдні, В) заході,

Г) сході

3. Першим обплив довкруж Австралії

 А) Метью Фліндерс, Б) Абел Тасман, В) Віллем Янсзон

4. Материкову частину Австралії не перетинає такий кліматичний пояс:

А) екваторіальний,

Б) субекваторіальний,  В) тропічний, Г) субтропічний

5. Головна річка Австралії

А) Дарлінг, Б) Мюррей, В) кріки

6. Ендемічних видів в Австралії більш за все серед:

А) тварин, Б) рослин, В) мінералів,

Г) форм рельєфу

1. Площа Австралії

А) 17, 6 млн. км2, Б) 7,7 млн. км2,

В) 13,7 млн. км2, Г) 8,7 млн. км2

2. Материк утворився від материка

А) Пангея, Б) Лавразія, В)Гондвана

3. Австралія була відкрита в

А) 1642, Б) 1616, В) 1606, Г) 1649

4. Великий Вододільний хребет знаходиться на

А) півночі, Б) півдні, В) заході, Г)сході

5. В Австралії росте «дерево – насос»

А) акація, Б) баобаб, В) фікус,

Г) евкаліпт 

6. Столиця Австралійського Союзу

А) Сідней, Б) Мельбурн, В) Канберра 

ІІ рівень

Закінчити речення

1.В основі Австралії лежить докембрійська ___________________.

2. Ендеміки Австралії (рослини) ________________________________.

3. Озеро Австралії, що лежить у западині на 12 м нижче рівня моря – це ______________________________.

Закінчити речення

1.Найвища вершина Австралії – це ___.

2. Ендеміки Австралії (тварини) __________________________________.

3. Найбільший басейн підземні води Австралії  - це _____________________.

ІІІ рівень

1. Чому в Австралію заборонено ввозити інші види рослин і тварин. Відповідь обґрунтуйте.

1. Що спричинило поширення пустель в Австралії? Відповідь обґрунтуйте.

ІV рівень

1.Доведіть, що Австралія найспокійніший материк.

2. Назвіть рекорди Австралії.

1. Доведіть, що Австралія найспекотніший материк.

2. Назвіть рекорди Австралії.

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 4

Контрольна робота за темою «Північна Америка».

 

І варіант

ІІ варіант

І рівень

1. Площа Північної Америки

А) 17,6 млн.км2, Б) 24,2 млн. км2, В)14 млн. км2, Г) 30,3 млн.км2

2. Першими досягли берегів материка

А) англійці, Б) вікінги, В) французи, Г) голландці

3. Материк утворився від материка

А) Пангея, Б) Лавразія, В) Гондвана

4. В Алясці та Каліфорнії відомі на весь світ поклади

А) міді, Б) заліза, В) золота, Г) срібла

5. Озерні улоговини півночі материка за походженням:

А) тектонічно – льодовикові,

Б) залишкові, В) вулканічні,

Г) тектонічні

6. Мова, якою говорить більша частина населення Північної Америки

А) французька, Б) англійська,

В) іспанська, Г) португальська 

1.Північне узбережжя материка омивають води океану

А) Тихого, Б) Атлантичного,

В) Індійського Г) Північного Льодовитого

2. Північно – західні береги материка досліджували

А) Генрі Гудзон, Б) Вітус Берінг,

В) Александр Маккензі

3. Гори Кордильєри знаходяться на

А) заході, Б) сході, В) півночі,

Г) півдні

4. Великий Каньйон утворила річка

А) Колумбія, Б) Міссісіпі,

В) Колорадо, Г) Маккензі

5. Найбільші озера Північної  Америки

А) Великі озера, Б) Велике Солоне озеро, В) Нікарагуа, Г) Вінніпег

6. З кількома країнами має сухопутний кордон США

А) однією, Б) двома, В) трьома,

Г) чотирма

ІІ рівень

Закінчити речення.

1.До басейну Тихого океану належать річки ___________________________.

2. Материк Північна Америка не перетинає ______ кліматичний пояс.

3. Озера Північної Америки зосереджені переважно на _________.

Закінчити речення.

1.До басейну Атлантичного океану належать річки __________________.

2. На материку не має ____________ природної зони.

3.Більшість озерних улоговин виникла внаслідок  _______________.

ІІІ рівень

1. Що спільного та відмінного між материками Північна  та Південна Америка в географічному положенні, геологічній будові.

2. Чому на півострові Флорида бувають літні приморозки, що спричиняють вимерзання плодових дерев. Які кліматичні чинники призводять до цих явищ?

1. Що спільного та відмінного між материками Північна Америка та Південна Америка в кліматі та природних зонах.

2. Доведіть, що Аппалачі – старі гори, а Кордильєри – молоді.

ІV рівень

1. Проаналізуйте вплив Кордильєр на формування клімату материка. Відповідь обґрунтуйте.

2. Назвіть рекорди Північної Америки.

1. Проаналізуйте особливості розміщення населення на території материка. Відповідь обґрунтуйте.

2. Назвіть рекорди Північної Америки

 

Додаток 5

Контрольна робота за темою «Євразія».

 

І варіант

ІІ варіант

І рівень

1. Материк, який займає 1/3 частину усього суходолу,-

А) Африка, Б) Північна Америка,

В) Євразія, Г) Південна Америка

2. Найвища гірська система

А) Памір, Б) Гімалаї, В) Альпи, Г) Карпати

3. Материк омивається океанами

А) одним, Б) двома, В) трьома, Г) чотирма

4. Найбільший півострів Євразії

А) Скандинавський, Б) Аравійський,

В) Індостан,  Г) Балканський

5. Євразія розташована у півкулях

А) Північній, Південній, Західній, Східній,

Б) Північній, Західній, Східній,

В) Південній, Західній, Східній,

Г) Північній, Південній

6. Полюс холоду у Північній півкулі розташований у межах кліматичного поясу

А) помірного, Б) субарктичного,

В) арктичного, Г) субтропічного

1.Площа території Євразії складає:

А)18 млн. км2, Б) 54,6 млн. км2,

В) 24 млн. км2, Г) 30,3 млн. км2

2. Найвищою точкою Євразії є гора:

А) Роман – Кош, Б) Говерла,

В) Монблан, Г) Джомолунгма

3. Хто з мореплавців відкрив морський шлях до Індії

А) Христофор Колумб, Б) Васко да Гама, В) Фернан Магеллан,

Г) Марко Поло

4. Найбільшою рівниною Євразії є

А) Велика Китайська,

Б) Східноєвропейська, 

В) Західносибірська,

5. Більшу частину території Євразії займають природні комплекси

А) тундра, Б) ліс, В) степ,

Г) пустеля

6. Материк утворився від материка

А) Пангея, Б) Лавразія В) Гондвана

ІІ рівень

Закінчити речення.

1.Найдовша річка Європи _________.

2.Найглибше озеро ______________.

3. Євразія складається з таких частин світу ___________________________.

Закінчити речення.

1.Найдовша річка Азії _________.

2.Найбільше за площею озеро __.

3. Кліматичний пояс Євразії, який займає найбільшу площу материка __________________.

ІІІ рівень

1. Які особливості мають пустелі помірного поясу? Відповідь обґрунтуйте.

2. Доповніть таблицю

Річка

Напрям течії

До басейну

Якого океану належить

Довжина

Переважне живлення

 

З півночі на південь

До внутрішнього стоку

3531 км 

 

Дніпро

 

 

2201 км 

 

Об

 

 

 

Снігове

Янцзи

 

До Тихого океану

 

 

1. Як впливають мусони на клімат материка. Відповідь обґрунтуйте.

2.Доповніть таблицю

Тектонічна структура

Відповідна форма рельєфу

Наявність корисних копалин

 

Східноєвропейська рівнина

 

 

Плоскогір’я Декан

 

Сибірська платформа

 

 

ІV рівень

1. Доведіть, що процеси горотворення тривають у Євразії й сьогодні.

2. Назвіть рекорди Євразії.

1. В межах якої природної зони ми проживаємо? Чи відповідає її природа типовим описам зони?

2. Назвіть рекорди Євразії.

 

 

 

 

 

 

 

 

Станьте першим, хто оцінить розробку

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
doc
Додав(-ла)
Новікова Любов
Додано
22 січня
Переглядів
479
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку