Урок - подорож для 7 класу на тему :"Королева холоду"

Про матеріал

Дана розробка має допомогти у підготовці до нетрадиційного уроку з географії у 7 класі з теми "Королева холоду",поглибити знання з історії відкриття і дослідження "льодового континенту.Виховувати стійкий інтерес до здобуття знань,умінь,навичок роботи з різними джерелами знань.

Перегляд файлу

«Королева холоду»

Мета:  сформувати в учнів систему знань про географічне положення Антарктиди і Антарктики та його вплив на природу материка ,вивчити географічну номенклатуру берегової лінії Антарктиди; схарактеризувати історію відкриття і дослідження »льодового континенту»; повідомити учням про роль українських дослідників у вивченні »найвищого континенту» ; вчити логічно мислити, обґрунтовувати свої погляди, робити висновки та порівняння. Виховувати стійкий  інтерес до здобуття знань, умінь, вносячи в зміст уроку елементи цікавої географії: історичні та топонімічні дані.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу (урок -подорож ).

Обладнання: карта Антарктиди, атласи, підручники, контурні карти (або практикуми), портрети дослідників материка,мультимедійна презентація.

Опорні  і базові поняття: географічне положення, Антарктида, Антарктика, материк, айсберг,південний полюс,південне полярне коло.

Хід уроку:

1.Організаційний момент

Привітання учнів. Побажання гарного настрою, позитивного спілкування, активної роботи.

2.Актуалізація опорних знань і умінь учнів.

Бесіда за запитаннями:

1.Який материк називають  «Королевою холоду»? Покажіть його на карті.

2.Що ви чули, читали про цей материк?

3.Про що розповідає карта Антарктиди?

4.Чому її було відкрито пізніше за інші материки?

5.Де розташований Південний полюс?Покажіть його на карті.

3.Мотивація навчальної діяльності.

Розповідь вчителя.

 

На попередніх уроках ми вивчили найжаркіший континент - Африку, найсухіший - Австралію,а сьогодні ми помандруємо до »крижаного континенту»,який застиг за Південним полярним колом Землі,спробуємо уявно пройти вічний холод,обійти »плаваючі гори» , дійти важким шляхом з Робертом Сккотом і Руалем Амудсеном   до найвіддаленішої точки Землі, похизуємося їх мужністю і героїзмом. Ми вирушаємо в подорож, щоб відкрити загадки, таємниці,  відповісти на цікаві запитання: »Де можна побудувати дім, щоб всі його вікна виходили на північ?»Що досліджують українські вчені?Чи ліквідовані »білі плями» в Антарктиді?

Повідомлення теми і мети уроку.

4.Вивчення нового матеріалу.

»Асоціативний Кущ». Учні підбирають епітети і асоціативні слова до «Антарктиди»  і пояснюють тому що..

«холодильник планети» тому що …

«королева холоду» тому що..

«природний заповідник світового значення»;

«шостий континент» тому що…

«батьківщина пінгвінів і друга після Арктики батьківщина суворих бородатих полярників»;

«найбільша біла пустеля :сніг,лід,вода і скелі»;

«ізольований континент»;

«найсухіше місце Землі»;

«кліматичний заповідник»;

«найвищий материк Землі»;

«самий вітряний континент світу»;

«материк контрастів»;

«материк вчених»;»материк крайностей»;»безлюдний континент»;»край землі»;»імперія холоду»;»полюс недоступності»;»континент без кордонів»;»континент миру і науки»;»материк за хмарами»;»материк вічних морозів»;»країна морозів і жорстокого сонця»;»материк міжнародного співробітництва»;»царством завірюх і вітрів»…

 

«Географічна лабораторія» робота в група.

1.Фізико-географічне положення  Антарктиди(Робота в групах).

Клас поділити на групи ,кожній групи  дається завдання, щодо визначення географічного положення  за типовим планом.,який доповнюється додаток »Сторінкою учнівського зошита».

2.Перевірка самостійної  роботи учнів у групах.

Учні відповідають і показують дані обєкти на настінній карті.

Розповідь вчителя.

Прийом»Проблемне питання»:»Де можна побудувати дім, щоб усі його вікна дивилися на північ?»(на південному полюсі)

Ми побачили, що географічне положення Антарктиди незвичайне: материк майже цілком лежить за Південним полярним колом, в його центрі лежить Південний полюс,тому всі береги Антарктиди звернені на північ. Материк має лише одну крайню точку-північну. Але незвичність материка полягає ще і в  т ому, що він єдиний має свою власну область(яку?).

Робота з підручником і »Сторінкою учнівського зошита».

Поясніть значення термінів, і підкресліть південну власну область.

Антарктика грецького походження та складається з двох коренів:»анти»-проти та »арктикос»-північний.Тобто ця полярна область  розташована проти північної області -Арктики. Кордон Антарктиди   умовний і проходить приблизно між 53-60 пд.ш. У центрі Антарктики і лежить Антарктида.

 Площа материка становить -14000000кв.км.(з островами),а без островів-12,40000000кв.км .Довжина берегової ліні ї- 30тис.км. Середня висота-2040м. Висота підлідного рельєфу-410м. Максимальна висота -масив Вінсон(5140м).

2.Відкриття і дослідження »полюсу недоступності».

Робота в групах.

1група:Історія відкриття Антарктиди.

2група:Підкорення Південного полюсу.  

3група:Українська науково-дослідна станція »Академік Вернадський».

Виступи груп.

1група:Історія відкриття Антарктиди (супроводжуються презентацією).

Як стародавні греки »вирахували» Антарктиду?

Історія відкриття і дослідження Антарктиди  сягає у далеку давнину. Фантастичні обриси  таємничої Південної землі здавна позначали на географічних картах. Давні греки припускали кулястість Землі та наявність у Південній півкулі великої ділянки суходолу,що протистоїть Арктиці.

У часи середньовіччя необґрунтована думка про південні землі була забута, але наприкінці епохи з розвитком мореплавства на картах знову з*явився уявний материк.

У  1773 р. експедиція під керівництвом англійця Джеймса Кука перетнула Південне полярне коло. У 1774 р.експедиція досягла 71 10 пд.ш., але не материка. Джеймс Кук пише у звіті : »Я обійшов океан південної півкулі у високих широтах і здійснив це таким чином, що незаперечно відхилив можливість існування материка, який коли й може бути виявлений, то лише поблизу  полюса, у місцях, неприступних для плавання. Якщо хтось виявить рішучість, бажання і наполегливість,щоб розвязати це питання і пройде далі за мене на південь, я не заздритиму славі його відкриття, але маю сказати, що світові його відкриття не дадуть ніякої користі»…

 Дж.Кук відкрив низку островів і повернувся з думкою, що південний материк відкрити неможливо.

Через 45 років це зробили російські мореплавці. На пошуки »Терра Австраліс Інкогніта» вирушила експедиція під керівництвом Фадея Беллінсгаузена і Михайла Лазарєва на кораблях »Восток» і »Мирний». Географічні карти того часу і тих місць були дуже приблизними. Моряки йшли невідомими морськими просторами до невідомої »білої  плями». Так 2 8 січня 1820 р. було відкрито материк російськими мандрівниками Ф.Беллінсгаузеном і М.Лазарєвим ,приречений природою на вічний холод. Виконання завдання №2 Нанесення даного маршруту на контур.

Вже через рік англійські моряки здійснили першу висадку на материк в районі Антарктичного півострова.

Проте потрібно було ще майже 100 років, аби Південна Земля, яка була на стародавніх картах греків,набула реальних обрисів.

2 група: Підкорення Південного полюса.

Яскраві й трагічні сторінки історії вивчення »краю землі» повязані з походами в глиб континенту,до  важко доступного Південного полюса.

Відкриття Південного полюсу Землі поправу належить двом видатним дослідникам – норвежцю Руалю Амудсену і англійцю Роберту Скотту. Шлях сміливцям заступали жорстокі морози,шалені вітри,небезпечні тріщини-провалля в кризі.

Дістатися до найпівденішої точки Землі намагалися і раніше. У 1 902 році капітан англійського королівського військово-морського флоту Роберт Скотт разом з двома супутниками зумів досягти 82 17 пд.ш. Але потім довелося відступити. Втративши всіх їздових собак, з якими вони почали подорож, 3 сміливців ледве змогли повернутися до берега Антарктиди, де стояло експедиційне судно »Діскавері».

В 1908 році нову спробу зробив інший англієць -Ернест Шелктон. І знову невдача: незважаючи на те,що до мети залишалось всього лише 179 км., Шелктон повернув назад, не витримавши  тягот шляху. Амундсен ж і справді домігся успіху з першого разу,продумавши буквально кожну дрібницю.

Його подорож до полюса було розіграно,як по нотах. Між 80-м та 85 –м градусами пд.ш. через кожен градус норвежці заздалегідь влаштували склади з продовольством і паливом. У путь Амудсен та 4 супутників-норвежців вирушили 20 жовтня 1911 року. Мандрівники рухалися на санях, які тягли їздові собаки. Костюми для учасників  походу були зшиті… зі старих ковдр. Ідея Амундсена, несподівана на перший погляд, повністю себе  виправдала –костюми були легкі і разом з  тим дуже теплі. Але чимало труднощів випало і на долю норвежців. Удари заметілі до крові посікли норвежців; ці рани довго  не гоїлись . Але загартовані, мужні люди не звертали  уваги на такі дрібниці.

Маршрут Амундсена був на 100 км коротший,ніж у Скотта.

14.12.1911 року в 3.00 дня норвежці досягли Південного полюса. Вони пробули там  3 дні, проводячи визначення  точного місця розташування, щоб виключити найменшу можливість помилки. У самій точці Землі було встановлено високу жердину з норвежзьким прапором і вимпелом »Фрама». На  дошці ,прибитій до жердини, всі 5 залишили свої імена.

Зворотній шлях зайняв у них 40 днів. Рано вранці 26.01.1912 року Амундсен разом зі своїми супутниками повернувся на берег крижаного материка, де у Китовій бухті його чекало експедеційне судно »Фрам».

Скотт досяг полюса на місяць пізніше -18 січня 1912 року. Одночасно в щоденнику  Скотта зявляються записи про »каторжну працю», проте найгірше розчарування спіткало їх -17.011912р. »Норвежці випередили нас і досягли полюса першими. Для нас це жахлив розчарування мені шкода моїх вірних друзів… Завтра ми повинні дійти до полюса, а тоді повертатись додому якомога швидше. Зараз уже не час для ілюзій повернення  буде виснажливим…».Вони рушили назад у дуже поганому фізичному і моральному стані. Брак харчів і пального, несприятлива погода, відмороження та депресії вирішили долю експедиції.

29 березня Скотт зробив у щоденнику останній запис: »Треба триматись до кінця, але ми дедалі слабшаємо , і кінець уже близький. Мені дуже шкода,  але,   здається, я більше не можу писати. Заради Бога,  подбайте про наші сімї…» Він також залишив листа для своєї дружини, де зокрема просив її виховати в синові любов до природничих наук.

Кілька місяців потому пошукові загони англійців,які стурбовані довгою відсутністю Скотта , розшукали в антарктичних льодах наметі з замерзлими тілами капітана та його супутників. Крім жалюгідних крихт їжі, у ній виявили 16 кг. рідкісних геологічних зразків Антарктиди зібраних під час подорожі на полюс. Як виявилось, до рятівного табору, де сховане було продовольство від цього намету залишилося всього 20км…

3 група: Сучасні дослідження до «краю землі».

У першій половині 20 ст. дослідження були епізодичні  й обмежувалися окремими експедиціями . Але з 2-ї пол. 50-х років почалися регулярні дослідження  материка на полярних станціях ,які проводять різноманітні наукові спостереження. Результатом їх роботи став перший Атлас Антарктиди який вийшов у світ у 1966-1969рр.

Серед вчених-полярників є метеорологи(спостерігають за погодою),фізики,гідрологи,біологи(пристосування рослин і тварин до життя в суворих умовах),гляціологи(крижаний покрив),геологи(досліджують склад гірських порід),геоморфологи(крижаний покрив) і інші.

Антарктида не належить жодній державі. Заборонено видобуток корисних копалин,полювання на тварин,випробовування зброї.

В останні роки Антарктида стала місцем відвідування туристів,ніяким туристичних споруд не будують,туристи живуть  на туристичних кораблях,що підходять до берегів.

Нині  в Антарктиді на 38 станція  працюють науковці з 17 країн світу. Міжнародна співдружність вчених продовжує ліквідовувати «білі плями» Антарктиди.

Українські вчені брали участь у дослідженні «ізольованого континенту»,ще у складі радянських експедицій.

З отриманням незалежності перед Україною постало питання про проведення власних досліджень,які могли відіграти велику роль у розвитку національної науки. Бажання України проводити дослідження підтримала Великобританія,уряд якої в 1995 р. подарував нашій країні англійську станцію «Фарадей». Тепер станція має назву «Академік Вернадський»(презентація).

Дана станція розташована на однойменному острові поблизу Антарктичного півострова на Тихоокеанському узбережжі Антарктиди . Українські вчені досліджують верхні шари атмосфери,поширення енергії від поверхні Землі вгору,земний магматизм ,материковий лід,знайдено бактерії ,які активно поглинають важкі метали,розробили новий спосіб уточнення прогнозу землетрусів,спостерігають за озоновим шаром планети…

Результати наукових досліджень на Льодовому континенті дуже важливі. Адже Антарктида через циркуляцію атмосфери і вод Світового океану впливає на природу всієї Землі. Результатами досліджень науковці обмінюються  з ученими інших наукових станцій,передають їх до Міжнародного комітету з координації антарктичних досліджень.

«Міні –практикум»

Завдання 1 . На контурних картах позначити Північний і Південний полюси,південне полярне коло,станцію Академіка Вернадського.

5.Підсумок уроку.

«Вірю – не вірю»

1)Антарктиду відкрив Дж. Кук (ні)

2)Антарктида майже повністю лежить за південним полярним колом(так)

3)Антарктида – пустеля(так)

4)Антарктида омивається 4 океанами?(ні)

5)Королева холоду за своєю площею лише більша за Австралію?(так)

6)З-поміж всіх материків Антарктида була відкрита другою?(ні)

Релаксація. Учні розглядають портрети мандрівників,які досліджували і відкривали Антарктиду.

Відгадують загадку.

Цей материк від горя посивів,

Під товстелезними льодами занімів.

Найхолоднішу шапку на Землі

На нього одягнули тіні злі (???)

6.Оцінювання учні(за кількістю отриманих фішок).

7.Домашнє завдання:

1.Опрацювати «Сторінку учнівського зошита»,і текст підручника відповідного параграфа.

2.Підготувати цікаві факти про геологічну будову,рельєф,корисні копалини Антарктиди.

3.Написати власний вірш про «королеву холоду».

4.Знайти художній опис про «імперію холоду»,і намалювати до нього малюнок

Додаток 1.Сторінка учнівського зошита» Королева холоду» це____________

Антарктика – це_________________________________________________

План характеристики географічне положення материка Антарктиди:

1Положення відносно екватора:

А)в якій півкулі розташований –__________________________________

Б)між якими паралелями міститься -______________________________

2.Положення відносно нульового меридіана -______________________

3.Розміри:

А)площа –____________________________________________________

Б)координати крайніх точок :

пн. -__________________________________________________________

Пд. –_________________________________________________________

Зх. –_________________________________________________________

Сх. -__________________________________________________________

В)протяжність материка з пн. на пд.(в км. І градусах)-________________

З зх. на сх. .-_________________________________________________

4.Положення відносно інших материків:

А)найближчі материки -_________________________________________

Б)найвіддаленіші -_____________________________________________

5.Положення відносно морів і океанів(вказати ,які омивають)-________

6.Особливості берегової лінії:

А)сильно чи слабо розчленована -________________________________

Б)які затоки вдаються в суходіл -__________________________________

В)які великі півострови виступають в океан -____________________

Г)які великі острови чи архіпелаги розташовані поблизу узбережжя материка-____________________________________________________

Завдання №1 Позначте на контурній карті моря і океани,течії,що омивають Антарктиду,Південний полюс,південне полярне коло,наукові станції України,США,Франції,Великобританії,Австралії.

Завдання №2 Позначте маршрут російських мореплавців.

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Географія 7 клас (Топузов О.М., Надтока О.Ф., Назаренко Т.Г., Вішнікіна Л.П., Шуканова А.А., Самойленко В.М.)
Додано
27 січня 2018
Переглядів
1813
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку