Конспекти занять ФФНМ за лексичними темами на основі авторської методики корекції звуковимови і фонематики

Про матеріал
Для логопеда логопедичного пункту. Група фонетико-фонематичного недорозвитку мовлення. На основі авторської методики використання символів. Для групових занять + індивідуальна постановка звуків
Перегляд файлу

Групове заняття. ТЕМА: Осінь. Овочі та фрукти                                                   Дата_________

Мета:ознайомити з артикуляційним апаратом, розвивати артикуляційну та мілку моторику, слухову увагу та фонематичний слух, вчити висловлюватися кількома словами, використовуючи заданий словник-мінімум по темі.

Матеріали:картини, паперове листя, натуральні фрукти,шумові коробочки, музичні інструменти, мотузочки, предметні картинки, символи, предметні картинки, контурні зображення фруктів та овочів..

1. Артикуляційний комплекс вправ. ( Ознайомлення - на основі символів )

2. Розгляд картин на тему.

Що намальовано на картинах? Яка пора року? По чому ви дізналися?                 

   ( колективний розгляд, опитування)

3.Дихальні вправи «Вітерець»

4. Д/гра «Впізнай на смак» ( фрукти)

   Мета: сприяти набуттю сенсорно-інформаційного досвіду, на основі якого виділяти характерні ознаки садовини.

Закріпити узагальнююче слово «фрукти» на основі предметних картинок

мовний тренінг за схемою назви-покажи-назви

5. Вправа «Що звучить?» - пояснення поняття звук. Звуки мовні та немовні. ( з використанням музичних інструментів та шумових коробочок та предметів.

6. Ознайомлення з символами-звуками. 4 символи –шиплячі-свистячі (осн )

7. Д/гра «Відгадай» - сприймання на слух звуку, ототожнення з символом.

8. Д/гра «Чого не стало?» - пам'ять, активізація ізольованої вимови за символом, диференціація на слух ( збережені звуки)

9. Пальчикова гімнастика №1.

10. Д/гра «Четвертий зайвий» - розвиток мислення, закріплення груп узагальнення.

11. Д/гра «Товстий-тонкий» - порівняння овочів, фруктів. Словник.

12. Викладання овочів та фруктів з мотузок.

13. Д/ігри з символами-звуками Ш-З, С-З «Чого не стало», «Заспівай»( збережені)

    Вивчення рухів до кожного звуку.

Додаткові завдання: 14. «Заспівай і покажи», «Покажи пісеньку, яку я співаю».

15. Д/гра «Овочева допомога»

Мета: вчити описувати овочі та фрукти на основі предметних картинок за зразком та запитаннями.

16.Д/гра «Впізнай за контуром»

Мета – вчити впізнавати овочі та фрукти за контурним зображенням, вчити проводити похилі лінії в межах контуру в один бік, не відриваючи руки; орієнтуватися в напрямках: зверху-вниз, похило; розвивати дрібну моторику, пам'ять, мислення.

 

Загадки про овочі та фрукти

     Була дитиною, не знала пелюшок,

     А старою стала – сто пелюшок мала. / Капуста/

  Це не звір і не людина, звичайнісінька рослина.

   Та під листям є синочки, звуться діти… / Огірочки/

З мене шкуру вісі деруть, мене варять, мене труть,

Пироги з мене печуть, відгадай, як мене звуть. / Картопля/

        Весною цвіт, восени – плід.

         На дереві гойдається, червонобоким називається. / Яблуко/

Що за грона висять і на сонечку блищать.

Прикрашають кожний сад, це солодкий… / Виноград/

          Глечик жовтий, солоденький на гіллі висить тихенько. / Груша/

Синя накидка, хвостик, наче нитка.

Є в ній щось смачнюче, є в ній щось твердюче.  / Слива/

       Я кругленька, червоненька з хвостиком тоненьким,

       На городі мене рвуть і до столу подають.  / Редиска /

Вправа «Що росте на городі» Розвиток слухової пам’яті та уваги ст..102 Гайван

Віршовані задачки

В ліс зайчик пострибав,                                Для бабусі п’ять яблук купили

В кошик яблук назбирав.                              По дорозі чотири згубили.

Два яблука, та ще й три.                               Скільки принесли до хати,

Скільки яблук ти скажи.                               Щоб бабусю пригощати?

 

- Васю, ти чому сердитий?

- Слив не можу полічити.

П’ять було, одну я з’їв,

Скільки мамі залишив?

 

«Як огірок та капуста купатися ходили»

Стояла тепла осіння пора. Огірок захотів скупатися і каже до своєї подружки капустинки: «Ходімо скупаємось до річки». Капустинка погодилась. Прийшли вони до річки. Огірочок листочка зняв та й ну плавати. А капустинка як почала роздягатися, то… вже й вечір настав. Так і не покупалася. Чому?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Групове заняття.ТЕМА: Золота осінь. Дерева та кущі.                                         Дата:_________

Мета: продовжувати розвиток артикуляційної моторики; ознайомити та закріпити голосні звуки; вичленення голосних на початку та в кінці слова; розвивати почуття ритму; сенсорні еталони, матеріал для індивідуальної роботи «Мислення»

Матеріали: дидактичні матеріали «Дерева»

1. Артикуляційний комплекс вправ з символами.

2. Пальчикова вправа «Дерево»

    Йдуть і йдуть і йдуть дощі  ( пальці барабанять по столу)

    Стали чорними кущі            ( руки до ліктя притиснуті, пальці розведені)

    І дерева чорними стали

    Бо листочки всі опали          ( плавні синхронні рухи кистей рук)

3. Розповідь «Я-дерево» ( крона, стовбур, плід, листя, гілля, корінь, насіння)

     Дерева – дуб, береза, каштан, клен, калина.

4. Робота з роздатковим дидактичним матеріалом «З якого дерева листок»

    Словотвір – дуб-дубовий ( утворення прикметників).

5. Вправа «Впіймай звук». Ознайомлення з голосними звуками –  А,О,У.

6. Виділення заданого голосного з ряду приголосних, на початку слова та в кінці.

   т-у-ш-к-у-у-м-л-у-б

    авто    огірок    осика   удав

    осика   клен      береза     калина

7. Повторення заданого ритму, відстукування.

9. Рухлива дидактична гра «Високо-низько», «Товстий-тонкий»

    Дерево-кущ.

10. Д/ігри з символами звуками. 4 символи.

11. Промовляння фрази на видиху. Вправа «Півник».

12. Вправа «Впіймай звук»

Мета: Вичленення голосних звуків на початку та в кінці слова. Вивчення ряду голосних А,О,У.

Додаткові завдання: 13. «Заспівай і покажи», «Покажи пісеньку, яку я співаю». 14. «Підбери вимову до пісеньки»

__________________________________________________________________________________

Віршовані задачки.

Два листочки на пеньку спочивали в холодку.

А вечірньої пори з дуба ще злетіло три.

                          Наші хлопці малюки посадили п’ять дубків.

                         А дівчатка полили їх поки-що тільки три.

                         Хто швиденько скаже, діти,

                         Неполитих дерев скільки?

Шість берізок, дві смерічки

Зеленіють над потічком.

Біля них одна малина.

Скільки всіх дерев скажи нам.

 

Серед літа, мов пір’їнки,                                     Він на дубі виростає,

Стиха падають сніжинки.                                Шапочку гарненьку має.

Під віконечком у Олі                                         З дуба в землю упаде

Цвітом вкрилися ...                                          І весною проросте. (Жолудь)

(Тополі)

 

Що за дерево, чий цвіт

Пахне медом на весь світ?

Відповідь (Липа)

 

 

 

Групове заняття. ТЕМА: Домашні тварини.                                                Дата______________

Мета: продовжувати роботу над словником; вивчити голосні, виділяти місце звуку у слові; розвивати фонематичний слух ( символи-звуки),) називання в різному темпі; робота в групі; розвиток мислення.

Матеріали:предметні картинки,  символи.

1. Артикуляційний комплекс вправ постановки.

2. Пальчикова гімнастика №2 + дихальна гімнастика.

3. Загадки Хто у лузі їсть траву? Голосно говорить «Му!»

                  Молоко дає чудове? Знають всі, що це…/ Корова/

           На зеленому горбочку хтось припнутий до кілочка.

           З’їв травичку, «Ме!» сказав. Може то паслась…/ Коза/

    Спить у буді біля хати. Вискочить- почне гарчати.

    Аж затруситься увесь. Це страшний, зубатий … / Пес/

Щось пухнасте, сіро-біле молоко із миски пило.

Муркнуло після сніданку, захотіло ще сметанки роздобути на обід.

Хто це? Наш домашній… / Кіт/

 Введення узагальнюючого слова Домашні тварини.

4. Д\гра «Я – домашня тварина» / з допомогою логопеда/

    Розвиток словника / тварини, дитинчата, житло, частини тіла, як основні ознаки/. Розвиток зв’язного мовлення та логічного мислення.

5.Фізкультхвилинка.

   Мишки йдуть, ступають кроком.

   У кутку дрімає кіт.

  Не збудити б ненароком…

  Гей, навшпиньки, тихий хід!

6. Голосні звуки И, І, Е.

   Виділення на фоні приголосних звуків та на початку слова.

7. Символи-звуки. Ш,Ж,С,З,Л,Р, Дидактичні ігри з символами.

8. Вправа «Повтори» - розвиток слухової уваги, відображеного мовлення.

9. Ритмічний малюнок 3 –складових слів з відкритими складами. ( корова, порося, кроленя, котеня, собака, козеня)

Додаткові завдання :10. Д/Гра «Мій сусід» ( попереду-позаду)

11. Розвиток слухової уваги.

      Корова мукає: «Ко-ко! Дам всім дітям молоко!»

      Киця каже: «Гав-гав-гав! Я ганяла з ганку гав!»

      Лоша ірже: «Мяв-мяв! Я з курми піду гулять!»

      Ну, а песик каже: «Бе! Курки клюнуть там тебе

12. Д/гра «Яке слово зайве?»

    Розвиток логічного мислення. 1 слово з чотирьох. ( Домашні тварини – інша група)

13. Д/Гра «Хто що їсть?» - складання двослівного речення ( підмет, присудок + прямий додаток) за предметними картинками. Загадки ст. 127 Т.Гайван «Логопедична робота з дітьми»

14. Дихальна вправа «Листочки» з вимовою ізольованого «Ш»

Гнав Івась телят до річки -                        Три веселі киці

Два бичка та дві телички.                           Грались на травиці.

Хай поп’ють вони води.                             Враз одна сховалась.

Порахуй теляток ти.                                    Скільки киць зосталось?

 

На травиці біля хати                                  Три овечки коло гречки

Метушаться цуценята.                              На лужку одна овечка.

Одне біле, наче сніг.                                  Порахуй овечок цих -

Троє чорних. Скільки всіх?                      Скільки разом їх усіх?

                         Два веселих козеняти узялись траву щипати,

                         Їхні братик та сестричка в рівчаку пили водичку.

                         Ну, а мама над водою розмовляла із вербою.

                         Скільки всіх їх? Хочеш знати?

                         То ж візьмись порахувати.

Групове заняття ТЕМА: Домашні птахи»                                                           Дата____________

Мета: познайомити з артикуляційною позицією звуку за символами;вчити  позначати голосний звук відповідною фішкою; визначення місця голосного в слові;закріплення вивчених груп узагальнення.

Матеріали:символи, фішки,предметні картинки,, м’яч, зерно, силуетні зображення.

 

1. Артикуляційний комплекс вправ.

2. Артикуляційна позиція вимови порушеної групи звуків за символами. Вивчення напам’ять. 

3. Пальчикова гімнастика №2 Вправа «Кулак, ребро, долоня»

4. Д/ігри з символами-звуками.

5. Голосні звуки. Графічне позначення. Фішки.

    Виділення голосного на початку слова та в середині. Позначення фішкою.

6. Розповідь «Я – птах» за зразком педагога.

    Мета: закріпити назви частин тіла птаха, його особливості, розвивати активне мовлення, підвести до узагальнення групи «птахи домашні»

7. Д\Гра «Хто як кричить?»

    Мета: утворення дієслів від звуконаслідувальних слів ( гелготати, крякати, сокорить, кудкудаче, квокче)

8. Рухлива гра «Плеснемо-тупнемо-підстрибнемо»

   Мета: закріплення ритмічного малюнку складів. 1-2-3 складові слова.

9. Промовляння фрази на видиху

    Вправа «Півник». Розвиток сили видиху.

Опис. Встати рівно, ноги нарізно, руки опущені. Підняти руки в сторони, а потім поплескати ними по стегнах. На видиху промовляти «ку-ку-рі-ку!» ( 4-5 разів)

10. Гра з м’ячем на розуміння груп узагальнення. Домашні тварини – домашні птахи.

11. Викладання зерном силуетних зображень на папері.

Додаткові завдання для індивідуальних занять:

12. Відпрацювання кожного елементу позиції індивідуально.

13. Відпрацювання за символами позиції вимови ізольованого основного звуку.

14.  Ізольована вимова групова та індивідуальна. Тихо та голосно, коротко та протяжно.
15. Місце звуку у слові «Вагончик». 16. Складове промовляння поставленого звуку.

 

Вони собі на базарі чоботи купили.

А ви, діти, поміркуйте, скільки чобіт? Порахуйте.

 

Півень залетів на тин,                                             Каже мати-квочка:

А там півник ще один.                                            – В мене два синочки

Скільки півників усіх?                                            І чотири дочки.

Порахуй швиденько їх.                                          Скільки ж діточок у квочки?

 

Загадки ст. 130 – 131    Т.Гайван.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Групове заняття. ТЕМА: Дикі птахи.                                                         Дата_______________

Мета: ізольована вимова поставленого звуку в іграх; розвиток словника; вчити визначати перший звук у слові, розрізнення голосних та приголосних звуків.

Матеріали:ватні кульки, предметні та сюжетні картинки по темі, м’яч, рукавички «язички», «вагончик», предметні картинки.

1. Артикуляційний комплекс «Веселий язичок» з рукавичками.

2. Дидактичні ігри з звуками-символами ( з ізольованою вимовою поставленого звуку.)

3. Піддування ватних кульок «Футбол»

    Розвиток сили та регуляції сили видиху.

4. «Дикі птахи» - розповідь з демонстрацією предметних та сюжетних картинок.

    Активний та пасивний словник.

5. Ритмічний малюнок слова. Відстукування складних слів зі збігом приголосних.

6. Д\Вправа «Я –пташка» - розповідання за допомогою запитань.

    ( Хто ти?Де ти живеш? Яка ти? Що в тебе є? Що ти їси?)

7. Фізкультхвилинка

    Станем струнко!

    Руки в боки!

    Пострибаєм, як сороки!

    Стрибу - стрибу!  Скоки - скоки!

    Ми веселі, як сороки!

8. Д/гра «Знайди свій будиночок» - символи –звуки.

    Мета: розвиток слухової пам’яті, уваги, фонематичного сприймання та звукового аналізу.

9. . Визначення першого звуку у слові. Голосні – приголосні. Ознайомлення з фішкою – приголосний звук.

   Гра «Вагончик» - місце звуку у слові ( початок-середина-кінець)

10. Д/гра «Якої пташечки не стало?»

    Мета: розвиток зорової пам’яті та уваги.

11. Фізкультхвилинка

Горобчики маленькі весело літають.

Пострибали по доріжці,

Зернятка збирають.

У гніздечко полетіли.

Спатоньки лягають.

Додаткові завдання: 12. Д/гра «Пташечки літають» з м’ячем.  Мета: закріпити поняття високо-низько; швидко-повільно 13. Д/вправа «Яке слово? Довше чи коротше?» Мета: розвивати вміння відокремлювати форму понять від їх змісту.

- Кішка чи кошеня. Яке слово коротше?

- Удав чи черв’як? Яке слово довше?

- Хвіст чи хвостик? Яке слово коротше? 3. Фізкультхвилинка «Горобчики» ( Мовні ігри та вправи, ст. 29 папка)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Групове заняття. ТЕМА: Дикі тварини (звірі)                                           Дата________________

Мета: закріпити голосні звуки та їх позначення;вчити писати складовий диктант; автоматизація ізольованого промовляння поставленого звуку, засвоєння іменників давального відмінку однини та множини.

Матеріали:каштани, предметні картинки, фішки, силуетні зображення тварин, символи.

1. Артикуляційний комплекс вправ. ( З каштанами - пальчикова розминка).

2. Диференціація голосних. Акцент на артикуляційних особливостях. Позначення фішкою.

3. Вивчення вірша              Вранці білочки малі

                                              Вчили звуки голосні

                  А, О, У, Е, И, І

                                             Дивні звуки голосні!

4. Диктант складовий ( 2-3 складові слова) ( Дикі тварини: їжак, лисиця, зайчик,

    кабан, ведмідь).

5. Узагальнення - дикі тварини ( звірі ).

    Розповідь-бесіда. Мета: активізація словника, поповнення ( хижак, травоїдні ); назва тварини, частини тіла ( морда, лапи, хвіст), житло.

6. Д/гра «Хто де живе?», «Чого не вистачає?» Пропуск звуків у словах-назвах.

    Мета: закріплення назв тварин та житла.

7. Ізольована вимова поставленого звуку за символами-артикуляційною позицією ланцюжком (індивідуально) з взаємоконтролем.

8. Фізкультхвилинка.

Зайчик сірий умивається

Певне, в гості він збирається.

Вимив носик, вимив ротик,

Витріпав і вимив хвостик.

Вимив він обидва вуха

Й рушничком їх витер сухо.

9. Д/гра «Пригости тваринку»

   Мета: засвоєння іменників давального відмінку, однина та множина іменників.

10. Д/вправа «Мої сусіди»

     Мета: закріпити поняття попереду, позаду, між, поруч.

11. Д/гра «Добери пару»  ( з м’ячем ).

    Мета: вправляти в утворенні назв дитинчат тварин та доборі зменшено-пестливих суфіксів.

Додаткові завдання: 12. Розвиток центрованого сильного видихуваного струменя повітря з ватними кульками. 13. Штрихування силуетних зображень. 3. Пальчикова гра «Їде білка своїм возом. Каже: - Я підвезти можу  лисичку-сестричку, горобчика, синичку, ведмедя товстоп'ятого

ще й зайчика вухатого!» Запитання:«Скільки диких тварин хотіла підвезти білочка?». 14. «Вагончик» - місце звуку у слові.

Є в зайчихи п’ять малят.                                 Шість веселих ведмежат

Неслухняних зайченят.                                   За малиною біжать.

На обід їх мати жде.                                        Та один малюк втомився,

Раз, два, три. А решта де?                               На дорозі залишився.

                ( два зникли)                                     Швидко відповідь знайдіть:

Гляньте, білочка одна                                      Чи багато ще біжить? ( п’ять)

Визирає із дупла.

Ще три стрибнули з гілки.

Діти, часу не марнуйте,

Скільки білок, порахуйте. ( чотири)

 

 

 

 

 

 

Групове заняття. ТЕМА: Хто як до зими готується.                                 Дата_______________

Мета: активізувати зв’язне мовлення; вчити вести діалог; вчити закінчувати речення з використанням прийменників; диференціювати парні звуки з добором позиції артикуляції, автоматизація поставлених звуків ізольовано та в складах відкритих.

Матеріали:символи, фішки, предметні картинки.

1. Артикуляційний комплекс вправ.

2. Ізольована вимова поставлених звуків за символами - артикуляційна позиція.

3. Пальчикова гімнастика №3. «Кулак, ребро, долоня»

4. Бесіда-розповідь «Хто як до зими готується?»

    Мета - активізувати та поповнити активний та пасивний словник.

5. Д/гра «Закінчи речення»

   Мета: закріплення знань про тварин; вчити складати речення з прийменниками

             на, у, в, до, під. ( 3-4 слова )

6. Розвиток фонематичного слуху

    Д/ігри «Якої пісеньки не стало?», «Відгадай пісеньку», «Заспівай пісеньку, яку я назву».

7. Визначення місця звуку у слові ( без звукової схеми)    Початок, середина, кінець.

8. Відгадування звуку за символами. Підбір символів- артикуляційна позиція до звуку.

9. Повторення голосних. Вправа «Диригент»

10. Відстукування складів 1-2-3 складові слова.

11. Д/вправа «Скажи, як я»

     Мета: розвиток сили голосу та регуляції - шепітне мовлення, голосно, тихо, голосніше і т.п.

Додаткові завдання: 12.  Звуки С і Ш. Аналіз фішками складів - са-си-су-се,  ша-шу-ши-ше.

13. Розвиток пальчикової та загальної моторики.

    Піднімає зайчик вуха

    І кругом уважно слуха:

    Чує… шурхіт роздається-

    Лиска тихо так крадеться.

    Лисиця пащу вмить розкрила -

    Хоч би зайчика не з'їла!

    Зайчик швидко плиг-скік!

    Скочив вбік і в ліс утік!

14. Фонетична вправа «Голосно-тихо» - розвиток сили голосу.

15. Відгадування загадок. ( Додаток)

16. Звукові диктанти

   Лісом гасає, зайчиків лякає, у хащах зникає. ( Вовк )

 Біля дуба гострим рилом діловито землю рив він.   ( Дикий кабан )

    В теплій шубі він лежить,

    Цілу зиму міцно спить.

    А пробудиться від сну -

    Зустрічатиме весну.       ( Ведмідь )

Хоч сама мала на зріст, а великий маю хвіст.

Як намисто оченята. Хто така. скажіть малята.    ( Білка)

    Під кущем калини ліг.                             Гострі голки стирчать із клубочка.

    Причаївся, став мов сніг.                        Не пошиєш ти ними сорочку.

    Тільки має він мороку-                       Бо гуляє по лісі клубочок і шукає смачненький грибочок.

    Очі косять в різні боки.    ( Заєць)           Цей клубочок з колючок має назву… (Їжачок)

    Прийшла із довгим віником на бесіду з нашим півником.

    Схопила півня на обід і замела мітлою слід.    ( Лисиця )

 

 

 

 

 

 

 

 

Групове заняття. ТЕМА: Гриби. Ліс. Тварини.                                               Дата_____________

Мета: автоматизувати поставлені звуки у складах відкритих; звуковий аналіз фішками складів прямих; розвиток центрованого видиху та мілкої мускулатури пальців рук.

Матеріали:предметні картинки, фішки, силуетні зображення грибів, горобина сушена.

 

1. Артикуляційна гімнастика.

2. Промовляння віршика з різною силою голосу з пальчиковою гімнастикою.

    Сірі, сірі йдуть дощі.

    Стали сірими кущі.

    І дерева чорні стали

    Бо листочки всі опали.

3. Д/гра на розвиток сильного безперервного видихуваного струменя повітря посередині язика «Горобинові перегони». Матеріал: трубочки для коктейлю, «бігові доріжки».

4. Д/гра «Я знайшов» з закріпленням словника. Мета: відпрацювання відмінкових конструкцій (місцевий відмінок ) з використанням прийменників під, біля, прислівників зліва, з права, близько, далеко, недалеко. З руховим супроводом. Гриби їстівні-отруйні. Словник пасивний - спори, грибниця; частини гриба (шапочка, ніжка, корінчик); грибна пора, грибний дощ.

5. Закріплення голосних та приголосних звуків. Звуковий диктант.

6. Аналіз відкритих складів фішками. Приголосний-голосний. ( поставлені звуки)

7. Фізкультхвилинка.

Нумо, дітки, стали в коло, подивилися навколо.

Рученятами малими оченята ми закрили.

І відкрили оченята. А тепер почнуть малята у долонечки плескати.

Наші ніжки: туп-туп-туп, і до столиків ідуть.

Будемо сідати, нового  навчатись.

8. Д/гра «Запаси білочки». Мета: автоматизація звуків у словах, розвиток дрібної моторики пальців рук, закріплення навичок лічби навпомацки. «Чарівний мішечок».

Додаткові завдання: 9. Обведення та штрихування силуетних зображень грибів. 10. Д/вправа «Ми не скажемо, а покажемо». Мета: відстукування ритмічного малюнку 1-2-3 складових слів. 11. «Вагончик»

 

 

Він у лісі стояв, та ніхто його не брав.                                             І великі і малі повдягалися в брилі.

У червоній шапці модній, а нікуди не годній.  ( Мухомор )           І дощу ці одноніжки не бояться анітрішки.

Поховались за пеньки довгоногі хлопчаки                                        Ліс - улюблений їх край.

У картузиках руденьких. Називають їх…  ( Опеньки )                   А як звуться - відгадай!    ( Гриби )

           У зеленому гаю під березою стою.

           Через те і маю я теж березове ім’я.   ( Підберезовик )

Задачки.

     Он грибочки у лісочку в капелюшках стоять.

     Два грибочка, три грибочки. Скільки разом буде?   ( п’ять )

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Групове заняття. ТЕМА: Зима. Ознаки. Явища.Зимовий одяг.                  Дата:_____________

Мета: автоматизація вимови поставлених звуків у складах, диференціація на основі символів; узгодження числівників з іменниками.

Матеріали: паперові сніжинки, символи, силуетні зображення ( «скільки»); набори «Сніговик»,фішки.

 

1. Артикуляційний комплекс вправ.

2. Дихальна вправа «Сніжинки-балеринки».

3. Постановка дзвінкого парного звуку.

    Д/ігри: «Підбери вимову до пісеньки», «Заспівай пісеньку, яку я покажу».

    Мета: формувати поняття «звуки-друзі», розвивати фонематичний слух та відчуття вібрації голосових зв'язок.

4. Д/гра «Скільки». Закріплення та поповнення активного словника.

    Мета: вчити узгоджувати числівники з іменниками ( три ґудзики, двоє штанів, п’ять шапок).

5. «Склади та порівняй»   ( сніговики з набору геометричних фігур)

     Мета: розвивати процеси мислення: порівняння; мілку мускулатуру пальців рук.

6. Фізкультхвилинка.

   Ось пливе біла хмаринка,

   А несе вона сніжинки.

   Їм набридло так сидіти,

   Закортіло полетіти.

   Почали вони кружляти,

   Ніби танець танцювати.

   Вітерець із ними грав,

   Сніжну віхолу підняв.

   Та сніжинки покрутились

   І на землю опустились.

7. Складова структура слова, ритмічний малюнок.( Шу-ба, шап-ка, ва-лян-ки і т.п.)

8. Звуковий аналіз слів фішками.

Додаткові завдання: 9. Д/гра «Одягнемося на прогулянку» 10. Д/вправа «Скажи, як я»

Мета: розвиток сили голосу та регуляції - шепітне мовлення, голосно, тихо, голосніше і т.п.

__________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________

 

Плету хлівець на четверо овець,                               Влітку відпочивають,

А на п’яту окремо.                                                      Взимку дітей катають.

Відповідь (Рукавичка)                                                Відповідь (Санчата)

                                                                                     

 Я – істота нежива,

Я – істота снігова.

З кульок я складаюсь,

Діток потішаю.

Відповідь (Сніговик)                                                                                   

 

Раптом в лісі посвітліло,

Стало всюди чисто й біло.

А тепла чогось нема.

Це прийшла до нас...

Відповідь (Зима)

 

 

 

 

Групове заняття. ТЕМА: Зима, зимові розваги.                                              Дата:_____________

Мета: розвиток зв’язного мовлення, звукового аналізу, поповнення словника, автоматизація поставлених звуків.

Матеріали: ватні кульки, фішки, символи.

 

1. Артикуляційний комплекс вправ з рукавичками-язичками.

2. Бесіда «Ой, ти зимонько-зима»

    Актив: ковзанка, ковзани, сніжки, візерунки, сміливий, рум’яний.

3. Розвиток фізіологічного дихання «Футбол»

4. Хорове  та індивідуальне промовляння складів, слів з поставленими звуками (початок, середина).

6. Звуковий аналіз 1-складових слів.

7. Ритмічний малюнок. Складова структура слова (сніг, санки, ковзани, лижі, шапка, рукавички)

9. Фізкультхвилинка.

    Раз, два! Всі присіли,

    Як сніжинки полетіли.

    Три, чотири! Нахилились

    На сніжочок подивились.

    П’ять, шість! Всі веселі

    Крутимось на каруселі!

    Сім, вісім! В санки сіли,

    Ніжками затупотіли.

    Дев’ять, десять! Відпочили

   І за столики всі сіли.

9. Д/вправа «Добери предмет до ознаки»

    Мета: активізувати лексичний запас слів по темі, розвивати логічне мислення.

10. Мовна вправа  «Закінчи речення».

      Мета: розвиток зв’язного мовлення, продовження речення прикметниками та іменниками.      (Прийшла зима яка? ( морозяна, біла, сувора і т.п.))

11. Вправа на розвиток мовного дихання  «Зігріємо ручки»

Додаткові завдання: 12. «Звукове лото».13. Мовні доріжки.

 

Віршована задачка.   Мчать на санчатах четверо малят.

                                     Троє з них - дівчата.

                                     Скільки ж тут хлоп’ят?

За селом вона,                                                       Взимку, у студений час

Уся блискуча, чарівна,                                         Люблять всі малята нас.

По слизьких її боках                                            З гірки ми рушаєм в путь,

Їдуть діти на санках                                             А на гірку нас везуть.

             ( Гірка)                                                                                  ( Санки)

Влітку коні спочивають,                                    Ходять тільки по льоду.

Взимку діточок катають.                                   По стежині, по дорозі

Коні ті не просять їжі                                        Бігти я у них не в змозі.

Хто ж вони? Звичайно…                                  По снігу не йдуть, як слід,

            ( Лижі)                                                    До вподоби тільки лід. ( Ковзани)

                                                                                        

З нетерпінням зиму ждуть, Лід малюють — іскри йдуть! Гострі та стрімкі вони. Мають назву… ковзани.

Покатають нас вони, Але це не ковзани! Білі, чорні, сині, рижі… Дощечки ці звуться.. лижі.

 

 

 

 

 

 

 

Групове заняття. ТЕМА: Родина. Сім'я.                                                                Дата:___________

Мета: закріпити вимову парних звуків однієї групи; поповнити та закріпити словниковий запас по темі; автоматизація поставлених звуків, розвиток тактильних відчуттів.

Матеріали: рахувальні палички, олівці, силуети людей з наждачного паперу, предметні картинки.

1. Артикуляційний комплекс вправ на постановку порушеної групи звуків.

2. Гра на розвиток сили видихуваного струменя повітря «Шторм»

3. Індивідуальне та колективне промовляння ізольованого звуку ( пара ) - глухий - дзвінкий та відображене складове промовляння ( індивідуально - вибірково).

4. Комплекс пальчикової гімнастики з тенісним м’ячиком.

5. Розвиток розуміння складової структури слова.

    Словник до теми. Поділ слів на склади ( палички

6. Складання схеми звукового ряду «Звуковий диктант»

    Мета: закріплення позначення та ідентифікація голосних та приголосних звуків,  позначення їх відповідними символами.

7. Фізкультхвилинка

    Уклонися щодня батькові низенько,

    Бо його серденько до тебе близенько.

    Уклонись щодня матінці ще нижче,

    Бо її серденько до твого ще ближче.

8. Обведення долоні, розмальовування кожного пальчика.

9. Д/вправа «Скажи, як я».  Мета: розвиток сили голосу та регуляції - шепітне мовлення, голосно, тихо, голосніше і т.п.

Додаткові завдання: 10. Гра «Чи так буває?». 11. Д/гра «Два кошики». 12. Д/гра «Відгадай. скільки нас у сім'ї».Мета : розвивати дрібну моторику та операції рахунку, тактильний аналізатор як канал сприймання. (з зав’язаними очима треба визначити кількість силуетних зображень людей /наждачний папір/)

__________________________________________________________________________________

 

 

 

  Коли мама й тато вдома

   Лагідні й здорові.

   Коли тепло нам і затишно

   Від радості й любові.

   То тоді маленька Настя

   Каже, що в дім завітало щастя

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Групове заняття. Повторення вивченого матеріалу. Новий рік                     Дата____________

Мета: активізувати та поповнити словник, вивчити поняття «твердий» та «м’який» приголосний звук, ввести його графічне позначення =; вчити  утворювати прикметники вищого та найвищого ступеня..

Матеріали:  предметні та сюжетні картинки, рукавички, фішки, заготовки «Домалюй предмет».

 

1. Артикуляційний комплекс вправ з вправами на розвиток дихання «Сніжинки» та пальчиковим супроводом.

2. Повторення позицій вимови поставлених звуків за символами. Автоматизація у слові + парні звуки.

    Д/гра «Підбери вимову до пісеньки»; «Відгадай звук за символами»

3. Д/гра «Слова-антоніми»

    Мета: вчити підбирати слова з протилежним значенням, вводити їх у прості

               речення та речення з протиставним сполучником «а».

4. Д/гра «Хто до кого в гості йде»

    Мета:  розвиток звукового аналізу; вчити виділяти звук у слові без визначення

               його місцеположення. Групування предметних картинок.

5. Фізкультхвилинка «Білий сніг»

     Білий сніг, білий сніг

     Заміта стежинки.     ( колові рухи руками)

     Цілий день, цілий день

     Падають сніжинки.   ( рухи руками з нахилами тулуба вперед)

     Вітерець-жартівник

     Віхолу здіймає,          ( повороти)

     А Мороз-чарівник

     З діточками грає.      ( підстрибування)

6.  Вправа «М’яч кидай-слово називай» (автоматизація поставлених звуків ( початок, середина, кінець слова)

     Додаткові завдання. 7. Д/гра «Скажи най…» Мета: вчити утворювати прикметники вищого та найвищого ступеня, використовуючи суфікси та префікси ( словник: веселий, веселіший, най веселіший; добрий, добріший, найдобріший; морозний, морозніший, най морозніший). 8. Д/ вправа «Повтори» ( для складних мовних розладів). Мета: вимова речень з однорідними членами із протиставним сполучником «а»,  вчити робити паузи між однорідними членами речення та перед сполучником «а». 9. Вправа «Домалюй предмет». Мета: розвивати просторову уяву, мислення мілку мускулатуру пальців рук. 10. Графічний диктант.

 

 

 

Що за диво, за краса на галявині зросла?

Шишок безліч, всі маленькі, і не довгі, а кругленькі.   ( Сосна )

Голки має коротенькі і колючі, хоч маленькі.

Всім знайомі ці гілки й шишки довгі, мов свічки.     ( Ялинка)

 

Римовані задачки.     Сім ялинок у лісі росли. В садочок на свято одну відвезли.

                                    Скільки ялинок лишалося там? Добре подумаєш-скажеш і сам.     ( Шість)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Групове заняття. ТЕМА: Кухня. Посуд.                                                     Дата______________

Мета: розвивати навички звукового аналізу;силу видиху; автоматизація поставленого звуку; вчити утворювати відносні прикметники.

Матеріали: предметні картинки, фішки, рахувальні палички, перфокартки.

1. Артикуляційний комплекс вправ з «рукавичками-язичками».

2. Вправи «Гаряче», «Горошинка»

    Мета: формування центрованого видихуваного струменя повітря.

3. Розгляд та називання предметних картинок по темі.

    Формування групи, введення узагальнюючого слова.

4. Розвиток навичок звукового аналізу. Голосні звуки та приголосні звуки. Позначення фішками. Звуковий диктант - викладання фішок на  звуки.

    Закріплення лічби до 6.

5. Викладання кількості складів у слові. «Посуд»

6. Д/гра «Для чого та який?»

     Мета: вчити утворювати відносні прикметники та вживати дієслова на

                позначення дії «що робити?» - неозначена форма.

7. «Ланцюжок слів» - почергове та хорове промовляння слів. Автоматизація (вибірково)

8. Д/гра «Кастрюльки»

   Мета: опис за планом; вчити узгоджувати члени речення, числівники та

              іменники з прикметниками.

9. Фізкультхвилинка.

    Раз - підняти руки вгору,

    Два - нагнутися додолу.

    Не згинайте, діти, ноги

    Як торкаєтесь підлоги.

    Три, чотири - прямо стати.

    Будем знову починати.

    Хто зуміє присідати

    І ногам роботу дати?

   Раз - піднялись! Два - присіли!

   Хай здоровим буде тіло.

   Хто ж втомився присідати

   Може вже відпочивати.

10. «Придумай слово» Придумування слів на заданий символ-звук.

Додаткові завдання: 11. Штрихування перфокарток. 12. Вчити утворювати назви посуду за допомогою суфіксів ( цукор-цукорниця; сіль - сільниця; суп - супниця; цукерки - цукерниця)

 

За те, що я працюю справно, мене людина любить кожна.

У рот несу я різні страви а повертаюся порожня.    ( Ложка )

      То холодним, то гарячим

      Вдома мене кожен бачив.

      І співаю я від жару і пускаю носом пару.      ( Чайник )

Біля тіла - вухо. Голови не маю.

Сік і чай і молоко в мене наливають.        ( Чашка)

 

Гострі зуби вона має,

Їсти нам допомагає,

Що бере в тарілці – все

Нам до рота донесе.

Відповідь (Виделка)

 

 

 

 

 

Групове заняття. ТЕМА: Меблі.                                                                      Дата:______________

Мета: закріплення словника; введення поставлених звуків у слова; розвиток просторової орієнтації та розуміння омонімічних конструкцій.

Матеріали:символи, предметні картинки, палички, фішки.

 

1. Артикуляційний комплекс постановки порушеної групи звуків.

2. Самостійне називання предметних картинок, підібраних на поставлений звук.  Відображене мовлення: склади прямі й обернені, слова (початок, середина).Промовляння ланцюжком.

3. Узагальнююче слово - меблі. Пасив: предмети побуту та вжитку, електроприлади.

4. Д/гра «Хто до кого в гості йде», «Знайди свій будиночок»

    Мета: розвиток фонематичного слуху, ігри зі звуками-символами, закріпити вживання прийменників за, у, біля, на, під, між, посеред.

5. Д/гра «Скажи зі словами один, два, п’ять»

    Мета: закріпити вживання кількісних числівників з іменниками ( п’ять стільців, два стільці, один стілець).

6. Фізкультхвилинка.

     Повертаємося вправно,

     Все виконуємо гарно.

     Вліво-вправо повернулись

     І сусіду усміхнулись.    

7. Д/вправа «Відбери потрібне»

    Мета: закріпити групу «меблі», розвивати логічне мислення, процеси аналізу та

               узагальнення. ( набори змішаних картинок )

8. Викладання меблів з паличок. Розвиток дрібної моторики пальців рук.

9. Звуковий аналіз фішками.

10. Розвиток розуміння омонімічних конструкцій

    Ключем я відкрив замок у дверях.

    Журавлі летіли в небі довгим ключем.

    У нашої Марійки вправні ручки.

    Чашка впала на підлогу  і в неї відбилась ручка.

    Пишемо в зошиті новою ручкою.

    Принцеса жила у замку на високій горі.

Додаткові завдання 11. Д/гра «Який?» Мета: вчити утворювати відносні прикметники (пластмасовий, дерев’яний, електричний, металевий).

 

На чотирьох ногах стою,                                        У кожного в домі

Ходити зовсім я не можу,                                       Така дивина:

Коли ти стомишся гуляти,                                      Братів аж чотири,

Лягай на мене відпочивати.                                    А шапка одна.

                ( Ліжко)                                                               ( Стіл)

У нього є чотири ніжки та ходить не може пішки,

Підставляє без упину всім свою надійну спину.

Як натомишся ти дуже, то сідай на нього, друже.  ( Стілець)

 

Вона велика, дерев’яна.

В ній одяг свій я закриваю,

Його від пилу захищаю.   ( Шафа)

 

 

 

 

 

 

 

 

Групове заняття. ТЕМА: Професії.                                                                   Дата_____________

Мета: розвиток зв’язного мовлення; автоматизація поставлених звуків у відкритих складах та словах на початку; розвиток навичок звукового аналізу.

Матеріали:рукавички «язички», картини серії «Професії»,фішки, предметні картинки, «звукове лото», м’яч, цифри.

1. Артикуляційна гімнастика з рукавичками-«язичками».

2. Пальчикова гімнастика. Комплекс №4.

3. Розгляд картин з серії «Професії». Закріплення слів-назв професій, потрібних інструментів та знарядь праці. Д/гра з м’ячем «Кому що потрібно», «Кому потрібен…». Мета: закріпити слова-назви професій та знарядь праці.

4. Вправа на розвиток дихання «Горобинові перегони»

5. Звуковий аналіз слів фішками – односкладові слова.

6. Відображене мовлення складів та слів ( початок слова) з поставленими звуками. Взаємо-контроль. Відрахування складів, позначення цифрою.

7. Фізкультхвилинка.

     Руки вгору - підтягніться,

     Раз-два, раз-два.

     Щонайнижче нахиліться.

     Раз-два, раз-два.

     Станьте рівно, поверніться

     І до сонечка всміхніться.

     А тепер усі малята будем весело стрибати.

     Руки вгору підніміть,

     Вдих і видих всі зробіть.

8. Закріплення груп узагальнення.

    «Плесни в долоні, коли я назву…»

Додаткові завдання: 9. Д/гра «Звукове лото» - парна робота. Мета: звуковий аналіз ( місце звуку в слові ( на основі предметних картинок) 10. «Я - художник». Домальовування половинок зображення. 11. Розвиток розуміння та вміння пояснити іншим приказок та прислів’їв про працю. Вправа «Я - вчитель».  « Справа майстра боїться»;  « Хто не робить, той не їсть»;  « Бджола мала, а й та працює»; « Працьовитий, як бджілка»; «Золоті руки».

 

   Виростають скрізь будинки,                                                                      Хто розкаже гарну казку,

    Хто ж складав усі цеглинки?                                                                    І навчить казать «будь-ласка»?

   Хто тут стіни мурував,                                                                               На прогулянку веде,

   Нам будинки будував?      ( Будівельники )                                             Знає він ну геть про все!

Є паличка у нього в руках чарівна,                                                              В дитсадку з дітьми гуляє

За мить сто машин зупиняє вона!    ( Регулювальник )                         І розумного навчає?    ( Вихователь )

 

По дорозі мчить машина, різні вантажі везе…

Швидше діти відгадайте, хто машину цю веде?  ( Шофер, водій )                                                                  Як у народі називають того, хто поле обробляє,

Зерном добірним засіває, високі врожаї збирає?     ( Хлібороб )                                                                    Хто розносить нам листи, телеграми і газети?                                                                                              

Ой, важка у нього ноша! Діти, хто він?     ( Листоноша )

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Групове заняття. ТЕМА: Транспорт                                                                 Дата_____________

Мета: продовжувати автоматизацію та диференціацію поставлених звуків у складах та словах; поповнити словник; вчити вживати дієслова доконаного виду, розвивати мислення та фонематичний слух, силу мовленнєвого дихання.

Матеріали:картини із серії «Професії» демонстраційні та роздаткові предметні картинки, фішки для звукового аналізу.

1. Артикуляційний комплекс вправ спільно з пальчиковою гімнастикою та акцентуванням на позиції органів артикуляції. ( З опорою на символи - артикуляційні вправи та мовні позиції)

2. Складовий диктант ( транспорт ) - самостійне називання.

3. Розгляд картин із серії «Професії» з транспортними засобами, а також предметні картинки.

    Підведення дітей до самостійного висновку : що таке транспорт та його види: наземний, водний, повітряний, підземний.

4. Д/гра «Робить-зробив». Мета: вчити утворювати дієслова доконаного виду ( летів-прилетів; їхав-заїхав,  доїхав, приїхав; плив - заплив, доплив, приплив)

5. Д/гра «Придумай слово» - аналіз та синтез звуковий.

6. Фізкультхвилинка

     Сіли ми в автомобіль: дир-дир, дир-дир

     А тепер в тролейбус сіли і тихенько покотились - шу-шу, шу-шу

     У літак швиденько сіли і одразу полетіли: ж-ж-ж-ж

     Ось на потязі я мчу: чух-чу, чух-чу!

     Любимо ми мандрувати, але час нам працювати!

7. Д/гра «Продовжи ряд» - групи узагальнення за видами транспорту усно та на основі предметних малюнків індивідуально.

Додаткові завдання:8. Вправа на розвиток сили дихання «Чарівний екран» ( Транспорт)

9. Індивідуальне розповідання. «Мовні перегони»-Д/вправа «Що це? Який?». Мета: закріпити вміння описувати предмет ( транспортний засіб) не називаючи назви, а вказуючи істотні ознаки та властивості предмету. 10. Вправа «Домалюй предмет». Мета: розвивати просторову уяву, мислення мілку мускулатуру пальців рук.

 

Обладнав гараж Назарко.

Там - таксі, комбайн, косарка

Сяє все. Машина кожна.

Адже що то за шофер, тракторист чи комбайнер,

Що не буде змалку знати, як машину доглядати. ( О.Меландій)

 

Зачепивсь вагон за дріт: - Їду, їду в далеч- світ!

Їду, їду, не трясу, гей, сідайте, підвезу.       ( Тролейбус)

 

Цей кінь не їсть вівса, Замість ніг — два колеса. Сядь верхи й мчися на ньому, Тільки краще прав кермом. (Велосипед) Не схожий я на коня, Хоч сідло є в мене. Спиці є. Вони, зізнатися, Для в’язання не годяться. Не будильник, не трамвай, Але дзвонити вмію, знай! (Велосипед) Раннім ранком уздовж дороги На траві блищить роса, По дорозі їдуть ноги И біжать два колеса. У загадки є відповідь — Це мій… (Велосипед)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Групове заняття: ТЕМА: «Спорт»                                                                        Дата____________

Мета: поповнити словник та загальні знання дітей; розвивати навички звукового аналізу, силу голосу та інтонаційну виразність; вчити складати розповіді.

Матеріали: предметні та сюжетні картинки, д/гра «спорт», символи.

 

1. Артикуляційна гімнастика з фонетичною зарядкою.

2. Відображене мовлення складів та слів з різною інтонацією та силою голосу.

3. Розгляд картинок про спорт. Бесіда та введення узагальнюючого слова «спорт»

    Словникова робота: п’єдестал, олімпіада, турнір, марафон, медаль.

4. Д/гра «Змагання»

   Мета: продовжувати вчити робити звуковий аналіз фішками; змагання з розподілом місць на п’єдесталі ( на дошці)

5. Д/гра «Є, було, буде». Мета: утворення префіксальних дієслів доконаного та недоконаного виду. Вживання прислівників високо, низько, вліво, вправо, далеко, близько

6. Д/гра «Підбери слово до звуку-пісеньки». Мета: вчити підбирати слова з заданим звуком на початку та в середині слова. Матеріал: предметні картинки, символи.

7. Фізкультхвилинка

    Вийшли на зарядку малюки, малюки.

    Дівчатка і хлоп’ятка залюбки, залюбки.

    Вийшли на зарядку ось так, ось так!

     Вийшли на зарядку раз, два, три.

     Всі в рядок ставайте ось так, ось так.

     Ноги піднімайте 1, 2, 3.

     Потягнулись 1, 2, 3. Обернулись 1, 2, 3. Нахилились 1, 2, 3.

     Вгору подивились 1, 2, 3. Сіли ми і встали 1, 2, 3. Міцні ноги стали 1, 2, 3.

     Весело стрибали 1. 2, 3. І дружно за столи сідали 1, 2, 3.

8. Д/гра «Спорт». Мета: закріпити назви атрибутів до різних видів спорту.

9. Штрихування фігур ( силуетні зображення спортивних знарядь). Скочування стрічок.

10. Гра «Звукове лото» в парах.

    Додаткові завдання : 11. Розвиток слухової уваги та логічного мислення. Д/ігри «Продовжи ряд», «Четвертий зайвий» 12. «Наші вмілі пальчики»

Плига, плига цілий день,

Через лаву, через пень,

Через кущ і через квіти.

Що за іграшка це, діти?

Відповідь (М’яч)

Стадіон, басейни, корт - Об’єднало слово… спорт.

Дві команди, як в футболі, Та на крижаному полі, І дорослих, і дітей Позбирав на лід… хокей.  Кулю шкіряну ганяють, Лиш одну на полі мають! По ногах не б’ють — це фол! Називають гру… футбол.

Ця спортивна боротьба - Рух на лижах і стрільба… Гонка-справжній марафон! Цей вид спорту… біатлон.. Загадка про лижи Покатають нас вони, Але це не ковзани! Білі, чорні, сині, рижі… Дощечки ці звуться.. лижі.

На квадратиках дошки Королі звели полки. Немає для бою в полків Ні патронів, ні багнетів. (Шахи)

Силачем я стати вирішив, До силача я поспішив: — Розповідайте от про що, Як ви стали силачем? Посміхнувся він у відповідь: — Дуже просто. Багато років, Щодня, уставши з постелі, Піднімаю я… (Гантелі)

 

 

 

 

 

 

Групове заняття ТЕМА: «Явища природи»                                                      Дата____________

Мета:поповнити словник словами, що позначають явища природи ( в т.ч. синонімічні); вчити утворювати складні слова; робити звуковий аналіз; визначати спільний звук у рядах слів, придумувати слова з заданим звуком.

Матеріали:горобина, палички, сюжетні картинки «Пори року», «Явища природи».

1. Розминка артикуляційна.

2. Розвиток сили дихання «Горобинові перегони»

3. Відображене мовлення звуків та складів з поставленими звуками та парними звуками              ( глухий - дзвінкий, далекі - близькі за артикуляцією)

4. Вправа «Придумай слово на заданий звук».

5. Диктант звуковий у зошитах.

6. Д/гра «Пори року» за сюжетними картинами. Визначення природних явищ, характерних для кожної пори року. ( показ предметних картинок)

7. Бесіда з метою розвитку пасивного словника та загального розвитку.

   ( словник - метеоролог, станція, прогноз погоди, повітряні маси)

8. Синонімічні ряди ( явища природи)

  /  дощ, дощик, мряка, злива /  / вітер, вітерець, пориви вітру, ураган /

  / сніг, снігопад, хурделиця, завірюха, метелиця/

9. Д/гра «Живі слова» - односкладові слова з голосним посередині.

     / мак, рак, вус, сік, ніс/

10.Фізкультхвилинка

   Мишки йдуть, ступають кроком.

   У кутку дрімає кіт.

  Не збудити б ненароком…

  Гей, навшпиньки, тихий хід!

 

Додаткові завдання: 11. «Опиши картинку» - зображення явищ природи» . Мета: розвиток зв’язного мовлення, словник, узгодження слів у реченні.

 

Усі його люблять, усі його чекають, а хто подивиться -- кожен скривиться.(Сонце)

Спершу блиск, за блиском тріск, за тріском плеск. (Блискавка, грім, дощ)

Хмара сива увесь світ накрила.(Туман).

Зроду рук своїх не має, а узори вишиває.(Мороз)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Групове заняття Тема: «Орієнтуємось в числі та просторі»                               Дата__________

Мета: закріпити числа до 10; порядкову та кількісну лічбу; вчити узгоджувати іменники та числівники; закріпити прислівники місця; автоматизувати поставлені звуки.

Матеріали: предметні картинки, цифри, фішки для звукового аналізу. Д/м «Вправні руки-пальчики», набірне полотно «Весняне дерево».

 

1.Комплекс загальний артикуляційних вправ з мовним супроводом.

2. Фонетична розминка. Відображене мовлення складів ( прямих, обернених) тихо та голосно в різному ритмі та темпі.

3. Д/ вправа «Скільки чого» .

    Мета: вчити узгоджувати числівники з іменниками.

4. Пальчикові вправи з набору «Вправні руки-пальчики»

5. Бесіда «Моя сім’я, моя адреса» - зв’язне мовлення.

6. Набірне полотно «Весняне дерево».

    Мета: вчити орієнтуватися в просторі, закріпити прислівники місця (вгорі, внизу, справа, зліва, під, над, біля) та кількість предметів.

7. Фізкультхвилинка «Наш веселий м'яч».

8. Д/гра «Живі слова» - закріплення місця звуку у слові, початки синтезу звуків.

9. Звуковий аналіз слів ( 1,2,3-складових).

 

Додаткові завдання: 10. Вивчення віршів до свята 8 Березня. 11. Д/гра «Звукове лото». 12. Індивідуально- панно «Весняне дерево»

 

Ця цифра рівна І до стовпчика подібна. Всі рахунки, всі таблички Починають з …(одинички)

Подивіться – ось вона, Цифра дуже чепурна. Шийку «гусачком» згинає, Хвостик хвилькою здіймає.(два)

Раз гачок і два гачок, А між ними — язичок. Цифра нас зачарувала. Ну а ми її впізнали. (трійка)

Гордовита, ніби зірка. Ви вгадали? Це… (Четвірка). Праву руку на бочок І танцює гопачок.

Цифра ця – мов гак На автокрані, Що вантаж Підносить плавно. (П’ять )

Цифра ця, як бегемотик, Має кругленький животик. Ну, а шийка, як дуга, Вліво зігнута вона. (Шість )

Дуже легко нам усім Упізнати цифру… (Сім). В неї лиш одна нога, І сама, мов кочерга.

Звірі тісто замісили, Бубликів спекти хотіли. Бублики по два зліпились, Що за цифра утворилась.(вісім)

Шістку вмить переверни Вниз хвостом і розкажи, Нову цифру як назвати? Можеш зразу відгадати? (Дев’ять)

А маленька одиничка Цифра зовсім Невеличка. Та лиш нулик Підставляєш, Число …(десять) Зразу маєш.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Групове заняття ТЕМА: Весна.                                                                               Дата___________

Мета: поповнити словник пасивний та активний, продовжувати автоматизувати поставлені звуки у словах та словосполученнях; вчити утворювати присвійні прикметники, уточнити закінчення іменників у множині та однині; розвивати слухову увагу

Матеріали:

 

1. Артикуляційний комплекс вправ.

2. Вправа «Дощик»

    Мета: вправляти в відбиванні складних ритмічних малюнків олівцем.

3. Розповідь-бесіда «Ой, прийшла весна, ой. прийшла красна».

    Прислівя: Як не лютуй, а на весну брів не хмур!

                      Вода з гір потекла - весну принесла.

                      Весна - днем красна.

                      Сухий березень, теплий квітень, мокрий травень-буде добрий

                      врожай!

4. Гра «Буває-не буває» Мета: розвиток слухової уваги.

     ( Риби прилетіли з вирію. Уранці діти лягають спати. Весною приходять міцні

      морози. Весною в лісі опадає листя. На річці крига і тому діти пішли купатися)

5. Д/гра «Чий, чия, чиє?» Мета: вчити утворювати присвійні прикметники.   ( гніздо чиє?  /ластівчине, журавлине, синиччине/ зернята чиї?   пісня чия?)

6. Фізкультхвилинка. «Хусточка»

   Галя по садочку ходила, хусточку біленьку згубила,

   Ходить по садочку, блукає, хусточку біленьку шукає.

   Не плач Галю, не шукай, хто знайшов, відгадай! ( відгадує по голосу)

7. Д/вправа «Я запитую, а ти відповідай»

    Мета: вчити розуміти дискантні конструкції. ( Шпак прилетів до шпаківні, яку тато зробив у майстерні)  - куди прилетів шпак? - хто зробив шпаківню? - де зробили шпаківню?

 8. «Чого немає?»  Мета: Уточнення відмінкових закінчень іменників в однині та множині.

   На основі предметних картинок ( грака, граків; куща, кущів; дерева, дерев).

9. Розвиток словника «Яке?» Мета: вчити поширювати речення за допомогою прикметників. Сонце, небо…

    Додаткові завдання: 10. Набірне полотно «Весна» - розвиток звязного мовлення+ розвиток мілкої мускулатури пальців рук та мислення. !!. «Придумай слово» (звук на початку слова, в середині).

 

Загадки: Кожен добре мене знає: найчорніший птах весняний.

               Я по полю походжаю, черв’яків усіх з’їдаю. ( Грак)

Над будинками, над хатинками

Дахи стали бородатими. У березні заплакали,

Вдень і вночі сльози капали. ( Бурульки)

                  Прилетіли гості, сіли на помості.

                  Без сокири, без лопати поробили собі хати. (Птахи)   Ст.160

 

Прийшов дідусь, зробив міст,

Прийшла дівка-красуха, по мосту тупа,

Міст розвалився, а дід аж на морі опинився.

Відповідь (Мороз, крига, весна)

 

 

Старий дід мости помостив,

Молода прийшла — мости рознесла.

Відповідь (Мороз і весна)

 

 

 

 

Групове заняття  ТЕМА:  «Мій рідний край!»                                                 Дата____________

Мета: поповнити активний та пасивний словник, виховувати любов до Батьківщини, закріпити знання столиці, міста, в якому живуть, назву адреси.

Матеріали: демонстраційні картинки, ілюстрації, заготовки прапорців, ножиці.

 

1. Артикуляційний комплекс вправ разом з рухами кистями рук.

2. Словниковий диктант з графічним позначенням першого звуку у слові -

    запис у зошитах. Слова: країна, прапор, герб, Україна, вулиця, рушник…

3. Бесіда «Моя країна - Україна» з розглядом символіки, ілюстрацій

    Мета: поповнити активний та пасивний словник, закріпити назви основних

               міст - Київ, Житомир, Володарськ-Волинський, познайомити з гербом

               та прапором держави, символами.

4. Відображене мовлення ланцюжком ( словник по темі)

5. Розповідь про селище Володарськ-Волинський  - демонстрація фотографій -

    спонукання дітей до самостійних висловлювань - описів світлин.

6. Фізкультхвилинка.     Повертаємося вправно,

                                         Все виконуємо гарно.

                                         Вліво-вправо повернулись

                                         І сусіду усміхнулись.    

7. Утворення спільнокореневих слів

    Україна - ХТО? ( українці); ЯКИЙ? ( український)

     свято - ЯКИЙ? ( святковий); ЩО? ( святкування )

8. Мовна гра «Мовні перегони»

    Мета: розвиток зв’язного мовлення та мислення.

9. Вирізування прапорців зі складеного вдвоє паперу ( по намальованому контуру)

10. Розповідь «Моя вулиця», «Моє селище», «Місто Київ» .  Мета : вчити складати невелику інформативну розповідь на вибрану тему, повторити з дітьми їхні адреси.   

11. Відображене мовлення звуків та складів з поставленими звуками та парними звуками              ( глухий - дзвінкий, далекі - близькі за артикуляцією)

 

     Віддавна - це столиця,                                                      Красивий, щедрий рідний край,

     Столиця білолиця.                                                            І мова наша солов’їна.

     Будинки тут високі,                                                         Люби, шануй, оберігай

     Дніпро тече широкий.                                                     Усе, що зветься … / Україна /

    Хто з вас здогадається,

    Як місто називається. / Київ /                        Місто відоме в світі, каштани в ньому квітнуть

                                                                             Ну, хто з вас здогадається,

                                                                            Як наша столиця називається?  / Київ /

Любіть Україну, як сонце любіть,                                        Україна - рідний край.

Як вітер, і трави, і води,                                                        Поле. Річка. Зелен гай.

В годину щасливу і в радісну мить,                                    Любо стежкою іти -

Любіть у години незгоди… ( В. Сосюра)                           Тут живемо я  і ти!   ( А Камінчук) 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Групове заняття Тема: «Багатство природи»                                                          Дата__________

Мета: продовжувати автоматизацію та диференціацію поставлених звуків; розвивати навички звукового аналізу слів; вміння орієнтуватися в зошиті; інтонацію та дикцію; закріпити рахунок порядковий та кількісний; вчити узгоджувати числівники з іменниками.

Матеріали: фішки для звукового аналізу, полотно «Дикі – домашні тварини», дрібні предметні зображення, олівці, цифри.

 

1. Загальний  розминочний комплекс артикуляційних вправ + масаж олівцями.

2. Д/вправа «Хто де живе?».

    Мета: закріпити групи узагальнення, назви житла тварин.

3. «Розкажи» на основі «Хто де живе?».

     Мета: розвиток зв’язного мовлення, опис тварин та житла, узгодження слів у реченні, автоматизація поставлених звуків під час само- та взаємоконтролю; кількісна та порядкова лічба.

4. Звуковий аналіз слів фішками.

5. Д/вправа «Підбери схему до слова» (на основі предметних малюнків).

    Мета: вчити порівнювати слова за кількістю складів ( відповідно-голосних звуків); підбирати схему до слова та навпаки.

6. Відображене мовлення складів та слів за зразком.

    Мета: розвиток інтонаційної виразності, темпу та ритму мовлення.

7. .Фізкультхвилинка.

Зайчик сірий умивається

Певне, в гості він збирається.

Вимив носик, вимив ротик,

Витріпав і вимив хвостик.

Вимив він обидва вуха

Й рушничком їх витер сухо.

8. Викладання цифр насінням, гудзиками, паличками.

 

   Додаткові завдання: 9. Графічний диктант. 10. Д/гра «Чий хвіст». 11. Д/гра «Хто де живе» - індивідуальна. 12. «Склади розповідь» - на основі дрібних силуетних зображень. 13 «Скільки» - розвиток кількісного рахунку, узгодження числівників з іменниками. 14. «Звукові доріжки»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Групове заняття ТЕМА: «Квіти.»                                                                  Дата_____________

Основна мета: поповнити словник назвами квітів та загальними ознаками та видами і групами квіткових, розвивати увагу та мислення, вчити узгоджувати іменники з числівниками та утворювати прикметники від іменників за допомогою суфіксів, поняття роду..

Матеріали: «Порівняй малюнки», картинки з зображеннями перших весняних квітів, лічильні палички, частини квітки ( стебло. листя. квітка),силуетні зображення квітів, олівці, кольорові нитки, фішки для звукового аналізу.

 

1. Артикуляційний загальний розминочний комплекс.

2. Пальчикова гімнастика:

    - «Квіточка розквітає»; - « Краплинки»; - «Пташечка п’є водичку»

3. Демонстрація картинок та розповідь про квіти ( Словник ) Мета: ознайомити дітей з першими весняними квітами, Червоною книгою,  видами квітів ( польові, кімнатні, садові, лікарські)

4. Розвиток шепітного мовлення та сили видиху.  «Про що говорять квіти»  Вдих - затримка дихання - промовляння фрази на  видиху (я перша квіточка весни; я чудово пахну весною; я дуже гарна червона квітка).

5. Вправа «Склади букет». Мета: закріпити назви квітів, автоматизація поставлених звуків у словосполученнях вільного самостійного мовлення, розвиток мислення та уваги.

    ( ! з додатковим інтелектуальним навантаженням - задана кількість, колір тощо)

6. Фізкультхвилинка    Повертаємося вправно,

     Все виконуємо гарно.

     Вліво-вправо повернулись

     І сусіду усміхнулись.    

 Закріплення назв частин квітки ( стебло. листя. квітка). Вправа «Склади квіточку»

7. Д/гра «Хто я?». Мета: вчити розрізняти рід іменників ( він, вона, воно) - назви квітів.

8. Вправа «Скільки?». Мета: вчити узгоджувати іменники з числівниками. Квітка + цифра.

9. Д/вправа  «Коли це було?»

   Мета: закріпити поняття вчора, сьогодні, завтра, постійно.

- ідемо до весняного лісу;

- ходили до весняного лісу;

- підемо до лісу;

- оберігаємо рослини.

10. Звуковий диктант на визначення та графічне позначення першого звуку у слові. Словник.

11. Відображене мовлення звуків та складів з поставленими звуками та парними звуками              ( глухий - дзвінкий, далекі - близькі за артикуляцією)

    Додаткові завдання: 12.____________________________________________________________

__________________________________________________________________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Групове заняття Тема: «Весна. Комахи»                                                                  Дата__________

Мета: розвивати інтонаційну виразність мовлення; звуковий аналіз слів, познайомити з африкатами ДЖ та ДЗ; вчити складати порівняльні конструкції; закріпити поняття «тверді» та «м’які» звуки; автоматизувати поставлені звуки.

Матеріали: предметні картинки, фішки для звукового аналізу, картинки парні для порівняння, набори для домальовування.

 

1. Артикуляційна розминка з м’ячиками та звуконаслідуванням.

2. Називання та опис предметних картинок (комахи). Відпрацювання чіткої вимови поставлених звуків. Відпрацювання вимови африкатів ДЖ та ДЗ.

3. Гра «Четвертий зайвий».

    Мета: уточнення груп узагальнення, закріплення узагальнюючого слова «комахи».

4. На основі предметних картинок відпрацювання інтонаційної вимови фрази ( весело, стурбовано, зі страхом).

5. Гра-емпатія «Я – комаха» - опис себе, перевтілення.

6. Вправа «Порівняй».

    Мета: розуміння та створення порівняльних конструкцій ( метелик більший, а оса менша; хто більший: оса чи метелик тощо).

7. Звуковий аналіз слів з м’якими приголосними.

8. Фізкультхвилинка.     Повертаємося вправно,

                                         Все виконуємо гарно.

                                         Вліво-вправо повернулись

                                         І сусіду усміхнулись.    

Додаткові завдання: 9. Домальовування незакінчених зображень ( симетричне домальовування).

10. Вправа «Відбери по групах». Мета: закріплення  груп узагальнення. 11. ________________

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

 

Не мотор, а гуде, не пілот, а летить, не гадюка, а жалить. (Бджола)

 

Летить дід — сів на цвіт, волосинки розгортає, солоденького шукає. (Джміль)

 

Летить — виє, сяде — риє.(Жук)

 

Ніс довгий, а голос дзвінкий. Не звір, не птиця, а ніс, як спиця.(Комар)

 

Довкола нас в'ється, а в руки не дається.(Муха)

 

Сидить у куточку і тче сорочку (Павук)

 

Блідо-голубенький ліхтарик маленький,

Влітку уночі мигає в кущі.(Світлячок)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Групове заняття Тема: «Мешканці водойм»                                                          Дата__________

Мета: розвивати силу голосу в структурі речення; вчити виділяти голосні та приголосні звуки в різних позиціях, виконувати звуковий аналіз слів; розвивати словник, логічне мислення, дрібну мускулатуру пальців рук.

Матеріали: предметні картинки, фішки для звукового аналізу, «Вмілі руки-пальчики», парадоксальні малюнки, серія малюнків , гра «Один – скільки?» , «Знайди стільки ж само, скляночки з водою, коктейльні трубочки.

 

1. Артикуляційний комплекс загальний з вимовлянням ізольованих звуків з різною силою голосу.

2. Дихальна гімнастика «Шторм».

   Мета: розвиток сили видиху.

3. Д/ вправа «Розкажи про мене».

  Мета: за схемою складання розповіді про мешканців водойм.

4. Розвиток дрібної мускулатури «Вмілі руки-пальчики».

5. Фізкультхвилинка з дихальною гімнастикою «Рибки».

   Рибки плавають в воді. Ротом дихають? Та ні!

   Носик, ротик закривай і під воду ти пірнай.

   Тихо сидимо на дні, тріпотять наші плавці.

   На поверхню випливай і повітря ти вдихай.

6. Д/вправа «Знайди стільки ж само».

   Мета: вчити рахувати подумки та знаходити однакову кількість різних предметів.

7. Складання розповіді спільно усіма дітьми за серією картинок з пропуском епізоду.

    Мета: вчити працювати спільно, не перебивати один одного, продовжувати думку сусіда, складати речення та додумувати зміст історії, подій.

8. Звуковий аналіз, виділення заданого звуку у слові.

 

Додаткові завдання: 9. Робота  в зошитах «Продовжи візерунок». Мета: розвиток мислення та орієнтування в зошиті. 10. «Що не так?» - парадоксальні малюнки.

 

Чорну гадюку візьму я в руку — вона не вкусить.( В'юн)

Коли живий — чорний, звариться — червоний. (Рак)

У мулі він ховається, в сметані смажиться. (Карась)

Родич рака, живе в морі, ходить боком. (Краб)

У річці, у ставі, у морі

Живе і не відає горя.

Дзьоба нема та дзьобає із гачків

Мушок, жучків, черв'ячків. (Риба)

    Я великий, важкий, мов ракета, стрімкий.

     В океані живу — випірнаю,

     пливу з буруна на бурун...

     Потрапляю на гарпун . (Кит)

Щоб не згинуть у біді,                        Крила має, та не літає, ніг не має, а гуляє,

тримає ножиці в воді.                        По землі не ходить і людей не знає.

                                                             Швець — не швець, кравець — не кравець,

                                                            Тримає в роті щетинку, а в руках ножиці. ( Рак)

   В морі плаваю на дні,там спокійніше мені,

   Як желе мої боки: і прозорі, і м’які.

  Якщо зловиш мене ти – можу руку обпекти! (Медуза)

         В річці риба проживає-

         Довгу морду вона має,

          Гострі зуби, хижу вдачу –

         В річці всі від неї плачуть.

У ставку найбільша злюка - це зубаста хижа...( Щука)

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.7
Оригінальність викладу
4.7
Відповідність темі
4.7
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Слепцова Оксана
    Дякую .Дуже цікавий матеріал
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    4.0
  2. Колесова Юлія Вікторівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  3.  Tatyana-Diana
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
24 січня 2020
Переглядів
14225
Оцінка розробки
4.7 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку