Розробка уроку з геометрii у 7 класi " властивостi та ознака рiвнобедреного трикутника" Ввести поняття рівнобедреного та рівностороннього трикутників і їх елементів, вивчити ознаку і властивості рівнобедреного трикутника. Розвивати вміння виділяти головне, порівнювати та узагальнювати, логічно викладати свою думку, виховувати в учнів інтерес до предмету.
Тема. Рівнобедрений трикутник та його властивості.
Мета. Ввести поняття рівнобедреного та рівностороннього трикутників і їх елементів, вивчити ознаку і властивості рівнобедреного трикутника. Розвивати вміння виділяти головне, порівнювати та узагальнювати, логічно викладати свою думку, виховувати в учнів інтерес до предмету.
Тип уроку: комбінований урок
Обладнання: презентація «Рівнобедрений трикутник і його властивості»
Хід уроку:
І. Організаційний момент.
Вітаюсь. Перевіряю готовність учнів до уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1. Вправа «Асоціативний кущ»
З якими словами у вас асоціюється слово «трикутник»?
Слайд 3
Робота з презентацією
Усні вправи.
2. Кросворд
Слайд 4 (слова з’являються після відповідей учнів)
1. Як називається відрізок, що сполучає вершину із серединою протилежної сторони трикутника? (медіана)
2. Фігура, яка складається з трьох точок, що не лежать на одній прямій, і трьох відрізків, які попарно сполучають ці точки… Як називається один з таких відрізків? (сторона)
3. Як називається одна з таких точок? (вершина)
4. Як називається ця фігура? (трикутник)
5. Як називається перпендикуляр, проведений з вершини до прямої, що містить протилежну сторону трикутника? (висота)
6. Як називається відрізок, що сполучає вершину з точкою на протилежній стороні і ділить кут при вершині пополам? (бісектриса)
Після роботи над кросвордом, пропоную трьом учням на дошці схематично зобразити гострокутний, тупокутний та прямокутний трикутники.
ІІІ. Формування нового навчального матеріалу.
Робота з презентацію «Трикутники»
Робота з рисунком
Виміряти сторони трикутника та встановити його вид.
Рисунки
2. Оголошення теми і мети уроку.
Слайди 1
3. Вивчення нової теми.
Слайд 5.
Трикутник, у якого дві сторони рівні називається рівнобедреним. Рівні сторони називаються бічними сторонами, а третя сторона – має назву основа. Якщо ж у трикутнику всі сторони рівні, то такий трикутник називається рівностороннім. (На екрані поступово з’являються зображення різностороннього, рівностороннього та рівнобедреного трикутників)
Де потрібні знання про рівнобедрений трикутник? Насамперед у математиці – при розв’язуванні задач та при доведенні різних тверджень, у кресленні, на будівництві, у конструкторських бюро, на заводах, в кораблебудуванні, пілотам, морякам, фермерам і т.д.
Які ж властивості має рівнобедрений трикутник?
Учні отримують таблицю
Слайд 6
Теорема. (властивість кутів)
1.У рівнобедреного трикутника кути при основі рівні.
Якщо ж це теорема, то її потрібно довести.
Що дано? (відповіді учнів).
Що потрібно довести? (відповіді учнів).
В Дано:
трикутник АВС,
АВ = ВС BD бісектриса <B
Довести:
А D С <A = <С
Розглянемо трикутники АВD і СВD у яких
ВD спільна сторона АВ=ВС за умовою і кут <ABD=<CBD
Трикутники рівні за першою ознакою, тому рівні решту сторін і кутів. Отже <A=<B
AD=CD то BD- медіана
<BDA=<BDC а вони суміжні тому величина кожного 90 тоді
BD-висота
Теорему доведено.
Записуємо у зошит
А тепер давайте перефразуємо теорему про кути рівнобедреного трикутника, додавши слово якщо (відповідь учнів) і поміняємо місцями умову теореми з висновком. Яке твердження одержалось? (відповідь учнів).
Це твердження – теорема, обернена до попередньої і називається ознакою рівнобедреного трикутника. Доведемо її. Що дано? (відповіді учнів) Що потрібно довести? (відповіді учнів)
Слайд 8.
Дано : В
трикутник АВС, 1) Розглянемо трикутники АВС і СВА
< A = < C <A = <C, <C = <A,
Довести : АС - спільна
АВ = ВС А С 2) АВС = СВА за сторо-
ною і прилеглими кутами
3) АВ = ВС за означенням
рівних трикутників.
Теорему доведено.
Розв’язування вправ та задач
Робота з підручником.
Задача1
№12
Знайдіть кути при основі рівнобедреного трикутника, якщо кут між бічними сторонами дорівнює 72.
Задача 2
№ 25
Знайдіть кути рівнобедреного трикутника, якщо кут при його вершині у тричі більший за кут при основі.
Задача 3
№ 28
Знайдіть кути рівнобедреного трикутника, якщо зовнішній кут дорівнює 110 .
Задача 4
№29
У рівнобедреному трикутнику кут при вершині дорівнює 40. Знайдіть кут між основою і висотою, проведеною до бічної сторони.
Задача 5
№30
У рівнобедреному трикутнику кут між основою і висотою, проведеною до бічної сторони, дорівнює 25. Знайдіть кути трикутника.
Рефлексія.
Вправа «Незакінчені речення»
«На сьогоднішньому уроці ми дізналися…»
«На сьогоднішньому уроці найважливішим відкриттям для мене було…»
«На початку уроку я поставив (поставила) перед собою мету. Ось як я її досягнув (досягнула)…»
Оголошення оцінок.
Домашнє завдання.
Параграф 14
Задачі ст 110 №28(2) 29(2) ст. 109 №12 (2)
Теофіпільська ЗОШ І-ІІІ ст.
Конспект уроку
з геометрії у 7 класі
на тему:
«Властивості й ознака рівнобедреного трикутника»
Вчитель: Зубик В.З.
2018