Дата __________ Номер уроку ___________ Всесвітня історія 9 клас
Тема: Консульство та Імперія у Франції. Наполеон Бонапарт. Історичне значення
Французької революції.
Мета: пояснювати суть бонапартизму, політики континентальної блокади,
причини краху наполеонівської імперії; показувати на карті походи Наполеона, місця основних битв; давати характеристику діяльності Наполеона Бонапарта; аналізувати життя французів часів Консульства й Імперії, характер наполеонівських війн, їх вплив на життя і долю народів Європи; застосовувати та пояснювати терміни та поняття; виховувати громадську свідомість та пацифізм.
Формувати групи компетентностей:
-Компетентність спілкування державною мовою для розуміння україномовних текстів різних жанрів, вміння переказувати прочитане, висловлювати власну думку в усній та письмовій формі;
- Соціальну та громадянську компетентності для розуміння важливості
вивчення світової історії; толерантного ставлення до інших народів; виховувати
патріотизм на прикладах історичних осіб;
-Математичну компетентність шляхом побудови логічного ланцюжка подій;
-Інформаційну компетентність для виявлення джерела й авторів інформації;
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: Зошити, ілюстративний матеріал з підручника, хрестоматія,
історична карта, атласи, контурні карти, картки, роздатковий матеріал.
Хід уроку:
І. Організація навчальної діяльності.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Робота з хронологічною таблицею
Дата |
Події |
Травень 1789 р. |
Відкриття Генеральних штатів |
Червень 1789 р. |
Заворушення в Парижі, приєднання армії до народу |
Червень 1789 р. |
Депутати третього стану проголошують себе Національними зборами |
Липень 1789 р. |
Ухвалення Національними зборами назви «Установчі» |
14 липня 1789 р. |
Штурм та захоплення Вастилії |
26 серпня 1789 р. |
Ухвалення Декларації прав людини і громадянина |
1790 р. |
Скасування особистих феодальних повинностей і феодального спадкового права |
1790 р. |
Декрет про розробку принципів метричної системи міри та ваги |
1790 р. |
Проголошення Франції конституційною монархією |
1791р. |
Спроба втечі Людовіка XVI та його сім'ї |
1791р. |
Утворення першої коаліції проти Франції |
Вересень 1791 р. |
Ухвалення Установчими зборами Конституції 1791р. |
1791р. |
Початок роботи Законодавчих зборів |
1792 р. |
Франція оголосила війну Австрії та Пруссії |
1792 р. |
Ухвалення декрету «Вітчизна в небезпеці» |
10 серпня 1792 р. |
Народне повстання в Парижі. Захоплення палацу Тюїльрі. Повалення монархії |
1792 р. |
Початок засідань Конвенту |
1792р. |
Проголошення Франції республікою |
1792 р. |
Декрет про створення Комітету суспільної безпеки |
1792 р. |
Декрет про вигнання емігрантів і відновлення смертної страти |
Вересень 1792 р. |
Наступ прусської армії. Падіння Вердена |
1793 р. |
Страта Людовіка XVI |
Лютий 1793 р. |
Декрет про призов до армії 300 тисяч чоловік |
Лютий 1793 р. |
Продовольчі заворушення в Парижі |
Березень 1793 р. |
Початок контрреволюційного повстання у Вандеї і Бретані |
1793 р. |
Заснування Комітету суспільного порятунку |
1793 р. |
Перший декрет про максимум цін на зерно |
1793 р. |
Початок контрреволюційного повстання в Тулоні |
Травень 1793 р. |
Повстання в Парижі (31 травня — 2 червня). Вигнання жирондистів з Конвенту |
Червень 1793 р. |
Ухвалення Конвентом нової Конституції |
1793 р. |
Убивство Марата |
Запитання
2-а група
3. Назвіть подію, яка стала наслідком скликання Національного Конвенту.
4. Назвіть події, які послужили причинами запровадження першого декрету про максимум цін на зерно.
5. Назвіть подію, в якій брав участь Наполеон Бонапарт.
3-я група
4-а група
Мотивація навчальної діяльності
Французька революція завершилася державним переворотом 1799 р. До влади за підтримки армії приходить Наполеон Бонапарт. Французьке суспільство Стомилося від крові, протистояння, всі прагнули порядку. Франція намагалася закріпити зміни, що сталися, щоб уникнути реставрації старих порядків. Країна прагнула героя, який би приборкав ворогуючі сили і виробив новий порядок, що мав би враховувати інтереси різних сил. Наполеон зміг вирішити ці задачі, почавши своє правління під гаслом «Заспокоєння, порядок, законність». Він встановив режим сильної особистої влади — бонапартизм. Політика бонапартизму помітно вплинула на долю багатьох народів і держав Європи.
ІІІ. Вивчення нової теми.
1. Наполеонівська Франція: встановлення імператорської влади
Виступ учня з повідомленням про Наполеона Бонапарта. Учитель.У1799р.у Франції була прийнята чергова Конституція, написана на вимогу Наполеона Бонапарта «коротко і неясно».
Робота з документами
Учитель пропонує учням ознайомитися з документами та аргументовано відповісти на питання.
Текст 1. З «La Gazzete de France»
«Відома розповідь, викладена однією із французьких газет про те, як сприймав простий народ Конституцію після того, як її текст виголосили на вулицях і площах глашатаї. Одна жінка сказала іншій: "Я уважно слухала, але нічого не розібрала". — "А я, — відповіла інша, — не пропустила жодного слова". — "Ну, так що ж дає Конституція?" — "Вона дає Бонапарта"».
Текст 2. З Конституції 13 грудня 1799 р.
«Стаття 39. Урядова влада вручається трьом консулам, що обираються на 10 років і мають право на нове переобрання... Конституцією призначається першим консулом Бонапарт, колишній тимчасовий консул, другим консулом — громадянин Камбасерес, колишній міністр юстиції, і третім консулом — громадянин Дебрен, колишній член комісії Ради старійшин... <...>
Стаття 41. Перший консул обнародує закони: він призначає та відкликає з власної волі членів Державної ради, міністрів, посланників та інших відповідальних зовнішніх представників, офіцерів армії та флоту, членів місцевої адміністрації, урядових комісарів при судах; він призначає кримінальних і цивільних суддів, так само як і суддів мирових та касаційних, без права їх усунення з посади...
Стаття 42. Другий і третій консули мають у виконанні інших актів дорадчий голос; вони підписують реєстр цих актів для встановлення своєї присутності та, якщо побажають, вносять у цей реєстр свої думки; після цього рішення першого консула вважається остаточним. <...>
Стаття 94. Французький народ оголошує, що після купівлі на законних підставах національного майна, звідки б воно не походило, законний набувач не може бути його позбавлений...»
Запитання і завдання
Групи звітують про виконання завдань.
Робота з поняттями
Режим особистої влади — авторитарний режим — сильна влада правителя, що спирається на силові відомства і бюрократичний апарат, за якої відбувається суттєве обмеження прав і свобод громадян, встановлюється жорсткий контроль за політичною діяльністю виборних органів влади й водночас надаються широкі економічні повноваження.
Бонапартизм — особлива форма влади Н. Бонапарта, що спирається на військову силу та лавірує між різними соціальними верствами суспільства за допомогою ідеї про єдність нації у боротьбі за першість Франції на міжнародній арені.
Бонапарту належать слова: «Жодне суспільство не здатне існувати без моралі. Немає доброї моралі без релігії, значить, тільки релігія може дати державі тверду міцну опору. Суспільство без релігії — все одно, що корабель без компаса». Перший консул відновлює католицизм як релігію більшості французів і підписує договір з Папою Римським — конкордат.
Робота з поняттями
Конкордат — договір між урядом будь-якої держави та Ватиканом, що визначає відносини держави і католицької церкви в даній країні.
Робота з документами
Учитель пропонує учням ознайомитися з документом і відповісти на питання.
Текст 3. Органічний сенатус-консульт від 28 флореаля XII року (18 травня 1804 р.)
«Ст. 1. Управління республікою доручається імператору, який приймає титул імператора французів. Правосуддя здійснюється від імені імператора посадовцями, призначених ним.
Ст. 2. Наполеон Бонапарт, нинішній перший консул республіки, є імператором французів.
Ст. 3. Імператорський сан передається у спадщину по низхідній лінії кровному і законному потомству Наполеона Бонапарта по чоловічій лінії...
Ст. 52. ...Імператор... складає присягу французькому народу на Євангелії.
Ст. 53. Присяга імператора полягає в таких словах: «Присягаюся підтримувати цілісність території республіки, поважати і примусити інших повалити закони... і свободу культів, поважати... рівність у правах, політичну і громадянську свободу,... не накладати жодних податей і не стягувати ніяких зборів, управляти лише за законом, маючи на увазі тільки інтереси, щастя і славу французького народу».
Запитання
2. Внутрішня політика Наполеона Бонапарта
Робота з документами
Учитель пропонує учням ознайомитися з документами та відповісти на питання.
Текст 4. Із Цивільного кодексу (витяг)
«Про власність
Ст. 544. Власність—це право беззаперечно користуватися й розпоряджатися речами...
Ст. 545. Нікого не можна примусити поступитися своєю власністю, якщо це не робиться внаслідок суспільної користі і за справедливого й попереднього відшкодування.
Про шлюбний договір .
Ст. 1383. Подружжя не може порушувати ні прав, які випливають з влади чоловіка над особою дружини і дітей, ні права, що належать чоловікові як главі, ні права, наданого чоловікові згідно з титулом «Про батьківську владу» і згідно з титулом «Про неповноліття, про опіку і про звільнення з-під влади», ні заборонних ухвал чинного кодексу.
Про особисте майно дружини
Ст. 1574. Все майно дружини, яке не було включене до складу посагу, є її особистим майном.
Ст. 1576. Дружиш належить управління й користування її власним майном.
Але вона не може відчужувати його і брати участь у судових справах, пов'язаних з цим майном, без дозволу свого чоловіка, а якщо він відмовить у дозволі — без дозволу суду».
Текст 5. Із Кримінального кодексу (витяг)
«Ст. 413. Будь-який страйк робітників з метою одночасно припинити або не допустити роботи в будь-якій майстерні... карається тюремним ув'язненням на термін не менше одного і не більше трьох місяців. Керівники і підбурювачі караються тюремним ув'язненням на термін від двох до п'яти років».
Запитання
3. Зовнішня політика Наполеона Бонапарта
Наполеон, прагнучи світового панування, на власний розсуд перекроював карту Європи. До 1811 р. на її території виникла імперія Наполеона, населення якої становило 44 млн чол. Приєднані і союзні держави повинні були брати участь у війнах Наполеона, приєднатися до континентальної блокади Великобританії. У Бельгії, Італійських королівствах, Герцогстві Варшавському був запроваджений Французький цивільний кодекс.
Робота з картою історичного атласа
Учитель пропонує учням розглянути карту історичного атласа «Європа 1794-1815 рр. Війни наполеонівської Франції» і відповісти на запитання.
Групова робота
Учитель пропонує учням утворити групи для повідомлення про становище Іспанії, Великобританії, Росії, Пруссії, Австрії, Великого герцогства Варшавського під час наполеонівських завоювань (випереджальне завдання).
Можлива презентація груп
Іспанія була союзником Франції. 1807 р. Наполеон вторгся до Португалії, яка відмовилася приєднатися до континентальної блокади Великобританії. 1808 р. війна охопила весь Піренейський півострів. Наполеон звів на іспанський трон свого брата Жозефа Бонапарта, позбавивши влади законного короля Карла IV. У країні почалося національне повстання, яке набуло форми партизанської війни. 1812 р. була прийнята Конституція, в основу якої була покладена ідея про державний суверенітет і розподіл влади.
Великобританія. Участь у війні з Францією мала тяжкі наслідки для населення держави — запроваджувалися додаткові податки. 1802 р. Англія уклала мир із Францією, за яким мала повернути Франції, Іспанії і Голландії захоплені у них колоніальні володіння. Англійські війська вийшли з Єгипту. Але 1803 р. війна відновилася. 1805 р. англійська ескадра під командуванням адмірала Нельсона розгромила французький флот біля мису Трафальгар. 31806 р. Наполеон запровадив континентальну блокаду Англії.
Австрія. 1805 р. Наполеон розбив австрійську армію під Ульмом, захопив Відень, завдав поразки австрійській і російській арміям під Аустерліцем.
1816 р. зникає Священна Римська імперія німецької нації. Монархія стала називатися Австрійською. 1809 р. французи в черговий раз розгромили австрійців. 1812 р. деякі німецькі держави, у тому числі й Австрія, мали виступити на боці Французької імперії у війні проти Росії.
Пруссія. 1803 р. почався процес ліквідації дрібних князівств і володінь, землі яких були приєднані до більш крупних держав. Був створений Рейнський союз, його протектором став Наполеон.
Пруссія намагалася перешкодити створенню Рейнського союзу. 1806 р. Наполеон розгромив прусську армію під Йєном та Ауерпітедом. У результаті війни з Наполеоном Пруссія втратила землі на захід від Ельби, польські землі. Вона мала сплатити велику контрибуцію і прилучитися до континентальної блокади. 1812 р. деякі німецькі держави, у тому числі Пруссія, вимушені були як союзники Французької імперії взяти участь у війні проти Росії.
У Рейнському союзі 1807-1811 рр. скасовувалася особиста залежність селян від поміщиків; передбачалося право вільного продажу і купівлі землі, дворянство отримало право займатися торговою і промисловою діяльністю, була проведена реформа в армії.
Росія. 1807 р. між Росією та Францією був підписаний Тільзитський мир. Олександр І отримав свободу дій проти Туреччини і Швеції, визнавав всі територіальні зміни і мав приєднатися до континентальної блокади.
Велике герцогство Варшавське. Тут біло запроваджено Кодекс Наполеона, який руйнував феодальні порядки, зокрема скасовував феодальну залежність селян, але зберігав повинності і станові привілеї дворянства.
Франція. Безперервні війни виснажили країну; назрівало невдоволення прагненням Наполеона завоювати увесь світ, через що загострилися міжнародні суперечності на початку XIX ст.
Далі кожній групі пропонується оцінити участь «своєї» країни у війнах із Францією, визначивши й обґрунтувавши їх характер.
Учитель підбиває підсумок:
Самостійна робота з підручником
Учитель пропонує учням самостійно ознайомитися зі змістом відповідного пункту підручника й відповісти на запитання.
Самостійна робота з підручником за методом «Чиста дошка»ї
ІV. Висновки та узагальнення.
Учитель пропонує учням, узагальнивши отримані на уроці знання, відповісти за допомогою методу «Прес» на проблемне питання уроку.
Суть політики бонапартизму: як вплинула ця політика в подальшому на долю країни Європи?
Я вважаю, що... Тому що... Наприклад,... Таким чином,...
V. Домашнє завдання.
1. Вивчити параграф з підручника.
2. Прочитати відповідний матеріал підручника.
3. Скласти хронологічну таблицю подій.
4. Написати загадку про Наполеона Бонапарта, М. Кутузова, Олександра І.
5. Випереджальне завдання. Підготувати інформацію про Віденський конгрес.
1