Як допомогти дитині навчитися писати без помилок
Найбільш часто діти, які мають труднощі з письмом, допускають такі помилки: замінюють букви на парні (с-ш, з-ж, т-д, п-б, л-в, л-р…)або схожі за написанням (з-е, б-д, о-а, т-г, н-п…), пропускають у словах голосні, пропускають приголосний у збігу, пишуть слова разом, не відмежовують речення, не пишуть велику букву на початку речення або у власних назвах. Часто можуть не дописувати слова, пропускаючи останній склад, переставляють склади місцями і ще багато інших помилок.
Причиною таких проблем може бути недорозвиток слухового звукового аналізу, порушення формування зорового образу букви, невідповідність звукового оформлення букви; порушення просторових уявлень, окорухової навички, погана слухо-мовленнєва пам'ять. Порушення розвитку мозку, часті хвороби, які гальмують темп оволодіння письмом, читанням теж можуть бути причиною дисграфії (так називається порушення письмового мовлення).
Як батьки можуть допомогти дитині з дисграфією
Виконуйте кілька загальних порад:
- розбивайте завдання на кілька частин і виконуйте в кілька прийомів;
- не змушуйте переписувати багато разів домашні завдання, це тільки посилить невпевненість і принесе більше шкоди;
- на етапі вивчення букв, закріпіть попередньо вивчені, повторюйте їх постійно, малюйте, шукайте в предметах, ліпіть, складайте з паличок;
- вивчіть голосні звуки, «ловіть» їх на слух окремо та в словах, грайте в звукові ланцюжки (коли дитина має придумати слово після Вас, яке починається на останній звук Вашого слова);
- купіть дитині «пухирчасту» або спеціальну ручку для письма і трикутної форми олівець;
- хваліть за найменший успіх, ніколи не обзивайте і не принижуйте, не порівнюйте з іншими дітьми!!!
Почерк у таких дітей часто або дуже дрібнесенький, або величезні букви. які виходять за рядок. Скажемо так: нехай живе розмашистий на весь рядок почерк! Це нормально!
Вправи, які допоможуть в подоланні дисграфії:
1. Вправа «Коректурна правка»
Для цієї вправи потрібна книжка з досить великим (не дрібним) шрифтом. Дитина щодня, протягом не більше 5 хвилин працює над наступним завданням: закреслює/підкреслює/обводить/ задані літери. Почато треба з однієї, наприклад «а». Потім «о», далі приголосні, з якими є проблеми. Спочатку їх ставимо по одній. Через 5-6 днів таких занять переходимо на дві літери, одна закреслюється, інша підкреслюється або обводиться в кружечок. Підбирайте букви, які дитина сплутує. (Наприклад «б-д» коли дитина забуває куди спрямований хвостик у певної букви – вгору чи вниз).
Увага! Читати текст не потрібно!
2. Вправа «Пишемо вголос»
Усе, що пишеться проговорюється вголос у момент написання і так, як воно пишеться, з чітким виділенням звуку. Важливо чітко обговорювати кінець слова, оскільки дисграфікам важко дописувати слова до кінця і часто виробляється звичка дописувати в кінці слова невизначену кількість паличок-закарлючок.
3. Вправа «Пропущені букви»
Потрібно підготувати завдання: слова, у яких пропущена буква, з якою у дитини проблеми. Важливо! Дитина має мати підказку з зображенням букви. Спочатку одна літера, а потім дві літери на вибір (але обов’язково з зоровим зразком).
4. Вправа «Лабіринти»
Слідкуйте, щоб дитина, ведучи безвідривну лінію, змінювала положення руки, а не паперу.
5. Вправа «Слово-картка»
Випишіть на картки ті слова, в яких дитина постійно робить помилки і практикуйтеся в написанні. Картки, які вже опановані, відкладайте. Дитина буде наочно бачити зменшення карток. Це додасть їй впевненості!
6. Вправа «Диктант олівцем»
Кожного дня пишіть малесенькі диктанти олівцем, у яких Ви не виправляєте помилки, а вказуєте на полях рядок, у якому дитина має сама знайти помилку, стерти написане в виправити.
Пам'ятайте! Підхід «більше читати і писати» успіху не принесе. Краще менше, але якісно! Успіхів!