Дл вихователів закладу дошкільної освіти консультація на тему «Планування й методика проведення занять з використанням ейдетичних ігор»
Консультація для вихователів
«Планування й методика проведення занять з використанням ейдетичних ігор»
Консультацію підготувала:
Вихователь ЗДО №57 «Берізка»
Східне прислів’я говорить:
Скажи мені — і я забуду, покажи мені — і я запам’ятаю, дай торкнутися — і я зрозумію».
«Ейдетика» — це психологічний або медичний термін, у простонародді визначається як здатність згадувати чи відтворювати зображення, звуки, запахи об'єктів чи тактильні відчуття про них в пам'яті з граничною точністю [5].
Чому ж сьогодні ейдетичному розвитку приділяється така значна увага?
Після народження дитина потрапляє не тільки у світ реальності, а ще й у світ умовностей. Саме тому вона повинна навчитись розуміти й оперувати знаками будь-якого вигляду. Як допомогти дитині запам’ятати та утримати інформацію, яким чином спонукати дитину до пізнавальної, мовленнєвої активності, створити ситуацію успіху, сформувати гармонійну особистість — на всі ці запитання і допомагає знайти відповіді ейдетика.
У вітчизняній психології починаючи з Л.С. Виготського, особливе значення надається вивченню знакових систем у психічному розвитку дитини, більше уваги приділяється їхній розробці.
Жодна діяльність людини не відбувається без використання знаково-символічних засобів. Наприклад, візьмемо побутово-практичну діяльність, де використовується широкий спектр знаково-символічних засобів: умовні позначення, піктограми, дорожні знаки тощо.
Використання символів є індивідуальними формами розвитку дитини і відіграють головну роль у формуванні понять. Уявлення тісно пов’язані зі спілкуванням, тому є певним рівнем розвитку мови і символічної функції. Головною є функція, що дає можливість зміщати реальний зміст думками, а образи – об’єктами.
Можна виділити чітку залежність розвитку у дітей знакової функції від рівня інтелектуального розвитку, а саме: стадія розвитку визначає вид знаково – символічних засобів, що використовуються. Важливо розширювати коло знаково – символічних засобів, які вже є в арсеналі дітей дошкільного віку.
Головною особливістю людини є уміння оперувати символами. Розвиток пізнавальної діяльності проходить три сходинки: дійову, образну, символічну, що відображають світ по-своєму. Якщо у роботі з дітьми не використовувати спеціальних вправ, спрямованих на розвиток символічних уявлень безпосереднього досвіду, то вона до зрілого віку буде залежати від наочних і дійових способів уявлення світу. Людині від народження притаманна здатність до символізації, а отже, ознайомлення зі знаково-символічними засобами має відповідати віку і враховувати особливості знакових засобів. У психології стверджується, що символічна функція не проявляється, а формується в різних видах діяльності. Оперування знаково-символічними засобами має спільну структуру і способи функціонування, що дозволяє віднести його до особливого виду діяльності – знаково-симолічного. Функції знаково-символічних засобів: комунікативна, пізнавальна (спрямована на відображення реальності в діяльності людини, результатом є нові знання про світ), функція заміщення, моделювання, кодування, схематизація. Оволодіння новими символічними засобами підіймає дитину на великий рівень інтелектуального розвитку.
Доскональне формування знаково-символічної діяльності і різноманітний арсенал засобів, що використовуються, дають можливість появи у дитини здатності до продуктивної діяльності. Чим вищого рівня набуває знаково-символічна діяльність, тим важливішою стає її роль у формуванні пізнавальної активності малюків дошкільного віку.
Формуванню у дітей середнього та старшого дошкільного віку пізнавальної активності і розвитку образного мислення допомагає сприяти ЕЙДЕТИКА.
Педагоги, які активно працюють за принципами ейдетики, підтвердять, що вона допомагає значному розвитку різних видів уваги й мислення, уяви, пам’яті.
Ейдетика відкриває нові способи подання розвивального або навчального матеріалу, адже вона «перекладає» незрозумілу мову оточуючого дорослого світу на прийнятну і зрозумілу для дошкільника. Розвиток ейдетики залучає всі аналізатори дитини: вихованець не лише бачить, але може почути, доторкнутись, понюхати, скуштувати; до того ж нові знання базуються на добре знайомих дітям образах. Без сумніву, ейдетика відкриває безмежний ігровий простір для розвитку дитячої уяви.
В процесі використання ейдетичних ігор я отримала позитивні результати як на заняттях так і в повсякденній діяльності. Хочу підкреслити «плюси»:
Методика ейдетики включає понад двадцять різноманітних технік ефективного запам’ятовування інформації. Дитина, з якою займаються розвитком ейдетики, значно зменшує затрати часу на запам’ятовування потрібної інформації, вона стає більш уважною, організованою, впевненою в собі.
Звичайно, дуже важливо спочатку вивчити з малятами «Абетку символів», а вже потім діти зможуть вільно оперувати знаками (символами),
чітко та швидко діяти за вказівками вихователя, легко виконувати поставлені завдання. Символи є не тільки своєрідними «підказками» для малят, але й збудниками – прискорювачами у розвитку здібностей кожної дитини.
На прогулянках під час спостережень за живими істотами і неживими об’єктами, відгадуючи загадки, проводячи бесіди і використовуючи певний життєвий досвід, діти за допомогою вихователя визначають головні ознаки предметів і позначають їх символами. Так складається певний комплект символів. У кожного вихователя може бути своя “Абетка символів ” – набір умовних позначень, що буде зрозумілий йому і дітям, з якими він працює
Відомий факт: інформація, приправлена позитивними емоціями, сприймається вдвічі швидше і тримається у памяті набагато довше! Доведено, що емоційно негативна інформація блокується підсвідомістю і пам’ять намагається до неї не повертатися. З позитивною - все навпаки. Ось чому, коли навчання супроводжується позитивними емоціями, його результати просто неймовірні.
До того ж розвинена уява допомагає у різних життєвих ситуаціях: ефективно відпочити, швидко вийти зі стресового стану, зняти пригнічений настрій і навіть поліпшити своє здоров’я.
В свої роботі я використовую можливості ейдетики на різних етапах заняття. Це дає можливість активізувати всі види аналізаторів, а це набагато пришвидшує навчально-виховний процес.
Ейдетичні прийоми:
Цей прийом допомагає дитині не лише почути конкретний звук, а за допомогою зорового образу ще й "побачити" його у словах, у тексті.
Наприклад, у навчально - ігрових ситуаціях оживлений символ "жук" виконує певні дії (літає, сидить, повзе, лежить) на тлі протяжного звучання: Ж-Ж-Ж… У слові жаба дитина впевнено вимовляє звук "Ж", тому що малюнок - символ жука асоціюється в неї із відповідним звуком.
Тут дитина сама виконує роль живого символу, витвореного в її уяві, увіходить в його образ, фіксує свої почуття, емоції. Входження в образ живого символу допомагає самостійно концентрувати увагу на певному звуці, правильно вимовляти його, а відтак долати свою невпевненість щодо правильного виконання того чи іншого завдання з певним звуком.
Скажімо, у грі "Жуки полетіли на прогулянку" (до лісу, на поле, на луку) дитина, уявляючи себе жуком, імітує й озвучує його політ, чітко вимовляючи звук "Ж". З кожним разом завдання для "жука" змінюються, ускладнюються.
Наприклад, такі завдання:
Ой летів жук, жук.
(Діти - "жуки" імітують політ, озвучуючи його: ж-ж-ж).
Та й у воду - фук!
(Діти - "жуки" падають на спину).
Жук лежить і встати не може,
(Дитини - "жук", лежачі на спині, рухає руками, ногами й весь час промовляє: ж-ж-ж)
Кличе, хто йому допоможе: ж-ж-ж.
(Дитина "жук", голосно промовляє цей звук, кличе на допомогу)
Зазначений прийом передбачає під час ігор з автоматизації та диференціації звуків оптимальне використання систем - аналізаторів: зорової, слухової, кін естетичної, моторної. Це допомагає дітям краще запам’ятовувати правильну вимову самого звука і слів із ним, проявляти самостійність та самоконтроль.
Наприклад: гра "Потяг". Діти будують варіанти потягу, викладаючи картинки-символи, літери, склади, слова з відповідними символами, і виконують різні мовленнєві завдання. Вони починаються з відповідей на запитання, які формулюються у процесі розглядання ряду зображень. Тут слід обов’язково дотримуватися логіки побудови запитання та вказівок:
Наступний етап роботи-дії дитини, які активізують її мовленнєву діяльність:
Виконуючи такі маніпулятивно-мовленнєві завдання, діти "бачать", чують, відчувають, вимовляють потрібні звуки, співвідносячи їх із відповідними символами. Те саме спостерігається, коли вони співвідносять символ із літерою, читають склади та слова.
Попри те, що в пропонованій структурі використання образів-символів звуків поданий прийом останній, за логікою навчального процесу він є провідним. Цей прийом активізує дітей, підвищує мотивацію та результат корекційних занять. Під час роботи із символами увага концентрується не на самому звукові, а на конкретному виді діяльності: "жук літає і гуде"; "бджола гуде, збирає і несе мед до вулика"; "собака бігає, гарчить"; "змія виступає в цирку і шипить" тощо. Це викликає цікавість і захоплення, бажання працювати над звуками, які завдяки зацікавленню засвоюються природним шляхом, без натиску й перевантажень.
Дитина з добре розвиненими ейдетичними здібностями буде успішно опановувати навчальний матеріал у школі, запам’ятовувати та обробляти весь об’ємний потік інформації, яка надходить до майбутнього першокласника. Саме тому ейдетика — це не лише напрям роботи, а й одна з основ успішної соціалізації та адаптації дошкільника до навколишнього світу й навчання у школі.
«ВПРОВАДЖУЄМО МЕТОД ЕЙДЕТИКИ В РОБОТУ З ДІТЬМИ»
РЕКОМЕНДАЦІЇ ДЛЯ ПЕДАГОГІВ
Робота повинна бути організована так, щоб кожна дитина брала в ній участь з бажанням, виявляла ініціативу, відчувала свою значимість.
Підтримуйте ініціативу і самостійність дітей.
Вчіть дітей мислити образами, що дозволить дітям утримувати в пам’яті потрібний в житті об’єм інформації.
Створюйте під час гри радісну, позитивну атмосферу, враховуйте особливості дитячої фізіології і психіки.
Ставтесь до дитячих асоціацій серйозно, хваліть їх за найменші досягнення.
Не акцентуйте увагу на помилках дитини, а допоможіть їй знайти і виправити їх.
Виявляйте доброзичливість, зацікавленість щодо дитячих асоціацій.
Розвивайте дитячу уяву, фантазію, не обмежуйте її межами «дорослих стереотипів» .
Розвивайте різні аналізатори дитини: слухові, смакові, тактильні, нюхальні, рухові.
Звертайтеся до вже набутого досвіду вихованців, який сформувався з допомогою різних аналізаторів.
Щоб допомогти дітям складати задачі, використовуйте піктограми.
Для навчання дітей нестандартним підходам до різноманітних задач використовуйте друдли.
Шановні колеги пропоную Вам ознайомитися з методичним посібником «Ейдетика як засіб підготовки дитини до школи» / Авт.-упоряд. М. Л. Кривоніс, О. Л. Дроботій. — Х.: Вид-во«Ранок», 2012. — 160 с. — (Дошкільна освіта), в якому ґрунтовно розкрито питання Планування та проведення занять з використанням ейдетичних ігор.
Абетка символів