Консультація для вихователів
ЯК ОБЛАДНАТИ РОБОЧЕ
МІСЦЕ ВИХОВАТЕЛЯ У ЗДО
ЯК ОБЛАДНАТИ РОБОЧЕ МІСЦЕ ВИХОВАТЕЛЯ У ЗДО
Робочемісцевихователя — цегрупа. Їїоблаштуваннянасампередмає бути спрямоване на всебічнийрозвитокдітей, реалізаціюзавдань предметно-ігровоїдіяльності. Та для забезпеченняефективноїпедагогічноїдіяльності ми повинніорганізуватисамемікропедкабінетвихователя, йогоособистийпростір.
ОРГАНІЗАЦІЙНІ МОМЕНТИ
Устаткуванняробочогомісцямає бути ретельно продумано та зорієнтовано на обохвихователів, якіпрацюють у групі. Насамперед у мікропедкабінетінакопичується і систематизується увесь дидактичний, наочнийматеріал. А цеозначає, щопотрібноподбати про такийдобір і розміщенняпредметів, посібників, засобів, знарядь, щобзабезпечитимаксимальнузручність у користуванні ними, високупродуктивністьпедагогічноїпраці.
Для мікропедкабінетудоцільноматишафу. Бажано, щоб вона зачинялася та буларозміщена так, щобякомогаменшезайматикорисноїплощі, передбаченої для предметно-ігровоїдіяльностімалят. У крайньомувипадку — поставитишафу в спальні.
НЕОБХІДНІ ДОКУМЕНТИ
На робочомумісцівихователь повинен матиобов'язковідокументи, визначені «Примірноюінструкцією з діловодства у дошкільнихнавчальних закладах» (Лист Міністерстваосвіти і науки, молоді та спорту Українивід 29.10.2012 р. № 1/9-786 «Про зміну порядку веденняділоводства у дошкільнихнавчальних закладах»), зокрема книжку відомостей про дітей та їхніхбатьків, журнал облікущоденноговідвідуваннягрупидітьми, листок здоров'ядітей, календарний план роботи, картотеку дидактичнихігор, методичнихрозробок (конспектирізнихвидівроботи з дітьмитощо).
Проте, як свідчить практика, для ефективноїпедагогічноїдіяльностівихователяцієїкількостіматеріалівнедостатньо. Отже, знайдітьмісцетакож для програм, довідкової, методичної, енциклопедичної, художньоїдитячоїлітератури, навчально-методичнихпосібників, методичнихрозробок, конспектівчисценаріїв занять, методичнихрекомендацій, дидактичнихігор, технічнихзасобівнавчаннятощо.
Мікропедкабінетвихователя повинен матитакіінструкції з охоронипраці та технікибезпеки:
— посадовуінструкцію;
— інструкцію з пожежноїбезпеки;
— інструкцію з технікибезпеки.
Також не забудьте про копіїнормативно-правовихдокументівчивитягівіздокументів, щорегламентуютьорганізаціюосвітньогопроцесу з дошкільниками, плануванняроботи з дітьми, забезпеченнянормативноїмоделіякостіжиттєдіяльностідитини в дошкільномунавчальномузакладі, розвитокдошкільноїосвіти. Обов'язковоюумовою є наявність базового компоненту дошкільноїосвіти — Державного стандарту дошкільноїосвітиУкраїни, чинноїПрограми та методичнихрекомендацій до неї.
Якщо в дошкільномузакладі, крімдержавноїпрограми, використовуютьсядодатковікомплексні, парціальні, регіональніпрограми, то вартоорганізуватимісце і для них.
Нинісучаснетехнічнеоснащеннябільшостідошкільнихнавчальнихзакладівнадаєможливістьвихователям-методистам забезпечуватипедагогічнихпрацівниківвитягами з річного плану роботидошкільногонавчального закладу. Тому мікропедкабінет повинен міститивитягізрічного плану, де вказано:
— науково-методичну проблему, за якоюпрацюєдошкільний заклад;
— пріоритетнінапрямироботи на навчальнийрік;
— тематику засіданьпедагогічної ради, семінарів, семінарів-практикумів, консультацій;
— масові, зокрема й сімейні свята і розваги спортивного та музично-естетичного циклу;
— різноманітніконкурси, огляди, виставкиіззазначеннямтерміну та відповідальних за їхпроведення.
«ВИХОВАТЕЛЬ ПОВИНЕН СЕБЕ ТАК ПОВОДИТИ, ЩОБ КОЖЕН РУХ ЙОГО ВИХОВУВАВ, І ЗАВЖДИ ПОВИНЕН ЗНАТИ, ЧОГО ВІН ХОЧЕ У ДАНИЙ МОМЕНТ І ЧОГО ВІН НЕ ХОЧЕ. ЯКЩО ВИХОВАТЕЛЬ НЕ ЗНАЄ ЦЬОГО, КОГО ВІН МОЖЕ ВИХОВУВАТИ?» АНТОН МАКАРЕНКО, ПЕДАГОГ І ПИСЬМЕННИК
СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗА НАПРЯМАМИ РОЗВИТКУ
Коженвиховательпрагнематипід рукою методичну, довідкову, енциклопедичнулітературу, навчально-наочніпосібники, настільнідидактичніігри та конспекти занять. Враховуючи те, щобільшістьпедагогіворганізовуєдіяльністьіздітьми за технологієюблочно-тематичногопланування, усіматеріаливартосистематизувати за тематикою блоків і підтемамитижнів. Наприклад, «Дитячий садок», «Світнавколо тебе», «Велике і маленьке», «Дімпідблакитнимдахом», «Сторінкамипізньоїосені», «Ігри, іграшки, забави», «Зимовий вернісаж», «Ой, весела в нас зима», «Добре — погано», «Таємницісвітутехніки», «Мозаїкапрофесій», «Моя сім'я», «Подорож у світмистецтва», «Малятам про тварин», «Весняний калейдоскоп», «Книжковийдивограй» тощо. Протенерідконавчально-методичніпосібники та дидактичніігримаютьполіфункціональний характер. Для зручностікористування про цеслідзазначити у картотеці.
Мікропедкабінетвихователяможемістити теки з державною символікою та ізсимволікоюдошкільногонавчального закладу (гімном, гербом, прапором, емблемою, логотипом) і групи (емблемою, девізом, правилами групи).
Оскількисучаснічасописидрукуютьзначнукількістьцікавихметодичнихдоробок, сценаріїв, методичнихпорад і рекомендаційізрізних проблем розвитку й освітидошкільників, педагоги звичайнонамагаютьсязібратитакийматеріал у своїхмікропедкабінетах. Пропонуємосистематизуватитакубібліотеку за основнимилініямирозвиткудитини.
ТЕМАТИЧНІ ПАПКИ
• «Фізичнийрозвиток».
• «Фізичнийрозвиток. Безпекажиттєдіяльності».
• «Фізичнийрозвиток. Предметно-практична діяльність».
• «Пізнавальнийрозвиток».
• «Мовленнєвийрозвиток».
• «Соціально-моральнийрозвиток».
• «Емоційно-цінніснийрозвиток».
• «Художньо-естетичнийрозвиток. Образотворчадіяльність».
• «Художньо-естетичнийрозвиток. Музичнадіяльність».
• «Художньо-естетичнийрозвиток. Художнялітература».
• «Художньо-естетичнийрозвиток. Театралізованадіяльність».
• «Креативнийрозвиток».
• «Взаємодія з батьками».
• «Ігровадіяльністьдошкільників».
• «Особливостірозвиткудівчаток І хлопчиків».
Проте тематика можевідрізнятися. Як варіант, можнаупорядкуватиматеріал за сферами життєдіяльності:
• «Природа. Космос. Земля».
• «Культура. Предметнийсвіт. Світгри. Світмистецтва».
• «Люди. Родина. Інші люди. Людство».
• «Я сам. Тілеснежиття. Душевнежиття. Соціальнежиття».
Можнатакожузяти за приклад освітнілінії Базового компонента дошкільноїосвіти (нова редакція):
• «Особистістьдитини» («Фізичнийрозвиток», «Безпекажиттєдіяльності», «Здоров'я та хвороби»).
• «Дитина в соціумі» («Сім'я, родина», «Люди (дорослі, діти)»).
• «Дитина в природному середовищі».
• «Дитина у світікультури».
• «Градитини».
• «Дитина в сенсорно-пізнавальномупросторі».
• «Мовленнядитини».
ТЕХНІЧНЕ ОСНАЩЕННЯ
Ниніпедагогічнадіяльність у дошкільномузакладінеможлива без сучаснихтехнічнихзасобів. Виходячи з умов, у своємуарсеналівихователіможутьматисучасніпортативнірадіоприймачі з виходом на флешку, магнітофони, музичніцентри, DVD, телевізори, ноутбуки, цифровіфотоапарати, відеокамери, мультимедійніпроектори, фліпчартитощо. Наявністьтехнічнихзасобів у мікропедкабінетіпередбачає і наявністьаудіо-, відеозаписівхудожніх і музичнихтворів для слухання та музичногосупроводуфізкультхвилинок, вправ-релаксацій, вправ-емпатій, психологічнихетюдів; мультфільмів; електроннихпрезентацій для дітей і батьків за темами блоків.
Для зручностікористуванняобомавихователямидоцільноматиперелік майна, документаціюіззазначенняммісцязберігання.