Консультація "Характеристика основних показників розвитку дітей дошкільного віку"

Про матеріал
Даний матеріал містить таблиці із переліком основних показників досягнень дітей дошкільного віку (3-х, 4-х, 5-ти, 6-ти років) у межах норми. Розробка може бути корисною для використання у якості просвітницького або профілактичного матеріалу практичних психологів, вихователів, батьків.
Перегляд файлу

 

Показники досягнень дошкільників

 

Всі батьки з радістю спостерігають за тим , як їх діти ростуть , розвиваються, з інтересом пізнають світ. Дорослі хочуть щоб їх дитина була най-най: найрозумна, найкрасива, найвихована.

Ми намагаємось зробити все можливе для успішного розвитку нашого малюка. Але іноді очікуємо, що його досягнення повинні відбуватися швидко, пред’являємо йому високі вимоги, не завжди замислюючись про індивідуальні особливості дитини та навіть його вікових нормах. Або ж навпаки вважаємо, що дитина сама усього навчиться, у свій час.

Для того, щоб зорієнтувати у тому, наскільки відповідає рівень розвитку Вашого малюка його віку, уважно вивчіть запропоновані карти досягнень дошкільників. Це допоможе вам уникнути зайвих проблем та конфліктів, співвіднести власні очікування з можливостями дитини.

 

 

 

 

 

Показники досягнень дошкільників

 

Всі батьки з радістю спостерігають за тим , як їх діти ростуть , розвиваються, з інтересом пізнають світ. Дорослі хочуть щоб їх дитина була най-най: найрозумна, найкрасива, найвихована.

Ми намагаємось зробити все можливе для успішного розвитку нашого малюка. Але іноді очікуємо, що його досягнення повинні відбуватися швидко, пред’являємо йому високі вимоги, не завжди замислюючись про індивідуальні особливості дитини та навіть його вікових нормах. Або ж навпаки вважаємо, що дитина сама усього навчиться, у свій час.

Для того, щоб зорієнтувати у тому, наскільки відповідає рівень розвитку Вашого малюка його віку, уважно вивчіть запропоновані карти досягнень дошкільників. Це допоможе вам уникнути зайвих проблем та конфліктів, співвіднести власні очікування з можливостями дитини.

 

 

 

 

ПОКАЗНИКИ ДОСЯГНЕНЬ ДИТИНИ 3-Х РОКІВ

Розвиток рухової сфери

Загальна моторика

Малюк вміє:

- стояти з заплющеними очима (15 сек): стопа по прямій лінії, носок лівої ноги примикає до п’яти правої,

- пройти по гімнастичній лаві;

- присісти 6 разів підряд в рухливому темпі;

- перестрибнути з місця через перешкоду (висота 5 см).

Дрібна моторика

Малюк вміє підкидати та ловити м’яча двома руками ( 3-4 рази підряд).

Мовленнєвий розвиток дитини

Вимовляє правильно і чітко всі голосні та приголосні звуки, крім шиплячих [ж], [ч], [ш], [р].

Легко повторює за дорослими слова, в ігровій формі добирає рими.

Промовляє слова в різному темпі та з різною силою.

Розуміє мову дорослих, звернену до неї та всіх дітей.

Розмовляє реченнями: простими, поширеними, складносурядними, зі сполучниками, хоча вони ще граматичні.

Вживає іменники в однині та множині, іменники з прийменниками.

Розуміє теперішній і майбутній час.

Вживає дієслова у наказовому способі з відтінками лагідності та ввічливості.

Звертається до дорослого з простими запитаннями (Що це? Як? Де? Чому? Коли?)

За допомогою запитань дорослого відтворює зміст казки, оповідання, розповіді, сюжетної картинки.

Вживає слова подяки, прохання, вибачення; вітається та прощається з дорослими.

Не втручається в розмову дорослих.

Взаємодія та спілкування дитини з однолітками

Спілкування

Мовлення дитини складається із простих речень.

Діти спілкуються, але не завжди відповідають один одному.

Може зустрічатися й «колективний монолог» (одночасно розповідають кожен своє, майже не слухаючи один одного)

Сумісна діяльність дітей на заняттях

Виявлення інтересу до предмету дії партнера, наслідування цих дії.

Здатність запросити партнера до виконання сумісної діяльності.

Спроби налагодити співпрацю.

Ігрова взаємодія

На початку – гра поруч.

Беруть участь у сумісних витівках.

До кінця третього року життя здатні залучити іншу дитину для гри.

Об’єднуються для неї по 2-3 дитини.

Але ще не вміють розподіляти ролі, немає взаємодії персонажів, не враховуються ігрові бажання іншого.

Наслідують дії з іграшкою партнерів.

Засвоєння соціальних норм та правил

Малюк орієнтується на вимогу дорослого, може, (але не завжди), переносити ці вимоги в різні ситуації.

Виділяє невідповідність поведінки іншої дитини вимогам дорослого.

Ввічливо звертається до дорослого, вітається, каже «будь ласка», «дякую».

У межах своїх можливостей самостійно одягається, їсть.

За наказом дорослого прибирає іграшки, доводить не дуже цікаву справу до кінця, виконує найпростіші трудові дії.

На вимогу дорослого може стримувати агресивні реакції.

На прохання однолітків чи на вимогу дорослого може допомогти останньому, пожаліти його, поділитися іграшками.

Розумовий розвиток дитини

Сприйняття

Може здійснити вибір карток певного кольору та визначити форму за зразком.

Знає назви 3-4 кольорів та 2-3 назви геометричних фігур.

Бере до уваги колір та форму у найпростіших конструкціях.

Може вибрати з трьох предметів різного розміру «малий», «великий», «самий маленький».

Мисле-ння

Малюк за зразком , який запропонував дорослий , може виконати будівлю з кубиків.

Здатний до виділення ознак предметів та їх взаємозв'язків.

Пам'ять

На прохання дорослого малюк може запам’ятати не більш 2-3 слів.

Увага

Малюк займається не відриваючись , захоплюючою для нього діяльністю хоча б 5 хвилин.

Уява

Малюк у грі використовує предмети -замінники, до того ж, ще один й той же предмет може бути використаним для заміни різних об’єктів (паличка може бути ложкою, олівцем).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ПОКАЗНИКИ ДОСЯГНЕНЬ ДИТИНИ 4-Х РОКІВ

Взаємодія та спілкування дитини з однолітками

Спілкування

Мовлення дитини складається зі складних речень.

У бесіді діти адресують висловлювання один одному.

 Іноді враховують можливості розуміння слухача.

Сумісна діяльність дітей на заняттях

Здатність ( за допомогою дорослого) розподілити матеріал та обов’язки при виконані роботи .

Посилення взаємоконтролю над діями однолітка.

Прагнення до отримання кінцевого результату.

Ігрова взаємодія

Ігрові об’єднання складаються з 2-5 дітей.

Збільшується тривалість ігрової взаємодії.

Діти розподіляють ролі.

Узгоджують ігрові дії на протязі гри.

Проявляють рольове спілкування.

При конфліктах здійснюють тиск на партнерів, але частіше намагаються пояснити партнеру правомірність своїх домагань.

Засвоєння соціальних норм та правил

Дитина має уявлення про те, як треба, ( та не треба) себе поводити .

Формується уявлення про особливості статевої поведінки.

У поведінці однолітків та у своєї виділяє невідповідність нормам та правилам. Емоційно переживає коли чинить не так, « як треба».

Посилює взаємоконтроль дітей над поведінкою один одного.

Без нагадування дорослого може прибрати іграшки, виконати трудові обов’язки , доводить справу до кінця. Однак у процесі самої діяльності відволікатися на більш цікаве завдання.

У взаємодії з іншими людьми може (але не завжди) проявляти соціально визнані форми поведінки.

Розумовий розвиток дитини

Сприйняття

Вибирає з декількох, одну картку за назвою кольору чи форми.

Підібрає предмети чи будівельні деталі за певною формою.

Співвідносить за розміром 5-7 предметів в однакової формі.

Використовує в мовленні слова прийменники.

Мисле-ння

Дитина може за запропонованою дорослим схемою виконати нескладну будівлю з кубиків ( 4-5 деталей) .

Пам'ять

На прохання дорослого дитина запам’ятовує до 5 назв предметів

Малюк виконує нескладне (2-3 послідовних дії) доручення дорослого.

Здатні запам’ятовувати вирази, вірші, казки, забавлянки.

Увага

Дитина може займатися привабливою діяльністю на протязі 15-20 хвилин.

 

 

Уява

Дитина спроможна дати декілька відповідей на запитання «на що схожа фігурка».

Доповнити незакінчену казку двома - трьома реченнями.

Розвиток рухової сфери

Загальна моторика

Дитина вміє:

- стояти на одній нозі з відкритими очима ( 15 сек);

- переступати через рейки гімнастичної драбини ( висота від підлоги 20 см);

- робити вправу «велосипед»;

- підлізати під резинку боком не торкаючись підлоги руками (резинка на рівні 50 см від підлоги);

Дрібна моторика

Дитина вміє відбивати м’яча від землі однієї рукою 5 разів підряд.

Ліпить, малює, аплікує.

Грається піском, природним матеріалом (камінці, палички, горіхи тощо) та предметами домашнього вжитку (мотузки, прищіпки, корки від пластикових пляшок).

Викладає візерунки з мозаїки,нескладні зображення з лічильних паличок.

Складає пазли.

Стискує і розтискує гумові іграшки.

Застібає і розстібає ґудзики, кнопки різної величини.

Мовленнєвий розвиток дитини

Чітко і правильно вимовляє голосні та приголосні звуки, крім [р]; володіє правильною вимовою шиплячих [ш], [ж], [ч].

Володіє розповідною, питальною, окличною інтонацією.

Промовляє слова в різному тембрі та з різною силою голосу.

Розрізняє поняття «звук», «слово».

Розуміє та активно вживає слова всіх частин мови.

Володіє та правильно вживає рід, число та відмінки іменників.

Правильно вживає теперішній, минулий, майбутній час дієслів

Добирає однокореневі слова.

Вживає ступені порівняння прикметників.

Будує прості, поширені речення, складнопідрядні та складносурядні речення.

Активно вживає слова ввічливості: вітання, прощання, вибачення, подяки.

Вислуховує співрозмовника.

Вітається, називаючи ім’я дитини, ім’я та по батькові дорослого.

Не втручається в розмову дорослих.

 

 

 

 

 

 

 

 

ПОКАЗНИКИ ДОСЯГНЕНЬ ДИТИНИ 5-ТИ РОКІВ

 

Взаємодія та спілкування дитини з однолітками

Спілкування

Повідомлення дітей відноситься не тільки до ситуації яка відбувається у теперішньому часі, але і мають повідомлення про минулі події.

Діти уважно слухають один одного.

Спостерігаються емоційні хвилювання під час розповіді іншої дитини.

Сумісна діяльність дітей на заняттях

Здатність запропонувати групі однолітків план сумісної роботи.

Самостійний розподіл обов’язків в середині групи.

Урахування думок членів групи.

Розвиток почуття співвідношення до спільної справи.

Ігрова взаємодія

Зростає вибірковість та стійкість взаємодії з певними однолітками.

При плануванні гри велику увагу надають узгодженню її правил.

Проявляються змоги спільного розподілу ролей.

При конфліктах пояснюють партнеру свої дії та критикують дії іншого, опираючись на правила.

Засвоєння соціальних норм та правил

Може регулювати свою поведінку на основі опанованих норм та правил, своїх етичних уявлень, але не у відповідь на вимоги інших людей.

Емоційно переживає недотримання ним норм та правил, невідповідність поведінки своїм етичним уявленням.

Без контролю, з боку дорослого, не відволікаючись, може виконати трудові обов’язки , доводить до кінця мало привабливу роботу; наводить лад у кімнаті. Поведінка стає більш стриманою.

Дружно грає, стримує агресивні реакції, ділиться, справедливо розподіляє ролі, допомагає у взаємодії з друзями.

Розумовий розвиток дитини

Сприйняття

Малюк вміє:

- розрізнити 2-3 відтінки якого не будь кольору;

- співвідносити за розміром 7-10 предметів однакової форми;

- назвати відмінності двох фігур різної форми;

- поділити складну фігуру на декілька більш простих.

Мисле-ння

На простому плані кімнати дитина може показати стіл за яким сидить.

Визначає найістотніші ознаки предмета, групує предмети за матеріалом, призначенням.

Засвоює поняття «частина», «ціле», «рівність», «нерівність».

Пам'ять

На прохання дорослого дитина запам’ятовує до 5 назв предметів

Малюк виконує нескладне (2-3 послідовних дії) доручення дорослого.

Увага

Дитина може займатися привабливою діяльністю на протязі 15-20 хвилин.

 

 

 

Уява

Дитина може:

- домалювати розпочате дорослим зображення, доповнюючи його деталями;

- самостійно відтворює невеличку казку або історію на задану тему.

Розвиток рухової сфери

Загальна моторика

Дитині під силу:

- стояти на одній нозі з закритими очима ( 15 сек) ;

- пройти по лаві, переступити м’яча;

- нахилятися тулубом вперед , 6 разів підряд( з положення лежачи на спині );

- бігати з подоланням перешкод: оббігати кеглі пролізати в обруч , перестрибувати через перешкоди.

Дрібна моторика

Дитині під силу відбити м’яча від землі однією рукою 10 разів підряд (не сходячі з місця).

Вміє ліпити, аплікувати, конструювати, виконує декоративні малюнки.

Викладає малюнки з мозаїки та дрібного природного матеріалу.

Зав’язує та розв’язує шнурки.

Впізнає на дотик дрібні предмети.

Мовленнєвий розвиток дитини

Правильно вимовляє всі звуки рідної мови.

Виокремлює слова з потрібним звуком із тексту.

Виокремлює перший і останній звуки в словах.

Добирає слова з потрібним звуком.

Складає речення за картинкою.

Послідовно називає слова у реченні.

Розрізняє поняття «звук», «слово».

Вживає слова всіх частин мови.

Добирає синоніми і антоніми до слів.

Розрізняє і вживає складні, багатозначні слова.

Намагається стежити за своїм мовленням: не вживати діалектних слів (без потреби).

Володіє мовленнєвим етикетом (вітання, прощання. Знайомства, подяки, вибачення, прохання).

Намагається не вживати у мовленні слів-вульгаризмів, діалектів, жаргонів.

Не втручається у діалог дорослих.

Розмовляє з дітьми та дорослими привітно.

Висловлює незгоду спокійним тоном

 

 

 

 

 

 

 

 

ПОКАЗНИКИ ДОСЯГНЕНЬ ДИТИНИ 6-ТИ РОКІВ

Взаємодія та спілкування дитини з однолітками

Спілкування

Намагаються надати співрозмовнику більш повну та докладну інформацію.

Уточнюють повідомлення іншого.

Сумісна діяльність дітей на заняттях

Подальше поширення та ускладнення форм сумісної роботи ( інтегрована діяльність)

Можливість співпраці у непродуктивних видах діяльності.

Колективне здійснення задуму.

Доброзичливе відношення до партнерів.

Ігрова взаємодія

Попереднє спільне планування гри, розподіл ролей.

Рольова взаємодія однолітків.

Можуть здійснити допомогу та підтримку, орієнтуються на соціальні норми та правила.

Засвоєння соціальних норм та правил

Підвищуються можливості саморегуляції поведінки.

Без нагадування дорослого самостійно, виконує опановані норми та правила, в тому числі етичні.

 Однак, деякі діти здатні регулювати свою поведінку останніми незалежно від свого відношення до інших учасників взаємодії, від своїх бажань та інтересів.

Відстоює опановані норми та правила, етичні уявлення перед однолітками та дорослими.

Розумовий розвиток дитини

Сприйняття

Дитина:

- знає основні кольори та 2-3 відтінки кожного кольору;

- розрізняє різновиди геометричних форм;

- може співвідносити за величиною 10 та більше предметів;

- виокремлює доступні її розумінню суттєві ознаки предметів, робить елементарні узагальнення.

Мисле-ння

Дитина вміє:

- використовувати схему, для орієнтації у визначеній просторовій ситуації;

- розташувати предмети у певній послідовності по зростанню та зменшуванню якої не будь не наочної ознаки (наприклад в залежності від швидкості руху транспорту);

- розподілити предмети по групам на основі не наочних ознак (взуття, одяг, посуд, та інше).

Пам'ять

Дитина може переказати зміст невеликої розповіді або казки.

Увага

Дитина:

- може займатися необхідною та нецікавою для неї діяльністю на протязі 10 хвилин та більше;

- здійснює достатньо складну діяльність за правилами на словесному матеріалі, і може діяти по двом правилам одночасно на наочному матеріалі.

Уява

Дитина:

- може використовувати незакінчену фігурку, як деталь сюжетної композиції;

- складає казку чи історію на задану тему, порівнюючи оригінальну.

Розвиток рухової сфери

Загальна моторика

Дитина вміє:

- стояти на носочках з відкритими очима ( 10 сек);

- пройти на носочках по лаві з набивним мішечком на голові;

- повільно присісти 4-5 разів підряд;

- долати низку перешкод: оббігти кеглі, проповзти по пластунськи, провести м’яч ногами по доріжці.

Дрібна моторика

Дитина вміє підкидати та ловити м’яча двома руками з оплесками.

Складає сюжетні зображення з пазлів, конструює, малює, аплікує, викладає предметні зображення з мозаїки.

Виконує вправи зі штрихування зображень, проведення хвилястих, овальних, прямих, дугоподібних ліній.

Правильно тримає олівець.

Мовленнєвий розвиток дитини

Чітко і правильно вимовляє всі звуки та звукосполучення у словах рідної мови.

Добирає слова, близькі за звучанням, слова на запропоновані звуки.

Розрізняє і виділяє на слух голосні та приголосні (тверді, м’які) звуки в словах.

Правильно ставить наголос в словах.

Виокремлює слова та речення з потоку мовлення.

Розуміє, що слово позначає предмет, ознаку, дію.

Розуміє що таке «речення», «слово», «склад», «звук».

Знає, що речення складається зі слів; визначає кількість слів у реченні.

Складає речення самостійно та із запропонованих слів.

Ділить слова на склади.

Робить звуковий аналіз слова, добирає слова до запропонованих моделей.

Графічно зображує поділ слів на склади.

Володіє мовленнєвим етикетом (вітання, прощання. Знайомства, подяки, вибачення, прохання).

Складає описові розповіді за картинками, з власного досвіду, за зразком, за планом.

Передає зміст знайомої казки, вистави, мультфільму; розповідає про події, свідком яких була.

Складає творчі розповіді.

Поділяє сюжетну картину на логічно завершені частини; придумує назву до частини; об’єднує кілька сюжетів в одну розповідь.

Складає загадки, казки, розповіді.

Дає розгорнуті відповіді на запитання.

Підтримує запропонований діалог відповідно до теми.

Володіє різними формами мовленнєвого етикету.

 

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
24 листопада 2021
Переглядів
1738
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку