Міні-тренінг «Психолого-педагогічна готовність дітей старшого дошкільного віку до навчання у школі»

Про матеріал
Дане тренінгове заняття спрямоване на вирішення питань, - що ж таке готовність до школи, що є першочерговим у цьому та що потрібно робити. Дасть змогу підвести педагогів та батьків до розуміння того, що питання шкільного навчання - це не тільки питання освіти, інтелектуального розвитку дитини, а й формування його особистості та питання виховання.
Перегляд файлу

Міні-тренінг для практичних психологів дошкільних закладів,  вихователів, педагогів та батьків

«Психолого-педагогічна готовність дітей старшого дошкільного віку до навчання у школі»

 

Вправа «Імена»

Кожен учасник тренінгу вписує своє ім’я у бейджик, по черзі називає його та відрекомендовує себе.

 

Вступне слово (доповідь психолога)

Вступ дитини до школи передбачає виникнення нової соціальної позиції особистості – учень, тобто безпосередній учасник суспільно значущої діяльності – навчання та має на увазі рішучу зміну місця дитини в системі доступних їй відносин і всього способу її життя. При цьому слід підкреслити, що положення школяра створює особливу моральну спрямованість особистості дитини. Для нього навчання виступає не просто як діяльність по засвоєнню знань і не тільки як спосіб підготовки себе до майбутнього, воно усвідомлюється і переживається дитиною як її власний трудовий обов'язок , як її участь у повсякденному житті оточуючих людей. Тому те, як буде справлятися маленький школяр зі своїми шкільними обов'язками, успіх або неуспіх у навчальних справах, має для нього гостре афективне забарвлення.

Отже, питання шкільного навчання - це не тільки питання освіти, інтелектуального розвитку дитини, а й формування його особистості  та питання виховання .

У зв'язку з цим завжди гостро стоїть проблема готовності дитини до шкільного навчання. Тривалий час вважалося, що критерієм готовності дитини до навчання є рівень її розумового розвитку. Ми усі чудово розуміємо, що це не так, а тому давайте сьогодні спробуємо розібратись що ж таке готовність до школи, що є першочерговим у цьому та що потрібно робити.

 

Вправа «Очікування»

Учасники отримують клейкі аркуші-бутони, на яких вони повинні записати свої очікування від сьогоднішнього заняття та наклеїти їх, попередньо зачитавши на загал, на ватман, де зображено кущ троянди.

 

Ділова гра «Ключові слова»

Учасникам пропонується уважно прочитати текст на листку тюльпана та прикріпити його до стеблини , де на його голівці написана назва поняття.

Ключові слова:

Психолого-педагогічна готовність до шкільного навчання - необхідний і достатній рівень психологічного та пізнавального розвитку дитини для засвоєння шкільної програми за певних умов навчання.

Педагогічна готовність – запас знань, умінь та навичок, наявний у дитини на момент вступу до школи.

Мотиваційна готовність – наявність бажання вчитися, прагнення до суспільно-значимої  діяльності, яке виявляється у бажанні йти до школи та поєднується з тим, як дитина уявляє вимоги школи та наскільки готова змінити свою дошкільну, ігрову позицію.

Фізіологічна готовність – достатній рівень розвитку психофізіологічних, фізіологічних, анатомо-морфологічних функцій і структур дитячого організму, стан здоров'я.

Інтелектуальна готовність – відповідний рівень розвитку пізнавальної сфери дитини, пов'язаний із здатністю до подальшого розвитку, утворенням вищих психічних функцій, нових між функціональних психологічних систем.

Емоційно-вольова  готовність – рівень сформованості довільності основних психічних процесів та поведінки, само організованість, зосередженість, уміння контролювати свою емоції.

Соціальна готовність – адекватність дитини, її здатність жити і розвиватися в соціальному оточенні, мати відповідні навички комунікації, соціальну компетентність.

Запитання:

Чи усі діти мають високі показники за цими компонентами готовності?

Які причини низьких показників ви можете назвати за кожним компонентом?

Що спільне для них усіх?

 

Вправа «Портрет дитини»

Усі учасники поділяються на дві групи. Перша група повинна створити портрет випускника дитячого садка. Друга група – портрет першокласника напередодні вступу у школу. (Знання, вміння, навички, психологічні якості)

Презентують свої портрети, зачитавши опис.

Запитання:

Які визначення є спільними? (Підкреслити)

Відберіть ті риси, якості, які забезпечать успішність навчання дитини у школі.

 

Робота у групах

Усі учасники поділяються на групи: діти, батьки, вчителі.

Завдання: скласти список труднощів першого етапу навчання у школі, з якими зіштовхнуться: діти, батьки, вчителі.

Запитання:

Що може і має робити кожна ланка із тут присутніх, для того, щоб здолати ці труднощі, а ще краще, щоб не допустити їх?

 

Підсумок

Питання наступності між дошкільною та початковою ланками освіти стосуються практики роботи як дошкільного навчального закладу, так і школи. Багато років поспіль ведуться розмови про наступність у програмах, тобто про наступність змісту освіти. І якщо провести аналіз змісту Базового компонента дошкільної освіти та нового Державного стандарту початкової освіти можна зробити висновок що в основному ключові орієнтири збігаються, з деякими відхиленнями, у вимогах до тих чи інших очікувань.

Але якими б ідеальними не були, в плані наступності, програми дошкільної та початкової ланок освіти, темп розвитку, індивідуальні особливості в кожної дитини – свої. А стандарт – це лише певний ідеальний образ освітнього результату як у дитячому садку, так і в школі, якого досягають, і то відносно, лише окремі діти. Коли ми це зрозуміємо і приймемо, тоді зникнуть і неправильні очікування батьків і педагогів, зникне орієнтація педагогів-«дошкільників» на «вимоги школи», а також претензії вчителів щодо якості «підготовки до школи», адже дошкільне дитинство – це самодостатній період життя дитини, а не суцільна «підготовка до школи».

Хочеться звернути увагу на очікування педагогів початкової школи. Маєте розуміти, що до вас, як і до нас приходять діти з різними можливостями, здібностями, отже – з різним рівнем так званої «підготовки». І не тому, що одних дитячих садках добре навчають читати, а в інших вирішувати математичні завдання, а тому, що кожна дитина має свій особистий потенціал і власний темп розвитку! Саме тому, що кожна особистість індивідуальна й неповторна, такими різними приходять до школи першачки. І саме тому наявні в них знання, вміння й навички не є вирішальними для успішного навчання.

У дошкільному віці діти мають сповна пізнати радість гри, цікавої пізнавально-дослідницької, художньо-продуктивної, музично-театралізованої діяльності, радість співпраці, співтворчості та спілкування. І це має стати підґрунтям готовності дитини до нових відкриттів, які їй запропонує школа.

 

Вправа «Результати очікувань»

Учасники отримують клейкі аркуші-квіти, на яких вони повинні записати результати своїх очікування від сьогоднішнього заняття та замінити ними свої бутони,  попередньо зачитавши на загал, почепивши на кущ троянди.

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
24 листопада 2021
Переглядів
917
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку