Консультуємо он-лайн. Мистецтво жити в карантині.

Про матеріал
Карантин змушує жити за власними правилами – незвичними, часом обтяжливими. Чи пройде карантинна ізоляція без зайвих проблем залежить від кожного члена сім’ї. Рекомендації, психологічні ігри та перелік он-лайн ресурсів, зо допомогою яких можна зменшити рівень психологічного напруження учням, батькам та вчителям. А ще - це час, проведений з користю)
Перегляд файлу

   

Карантин змушує жити за власними правилами  незвичними, часом обтяжливими. Чи пройде карантинна ізоляція без зайвих проблем залежить від кожного члена сім’ї. 

Ранкова зустріч "Хто є в моїй сім"ї?"Сьогодні стався «інформаційний вибух» з приводу коронавірусу COVID-19. Дана інформація корисна, необхідна та важлива. Втім, у соціальних мережах часто-густо розповсюджують фейкові пости, які викликають паніку, страх або ж сміх. А паніка, в свою чергу, губить імунітет, зокрема, коштом гормону стресу — кортизолу.  Інформаційне ж перевантаження  призводить до стресу та змін у психіці в усіх без винятку вікових категоріях.                                                    Сучасній людині досить складно перебувати в ізоляції, і це стосується не лише обмеження пересування, соціальних контактів, роботи, відпочинку, хобі. Проте, основним випробуванням є перебування 24 години на добу усіх членів сім’ї разом. Дійсно, карантин може стати серйозною загрозою для деяких внутрішньосімейних стосунків або принаймні для нервової системи батьків.

У психології існує п'ять стадій прийняття стресової події, які цілком можна застосувати й до прийняття пандемії коронавірусу:

  1. Заперечення, яке фактично рятує психіку від гостроти удару на початку. На кшталт «так це десь там, у китайців», «до нас не дійде».
  2. Злість — маркер болю: несправедливо й боляче, цього не має бути, пошук винних. Чадо протестує та сперечається із дорослими. Усе тому, що в ізоляції діти не можуть жити нормальним, звичним для них життям.
  3. Торг — дії направленні на ухилення від удару (ознайомлення з рекомендаціями МОЗ, симптомами, покупка антисептиків і масок).
  4. Депресія — приходить повне усвідомлення того, що відбувається насправді.
  5. Прийняття — інтенсивність емоцій поступово знижується, з’являється можливість подивитися на світ навколо й спробувати жити по-новому.

Всі сьогоднішні події — це те, чого раніше з нами не було, чого немає в нашому досвіді. Поряд з виконанням наказів, рекомендацій влади, медиків, щодо гігієни, ізоляції, поведінки, дистанційної роботи та навчання, варто звернути увагу і на психологічний аспект карантинних заходів, пов’язаних з коронавірусом. Сьогодні батьки мають, як ніколи, багато вільного часу для спілкування з власними дітьми, якого так вкрай катастрофічно не вистачало у звичайному «вирі життя». Втім, для багатьох батьків, крім COVID-19, постала нова «загроза». Це спілкування із власним чадом, організація їхнього дозвілля в 4 стінах та вміння грамотно розкласти свої емоції на полички. Багато батьків здивовано помічають, що їхні діти виросли й стали «незнайомими». Стають більш помітними для батьків риси характеру, емоції, уподобання, інтереси дитини, які могли бути поза увагою, враховуючи щоденну зайнятість батьків і завантаженість дитини школою, гуртками, домашніми завданнями, спілкуванням з друзями.

Отже, чого не варто робити батькам:

  •     різко починати виховувати, або «перевиховувати» своїх дітей. Адже це лише забере багато сил, здоров'я і часу та зіпсує відносини сім’ї в умовах ізоляції;
  •     примушувати дітей «використовувати час з користю, не байдикувати», тобто робити те, що здається за потрібне вам. Варто пам’ятати, що завдяки бездіяльності великі ідеї, поховані в несвідомому, отримують шанс проникнути у свідомість;
  •     в жодному разі не варто зводити нанівець малечі. «Заспокійливі» висловлювання, на кшталт «Знайшов, про що переживати», «Тебе це взагалі не стосується, йди, пограйся», замінити на «Я розумію, що ти боїшся», «Я бачу, що тобі сумно, я тебе розумію».
  •     не варто обговорювати в присутності дітей невтішні сценарії, деталізуючи подробиці.
  •     не слід переглядати безкінечно фільми про віруси, хвороби, апокаліпсис, які лише підійматимуть рівень тривоги й страху. Краще подивіться комедію чи мультики з дітьми. А «під фільм» приготувати домашні сухарики або какао з печивом.

«Золоті правила» для батьків:

  • слід пам’ятати, що ізоляція - це стрес як для дорослих, так і для малечі;
  • пояснити, що боятись - це нормально. Страх - емоція, яка дозволяє уберегти людину від життєнебезпечних вчинків. Емоція страху - у парі з інтересом: Надавши дитині інформацію про коронавірус, відповідно до її віку, ви зменшите її страх!
  • щоб подолати негативні емоції, можна зробити мішечок для крику, або ж влаштувати битву подушками.
  • підліткам варто допомогти розібратися в інформації, з якою вони стикаються, навчити визначати факти та фейки.
  • розділити права та обов'язки кожного члена сім'ї на час карантину, незалежно від віку;
  • по можливості організувати звичне для дитини й для себе спілкування, розваги та гуртки в онлайн режимі;
  • сімейна ранкова зарядка допоможе зняти стрес і зменшити паніку;
  • дотримуватись інформаційної дієти — достатньо раз в день подивитися новини для того, щоб бути в курсі дійсно важливих подій.

Гра в «ізоляцію». Як адаптуватись до режиму «карантин» - поради психолога      Батькам у взаємостосунках між собою потрібно бути більш толерантними одне до одного, намагатися все обговорювати. Якщо партнер вже не витримує напруження, - потрібно дати можливість побути на самоті. Але це має бути взаємно, час для себе потрібно давати обом партнерам. В ситуаціях конфліктів між собою, батькам слід уникати ігнорування, приниження особистості партнера, егоцентризму і використовувати активне слухання, підкреслення значущості партнера. Будьте здоровими! Дотримуйтесь гігієни рук і розуму!

А от чим зайняти малечу? 

Неабияк впливає карантин на дітей, якщо залишити їх сам на сам з проблемою вимушеної ізоляції. Доведеться потім прикласти немало зусиль аби відновити гармонію в сімейних стосунках. 

Тому основне правило карантину: «Живи за правилами!». Родині потрібно зібратися всім разом і встановити правила. Визначитися, скільки часу батьки працюють, а діти навчаються, граються, малюють чи читають самостійно. Потім скільки часу всі проводять разом. Бажано, розділити квартиру на окремі зони, щоб члени  сім’ї  не  заважали  одне  одному.

Пам’ятайте, що дітям в цей час не вистачає спілкування з однолітками, і замінити його потрібно живим емоційним спілкуванням, а не будь-якою діяльністю. 

Дитина потребує фізичної активності, адже надлишок енергії в організмі, як правило, трансформується в агресію. Тому аби уникнути непорозумінь та конфліктів, домовтеся, які способи вивільнення енергії є прийнятними, а чого робити не слід.

Не варто вигадувати дитині чим зайнятися, дозвольте їй проявити ініціативу і знайти заняття за бажанням та покликом душі (навіть, якщо ця діяльність призведе до невеличкого хаосу в квартирі). Та пам’ятайте, що з дитиною потрібно попередньо домовитися про її обов’язки, зокрема підтримувати чистоту в кімнаті.

Якщо ж ініціативність дитини згасла, запропонуйте їй заповнити свій вільний час розмальовками, книгами, розвиваючими настільними та комп’ютерними іграми. Давайте їх дітям порційно.  Це допоможе підтримувати постійний інтерес. І обов’язково запропонуйте своїй дитині наведені нище вправи, які дозволять зняти певне напруження та страх.

Карантин – це чудова нагода побути з сім’єю, зміцнити чи відновити втрачені зв’язки.

  Вправи для дітей дошкільного та молодшого шкільного віку

«Чудовий чоловічок»

Інструкція. Розкажи мамі або таткові, що ти вмієш робити.

Намалюй чоловічка який вміє робити все, що вмієш робити ти.

 

Вправа-релаксація «Морська зірка»

Інструкція. Ляж вільно на килимок і заплющ очі. Уяви себе морською зіркою. Твоя голова хитається на хвилях, вушка чують шум вітру, ручки відчувають мокрий пісок, ніжок торкається морська вода. Ти малюєте свої образи на піску, вода забирає всі ваші образи, вітер наносить новий пісок, пісок стає чистим.

Розплющ очі, посміхнись, встань з підлоги й потягнися всім тілом.

 

«На що схожа емоція?»

Інструкція. Намалюй всі предмети, на які схожий сум. На другому аркуші намалюй всі предмети, на які схожа злість. Потім страх, радість.

 

«Закінчи речення»

Дитині пропонується закінчити речення, які промовляє мама:

- я сумую, коли…;

- я злюсь, коли…;

- я радію, коли…

- я лякаюсь, коли…

- я дивуюсь, коли…

- я слухаю, коли…

- я не слухаю, коли…

«Ображалки»

Дитині пропонується пригадати й назвати випадки, в яких вона ображається і що при цьому відчуває. Якщо складно, дорослому варто навести приклади.

Після цього можна запропонувати виліпити свою образу з будь-якого матеріалу. По завершенню роботи пропонується змінити цей образ, трансформувавши його у щось приємне.

 

«Хмаринка-помічниця»

Дитині потрібно вільно лягти на килимку і заплющити очі. Уявити себе хмаринкою.

Маленька легенька хмаринка з задоволенням літає по чистому небу. Зустрівшись з іншою хмаринкою вітається, але не торкається її, тому що поважає простір і межі іншої хмаринки. Та ось на неї налетіла інша хмара і штовхнула. Наша маленька хмаринка розплакалась від образи дощем.

Трохи поплакавши, вона відчула, що дощик змив образу і маленька хмаринка легко й радісно полетіла далі.

 

«Емоції-помічники»

Вправу потрібно проводити поетапно. За один день варто працювати з однією емоцією.

Дитині пропонується подумати й розповісти:

  •         В яких ситуація вона злиться та що при цьому відчуває. Варто обговорити, для чого їй злість. Намалювати свій настрій, коли дитина злиться і коли перестає злитися.
  •         В яких ситуація вона боїться та що при цьому відчуває. Варто обговорити, для чого їй страх. Намалювати свій настрій, коли дитина боїться і коли перестає боятися.
  •         В яких ситуація вона сумує та що при цьому відчуває. Варто обговорити, для чого їй сум. Намалювати свій настрій, коли дитина сумує і коли перестає сумувати.
  •         В яких ситуація вона радіє та що при цьому відчуває. Варто обговорити, для чого їй радість. Намалювати свій настрій, коли дитина радіє і коли перестає радіти.

«Найкращий колір»

Інструкція. Намалюй фарбами кольорові плями тими кольорами, які тобі подобаються.

«Букет»

Інструкція. Намалюй свою сім’ю у вигляді букету квітів.

 

 

«Лісоруб»

Інструкція. Уяви себе лісорубом. Ноги постав широко, щоб тобі зручно було стояти. Роблячи вдих, підійми обидві руки з переплетеними пальцями вгору (ніби тримаєш сокиру), на видиху різко опусти руки і нахились вперед (ніби робиш удар сокирою по колоді).

 

«Складна ситуація»

Вправу можна проводити поетапно. Використовуйте ситуації, з якими дитина зустрічалась в житті або може зустрітися в майбутньому.

Дитині потрібно запропонувати декілька варіантів вирішення кожної запропонованої ситуації.

- м’яч, яким грається дитина впав у величезну калюжу…;

- дитина з мамою або татком дуже поспішає, а до пішохідного переходу досить далеко…;

- на ігровому майданчику діти знайшли невідому річ…;

- незнайомець пропонує тобі цукерку…;

- дитина зголодніла під час прогулянки, а додому йти далеко…

 

«Оживи дію»

 Дорослий називає знайому дитині дію, а дитина її демонструє:

  •                  розпилювання дрів;
  •                  веслування в човні;
  •                  змотування ниток в клубок;
  •                  вмивання й чищення зубів;
  •                  одягання на прогулянку;
  •                  сервування столу.

 

«Мій космос»

Інструкція. Підготуйте коробочку з «віконечком» – прозорою зоною. Можна використати прозору пляшечку. Розмалюйте коробку або пляшку «космічними» кольорами, використовуючи відповідну символіку». Заселіть свій космічний простір однією або кількома планетами і милуйтеся власним космосом.

 

«Колесо життя»

Підготуйте для роботи папір, ручку та кольорові олівці.

Намалюйте круг. Що для Вас круг?

Визначимо сфери життя. Розділіть круг на вісім рівних частин.

 

 

 «Мій простір»

Дуже добре, коли в цій грі приймають участь всі члени родини.

Розмістіться на підлозі таким чином, щоб не заважати один одному – на відстані. Кожному потрібно взяти клубок ниток будь-якого кольору. Можна використовувати стрічки або інший матеріал, який маєте.

Викладіть з ниток навколо себе коло, що позначає комфортні для кожного межі. Пограйтеся з ними, збільшуючи і зменшуючи, поки не відчуєте себе захищеним і спокійним.

Нитки гравців не можуть перетинатися, накладатися.

Посидьте або полежіть у своєму новоствореному просторі із заплющеними очима та прислухайтеся до своїх відчуттів. Як вам?

Далі можна поекспериментувати. Почергово пройдіться по межам кола один одного. Що відчуваєте? Тепер зайдіть в простір один одного. Чи запитали ви дозволу на вторгнення? Яким тоном? Яку відповідь отримали? Як почуваєтеся в чужому просторі? Що відчуваєте, приймаючи гостей у своєму просторі?

 

Вправи для підлітків і дорослих

«Частини мого «Я» або рольова карта»

Підберіть зі свого архіву кілька фото, на яких зображені Ви в різні періоди життя.

Розгляньте фото в різних ролях. Оберіть найкращий, на Вашу думку, знімок.

Назвіть всі ролі, відображені на відібраних фото. Яка роль для Вас в даний момент часу найактуальніша? Які емоції, почуття, настрої відображені на вибраних фото? Опишіть їх. Які ролі Ви найчастіше виконуєте сьогодні?

Чи легко було обирати фотографії? Справа в тому, що сам вибір є терапевтичним.

Які почуття викликала ця вправа?

«Якби я був…»

Пропонуємо закінчити асоціативно речення про себе:

  •    Якби я був кольором, то…
  •    Якби я був наукою, то…
  •    Якби я був країною, то…
  •    Якби я був музикою, то…
  •    Якби я був книгою, то…
  •    Якби я був квіткою, то…
  •    Якби я був твариною, то…
  •    Якби я був явищем природи, то…
  •    Якби я був фруктом, то…
  •    Якби я був овочем, то…
  •    Якби я був персонажем казки, то…

Вправа-фантазія «Дерево Роду»

Для виконання вправи підготуйте папір, кольорові олівці або фарби.

До початку роботи дайте відповідь на питання:

  • Що для мене коріння Роду?
  • Як я відчуваю підтримку Роду?
  • Що для мене стовбур Дерева Роду?
  • Чим я підтримую свою сім’ю? Що я їй даю?
  • Чим для мене є гілки дерева? Чи міцні вони?
  • Чи є листя в мого дерева? Чим для мене є його листя?
  • Чи є квіти? Які вони, якщо є? Що є квітами мого дерева?
  • Чи є плоди у мого Дерева Роду? Що вони означають для мене?

Тепер починайте малювати своє Дерево Роду. Можна супроводжувати процес музикою.

Все наше життя – це 100%. Розподіліть ці 100% по 8 сферам, визначаючи, скільки уваги приділяєте кожній сфері, наскільки вони важливі для Вас насьогодні:

  • здоров’я;
  • кар’єра (для учнів – навчання);
  • друзі;
  • відпочинок;
  • хобі, захоплення;
  • духовна сфера;
  • сім’я;
  • особисте життя.

Які думки виникли?

Позначте кольоровою штриховкою, починаючи з центру, відповідно до відсотків, які визначили, рівень реалізованості кожної сфери. Слідкуйте за своїми емоціями, відчуттями.

Подивіться на свій малюнок. Чи подобається Вам те, що Ви бачите? Колесо – це те, на чому Ви їдете по життю і воно має бути наближеним до кола.

Якщо на якусь сферу випадає менше 10%, то в даний час ця сфера для Вас не актуальна. Або Ви не докладаєте зусиль для її розвитку. Тут може виникнути дискомфорт, почуття провини, внутрішній конфлікт.

Якщо на певну сферу випадає більше 35% – в ній можливе вигорання.

В ідеалі має припадати на всі сфери близько 10%, а ще 20% розкидати по актуальних сферах. Скажімо:

  • для підлітка: спілкування, захоплення, друзі;
  • для молоді: сім’я, особисте життя;
  • для людини, яка будує кар’єру: робота, саморозвиток.

А тепер на іншому аркуші намалюйте своє ідеальне колесо життя. Яким Ви хочете бачити своє життя?

Далі пропонуємо написати не менше 5 пунктів «плану»: що Ви робитимете, щоб наблизити своє життя до бажаного образу.

 

«Мандала»

Мандала – малюнок в колі.

Підготуйте для роботи аркуш А4 з обведеним простим олівцем контуром кола, фарби, пензлики, склянку для води.

Намалюйте малюнок в колі. Думайте про щось приємне. Важливо отримати від цієї роботи задоволення.

Дайте відповіді на питання:

  • Що Ви створили.
  • Як Ви можете назвати свою роботу?
  • Які відчуття вона викликає у Вас в даний момент?
  • Які почуття Ви переживали в процесі роботи?
  • Якби малюнок міг говорити, щоб він Вам сказав?

 

Вправа «Вчимося розслаблятися, справлятися зі стресовими ситуаціями».

 

Мета: Допомогти учням  оволодіти способами релаксації і зняти стресову напругу. Можливість виплеснути накопичену напругу. Навчання декільком способам релаксації.

1."Вгору по веселці". Встаньте, закрийте очі, зробіть глибокий вдих. І уявіть, що разом з цим вдихом ви піднімаєтеся вгору по веселці, а видихаючи - з'їжджаєте з неї, як з гірки.

 

2. Сядемо зручніше, спина розслаблена, спирається на спинку стільця, руки спокійно лежать на колінах. Можна закрити очі. Зробимо глибокий повільний вдих і повільно видихніть.

 

3. Інший спосіб розслабитися можна було б назвати "Чарівне слово". Наприклад, коли ми хвилюємося, ми можемо вимовити про себе це чарівне слово, і відчуємо себе трохи впевненіше і спокійніше. Це можуть бути різні слова: "тиша", "зупинись", "ніжна прохолода". Для вас будь-які інші, головне, щоб вони допомагали вам.

 

 

 

 

Вправа-фантазія «Який ти кущ троянд»

Підготуйте для роботи папір, кольорові олівці або фарби.

Заплющте очі. Уявіть себе кущем троянд.

  1. Який ти кущ? Маленький? Великий? Високий?
  2.   На тобі є квіти? Якщо є, то які? Вони не обов’язково повинні бути трояндами.
  3.   Якого кольору твої квіти? Чи багато їх в тебе? Вони повністю розквітли чи це бутони?
  4. Чи є в тебе листя? Яке воно?
  5. Який вигляд мають твоє стебло, гілки?
  6.   Чи є в тебе коріння? Який вигляд має твоє коріння? Яке воно: коротке чи довге, покручене чи пряме? Чи глибоке твоє коріння?
  7. Чи є в тебе шипи?
  8.   Де ти знаходишся: у дворі, в парку, в пустелі, в місті, за містом, посеред океану?
  9.   Чи знаходишся ти у вазі, чи ростеш у ґрунті? Можливо, пробиваєшся через асфальт?
  10. Ти зовні чи в середині чогось?
  11. Що тебе оточує?
  12. Чи є там інші квіти, чи ти самотній? Чи є там дерева, тварини, люди, птахи?
  13. Чи є біля тебе щось типу огорожі? Якщо так, то на що це схоже?
  14. Чи ти знаходишся на відкритій місцевості?
  15. На що це схоже – бути кущем троянд?
  16. Як ти підтримуєш своє існування? Хтось доглядає за тобою?
  17. Яка зараз погода: благоприємна чи ні?

Намалюйте свій кущ троянд, насолоджуючись процесом творчості.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Дистанційна   робота   для   учнів  1-4 класів

Готовність учнів 4 класу до переходу в школу ІІ ступеня (анкетування для учнів 4-х класів)

Пізнавальні, просвітницькі, розвивальні відео для дітей 1-4 класів

 Дистанційна   робота   для   учнів  5 - 11 класів

Онлайн анкетування "Здоровий спосіб життя" для учнів 5-11 класів

Онлайн анкетування "Торгівля людьми" для учнів 9-11 класів

МЕТОДИКА ДІАГНОСТИКИ ПРОФЕСІЙНОЇ СПРЯМОВАНОСТІ ОСОБИСТОСТІ (онлайн тест)  для 9 та 11 класу

Самооцінка психічних станів за методикою Г. Айзенка (онлайн тест) 

 

Методика вивчення мотивів вибору професії  для  учнів 9 - 11 класів

Дистанційна   робота   для  батьків

Чи готова ваша дитина до школи? (онлайн тест)

РІВЕНЬ ТРИВОЖНОСТІ ТА ПСИХІЧНОГО НАПРУЖЕННЯ ДИТИНИ (онлайн тест) (онлайн тест)

Методика визначення стресостійкості та соціальної адаптації Холмса і Раге

Які ви батьки? (онлайн тест)

Перегляд вебінарів:   https://youtu.be/kx1CyhRfyto

                                     https://youtu.be/o7l3HHWjmKY

 https://youtu.be/Zl8P-J0iXqY

https://www.liga.net/health/articles/razgovor-royz-s-efrosininoy-jit-v-karantine-ne-ssoritsya-s-blizkimi-uspokoit-detey

 Дистанційна   робота   для   педагогів

 Пережити карантин: 5 порад для вчителів https://naurok.com.ua/post/perezhiti-karantin-5-porad-dlya-vchiteliv?fbclid=IwAR3DM_m0CrREuP-RGEcQ8bty6cNRq4IQ3keHktHGHyLdhgIep8E47lAcm1I

Креативність та творчий потенціал вчителя (онлайн тест)

Перегляд вебінару    https://youtu.be/iV1Z0seqbA0

Тест  для  вчителів "Чи  люблять Вас діти?"

 

Для   всіх   учасників   освітнього   процесу

ВИКЛИК #STOPCOVID19

Техніка самодопомоги при стресах, тривожності "Метелик"

Методика визначення стресостійкості та соціальної адаптації Холмса і Раге (онлайн тест)

«Чи тебе піддають психологічному насильству?»

Проективний тест “Куб в пустелі” https://testometrika.com/projective/the-cube-in-the-desert/

 

Шкала депресії  Бека https://psytests.org/clinical/bdi-run.html  або http://deprese.euzona.cz/uk-index.php

 

Шкала Занга для самооцінки депрессії  https://jekyll-hyde.ru/test/shkala-trevogi-beka-test-na-trevozhnost-onlajn/

 

Ми разом: психологічна підтримка учнівської молоді та педагогічних працівників під час карантину  https://youtu.be/cCfKfJbC_vE

docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
6 квітня 2020
Переглядів
1085
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку