Конторольні роботи 7 клас "Дієслово як частина мови"

Про матеріал
Пропонований посібник призначений для учнів 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів.Він складених відповідно до чинної програми з української мови для учнів 5-9 класів закладів середньої освіти (2013р, зі змінами, затвердженими наказом МОН від 07.06.2017 р. № 804 ).
Перегляд файлу

Пропонований матеріал призначений для учнів 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів. Він складених відповідно до чинної програми з української мови для учнів 5-9 класів закладів середньої освіти (2013р,

зі змінами, затвердженими наказом МОН від 07.06.2017 р. № 804 ).

 

Дієслово як частина мови

        Урок 1    Дієслово : значення , морфологічні ознаки , синтаксична роль

1.З поданих фразеологізмів скласти речення. Виділити дієслова . Визначити  граматичні ознаки

Шилом патоки вхопити.                          Розводити боби.

Веремію закрутити.                                 Гострити зуби .

Руки розв’язати.                                       Блукати манівцями .

2.Творче конструювання . Дібрати якнайбільше дієслів до поданих іменників. Визначити число , особу і час дієслів

Дощ – іде,…

 Листя - …

Двері - …

Пшениця - …

3.Творче завдання

Написати міні-усмішку-твір , який складався б тільки з дієслів.

4.Острів мовних скарбів

Відновити вислови , дібравши продовження з довідки.

Слово- зброя. Як і усяку зброю …

Чудова думка втрачає свою цінність …

Ні мертва мова , ні мертва цивілізація 

 

Довідка : Ніколи не зможуть схвилювати світ.

                          Його треба чистити й доглядати.

                          Коли вона погано висловлена.

                         Не чаруючись виплеканою у віках рідною мовою.

5. « Я редактор «

Я лишаю вас слова.

Приймати участь в міроприємствах

Ми прийняли всі міри.

Я рахую , що …

Балакали на протязі часу.

 

6. Скласти « хмарку « зі слів , що відповідають темі уроку та пояснити їх значення

 

7. Розподільний диктант

Дієслова , що означають дію, і дієслова , що означають стан як процес, записати у дві колонки

Будувати , збирати , йти , літати , думати , планувати , стояти , спати , сивіти , хворіти , мерзнути , навчатись ,вишивати , лежати , білити , висіти , прикрашати , дрімати , сидіти .

 

8. Пояснювальний диктант

Підкреслити дієслова , визначити їх особу , число , а де це можливо – рід

Через роки і відстані бачу матір, матінку , неньку . Бачиться вона то на подвірї , то коло городини, то коло льону . Молюся до матері , бо найперше бачу її над колискою, над продовженням роду свого . Завжди відчуваю всім серцем її лагідну вдачу, її приязнь і щедрість . Все це ми називаємо словом «милосердя»

 

  1. Написати твір – розповідь » Мої найперші спогади про дитинство» ( 5-7 речень ).Дієслова у тексті твору підкреслити , визначити особу та число кожного

 

Урок 2  Форми дієслова: загальне ознайомлення

1.Заповнити таблицю поданими словами

Дієслова неозначеної форми

Особові дієслова

Дієприкметники

Дієприслівники

 

 

 

 

 

Зрозуміти , цікавляться , працюючий , заквітчаний , навчаючись ,

 виконавши , вивчати ,

 дізнатися , радіючи , засмучений , прийшовши , відремонтований , пишеш , перечитали .

2.Творча робота

Продовжити кожен рядок форм дієслова 4-5 власними прикладами Увести один із прикладів у самостійно складене речення

Розмальовуючи –

Відроджувати –

Захищено –

Працював би –

Аналізуючий –

3.» Хто швидше «

Від поданих слів утворити всі дієслівні форми . Записати їх . Визначити форму дієслова

Надумати –

Нагріти –

Замовити –

Прочитати –

Віддати –

Створити –

Урок 3        Неозначена форма дієслова та особові форми

1.Пояснювальний диктант . Вказати особові дієслова та дієслова неозначеної форми. Дієслова в неозначеній формі розібрати за будовою

  Коли не зможу любій вітчизні прислужитися , то намагатимуся ніколи їй не нашкодити . Коли б змога писати так само багато , як і мислити ! ( Г.Сковорода). Я мушу книжки читати , щоб очі мої  не осліпли , я розмовляти мушу , щоб з туги не оніміти. Я друга побачити мушу , щоб день мені був ясніший , я вірш написати мушу, щоб серце не розірвалось( Д.Павличко).

 

2.» Миттєва відповідь «

Подані дієслова поставити в неозначеній формі.

   Знає , змагалися , перемагав , переміг , розказуй , встигнув би , виглядав , прохали , співчувала.

 

3.Фразеологічна п’ятихвилинка

Продовжити фразеологізми, до складу яких входять інфінітиви . Розтлумачити ці фразеологічні звороти .

  Бебехи - …

Голову -  ...

На голові - …

… лиха закаблукам.

…зуби.

Довідка : годувати , прогризти , продавати , ходити , дати.

 

4.Творча робота . До поданих дієслів неозначеної форми дібрати антоніми та синоніми. Скласти зними словосполучення.

Любити , будувати , хвалити , працювати , сваритися, захворіти .

5. Пояснювальний диктант

Записати подані вислови усної народної творчості . Підкреслити головні члени речення . Визначити синтаксичну роль інфінітивів .

Лиш боротись – значить жить .Здійснилася моя мрія побувати в Парижі .Лікарка порекомендувала поїхати в санаторій .Їдьмо в Карпати кататися на лижах .Ще й риби не спіймали , а вже заходилися юшку варити . Сагайда подав команду відступати ( О.Гончар) . Черниш зупинивсь перепочити . Він пропонував виждати ворога і раптовим наскоком з усіх боків розбити ( О.Гончар ).

6.Розподільний диктант

Подані слова записати до відповідної колонки таблиці

Особові форми

Неозначена форма

 

 

Любиш , червоніти , мастити , приїхав ,нагодувала , зрубав , будуватимемо , перефарбувала , зшити , митися , скопувати , поливати , бризкати , перечитала .

7.Написати есе « Яке значення має добро в нашому житті?». Підкреслити дієслова , визначити їх форму

8.Віднови речення

 Переписати прислів’я , вставляючи на місці крапок дієслова в неозначеній формі

   Гадюки нема іншої науки , як … .

Чужими руками добре гада … .

Треба розумом … , де сила не візьме .

Вік … - не в гостях … .

 Вола звуть в гості не мед … , а воду … .

Вороні де … , а все на смітнику … .

 Зі  спання … вола , а з лежі… .

З бідою … - щастя … .

Понюхав пирога , та не вдалось - …

Урок 4 Доконаний і недоконаний види дієслова

1.Визначити значення фразеологізмів . Замінити їх синонімічними відповідниками. Визначити вид.

  Будувати на піску , снігу зимою не випросиш , збити з пантелику , заварити кашу , встромляти палиці в колеса , грати на нервах , піймати на гарячому , між небом та землею, виносити сміття з хати, шкірити зуби , душа не на місці , як кішка з собакою,шкіра та кості , бачити наскрізь .

2.» Хто більше»

Навести приклади прислів’їв , приказок чи загадок . Виписати з них дієслова . поставити їх у формі інфінітива , визначити вид .

3.» Знайди слово «

п

 

 

 

 

 

 

 

 

в

н

 

 

 

 

 

 

 

 

я

п

 

 

 

 

 

 

 

 

и

в

 

 

 

 

 

 

 

 

и

з

 

 

 

 

 

 

 

 

и

 Вписати у порожні клітинки букви , яких не вистачає , щоб прочитати дієслова доконаного виду .

  • Дієслово , що означає дуже голосно звертатись до кого – небудь.
  • Дієслово , що означає лежати довго , досхочу .
  • Дієслово , що означає пропустити щось дуже важливе.
  • Дієслово , що означає, стукаючи , виконувати якусь дію , рух .
  • Дієслово , що означає захопитись розмовою , заговоритись.

 

4.Пояснювальний диктант

Підкреслити дієслова , визначити вид кожного .

  Як часто за шапку береться , то не скоро піде . Не кидай старих чобіт , поки нових не купиш . видумав чорт моду , а сам стрибнув у воду , а ви женіться . По одежі зустрічають , а по мудрості проводжають . Щоб не позбутися свого кожуха , не треба зазіхати на чужий .

 

 

5.Творча робота

  До кожного з поданих дієслів дібрати спільнокореневе протилежного виду .

   Знати . Крутити . Прийти. Перемогти . Пекти .Людити .Жити .Читати Малювати .

 Хотіти .Іти.

6.Розподільний диктант

Дієслова доконаного і недоконаного виду записати у дві колонки.

 Доконаний вид

Недоконаний вид

 

 

Вважати , передати , розбирати , підрости , чергувати , почастувати , теревенити ,

хвастнути , охолоджувати , прикрутити , зворушити , красуватися , вислати , клеїти , виконувати .

  1. Розподільний диктант.

Виписати подані дієслова у дві колонки: у першу колонку виписати дієслова недоконаного виду, у другу – дієслова доконаного виду. З других букв кожного слова повинно скластися закінчення вислову В.Симоненка «В океані рідного народу відкривай …!»

Здивуватися, зупинити, колихати, сховати, остерігати, стримувати, торкнутися, звеселити,вражати,торкатися, унеможливити,світити, дихати,дістати.

-Як ви розумієте цей вислів відомого українського поета?

8.Завдання «Лови помилку»

Визначити,  в яких  рядках  правильно визначено вид дієслів, обгрунтувати вибір.

  1. Дієслова доконаного виду: плекати, дбати, радіти, пожинати, збагачуватися
  2. Дієслова недоконаного виду: створювати, берегти, турбуватися, колоситися, очікувати
  3. Дієслова доконаного виду: відремонтувати, полагодити, зберегти, вдосконалити, відзначити
  4. Дієслова недоконаного виду: працювати, трудитися, шанувати, розвивати, вчити

9.Робота з міні-проектами учнів.Завдання проекту: сформулювати правила збереження здоров’я  для учнів  ліцею

Знайти дієслова, вказати вид, утворити видову пару.

 

  1. Творче завдання

Дві пари спільнокореневих дієслів різного виду уведіть до самостійно складених речень

Зберегти – берегти, думати – задуматися.

 

  1. Диктант з коментуванням. Підкреслити дієслова, визначити час, особу, число,рід, вид кожного.

Вчора я був розумним і намагався змінити світ, а сьогодні я став мудрим і почав з себе(Шрі Чинмой). Умій поставити себе на місце іншого, і ти зможеш зрозуміти його вчинки. Якщо ти ввічливий, то розумієш, що своїми вчинками сприяєш збереженню здоров’я свого і батьків(З підручника).

 

12. «Я- редактор»(компетентність саморозвитку й самоосвіти)  

 В одній з своїх поезій М.Рильський писав: «Як парость виноградної лози, плекайте мову…» Спробуйте  зробити чистішою нашу мову, усунувши лексичні помилки.

    Виключення з правил

    Відкрити підручник

    Сказати лишнє

    Приймати участь

    Вірна відповідь

    Любе питання

 

Урок 5                   Часи дієслів .Минулий час

 

  1. Вибірковий диктант

Завдання: виписати речення з дієсловами у минулому часі; визначити їх граматичні категорії; виконати синтаксичний розбір четвертого речення та морфологічний розбір дієслова у ньому.
1.Тихі, ніжні зорі спадали з неба – білі, непрозорі – і клалися в намети (Леся Українка).

 

2.Співають ідучи дівчата (Т.Шевченко).

3.Люблю пісні мойого краю (М.Рильський).

4.Весна сплела із рути вінок для тебе, сину...(М.Івасюк).

5.Зацвіла в долині червона калина... (Т.Шевченко).

6. Рідна мати моя, ти ночей недоспала... (А.Малишко)

 

  2. Тест

 

Спишіть. Підкресліть у кожному рядку зайве слово. Поясніть свій вибір.

 

1)Ходив, співав, думаю,шив.

2)Робила,б'ємо, кохала, спала.

3)Писали, йшли, вірили, живуть.

 

  3.Творча робота

 

Скласти коломийки , використовуючи дієслова минулого часу.Визначити граматичні ознаки вжитих дієслів

 

Наприклад

                               Коломийка 

Дієслово ми вивчали на уроках в школі.

Веселилися, співали, танцювали в колі.

 

4.Розгадати кросворд

   Вписати в створені  порожні клітинки дієслова відповідно до поданих характеристик.

 

   1. Дієслово недоконаного виду у формі минулого часу однини чоловічого роду, що означає „зображувати кого - ,що – небудь олівцем, пером, фарбами”. 

   2. Синонім до слова глядіти у формі минулого часу однини жіночого роду.

   3. Дієслово у фразеологізмі носити воду решетом у формі минулого часу множини.

   4. Антонім до слова будувати у формі минулого часу однини чоловічого роду.

   5. Дієслово, утворений від прикметника лютий, у формі минулого часу однини середнього роду.

   6. Видова пара до дієслово вишивати у формі минулого часу однини жіночого роду.

   7. Дієслово у фразеологізмі йти навпомацки у формі минулого часу однини чоловічого роду.

5.Поетична хвилинка

    Минулий час   

Так не був я на уроці –

Заболіло мене в боці;

І кололо, і крутило,

Аж на перерві одпустило.

Я?Не вивчив?!Це вже образи!

Я учив – чотири рази:

Двічі вдома, двічі в школі

І не був я на футболі.

І не був на дискотеці,

А в сільській бібліотеці.

 

Вдома сам зварив я юшку,

Вишив хрестиком подушку,

Вивчив байку про життя,

Здумав викинуть сміття-

І ось там на смітнику,

Знов штрикнуло у боку.

 

Тож не був я на уроці

Через біль у власнім боці.

                              Г.Фалькович

                                   Завдання : виписати дієслова минулого часу

  1. Лінгвістична естафета

Використовуючи ноти ( до, ре,мі, фа,соль, ля, сі, до),утворити дієслова минулого часу.

Наприклад:.до – домалював, ре – ревів, мі – місив, фа – фарбував, соль – солила, ля – лякали, сі – сіяв, до – добив...

-Дослідити чи змінюється лексичне значення дієслова сіятивід зміни наголосу.

     - Проілюструвати це на прикладах самостійно складених речень.

     - Розібрати дієсловосіялиза будовою.

 

     7. Запишіть речення, виконайте синтаксичний розбір

Заблукало літо у полях і зустріло тиху осінь.

 Випишіть дієслово,  виконайте розбір як частини мови

Зразок письмового розбору

Вишивала – дієсл., п.ф. вишивати, недокон. вид, мин. час, ж.р., одн., І дієвідм., присудок.

 

     8.Хвилинки релаксації

Осінь завжди зачаровує серце людини незбагненністю кольорів і відтінків, а ще дивовижною неповторністю краси природи. Кожен день не схожий на попередній. Він дивує, дарує нові кольори і форми, тривожить сумними звуками і подіями, бо кожного дня відбуваються зміни. То небо синє-синє, безмежне і бездонне, то пливуть по ньому дивні хмарки, то стало воно сірим і сумним, задощило густим дощиком, все втратило свої кольори, то знову засміялося сонце з висоти, розфарбувало дивосвіт і зігріло все довкола, ніби літо повернулося…

 

9. Пунктуаційна  розминка

Прочитайте текст, розставте розділові знаки, поясніть пунктограми.

Чарівна симфонія осені

Осінь увійшла в свої права, спочатку вона хмурилась, сльозилась, а потім пом’якшала. З-за хмар визирнуло сонце. Воно золотило дерева, вкривало кожен листочок витонченими мережками. Жовте, червоне, багряне, руде листячко злітало у повітря, повільно  кружляло у  парі з вітром і тихо  опускалося  на землю. Заблищали  павутинки бабиного літа, мов срібні струни, а вітер зачепить їх, і зазвучить чарівна симфонія осені.

 

  1. «Я – редактор»

 

Відредагуйте усно речення, поставивши дієслова в минулому часі

 

Батьки переживають за своїх дітей.

Сергій постійно мішає слухати розповідь учителя.

Учитель дав завдання перевести текст українською мовою.

 

  1. Слово-магніт

 

Доберіть дієслова минулого часу, які як магнітом притягуються до слова

осінь

 

Розфарбувала, позолотила, посріблила, закосичила, принесла, закружляла, прилетіла, задощила, зачарувала, зазвучала, заблищала.

 

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Українська мова 7 клас (Голуб Н.Б., Шелехова Г.Н., Новосьолова В.Н., Ярмолюк А.В.)
Додано
14 березня 2021
Переглядів
4872
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку