Тема. Узагальнення та систематизація вивченого з теми «Дієслово». Подорож до мовознавчої країни Дієслово.
Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів з теми «Дієслово як частина мови», формувати вміння відбирати, групувати, узагальнювати вивчене; розвинути імпровізоване мовлення відповідно до ситуації спілкування, а також уміння створювати висловлювання, використовуючи різноманітні засоби виразності мови, навички самостійної роботи з додатковими матеріалами; стимулювати та заохочувати дітей до вивчення української мови; виховати повагу до рідного слова, відчуття потреби у здобутті знань та виробленні комунікативних умінь, а також пробудити у дітей найкращі моральні якості: почуття взаємопідтримки, наполегливості.
Обладнання: мультимедійна установка, сигнальні картки.
Тип уроку: узагальнення та систематизація вивченого.
Внутрішньо-предметні зв’язки:
Лексикологія і фразеологія: фразеологізми, прислів’я та приказки для виконання завдань.
Культура мовлення і стилістика: використання в усному мовленні різних форм дієслів.
Методи й прийоми: комунікативний практикум, дослідження-аналіз, пошуково-вибіркова робота, творче конструювання, словникова робота, робота з підручником.
Хід роботи
І. Організаційний момент.
(На дошку вчитель вішає смайлик «радість» і бажає всім гарного настрою)
Доброго дня бажаю усім. Сьогодні нас чекає багато роботи, тому давайте разом налаштуємось на робочий лад. Усміхніться один одному – і до вас прийде радісний настрій. А тепер прошу усіх сідати.
ІІ. Повідомлення теми, мети уроку.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Колективна робота
Учні разом із учителем виробляють правила поведінки в мандрівці.
(Використовується інтерактивний метод «Мозковий штурм»)
Правила поведінки у мандрівці
1.Один за всіх – усі за одного.
….
ІV. Узагальнення й систематизація вивченого матеріалу.
Наша подорож до країни «Дієслово» починається. Усі готові? Вирушаймо!
І перша наша зупинка під назвою «Недалеко від дома».
Перша зупинка – «Недалеко від дома»
Перевірка домашнього завдання
(Захист проєктної роботи «Я малюю фразеологізм»)
Друга зупинка – Галявина «Я люблю…»
- Діти, ви добре знаєте, що будь-який шлях краще долати разом із друзями й добрими приятелями. Опинившись на Галявині «Я люблю..», придивіться один до одного, бо вам треба придумати дієслово, яке описує те, чим ви любите займатися.
На серцях учні пишуть своє дієслово.
(Інтерактивний метод «Творче конструювання»).
Фронтальне опитування, визначення часу, роду чи числа.
-А тепер, діти, ми виходимо з Галявини «Я люблю…».
Третя зупинка - Стежка «Знайди помилку. Четверте зайве».
Серед ряду поданих слів знайдіть «четверте зайве». Поясніть, за якими ознаками ви групували слова.
1.Малювати, захотіли, закоханий, нехтувати.
2.Прочитав, зробив би, оголошують, напишу.
3.Пробігли, мріяли, говорю, обмірковували.
4.Зрозумів би, сказала б, подумали б, хай сфотографує.
5.Одягаєшся, записуємо, клеїмо, передплачуємо.
Робота з картками.
Четверта зупинка – «Гай прислів’їв»
-Відновіть прислів’я: вставте потрібні за змістом дієслова, прочитати їх дотримуючись орфоепічних норм. Записати речення.
1. Не плюй у криницю, бо прийдеться і тобі води напиться.
2. Як постелешся, так і спатимеш.
3. Бджола мала, а й та працює.
4. Праця чоловіка годує, а лінь марнує.
5. Не перо пише, а людина.
6. Тяжко щастя знайти, а легко загубити.
7. Легко впасти, а тяжко встати.
8. У закритий рот муха не влетить.
9.Держись за гриву, бо за хвіст не вдержишся.
10. У ноги кланяється, а за п’яти кусає.
(Інтерактивний метод «Дослідження - відновлення»)
П’ята зупинка - «Асоціація».
-Запишіть дієслова, якими можна описати слово «Україна»
(зростаєш, милуєш, єднає, виховує, захищає, зміцнює)
1 учень записує на дошці, усі в робочих зошитах.
(Інтерактивний метод «Асоціативний кущ»)
Шоста зупинка – «Відпочивальна»
Дії можуть бути різні:
Розумові та фізичні.
Пропоную відпочити,
Вправи деякі зробити .
………….
Сьома зупинка – «Теоретична»
І проведемо це у формі «Бліц-опитування»
1.Що називається дієсловом?
2.Яким членом речення найчастіше є дієслово? (Присудком)
3.З якою частиною мови найчастіше зв’язане дієслово? (З іменником)
4.Як називається початкова форма дієслова? (Неозначена форма дієслова)
5.Чому вона отримала нову назву? (Незмінна форма дієслова. Не вказує ні на час, ні на особу, ні на кількість)
6.На які питання відповідає неозначена форма дієслова? (Що робити? Що зробити?)
7.Як змінюються дієслова? (За числами і часами)
8.В якому числі може вживатися дієслово і коли? (В однині – означає дію одного предмета, у множині – означає дію багатьох предметів)
9.Назви часові форми дієслів. (Дієслова змінюються за часами: вони мають форми теперішнього, минулого і майбутнього часу)
10.Як пишеться частка НЕ з дієсловами? (Окремо)
11.Яку дію можуть виражати дієслова? (Завершену і незавершену)
12.На яку дію завжди вказують дієслова теперішнього часу? (Незавершену)
13.Як утворити від дієслів незавершеної дії дієслова завершеної дії? (За допомогою префікса)
14.Як змінюються дієслова теперішнього і майбутнього часу? (За числами і особами)
15.Як визначити особу і число дієслів теперішнього і майбутнього часу? (За допомогою займенника, питання і закінчення дієслова)
16.Як визначити дієвідміну слова? (За допомогою особових закінчень дієслів)
17.Які дієслова належать до 1 дієвідміни? (Які в 3 особі множини мають закінчення –уть, -ють, а в інших особах – закінчення –е, -є)
18.Які дієслова належать до 2 дієвідміни? (Які в 3 особі множини мають закінчення –ать, -ять, а в інших особах – закінчення –и, -ї)
19.Як змінюються дієслова минулого часу? (За числами, а в однині – за родами)
20.Що означають дієслова на –ся, -сь? (Дія спрямована на виконавця)
Восьма зупинка – «Орфографічна»
Розподільний диктант.
Робота із сигнальними картками.
Пригадаймо способи дієслів.Показати сигнальну картку, яка означає спосіб творення:
дійсний - біла
умовний- синя
наказовий- червона
Розказали б, говори, спілкуйся, балакайте, бесідував, перемовляються, кричить, скажімо, написала б, не торохти, виставила, говорить, теревенив би, замовкніть, домовились би, помовчала б.
Учитель читає дієслова. Коли учні чують дієслова їхнього часу, плескають у долоні. 1 ряд – минулий час, 2 ряд – теперішній час, 3 ряд – майбутній час.
2.Робота в парах (утворити видові пари з цих дієслів)
Зрозумів (док)- розуміти
Приховав (док)-ховати
Допоміг (док)-допомагати
Чинити (недок)-чинив
Прийшов (док)-йти
Опирався (док)-опиратися
Похитнути (недок)-похитнув
Зламати (недок)- ламати
Відчути (недок)-відчув
Протидіяти (недок)-діяв
Здолати (недок)-долав
Породжував (док)-породжую
Шукав (док)-шукатиму
Перетворити (недок)-творити
Дев’ята зупинка – «Пісенна»
Творче завдання на увагу.
Пропоную заспівати нашу улюблену українську народну пісню «Ой, милий вареничків хоче».
Завдання: порахувати кількість дієслів у пісні (хлопці рахують у своїх рядках, дівчата- у своїх, гості – там, де діти співають усі РАЗОМ).
Десята зупинка – «Підсумкова»
За допомогою дієслова –квітки зробити підсумок.
V. Підсумок уроку.
VІ. Повідомлення домашнього завдання.
Підготуватися до контрольної роботи.