Запропоновані тестові завдання допоможуть зробити процес оцінювання більш об'єктивним, надійно і достовірно проаналізувати підготовку учнів, оцінити якість їхніх знань, рівень сформованих компетентностей і компетенцій. Різнорівневі й компетентнісні тестові завдання, з яких укладено варіанти тестів, охоплюють широке коло дій, прийомів діяльності, що допоможе виявити різні рівні засвоєння навчального матеріалу, прогалини у підготовці учнів і спроектувати заходи з метою їх усунення.
Тести доцільно застосовувати на етапі завершення вивчення теми з хімії, зокрема для проведення контрольної роботи.
Контроль оцінювання навчальних
досягнень учнів на уроках хімії
з використанням компетентнісного підходу
10 клас
Погоріла Л.О.
Запропоновані тестові завдання допоможуть зробити процес оцінювання більш об’єктивним, надійно і достовірно проаналізувати підготовку учнів, оцінити якість їхніх знань, рівень сформованих компетентностей і компетенцій. Різнорівневі й компетентністні тестові завдання, з яких укладено варіанти тестів, охоплюють широке коло дій, прийомів діяльності, що допоможе виявити різні рівні засвоєння навчального матеріалу, прогалини у підготовці учнів і спроектувати заходи з метою їх усунення.
Тести доцільно застосовувати на етапі завершення вивчення теми з хімії, зокрема для проведення контрольної роботи.
Кожна контрольна робота укладена за наступною схемою:
№ тестового завдання |
Рівень тестового завдання |
Формат тестового завдання |
1 |
Початковий |
Формат А |
2 |
Початковий |
Формат А |
3 |
Початковий |
Формат А |
4 |
Середній |
Формат А |
5 |
Середній |
Формат А |
6 |
Середній |
Формат А |
7 |
Середній |
Формат А |
8 |
Середній |
Формат А |
9 |
Середній |
Формат А |
10 |
Достатній |
Формат А або Х |
11 |
Достатній |
Формат А або Х |
12 |
Достатній |
Установлення відповідності/послідовності |
13 |
Високий |
Установлення відповідності |
14 |
Високий |
Установлення відповідності |
15 |
Високий |
Установлення відповідності або відкрите тестове завдання з короткою відповіддю |
16 |
Надвисокий |
Формат А або Х |
17 |
Надвисокий |
Формат А або Х |
18 |
Надвисокий (компетентнісне ТЗ) |
Відкрите тестове завдання з короткою відповіддю |
Тестові завдання розраховані на вчителів хімії та учнів.
10 клас (рівень стандарту)
Контрольна робота №1
Неметалічні елементи та їхні сполуки
Варіант 1
У завданнях 1-10 потрібно вибрати одну правильну відповідь.
А |
Б |
В |
Г |
Оксиген |
Гелій |
Гідроген |
Нітроген |
А |
Б |
В |
Г |
O; Na; N |
S; He; P |
Na; Mg; Al |
S; O; Fe |
А |
Б |
В |
Г |
тверда безбарвна кристалічна речовина, добре розчинна у воді |
рідина червоно-бурого кольору із специфічним запахом |
безбарвний газ без запаху і смаку, добре розчинний у воді |
тверда кристалічна речовина жовтого кольору, яка не змочується водою |
А |
Б |
В |
Г |
алмаз і кисень |
кисень і озон |
озон і графіт |
фулерен і алмаз |
А |
Б |
В |
Г |
електролітами |
добривами |
відновниками |
адсорбентами |
А |
Б |
В |
Г |
графіт |
фосфор |
озон |
кисень |
А |
Б |
В |
Г |
NO |
N2H4 |
HNO3 |
NH3 |
А |
Б |
В |
Г |
червоний |
синій |
жовтий |
малиновий |
А |
Б |
В |
Г |
N |
H |
C |
Si |
А |
Б |
В |
Г |
Е2О |
Е2О3 |
Е2О5 |
ЕО3 |
У завданні 11 потрібно вибрати декілька правильних відповідей.
А |
Б |
В |
Г |
Д |
Е |
- 4 |
- 2 |
0 |
+ 2 |
+ 4 |
+ 6 |
Завдання 12 передбачає установлення послідовності.
А |
Б |
В |
Г |
SO3 |
NH3 |
H2SO4 |
H2SiO3 |
Завдання 13-15 передбачають установлення відповідності. До кожного завдання, позначеного цифрами 1-4, доберіть відповідник, позначений літерами А-Д.
Назва речовини |
Формула |
||
1 |
нашатир |
А |
CaSO4 · 2H2O |
2 |
чадний газ |
Б |
NH4Cl |
3 |
аміачна селітра |
В |
NH3 |
4 |
гіпс |
Г |
NH4NO3 |
|
|
Д |
CO |
Вид йонів |
Ознаки якісних реакцій |
||
1 |
Cl - |
А |
поява характерного запаху |
2 |
SO4 2- |
Б |
виділення бульбашок газу |
3 |
NH4 + |
В |
білий сирнистий осад |
4 |
CO3 2- |
Г |
жовтий осад |
|
|
Д |
білий молокоподібний осад |
Реагенти |
Продукти реакцій |
||
1 |
K2O + CO2 → |
А |
→ K2SO4 + H2O + CO2 |
2 |
K2O + H2SO4 → |
Б |
→ K2CO3 |
3 |
K2CO3 + H2SO4 → |
В |
→ KHCO3 + H2O |
4 |
K2CO3 + CO2 + H2O → |
Г |
→ K2SO4 + H2O |
|
|
Д |
→ KHCO3 |
У завданнях 16,17 потрібно вибрати одну правильну відповідь.
А |
Б |
В |
Г |
+ 1 електрон |
+ 4 електрони |
- 1 електрон |
- 4 електрони |
А |
Б |
В |
Г |
7 |
13 |
20 |
25 |
Розв’яжіть завдання 18.
1. Запишіть формулу мідного купоросу.
2. Обчисліть молярну масу цієї сполуки.
3. Обчисліть масову частку безводного купрум (ІІ) сульфату (%) у розчині, який використовують для боротьби із цвіллю, якщо відомо, що з цією метою у кожних 10 л води розчиняють по 200 г мідного купоросу.
Варіант 2
У завданнях 1-10 потрібно вибрати одну правильну відповідь.
А |
Б |
В |
Г |
Силіцій |
Оксиген |
Гідроген |
Ферум |
А |
Б |
В |
Г |
Cl; S; C |
B; C; Na |
Zn; Pb; Fe |
N; Ca; C |
А |
Б |
В |
Г |
темно-сіра речовина із слабким металічним блиском |
безбарвна кристалічна речовина, що має високу твердість |
газ без кольору, смаку і запаху, добре розчинний у воді |
блакитний газ із специфічним запахом, важчий за повітря |
А |
Б |
В |
Г |
озон і графіт |
графіт і алмаз |
кисень і фулерен |
озон і алмаз |
А |
Б |
В |
Г |
агрохімією |
фізхімією |
геохімією |
ятрохімією |
А |
Б |
В |
Г |
азот |
озон |
силіцій |
сірку |
А |
Б |
В |
Г |
NaCl |
HCl |
HClO4 |
PCl3 |
А |
Б |
В |
Г |
жовтий |
рожевий |
безбарвний |
малиновий |
А |
Б |
В |
Г |
С |
S |
H |
N |
А |
Б |
В |
Г |
Е2О |
ЕО |
ЕО2 |
ЕО3 |
У завданні 11 потрібно вибрати декілька правильних відповідей.
А |
Б |
В |
Г |
Д |
Е |
+ 5 |
+ 3 |
+ 1 |
0 |
- 1 |
- 3 |
Завдання 12 передбачає установлення послідовності.
А |
Б |
В |
Г |
HNO3 |
H3PO4 |
HCl |
N2O5 |
Завдання 13-15 передбачають установлення відповідності. До кожного завдання, позначеного цифрами 1-4, доберіть відповідник, позначений літерами А-Д.
Назва речовини |
Формула |
||
1 |
кальцит |
А |
Na2SiO3 |
2 |
рідке скло |
Б |
SiO2 |
3 |
харчова сода |
В |
NaHCO3 |
4 |
пісок |
Г |
CaCO3 |
|
|
Д |
H2SiO3 |
Вид йонів |
Ознаки якісних реакцій |
||
1 |
SO4 2- |
А |
жовтий осад |
2 |
NO3 - |
Б |
виділення бульбашок газу |
3 |
Cl - |
В |
білий молокоподібний осад |
4 |
PO4 3- |
Г |
виділення бурого газу з неприємним запахом |
|
|
Д |
білий сирнистий осад |
Реагенти |
Продукти реакцій |
||
1 |
HNO3 + Cu → |
А |
→ Cu(NO3)2 + CO2 + H2O |
2 |
HNO3 + CuO → |
Б |
→ Cu(NO3)2 |
3 |
HNO3 + CuCO3 → |
В |
→ Cu(NO3)2 + NO2 + H2O |
4 |
N2O5 + CuO → |
Г |
→ Cu(NO3)2 + H2O |
|
|
Д |
→ Cu(NO3)2 + H2 |
У завданнях 16,17 потрібно вибрати одну правильну відповідь.
А |
Б |
В |
Г |
+ 1 електрон |
+ 2 електрони |
- 2 електрони |
- 4 електрони |
А |
Б |
В |
Г |
19 |
14 |
11 |
5 |
Розв’яжіть завдання 18.
1. Запишіть формулу залізного купоросу.
2. Обчисліть молярну масу цієї речовини.
3. Обчисліть масову частку безводного ферум (ІІ) сульфату (%) у розчині, який використовують для позбавлення старих дерев від лишайників і мохів, якщо з цією метою в 10 л води розчиняють 300 г залізного купоросу.
Бланк відповідей до контрольної роботи №1 «Неметалічні елементи та їхні сполуки»
Клас ______ Варіант ______
|
10 клас (рівень стандарту)
Контрольна робота №2
Металічні елементи та їхні сполуки
Варіант 1
У завданнях 1-11 потрібно вибрати одну правильну відповідь.
А |
Б |
В |
Г |
атмосфера |
гідросфера |
літосфера |
стратосфера |
А |
Б |
В |
Г |
дюралюмін |
сталь |
бронза |
латунь |
А |
Б |
В |
Г |
Купрум |
Кальцій |
Ферум |
Натрій |
А |
Б |
В |
Г |
літій |
вольфрам |
залізо |
алюміній |
А |
Б |
В |
Г |
Алюміній |
Натрій |
Магній |
Калій |
Li – Na – K.
А |
Б |
В |
Г |
поступово послаблюються |
не змінюються |
спочатку послаблюються, а потім посилюються |
поступово посилюються |
А |
Б |
В |
Г |
CaO |
SO2 |
Na2O |
Al2O3 |
А |
Б |
В |
Г |
малинове |
синє |
жовте |
рожеве |
А |
Б |
В |
Г |
24 г/моль |
40 г/моль |
62 г/моль |
78 г/моль |
А |
Б |
В |
Г |
Na2SO3 |
Na2SO4 |
Na2S |
Na2CO3 |
А |
Б |
В |
Г |
натрій хлорид |
кальцій гідроксид |
магній оксид |
алюміній оксид |
Завдання 12 передбачає установлення послідовності.
А |
Б |
В |
Г |
AlCl3 |
Al |
Al(OH)3 |
Al2O3 |
Завдання 13-15 передбачають установлення відповідності. До кожного завдання, позначеного цифрами 1-4, доберіть відповідник, позначений літерами А-Д.
Назва речовини |
Формула |
||
1 |
залізний купорос |
А |
2CuSO4 · H2O |
2 |
алебастр |
Б |
Ba(OH)2 |
3 |
магнезит |
В |
Ca(OH)2 |
4 |
гашене вапно |
Г |
FeSO4 · 7H2O |
|
|
Д |
MgCO3 |
Назва речовини |
Застосування |
||
1 |
натрій хлорид |
А |
електротехніка |
2 |
магній оксид |
Б |
приготування їжі |
3 |
алюміній |
В |
сировина для чорної металургії |
4 |
ферум (ІІІ) оксид |
Г |
виготовлення вогнетривкої цегли |
|
|
Д |
засіб для прання |
Реагенти |
Продукти реакцій |
||
1 |
Na2O + SO3 → |
А |
→ NaHCO3 + H2O |
2 |
Na2CO3 + CO2 + H2O → |
Б |
→ NaHSO4 + HCl |
3 |
Na2O + H2SO4 → |
В |
→ Na2SO4 |
4 |
NaCl + H2SO4 → |
Г |
→ Na2SO4 + H2O |
|
|
Д |
→ NaHCO3 |
У завданні 16 потрібно вибрати декілька правильних відповідей.
А |
Б |
В |
Г |
Д |
Е |
Cl2 |
HCl |
Zn |
NaOH |
CuSO4 |
H2O, t° |
У завданні 17 потрібно вибрати одну правильну відповідь.
Fe + H2SO4 (конц) → Fe2(SO4)3 + SO2 + H2O та вкажіть їхню суму.
А |
Б |
В |
Г |
21 |
18 |
14 |
11 |
Розв’яжіть завдання 18.
трапляється лише у зв’язаному вигляді. Сполуки цього елемента є неорганічною основою яєчної шкаралупи, коралів, а також являються основою кісток і зубів. Йони даного елемента входять до сироватки крові; за їх нестачі кров погано зсідається. Катіони цього елемента є в природній воді і тим самим створюють певні проблеми при її застосуванні.
1. Визначте елемент, про який іде мова, якщо відомо, що 2,5 моль його простої речовини має масу 100 г.
2. Складіть формули оксиду та гідрату оксиду цього елемента, укажіть їхній характер.
3. Складіть рівняння реакції усунення тимчасової твердості природної води, що зумовлена наявністю катіонів цього елемента, шляхом додавання до неї кальцинованої соди.
Варіант 2
У завданнях 1-11 потрібно вибрати одну правильну відповідь.
А |
Б |
В |
Г |
Алюміній |
Цинк |
Натрій |
Магній |
А |
Б |
В |
Г |
сталь |
чавун |
бронза |
ніхром |
А |
Б |
В |
Г |
Калій |
Кальцій |
Цинк |
Ферум |
А |
Б |
В |
Г |
натрій |
калій |
залізо |
хром |
А |
Б |
В |
Г |
Алюміній |
Натрій |
Калій |
Кальцій |
Al – Mg – Na.
А |
Б |
В |
Г |
не змінюються |
поступово посилюються |
поступово послаблюються |
спочатку посилюються, а потім послаблюються |
А |
Б |
В |
Г |
MgO |
Al2O3 |
CO2 |
H2O |
А |
Б |
В |
Г |
фіолетове |
малинове |
синє |
оранжеве |
А |
Б |
В |
Г |
62 г/моль |
56 г/моль |
40 г/моль |
24 г/моль |
А |
Б |
В |
Г |
Li2O2 |
Li3N |
Li2O |
LiCl |
А |
Б |
В |
Г |
натрій оксид |
магній гідроксид |
ферум (ІІ) хлорид |
алюміній оксид |
Завдання 12 передбачає установлення послідовності.
А |
Б |
В |
Г |
Fe(OH)3 |
Fe2O3 |
FeCl3 |
Fe |
Завдання 13-15 передбачають установлення відповідності. До кожного завдання, позначеного цифрами 1-4, доберіть відповідник, позначений літерами А-Д.
Назва речовини |
Формула |
||
1 |
галіт |
А |
CaSO4 · 2H2O |
2 |
мідний купорос |
Б |
Ca(OH)2 |
3 |
гіпс |
В |
NaCl |
4 |
вапняна вода |
Г |
MgCO3 |
|
|
Д |
CuSO4 · 5H2O |
Назва речовини |
Застосування |
||
1 |
кальцій карбонат |
А |
смакова приправа |
2 |
алюміній |
Б |
добриво |
3 |
калій хлорид |
В |
авіаційна промисловість |
4 |
натрій гідрогенкарбонат |
Г |
будівництво |
|
|
Д |
розпушувач тіста |
Реагенти |
Продукти реакцій |
||
1 |
CaO + H2SO4 → |
А |
→ Ca(HCO3)2 |
2 |
CaO + CO2 → |
Б |
→ CaSO4 + HCl |
3 |
CaCO3 + CO2 + H2O → |
В |
→ CaSO4 + H2O |
4 |
CaCl2 + H2SO4 → |
Г |
→ CaCO3 |
|
|
Д |
→Ca(HCO3)2 + H2O |
У завданні 16 потрібно вибрати декілька правильних відповідей.
А |
Б |
В |
Г |
Д |
Е |
S |
K |
HBr |
FeCl2 |
Cu(OH)2 |
V2O5 |
У завданні 17 потрібно вибрати одну правильну відповідь.
Al + H2SO4 (конц) → Al2(SO4)3 + S + H2O та вкажіть їхню суму.
А |
Б |
В |
Г |
6 |
10 |
12 |
14 |
Розв’яжіть завдання 18.
1. Визначте елемент, про який іде мова, якщо відомо, що 2,2 моль його простої речовини має масу 123,2 г.
2. Складіть формули простих оксидів цього елемента, укажіть їхній характер.
3. Складіть спрощене рівняння реакції процесу корозії металу, утвореного цим елементом, що відбувається в результаті контакту його з водою на повітрі.
Бланк відповідей до контрольної роботи «Металічні елементи та їхні сполуки»
Клас ______ Варіант ______
|
Відповіді до контрольних робіт
Контрольна робота №1
Неметалічні елементи та їхні сполуки
№ |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
Варіант 1 |
В |
Б |
Г |
Б |
Б |
В |
Г |
А |
А |
В |
Б В Д Е |
1-В 2-А 3-Б 4-Г |
1-Б 2-Д 3-Г 4-А |
1-В 2-Д 3-А 4-Б |
1-Б 2-Г 3-А 4-Д |
А |
Г |
Варіант 2 |
Б |
А |
Г |
Б |
А |
В |
Б |
А |
В |
Г |
А Б Г Е |
1-Г 2-А 3-В 4-Б |
1-Г 2-А 3-В 4-Б |
1-В 2-Г 3-Д 4-А |
1-В 2-Г 3-А 4-Б |
Г |
А |
Варіант 1. Завдання 18 |
Варіант 2. Завдання 18 |
||||||||||||||||
1) CuSO4 · 5H2O 2) M (CuSO4 · 5H2O) = 250 г/моль 3) 1,25 %
|
1) FeSO4 · 7H2O 2) M (FeSO4 · 7H2O) = 278 г/моль 3) 1,59 %
|
Контрольна робота №2
Металічні елементи та їхні сполуки
№ |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
Варіант 1 |
В |
Б |
Г |
Б |
А |
Г |
Г |
В |
А |
В |
Б |
1-Б 2-Г 3-А 4-В |
1-Г 2-А 3-Д 4-В |
1-Б 2-Г 3-А 4-В |
1-В 2-Д 3-Г 4-Б |
А Б Д Е |
Б |
Варіант 2 |
А |
В |
Б |
Г |
Б |
Б |
А |
В |
Б |
В |
Г |
1-Г 2-В 3-А 4-Б |
1-В 2-Д 3-А 4-Б |
1-Г 2-В 3-Б 4-Д |
1-В 2-Г 3-А 4-Б |
А В Г Е |
В |
Варіант 1. Завдання 18 |
Варіант 2. Завдання 18 |
||||||||||||||||
1) M (E) = 100 : 2,5 = 40 г/моль; Ar (E) = 40; E – Ca. 2) CaO – кальцій оксид, основний; Са(ОН)2 – кальцій гідроксид, основний. 3) Са(НСО3)2 + Na2CO3 = CaCO3 + 2NaHCO3
|
1) M (E) = 123,2 : 2,2 = 56 г/моль; Ar (E) = 56; E – Fe. 2) FeO – ферум (ІІ) оксид, основний; Fe2O3 – ферум (ІІІ) оксид, амфотерний. 3) 4Fe + 6H2O + 3O2 = 4Fe(OH)3 |