Розробка уроку для класу, що навчається на академічному рівні. Урок розроблений з використанням різних форм роботи на уроці: пояснення, евристична бесіда, індивідуальні завдання, складання опорного конспекту, демонстраційний експеримент, робота з електронними ресурсами.
Тема уроку. Хімічні властивості алканів: повне й часткове окиснення, хлорування, термічний розклад, ізомеризація. Механізм реакцій заміщення.
Мета уроку: формувати в учнів знання про хімічні властивості алканів; вивчити хімічні властивості алканів; показати значення реакцій горіння, повного й часткового окиснення для алканів; дати уявлення про хімізм реакцій заміщення.
Розвивати навички й уміння складати рівняння хімічних реакцій на прикладі хімічних властивостей алканів; вміння порівнювати, аналізувати, самостійно робити висновки, формулювати гіпотези на основі спостережень, дослідів; розвивати логічне мислення, вміння будувати причинно-наслідкові взаємозв'язки, вміння працювати самостійно, користуватися інформаційно-комунікаційними можливостями мережі Інтернет та електронними ресурсами.
Виховувати творчу особистість з креативним мисленням, зацікавлену вивченням предмету. з бережливим ставлення до використання енергоресурсів на прикладі алканів; інтерес до предмету. Сприяти нормальному фізичному розвитку, зміцненню здоров'я.
Засоби наочності: використання електронного ресурсу карта знань https://bubbl.us/mindmap, http://learningapps.org, використання інформації Блога - http://rogozhnikova-ov.livejournal.com/ веб-квест «Алкани», 3-Д книги Kvisoft FlipBook Maker Pro Portable .
Форми роботи: пояснення, евристична бесіда, індивідуальні завдання, складання опорного конспекту, демонстраційний експеримент, робота з електронними ресурсами.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу (за Оніщуком В.А.).
Хід уроку.
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Яка загальна формула алканів?
Якщо відомо, що відносна густина алкану за воднем = 8, то яку формулу він має?
Дано:
Дн2=8 СН4
Mr - ?
Сьогодні ми з вами будемо заповнювати індивідуальний аркуш відповіді, щоб кожен зміг отримати оцінку за урок. Тому підпишіть прізвище на аркуші та зверніть увагу на завдання № 1.
Потрібно відмітити формули вуглеводнів, що належать до алканів та записати їх номери через кому.
САМОПЕРЕВІРКА – Зверніть увагу на дошку та перевірте свої відповіді. Підніміть руки ті, в кого немає жодної помилки. Ви заробили особливі фішки і забрати їх зможете наприкінці уроку. Так само як і всі, хто буде сьогодні відповідати на уроці.
А тепер переходимо до завдання 2. Складіть формули алканів за загальною формулою, якщо n = 3,5,7
Зачитайте правильні відповіді – фішка.
Які фізичні властивості мають алкани? Ви можете спиратись на опорний конспект попереднього уроку.
ІІ. Мотивація.
Чудово!!! А тепер підніміть ліву руку ті, хто приїхав сьогодні до школи на машині чи маршрутці.
А праву ті, що гріють чайник на газовій плиті.
А плесніть в долоні ті, хто знає, що витік газу може призвести до вибуху.
… Вогонь (запальничка і свічка!!!) часом ми не звертаємо уваги на це явище. Коли клацаємо запальничку, або запалюємо на кухні газ… коли авто рухається завдяки газу чи бензину…
Ми всі з вами свідки реакції горіння алканів. Це фізична чи хімічна властивість?
ІІІ. Тема, мета, завдання.
І тема нашого уроку «Хімічні властивості алканів». Сьогодні ми спробуємо розібратися в основних хімічних властивостях алканів, навчимося складати рівняння відповідних реакцій.
ІV. Новий матеріал.
СН4+2О2 = СО2 + 2Н2О + 880 кДж енергії!
Метан – цінний вид палива, але і небезпечний в суміші з киснем 1:2, або повітрям 1:10
Демонстрація вибуху метану 1.06
Так само реакція повного окислення характерна для інших алканів. В робочому зошиті запишіть загальне рівняння горіння:
2 СnH2n+2 + (3n+1) O2 = n CO2 + (n-1) H2O
Спираючись на цей алгоритм запишіть на аркуші рівняння реакції повного окислення пропану та бутану, що горить в запальничці.
СН4+2О2 = СО + 2Н2О
Демонстрація реакцій 1.10
В зошит – реакції приєднання не характерні.
Втомились? СОКУ-СОКУ
CH4 + Cl:Cl = CH3Cl + HCl хлор метан
Зверніть увагу на дошку – чорним кольором позначено атом Карбону, зеленим – Гідрогену і червоним – Хлору. Ця схема ілюструє записану реакцію.
Наступна є продовженням попередньої – дихлорметан ?
Запишіть подальшу ланцюгову реакцію хлорування метану на аркуші.
Застосування та значення продуктів цих реакцій ви будете розглядати на наступному уроці.
У 1956 році за дослідження механізму ланцюгових реакцій Микола Миколайович Семенов отримав Нобелевську премію. Портрет.
Також досліджував механізм галогенування і наш співвітчизник Євген Олексійович Шилов. Портрет.
? Алгоритм запису галогенування (радикальний механізм):
CnH2n+2 ----------------- CnH2n+1Cl---------------------CnH2nCl2------------ … -----CnCl2n+2
t = 5000 С відбувається руйнування зв’язків між атомами Карбону, що веде до утворення вуглеводнів з меншою молекулярною масою – термічний крекінг
(детально ви його розглядати будете при вивченні теми «Нафта»)
С4Н10 = С2Н6 + С2Н4
t = 10000 С відбувається повний розпад вуглеводнів до простих речовин
CH4 = С + 2Н2
t = 15000 С з метану та етану можна отримати ацетилен
CH4 = С2Н2 + 3 Н2
СН3-СН2-СН2-СН3 = ? ізобутан
V. Узагальнення.
Що повторили? Що вивчили? Що хотілося б дізнатися ще?
VІ. Оцінка роботи за фішками. Здати на виході аркуші відповіді.
VІІ. Д\з підручник Л.П.Величко ƒ 5 стор. 31-34. № 9-12 – хімічні властивості алканів
Додаткове завдання – біографія Євгена Шилова та Миколи Семенова.
Наша свічка значно зменшилась в розмірі, тому що потроху згорає парафін, а це друга назва алканів.
Якось чоловік узяв маленьку свічку і почав підійматися з нею по довгих гвинтових сходах.
- Куди ми йдемо? - запитала свічка.
- Ми піднімаємося на вежу, щоб висвітлити кораблям шлях в гавань.
- Але жоден корабель у гавані не зможе побачити мене, - заперечила свічка.
- Хоч твій вогник і невеликий, - сказав чоловік, - все ж продовжуй горіти так яскраво, як зможеш.
Так розмовляючи, вони досягли вершини сходів, і підійшли до великої лампі. Чоловік запалив лампу за допомогою маленької свічки, і незабаром, великі дзеркала за лампою відобразили промені від маленької свічки, і світло її поширився на милі навколо і вглиб моря, висвітлюючи шлях кораблям і мандрівникам.
Як маленька свічка може розпалити величезне вогнище і вказати шлях сотням людей, так і мале полум'я вашого душевного тепла зможе в принципі змінити життя нашої країни, навіть якщо ви самі цього ще не усвідомлюєте.