Урок "Хімічні властивості алканів"

Про матеріал

Розробка уроку для класу, що навчається на академічному рівні. Урок розроблений з використанням різних форм роботи на уроці: пояснення, евристична бесіда, індивідуальні завдання, складання опорного конспекту, демонстраційний експеримент, робота з електронними ресурсами.

Перегляд файлу

Тема уроку. Хімічні властивості алканів: повне й часткове окиснення, хлорування, термічний розклад, ізомеризація. Механізм реакцій заміщення.

Мета уроку: формувати в учнів знання про хімічні властивості алканів; вивчити хімічні властивості алканів; показати значення реакцій горіння, повного й часткового окиснення для алканів; дати уявлення про хімізм реакцій заміщення.

Розвивати навички й уміння складати рівняння хімічних реакцій на прикладі хімічних властивостей алканів; вміння порівнювати, аналізувати, самостійно робити висновки, формулювати гіпотези на основі спостережень, дослідів; розвивати логічне мислення, вміння будувати причинно-наслідкові взаємозв'язки, вміння працювати самостійно, користуватися інформаційно-комунікаційними можливостями мережі Інтернет та електронними ресурсами.

Виховувати творчу особистість з креативним мисленням, зацікавлену вивченням предмету. з бережливим ставлення до використання енергоресурсів на прикладі алканів; інтерес до предмету. Сприяти нормальному фізичному розвитку, зміцненню здоров'я.

Засоби наочності: використання електронного ресурсу карта знань https://bubbl.us/mindmap, http://learningapps.org, використання інформації Блога - http://rogozhnikova-ov.livejournal.com/ веб-квест «Алкани», 3-Д книги Kvisoft FlipBook Maker Pro Portable .

Форми роботи: пояснення, евристична бесіда, індивідуальні завдання, складання опорного конспекту, демонстраційний експеримент, робота з електронними ресурсами.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу (за Оніщуком В.А.).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Хід уроку.

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

Яка загальна формула алканів?

Якщо відомо, що відносна густина алкану за воднем = 8, то яку формулу він має?

Дано:

Дн2=8   СН4

Mr - ?

Сьогодні ми з вами будемо заповнювати індивідуальний аркуш відповіді, щоб кожен зміг отримати оцінку за урок. Тому підпишіть прізвище на аркуші та зверніть увагу на завдання № 1.

Потрібно відмітити формули вуглеводнів, що належать до алканів та записати їх номери через кому.

САМОПЕРЕВІРКА – Зверніть увагу на дошку та перевірте свої відповіді. Підніміть руки ті, в кого немає жодної помилки. Ви заробили особливі фішки і забрати їх зможете наприкінці уроку. Так само як і всі, хто буде сьогодні відповідати на уроці.

А тепер переходимо до завдання 2. Складіть формули алканів за загальною формулою, якщо n = 3,5,7

Зачитайте правильні відповіді – фішка.

Які фізичні властивості мають алкани? Ви можете спиратись на опорний конспект попереднього уроку.

ІІ. Мотивація.

Чудово!!! А тепер підніміть ліву руку ті, хто приїхав сьогодні до школи на машині чи маршрутці.

А праву ті, що гріють чайник на газовій плиті.

А плесніть в долоні ті, хто знає, що витік газу може призвести до вибуху.

… Вогонь (запальничка і свічка!!!) часом ми не звертаємо уваги на це явище. Коли клацаємо запальничку, або запалюємо на кухні газ… коли авто рухається завдяки газу чи бензину…

Ми всі з вами свідки реакції горіння алканів. Це фізична чи хімічна властивість?

ІІІ. Тема, мета, завдання.

І тема нашого уроку «Хімічні властивості алканів». Сьогодні ми спробуємо розібратися в основних хімічних властивостях алканів, навчимося складати рівняння відповідних реакцій.

ІV. Новий матеріал.

  • І почнемо саме з реакції горіння, або повного окислення:

СН4+2О2 = СО2 + 2Н2О + 880 кДж енергії!

Метан – цінний вид палива, але і небезпечний в суміші з киснем 1:2, або повітрям 1:10

Демонстрація вибуху метану 1.06

Так само реакція повного окислення характерна для інших алканів. В робочому зошиті запишіть загальне рівняння горіння:

2 СnH2n+2 + (3n+1) O2 = n CO2 + (n-1) H2O

Спираючись на цей алгоритм запишіть на аркуші рівняння реакції повного окислення пропану та бутану, що горить в запальничці.

  • При нестачі кисню відбувається неповне окислення, внаслідок чого утворюється чадний газ:

СН4+2О2 = СО + 2Н2О

 

  • А вам подобаються реакції, що пов’язані з кольорами? Цікаво, чи змінює колір розчин калій перманганату та бромної води при взаємодії з алканами?

 

Демонстрація реакцій 1.10

 

В зошит – реакції приєднання не характерні.

 

Втомились?   СОКУ-СОКУ

 

  •              Як і в нашій фізкульт-хвилинці одні рухи переходили в інші, так і для алканів характерні ланцюгові реакції. На світлі молекула хлору розпадається на атоми, а метан при «зустрічі» з хлором на долі секунди утворюється на радикал метіл. Саме тому механізм реакції називають радикальним:

CH4 + Cl:Cl = CH3Cl + HCl   хлор метан

Зверніть увагу на дошку – чорним кольором позначено атом Карбону, зеленим – Гідрогену і червоним – Хлору. Ця схема ілюструє записану реакцію.

 

Наступна є продовженням попередньої – дихлорметан ?

 

Запишіть подальшу ланцюгову реакцію хлорування метану на аркуші.

 

Застосування та значення продуктів цих реакцій ви будете розглядати на наступному уроці.

 

У 1956 році за дослідження механізму ланцюгових реакцій Микола Миколайович Семенов отримав Нобелевську премію.   Портрет.

 

Також досліджував механізм галогенування і наш співвітчизник Євген Олексійович Шилов.     Портрет.

 

?   Алгоритм запису галогенування (радикальний механізм):

 

CnH2n+2 ----------------- CnH2n+1Cl---------------------CnH2nCl2------------    -----CnCl2n+2

 

  • Термічний розклад алканів залежить від температури нагрівання

 

t = 5000 С    відбувається руйнування зв’язків між атомами Карбону, що веде до утворення вуглеводнів з меншою молекулярною масою – термічний крекінг

(детально ви його розглядати будете при вивченні теми «Нафта»)

 

С4Н10 =  С2Н6 + С2Н4

 

t = 10000 С    відбувається повний розпад вуглеводнів до простих речовин

 

CH4 = С + 2Н2

 

t = 15000 С    з метану та етану можна отримати ацетилен

 

CH4 = С2Н2 + 3 Н2

 

  • Під впливом температури та за наявністю каталізатора  алкани нормальної будови перетворюються на алкани з розгалудженим ланцюжком – ізомеризація

СН3-СН2-СН2-СН3 = ? ізобутан

V. Узагальнення.

Що повторили?       Що вивчили?       Що хотілося б дізнатися ще?

VІ.  Оцінка роботи за фішками.  Здати на виході аркуші відповіді.

 

VІІ.  Д\з підручник Л.П.Величко ƒ 5 стор. 31-34. № 9-12 – хімічні властивості алканів

Додаткове завдання – біографія Євгена Шилова та Миколи Семенова.

 

Наша свічка значно зменшилась в розмірі, тому що потроху згорає парафін, а це друга назва алканів.

Якось чоловік узяв маленьку свічку і почав підійматися з нею по довгих гвинтових сходах.
- Куди ми йдемо? - запитала свічка.
- Ми піднімаємося на вежу, щоб висвітлити кораблям шлях в гавань.
- Але жоден корабель у гавані не зможе побачити мене, - заперечила свічка.
- Хоч твій вогник і невеликий, - сказав чоловік, - все ж продовжуй горіти так яскраво, як зможеш.

Так розмовляючи, вони досягли вершини сходів, і підійшли до великої лампі. Чоловік запалив лампу за допомогою маленької свічки, і незабаром, великі дзеркала за лампою відобразили промені від маленької свічки, і світло її поширився на милі навколо і вглиб моря, висвітлюючи шлях кораблям і мандрівникам.

Як маленька свічка може розпалити величезне вогнище і вказати шлях сотням людей, так і мале полум'я вашого душевного тепла зможе в принципі змінити життя нашої країни, навіть якщо ви самі цього ще  не усвідомлюєте.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Ступак Алла В'ячеславівна
    Дякує за вашу натхнену працю.На таких людях тримається школа.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Хімія, 10 клас, Розробки уроків
Додано
31 березня 2018
Переглядів
2045
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку