Самостійна групова робота учнів здійснюється за методом "Ажурна пилка": у "домашній" групі (за варіантом) відбувається розв"язання поставленого завдання, у "експертній" - збір інформації про розвязання завдання різними групами. Корекцію отриманої інформації та висновки учні роблять у "домашній" групі
Тема уроку. |
Метали в природі. Загальні способи добування металів.
|
Мета уроку: |
ознайомити учнів із поширенням металів у природі у вільному стані та у вигляді сполук; дати уявлення про загальні способи добування металів з оксидних та сульфідних руд; розглянути ці процеси з погляду окисно-відновних процесів; розвивати вміння логічно мислити; виховувати самостійність у здобуття знань, культуру спілкування.
|
Тип уроку: |
Засвоєння нових знань |
План уроку
І. Організаційний етап
Клас ділиться на 4 групи.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Тема «Метали» включає в себе інформацію про поширення металів у природі та способах їх добування. Галузь промисловості, яка займається добуванням металів і сплавів називається металургією.
Мета уроку – ознайомитись із загальними способами добування металів.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
а) які метали можуть знаходитись у природі у вільному стані ?
б) які метали зустрічаються у вигляді сполук ?
в) у вигляді яких сполук метали можуть знаходитись у природі ? (згадати хімічні властивості металів).
ІУ. Вивчення нового матеріалу.
Розповідь учителя.
1.Метали, які зустрічаються у вільному вигляді добувають фізичними методами (промивання водою).
Із сполук метали добувають хімічною переробкою. Природні мінерали, із яких можна і доцільно добувати метали, називаються рудами. Залежно від сполуки металу, що міститься в руді, розрізняють оксидні, сульфідні, хлоридні, карбонатні руди (таблиця «Природні сполуки металів» Додаток 1).
2. Важливою характеристикою руди є масова частка корисного компонента, тому що крім корисних мінералів до складу руди входить пуста порода. Це потребує попередньої обробки; цей процес називається збагаченням руди. Добутий продукт називається концентратом, із якого і виділяється метал (скласти схему процесів переробки руди):
Видобуток руди Збагачення Добування
3. Способи добування металів із оксидних руд учні вивчають самостійно за технологією «ажурна» пилка (Додаток 2). Записи оформлюють у вигляді таблиці:
Добування Ме із оксидних руд |
Відновники |
1. |
|
2. |
|
3. |
|
4. |
|
Висновок:
Після завершення роботи обговорюються висновки.
4. Розповідь учителя.
Якщо метал перебуває в руді у вигляді сульфіду та для його добування сульфідні руди спочатку випалюють, а потім добутий оксид відновлюють (записуються рівняння реакцій).
5. Інші способи (електроліз…).
У. Закріплення і систематизація знань
Групам пропонують завдання:
а) алюмінотермічним способом; б) силікотермічним способом (відновник –
кремній).
3. Мідний купорос обробили розчином соди. Осад прожарили. Добутий чорний порошок нагріли з вугіллям. Що утворилось?
Правильність виконання завдань перевіряється в процесі обговорення, записуються на дошці рівняння реакцій.
УІ. Домашнє завдання.
Додаток 1
Природні сполуки металів
Назва |
Склад |
Боксит Свинцевий блиск Цинкова обманка Гіпс Бурий залізняк Магнітний залізняк (магнетит) Червоний залізняк (гематит) Пірит Фосфорит Сильвініт Піролюзит Сидерит Флюорит Ковелін Кіновар Кальцит Олов’яний камінь Рогове срібло Магнезит |
Al2O3 · H2O PbS ZnS CaSO4 · H2O 2Fe2O3 · 3H2O Fe3O4 Fe2O3 FeS2 Ca3(PO4)2 KCl · NaCl MnO2 FeCO3 CaF2 CuS HgS CaCO3 SnO2 AgCl MgCO3 |
Додаток 2
І етап «Домашня» група
Виконайте завдання своєї групи (співпадає з номером групи). Після виконання завдання консультант у групі впевнюється в тому, що кожен учень розуміє суть завдання; при необхідності зробити пояснення.
МехОу + С0 → Ме0 + С+2О (карботермія)
Розставте коефіцієнти методом електронного балансу, визначте відновник.
МехОу + С+2О → Ме0 + С+4О2 (карботермія)
Розставте коефіцієнти методом електронного балансу, визначте відновник.
МехОу + Н02 → Ме0 + Н+12О (гідротермія)
Розставте коефіцієнти методом електронного балансу, визначте відновник.
Розставте коефіцієнти методом електронного балансу, визначте відновник.
ІІ етап «Експертна» група
При об’єднанні в експертну групу кожний із вас є експертом по питанню, яке ви вивчали в домашній групі. По черзі (1,2,3,…) кожний із вас повинен надати свою інформацію і сприйняти нову від інших представників групи.
Увага! Знайдіть відповіді на питання:
ІІІ етап «Домашня» група»
Після повернення «додому» ви маєте можливість поділитись інформацією, отриманою від представників інших груп, перевірити та доповнити записи.
Всі разом сформулюйте і запишіть висновок за планом:
1.на основі якого процесу добувають метали із оксидних руд ?
2.які відновники використовуються ?
3.опишіть електронним рівнянням хімізм розглянутих способів.