Виконання завдань, розв’язування вправ, задач

Про матеріал

Закріпити вміння писати рівняння хімічних реакцій; повторити фізичні та хімічні властивості металів; поглибити знання учнів про ме­тали; пе­ревірити вміння учнів використовувати набуті знання у нестандартних ситуаціях, коментувати й пояснювати факти; вдосконалювати хімічну мову, знання номенклатури, термінології; зміцнити теоретичні знання учнів з хімії. Розвивати вміння спостерігати, прогнозувати, порівнювати, узагальнювати, працювати з різними джерелами інформації; розвивати самостійне мислення учнів та погли­бити інтерес до хімії; розвивати міжпредметні зв'язки. Виховувати в школярів навички спілкування, вміння працювати в колективі; сприяти формуванню життєвої, соціальної, культурної, інформаційної компетентностей учнів.

Перегляд файлу

Тема уроку: Виконання завдань, розв’язування вправ, задач

Мета уроку:

  • Навчальна: закріпити вміння писати рівняння хімічних реакцій; повторити фізичні та хімічні властивості металів; поглибити знання учнів про ме­тали; пе­ревірити вміння учнів використовувати набуті знання у нестандартних ситуаціях, коментувати й пояснювати факти; вдосконалювати хімічну мову, знання номенклатури, термінології; зміцнити теоретичні знання учнів з хімії.
  • Розвивальна:  розвивати вміння спостерігати, прогнозувати, порівнювати, узагальнювати, працювати з різними джерелами інформації; розвивати самостійне мислення учнів та погли­бити інтерес до хімії; розвивати міжпредметні зв’язки.
  • Виховна: виховувати в школярів навички спілкування, вміння працювати в колективі; сприяти формуванню життєвої, соціальної, культурної, інформаційної компетентностей учнів.

Тип уроку. Урок засвоєння нових знань, вмінь і навичок (урок-гра).

Обладнання. Комп’ютер, проектор, мультимедійна презентація, періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, картки-завдання.

Форми роботи. Групова, індивідуальна, фронтальна.

Методи роботи. Мовні, наочні, практичні,інтерактивні.

Епіграф уроку: «Недостатньо тільки отримувати знання, треба знати їх застосування. Недостатньо тільки бажати, треба діяти».

Й-В. Гете

ХІД УРОКУ

І. Організація класу

Привітання, виявлення відсутніх. Перевірка готовності учнів до уроку, налаштування на позитивний настрій та робочий лад.

Епіграфом нашого уроку служитимуть слова Йоганна Вольфганга фон Гете:  «Недостатньо тільки отримувати знання, треба знати їх застосування. Недостатньо тільки бажати, треба діяти».

ІІ. Визначення мети, завдання уроку

Тема сьогоднішнього уроку  «Виконання завдань, розв’язування вправ, задач». Давайте разом спробуємо сформулювати мету нашого уроку.

Значення металів в житті людини важко переоцінити. Метали та їх сполуки отримали найбільше застосування в галузях промисловості.

Сьогодні у вас подорож до країни «Хімляндії» за маршрутом «Металевий». На цьому маршруті передбачені певні зупинки. На цих зупинках вам потрібно буде виконати завдання. Час зупинки на кожній станції різний. За сигналом вам потрібно дати письмову або усну відповідь.

Учитель ознайомлює з правилами гри.

1. Кожна група гравців – це експрес, що здійснює подорож певним маршрутом. Подорож передбачає зупинки на станціях, де учні одержують теоретичний матеріал і виконують практичні завдання.

2. Кожне завдання оцінюється певною кількістю балів, що заносяться до маршрутного листа.

3. Переможцем є та команда, де найбільше буде набрано балів.

4. Команда переможців отримає 11 балів, команда, яка набере менше балів - 10 балів. А команда, яка набере найменшу кількість балів – 9 балів. Успіхів вам!

ІІІ. Застосування набутих знань на практиці

І конкурс. Станція художня «Представлення команд»

Кожна команда повинна представити свою команду вказавши її назву та девіз. Конкурс оцінюється за п’ятибальною шкалою.

ІІ конкурс. Станція інтелектуальна «Дешифрувальник»

У третьому конкурсі кожній команді потрібно відповісти на запитання певної станції представлених на слайді. Черговість відповідей гравців визначає другий конкурс «Дешифрувальник». Команда, яка перша відповість отримує три бали, друга – два, третя – один бал за другий конкурс.

Завдання: Слово, що означає назву йону: 416455 (катіон)

ІІІ конкурс.

Команди по черзі отримують запитання з вибраної стації. Кожна правильна відповідь оцінюється в один бал.

Станція «Біологічна»

1. У крові устриць, восьминогів і деяких молюсків цей метал грає ту ж саму роль, що Ферум у вищих тварин. Він входить до складу дихальних пігментів – гемоцианіту. З’єднуючись з киснем, ця речовина синіє, а віддаючи О2 тканинам, знебарвлюється. У вищих тварин і людини цей метал міститься головним чином у печінці. Недостатнє надходження до організму призводить до розвитку недокрів’я, зниження гемоглобіну. (Купрум)

2. Сполуки якого металу підступно й згубно діють на живі організми, за що його називають «повзуча смерть». (Берилій)

3. Цей метал є структурним компонентом формування кісток. Крім того, він є постійною складовою частиною крові й бере участь у процесі її згортання. Належить до речовин, що важко застосовуються. Ця його властивість посилюється при надлишку в організмі Фосфору й Магнію. Добова потреба організму людини 900мг. Назвіть цей метал. (Кальцій)

4. Він забезпечує передачу нервового збудження, має анти спазматичні й судино розширювальні властивості, стримує перистальтику кишечника й підвищує жовчовиділення. При його нестачі можливе зниження рівня холестерину в крові, порушення видільної функції нирок. Що це за метал? (Магній)

Станція «Медична»

1. Ці метали образно називають «метали хірургів». Оскільки вони добре обробляються і на них не діє жодний медикамент, з них виготовляються різноманітні хірургічні інструменти. Вони абсолютно не подразнюють живої тканини, не взаємодіють з кров’ю та клітинними сокам і завдяки цьому чудово «приживаються» в організмі. Ними скріплюють поломані кістки і «залатують» проламані черепи. З цих металів виробляють тонкі нитки, якими зшивають сухожилля, кровоносні судини і навіть нерви. (Тантал і ніобій)

2. Проведені дослідження показали, що тютюн має властивість концентрувати в собі помітні кількості цього так званого «полум’яного» елемента. Хоч в ґрунтах він міститься в мізерних кількостях. При згоранні тютюну цей елемент разом з димом потрапляє в легені курців і опромінює там живу тканину. На думку медиків, це одна з найістотніших причин захворювання на рак легень і горла. Який це хімічний елемент? (Полоній)

3. Який метал вкорочував життя мешканцям Стародавнього риму?

(Свинець. З нього робили труби для подачі води. Під впливом води та розчинених у ній газів свинець переходив у розчин, потрапляв в організм людини і поступово отруював його)

4. Який елемент (метал) може хворіти чумою? (Станум, «Олов’яна чума»)

Станція «Історична»

1. У 1889р. Д. Менделєєву пів час перебування в Лондоні як дорогоцінний подарунок піднесли терези, одна чашка яких була виготовлена із золота, а інша – з більш дорогоцінного на той час металу. Вкажіть цей метал. (Алюміній)

2. Скільки легенд і трагедій зберігає його історія. З нього можна витягнути павутину довжиною 2 км, а з кусочка розміром сірникової головки – одержати лист 50 м2 . Через нього знищено плем’я інків. Про який елемент йде мова?(Аурум - Аu)

3. Експедиція полярного дослідника Роберта Скотта в січні 1912р. в перше досягла Північного полюса, однак додому не повернулась. Причиною загибелі експедиції був цей метал. (Олово. Банки, у яких містилось пальне почали протікати.)

4. Якщо вірити давньому історику, то під час походу О. Македонського до Індії офіцери його армії хворіли на кишково-шлункові захворювання набагато рідше ніж солдати. Їжа і питво у них було однаковим, а от металевий посуд – різним. З якого чудодійного матеріалу був виготовлений офіцерський посуд? (Зі срібла, воно має бактерицидні властивості)

IV конкурс «Квітка-семицвітка»

На дошці прикріплена квітка з пелюстками. В центрі якої знаходиться певний метал, а на кожній пелюстці реакції взаємодії даного метала з реактивом. Кожен учасник по-черзі виходить до дошки та записує рівняння. За правильний запис команда отримує 1 бал.

Zn + H2O = ZnO + H2

Zn+ H2SO4 = ZnSO4 + H2

Zn+ CuCl2 = ZnCl2 + Cu

Zn +  S =  ZnS

Ca + 2H2O = Ca(OH)2 + H2

2Ca+ O2 = 2CaO

Fe  + 2НСlFeCl2 + H2

FeCl2 + 2NaOHFe(OH)2+2NaCl

FeO + CFe + CO

Al2O3 + 6HCl = 2AlCl3 + 3H2O

 AlCl3 + NaOH = Al(OH)3↓ + 3NaCl

2Al(OH)3 = Al2O3  + 3 H2O

V конкурс «ВІДНОВИ ПРИКАЗКУ»

Гравці отримують по аркушу з при­казками, у яких на місці назв певних хімічних речовин поставлено три крапки. За 3 хвилини потрібно відновити пропущені назви. Кожна правильна відповідь — 1 бал.

... характер (Золотий, залізний)

Швидкий, як... (Ртуть)

Нащо теє..., коли жити не добро. (Срі­бло)

Не все те..., що блищить. (Золото)

Слово — то... а мовчання... (Срібло, золото)

Гість першого дня — ..., другого..., а третього...: додому їдь. (Золото, срі­бло, мідь)

Білий, як … . (кальцій карбонат)

Негріте... не зігнеш. (Залізо)

...ключик до всіх замків придається. (Золотий)

VI конкурс  «УКРАЇНСЬКА ХІМІЯ»

Гравці одержують по два набори кар­ток: у першому наборі – пошире­ні хімічні терміни іншомовного по­ходження, у другому — прямі відпо­відники цих термінів, відтворені на українському мовному ґрунті й про­поновані як їхні абсолютні синоніми. Завдання гравців – установити відповідність протягом 5 хвилин.

Сплав — стоп.

Олово — цина.

Свинець — оливо.

Латунь — мосянж.

Метал — ковань.

Алюміній — глинець.

Кальцій — вапнець.

Карбон — вуглець.

Силіцій — кремняк.

Натрій — солець.

VII конкурс «Капітанів»

Вчитель оголошує запитання, по чер­зі звертаючись до кожної з команд, гравці мають одразу ж, без обговорю­вань дати відповідь. Правильна відпо­відь приносить команді 1 бал.

1. Рідкий за звичайних умов ме­тал. (Ртуть)

2. Який хімічний елемент пов'я­заний своєю назвою з островом Кіпр? (Купрум)

3. Який хімічний елемент названий на честь Землі? (Телур)

4. Назва якого хімічного елемен­та в перекладі з грецької означає «колір, барва»? (Хром)

5. Яким металом можна заморозити воду? (Ртуттю)

6. На честь якого божества одержав назву елемент Торій? (На честь скандинавського бога війни Тора)

7. Елемент, з простою речовиною якого пов'язана чорна металур­гія. (Ферум)

8. Елемент, назва якого в перекладі з арабської означає «попіл рослин». (Калій)

9. Йони якого металу надають крові деяких тварин блакитного кольо­ру? (Купруму)

10. У перекладі з грецької мови на­зва елемента означає «веселка». (Іридій)

11. Найпоширеніший на землі елемент-метал. (Алюміній)

12. У перекладі з латини назва елемента означає «зелена гілка». (Талій)

13. Найдорожчий метал. (Каліфор­ній, 10 мільйонів доларів за 1г)

14. Бронза — це сплав... (Міді з оло­вом)

15. Йони якого металу містяться у хлорофілі? (Магнію)

16. Назвіть перший штучно отрима­ний метал. (Технецій)

17. Який метал називають металом консервної банки? (Станум)

18. Без якого елемента-металу не­можлива фотографія? (Аргентум)

VIIІ конкурс «Хімічний кросворд» (назвати ключове слово)

 

C:\Users\Таня\Desktop\Без імені.png1.Одна із найважливіших фізичних властивостей металів (електропровідність).

2. Який метал має найбільшу пластичність? (Au)

3. Твердий  розчин одного металу в іншому (сплав)

4. Найважчий з  металів? (Os)

 5. Найлегший з металів? (Lі)

6. Які частинки лежать у вузлах металічної ґратки? (катіони)

7. Особливий тип хімічного зв’язку, властивий металам та їхнім сплавам

 (металічний)

8. Метал, що характеризується легкістю, високими електропровідністю та теплопровідністю, пластичністю, широко застосовується в побуті і промисловості (Al)

9. Метал, що за електропровідністю стоїть на першому місці, має сильний металічний блиск (Ag)

10. Фізична властивість металів, що зумовлена здатністю відбивати світлові промені (блиск)

11. Який метал найбільш легкоплавкий? (Hg)

 12. Який метал найбільш тугоплавкий? (W)

ІV. Підбиття підсумків уроку.

Підбиття підсумків гри, нагороджен­ня переможців. Виставлення оцінок.

Картка самооцінки

1.

Я був на уроці уважним

0-2

2.

Я зрозумів тему

0-2

3.

Я активно працював у складі групи

0-2

4.

Я виступав з певного питання

0-2

5.

Мої відповіді були вірними

0-2

6.

Я вмію застосовувати знання на практиці

0-2

 

Самооцінка

 

 

Оцінка вчителя

 

V. Рефлексія.

Продовжіть речення:

  • На уроці я...
  • - дізнався...
  • - зрозумів...
  • - навчився...
  • - найбільший мій успіх - це...
  • - найбільші труднощі я відчув...
  • - я не вмів, а тепер умію...
  • - я змінив своє ставлення до...
  • - на наступному уроці я хочу...

VІ. Домашнє завдання.

Повторити §      . Підготуватися до контрольної роботи

Я вам бажаю: Успіхів

                               Радості
                               Оптимізму
                              Кмітливості

docx
Пов’язані теми
Хімія, 10 клас, Розробки уроків
Додано
26 березня 2018
Переглядів
2458
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку