Контрольна робота з теми: «Вища нервова діяльність»
В-1
Виберіть із запропонованих варіантів одну правильну – 0,5б
1.До вроджених форм поведінки належать: а)безумовні рефлекси; б)умовні рефлекси; в)корисні звички; г)шкідливі звички.
2.Людина бачить сновидіння у фазі: а)повільного сну; б)швидкого сну; в)денного сну; г)нічного сну.
3.Який із процесів відображення дає змогу вам після відвідування ботанічного саду відтворити вигляд гарної квітки, яку ви вперше побачили, понюхали й уважно розглянули? а)відчуття; б)сприйняття; в)уявлення; г)мислення.
4.Уявіть вид научіння, що використовується для формування умінь їзди на велосипеді: а)звикання; б)осяяння; в)закарбування; г)научіння шляхом спроб і помилок.
5.Друга сигнальна система формується під впливом: а)світла; б)звуку; в)мовних сигналів; г)болю.
6.Ви озирнулися на звук дверей, що зачинилися, - це приклад рефлексу: а)захисного; б)умовного; в)харчового; г)орієнтувального.
Завдання на послідовність або відповідність – 1б
7.Установіть правильну послідовність стадій процесу запам’ятовування:
А відтворення В збереження
Б впізнавання Г закріплення.
8.Приведіть у відповідність види пам’яті з її сутністю:
1 Образна А Пам'ять рухів
2 Моторна Б Пам'ять на пережиті почуття
3 Словесно-логічна В Пам'ять на раніше сприйняті предмети і явища
4 Емоційна Г Пам'ять думок
Дайте визначення наступних понять:
9. Сновидіння; Відчуття; Умовні рефлекси; Перша сигнальна система. - 2б
10.Що таке научіння? Назвіть і дайте характеристику основних видів научіння, наведіть приклади.
11. Які рефлекси називаються умовними? Назвіть особливості умовних рефлексів і їх види. Яке біологічне значення мають умовні рефлекси? - 2б
12.Який зв'язок між словом, свідомістю і мисленням?
Контрольна робота з теми: «Вища нервова діяльність»
В-2
Виберіть із запропонованих варіантів одну правильну – 0,5б
1.Центри мови знаходяться у півкулях великого мозку: а)лівій; б)правій; в)лівій і правій.
2.Сервірування обіднього стола спричиняє вироблення організмом людини апетитного шлункового соку. Назвіть рефлекс: а)умовний вегетативний харчовий; б) безумовний вегетативний харчовий; в) умовний соматоруховий харчовий; г)безумовний соматоруховий харчовий.
3.Д. Менделєєв під час сну винайшов принцип побудови Періодичної системи хімічних елементів. Назвіть фазу сну, у якій це відбулося: а)засинання; б)глибокий сон; в)поверхневий сон; г)парадоксальний сон.
4.Перша сигнальна система формується: а)під впливом мовних сигналів; б)на базі другої сигнальної системи; в)під впливом прочитаного тексту; г)під впливом конкретних подразників – світла, звуку, болю, запаху.
5.Ви чхнули, увійшовши в запилене приміщення, - це приклад рефлексу: а)захисного; б)умовного; в)харчового; г)орієнтувального.
6.До вроджених форм поведінки належать: а)умовні рефлекси; б)корисні звички; в)шкідливі звички; г)інстинкти.
Завдання на послідовність або відповідність – 1б
7.Приведіть у відповідність етапи відображення з їхніми визначеннями:
1 Відчуття А Відображення навколишнього у взаємозв’язках;
2 Сприйняття Б Відображення предметів поза їх впливом на органи
3 Уявлення В Відображення окремих властивостей предметів
4 Мислення Г Відображення предмета в цілому
8.Приведіть у відповідність види пам’яті з її сутністю:
1 Дихальні А Захист від шкідливих чинників
2 Харчові Б Розмноження
3 Статеві В Вдих і видих
4 Захисні Г Виділення слини, жовчі
5 Орієнтувальні Д Відповідають на подразники повертанням голови або тіла.
Дайте визначення наступних понять:
9. Друга сигнальна система; Пам'ять; Інстинкти; Динамічний стереотип. 2б
10.Що таке сон? Дати характеристику фаз сну. Яке біологічне значення має сон? – 2б
11.Які рефлекси називаються безумовними? Яке біологічне значення мають безумовні рефлекси? Чим відрізняється інстинкт від простого безумовного рефлексу? - 2б
12.У чому полягає взаємозв’язок пам’яті із людською свідомістю? – 1б
Контрольна робота з теми: «Вища нервова діяльність»
В-3
Виберіть із запропонованих варіантів одну правильну – 0,5б
1.Спосіб виконання дії, що доведена в результаті багаторазових вправ до автоматизму: а)рефлекс; б)навичка; в)звичка; г)інстинкт.
2.За характером інформації, яку запам’ятовують, розрізняють чотири види памяті: а)рухова, емоційна, образна й миттєва; б) рухова, емоційна, образна й словесно- логічна; в)образна, миттєва, словесно-логічна, рухова; г) рухова, емоційна, образна й довготривала.
3.Фізіологічну основу мовлення становить: а)перша сигнальна система; б)друга сигнальна система; в)сукупність безумовних рефлексів; г)сукупність інстинктів.
4.Чхання є прикладом рефлексу: а)харчового; б)захисного; в)дихального; г)орієнтувального.
5.Чергування сну і неспання є прикладом біоритму: а)добового; б)місячного; в)сезонного; г)річного.
6.Укажіть умовний рефлекс, який пов'язаний із подразником, який не стосується безумовного (дзвінок, світло лампочки): а)штучний; б)натуральний; в)соматоруховий; г)вегетативний.
Завдання на послідовність або відповідність – 1б
7.Установіть відповідність між розумовими операціями та їх ознаками:
1 Аналіз А Розумовий поділ предметів і явищ на частині;
2 Синтез Б Відокремлення одних ознак і вилучення інших;
3 Порівняння В Розумове поєднання частин в єдине ціле;
4 Узагальнення Г Визначення відмінності та подібності предметів або явищ;
Д Розумове поєднання предметів або явищ за їхніми спільними ознаками.
8.Завдання має 3 стовпчики відповідей. Виберіть по одному правильному варіанту відповідей з кожного стовпчика. Укажіть ознаки, які характеризують реакцію виділення слини, коли людина бачить морозиво:
Тип реакції організму |
Байдужий подразник |
Безумовний подразник |
1 умовні рефлекси 2 безумовні рефлекси 3 інстинкти |
1 смак морозива 2 смак лимона 3 вигляд морозива |
1 смак морозива 2 смак лимона 3 вигляд морозива |
Дайте визначення наступних понять:
9.Свідомість; Сновидіння; Мова; Безумовні рефлекси. 2б
10.Дайте характеристику першої і другої сигнальної системи. Значення сигнальних систем. -2б
11.Свідомість. Критерії свідомості. -2б
12.На конкретних прикладах поясніть, яку роль у житті людини відіграють біоритми. -1б