Розробка уроку біології у 8 класі з теми "Головний мозок"

Про матеріал
Даний урок з використанням інтерактивних методів і вправ пропоную провести після вивчення особливостей будови спинного мозку та стовбура головного мозку. В процесі проведення уроку восьмикласники досліджують особливості структури та функції великого (кінцевого) мозку та кори його великих півкуль.
Перегляд файлу

ТЕМА. Головний мозок

МЕТА: повторити, закріпити та перевірити знання учнів  про особливості будови та функції спинного мозку та  стовбура  головного мозку; визначити особливості будови та функції кори великих півкуль переднього мозку, їх роль у процесах  життєдіяльності організму; розвивати ключові компетентності учнів; логічне мислення, уміння  аналізувати, порівнювати і робити висновки;

  виховувати бережливе ставлення до власного здоров’я.

Тип уроку: формування знань, вмінь  і навичок            

Обладнання: зошит, комп’ютерні технології, роздатковий дидактичний                                матеріал

ХІД   УРОКУ І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.

Вчитель: Діти, Генрі Форд – американський підприємець, в свій час сказав:

                                                                       СЛАЙД №2

image 

«Зібратися разом – це тільки початок!

Триматись разом – це буде прогрес!

А працювати разом – це вже успіх!!!»

 

Сьогодні я сподіваюся, що наша спільна співпраця протягом

наступних 45 хвилин  буде  також  успішною!

 

 

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ  ОПОРНИХ  ЗНАНЬ УЧНІВ СЛАЙД №3

 

imageОРГАНІЗМ ЛЮДИНИ ЦЕ ЗВИЧАЙНЕ

ЧУДО ПРИРОДИ

image

      ( Перегляд відео фрагменту)      Вчитель: Кожний день, кожний час, кожну хвилину 150 трлн клітин у нашому організмі працюють! Нема нічого   більш       дивовижного       і досконалого у побудові та більш цікавого у пізнанні ніж організм людини! Уявіть: варто лише людині піднятися       із       горизонтального положення у вертикальне і в її головному мозку відбувається 120 тис.        хімічних      реакцій        –

одномоментно!!! 50 млн. клітин у нашому організмі помирає за 1 хвилину і стільки ж їх утворюється! Наше тіло не може жити без серця, але людина живе з 1 ниркою, без селезінки і жовчного , з 1 легенею, маючи всього 25% печінки і 20 % кишечника!!! Просто людина – це звичайне чудо природи! Але, як добре ми знаємо свій організм?!

                Ми вже вивчили не одну систему органів людини. Дізналися чимало цікавого про свій організм та його властивості. Яку систему органів людини вивчаємо зараз?(Нервову систему органів)

 

 

1.     Бліц – опитування вчителем з використанням моделі спинного мозку:

-         Нервова система людини на які відділи поділяється?

-         Що входить до ЦНС?

-         Де знаходиться спинний мозок?

-         Якими оболонками він покритий? Їх значення?

-         Яке місце розташування головного мозку? Назвіть його оболонки?

2.     Взаємоопитування  учнями  учнів.

3.     Робота  в   2-х групах з роздрукованою хмаринкою слів

 «Сіра і біла речовина в нервовій системі людини» СЛАЙД №4

 

image 

-    Яка речовина є складовою спинного  та головного мозку?  (Сіра та біла речовина).  

Завдання: із  даної хмарини слів  1 група визначає і виписує ті структури, місцезнаходження, функції, які пов’язані із сірою речовиною, а 2-га група – вибирає ознаки, властиві білій речовині.

 

4. Презентація результатів роботи кожною групою.

Перша група «Сіра речовина в нервовій системі людини»:

      Тіла нейронів;

      Нервові вузли;

      Ядра;

      Передні роги;

      Задні роги;

      Кора великих півкуль;

      Всередині спинного мозку.

Друга група «Біла речовина в нервовій системі людини»:

      Аксони;

      Низхідні шляхи;

      Висхідні шляхи;

      Провідникова функція;

      Ззовні спинного мозку; Передні канатики; Задні канатики.

 

Друга група експериментально демонструє важливість цілісності спинного мозку і висхідних та низхідних  провідних шляхів, які забезпечує біла речовина (Мотузка - спинний мозок, руки дітей – тіла хребців. Створюють ситуацію порушення цілісності у шийному відділі спинного мозку). Діти роблять висновок  про наслідки пошкодження спинного мозку для людини (параліч кінцівок)  і   звертають увагу на попередження травмувань та правила безпечної поведінки у побуті та у школі. 5.Метод «Синектика» - метод аналогій і порівнянь.

- На який неживий об’єкт схожа ваша хмарина слів? (На телевізор) - Закінчіть, будь ласка, мою фразу: 

                          «Телевізор схожий на нервову систему тим, що…………                                        ….…………………                                                                                                                                                                                     ….»

                                                                                                                                                                                                                                 СЛАЙД №5

image 

                                                                                                                       6.             Вправа                

«Цифровий калейдоскоп» Вчитель на слайді презентації показує по черзі цифру, а учні називають одиницю вимірювання (грами, сантиметри, пари,….) і, що вона означає в будові нервової системи людини. Вчитель згодом висвітлює на екран правильність відповіді учня.

 

7. Індивідуальна робота з дидактичними картками на липучках: І варіант – «Будова головного мозку»; ІІ варіант – «Будова спинного мозку людини». 

image

Взаємоперевірка учнями  правильності виконаного завдання.

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНО-ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ.

 

                                                             СЛАЙД №6

image(По черзі на слайді з’являється інформація  у фігурах на жовтому фоні):

Вчитель: Шановні восьмикласники! Про який  орган  нервової  системи  ми будемо  говорити    сьогодні  на   уроці і продовжимо його досліджувати більш досконало?

-                              Цей      орган            потребує    60%

глюкози, яку ми споживаємо;

-                              Йому   для    нормальної

життєдіяльності потрібно 20% кисню;

-                              Він на 80% складається з води і складає 2% від загальної маси тіла людини.

Так! Це головний мозок людини! Як сказав Фред Дерст «Власний мозок – це твій найкращий друг і твій найлютіший  ворог»

(Оголошення вчителем теми і мети уроку)

Ми продовжимо вивчати головний мозок людини. Мета уроку: визначити особливості будови та функції кори великих півкуль переднього мозку, їх роль у процесах життєдіяльності організму;

 

IV. ВИВЧЕННЯ   НОВОГО   МАТЕРІАЛУ

1.Розповідь вчителя з елементами  бесіди та з використанням муляжа «Головний мозок людини»

Вчитель: Діти, погляньте: передній або кінцевий чи великий, як ще його називають, мозок людини складається з 2-х півкуль : лівої  та правої, які розділені поздовжньою щілиною та з’єднані між собою мозолистим тілом. Маса їх становить 80% від усієї маси головного мозку людини. Саме мозолисте тіло забезпечує обмін нервовими імпульсами між півкулями та сприяє їх узгодженій діяльності. Кора великих півкуль утворена сірою речовиною, має товщину 1,2 – 4,5 мм, нейрони розташовані в 6 шарів. У білій речовині містяться ядра сірої речовини – підкіркові центри нервової діяльності. 

Подивіться  уважно на  саму кору великих півкуль головного мозку!           А тепер погляньте на цей аркуш паперу.

                   25см 

 

20 см

image

image

 

Яка його площа? (500см2).   А тепер злегка зімніть його. Що бачите?

(Візуально аркуш став меншим). Де поділася його поверхня? (Схована в згортках і складках). 

imageСЛАЙД №7

Вчитель: Площа великих півкуль становить 2200 – 2500см2! Так , яким же чином, 2200см2 вміщується у мозковому відділі черепа людини? (Більша частина поверхні схована ). Так: 2/3 площі кори сховані в звивинах і борознах. Найбільші борозни: центральна, бічні та потилично-тім’яна (Демонстрація вчителем на муляжі та на слайді).

Вони поділяють всю поверхню кори

великих півкуль головного мозку на частки: лобова, тім’яна, скроневі і потилична.

Завдяки великим півкулям головного мозку людина здатна мислити,, розмовляти, творити, …. Тут генеруються такі психічні здібності як пам’ять, мислення, увага,… Кора великих півкуль – це носій людського інтелекту. На перший погляд здається, що півкулі анатомічно подібні, але існують все-таки правши – люди з більш розвиненою лівою півкулею і лівші – з більш розвиненою правою півкулею. Більш повну інформацію ви отримаєте при вивченні теми «Вища нервова діяльність»

        1.      Фізкультхвилинка 

Вправи для гармонізації роботи лівої та правої півкулі мозку

 

image 

центр – виконує свої функції. Згадаймо: нервовий центр – це сукупність тіл та коротких відростків нервових клітин, здатних обробляти отриману інформацію і приймати рішення щодо дій у відповідь. Ці процеси відбуваються у певних ділянках кори – зонах. Дізнайтесь самостійно про ці зони та місце їх знаходження в корі великих півкуль.

3. Робота  з  макетом – шапкою «Зони кори великих півкуль головного мозку»

image

Учні отримали картки із зображенням очей, вух, шкіри, м’язів, носа та язика. Завдання: на основі знань, отриманих самостійно про чутливі та рухові зони у корі великих півкуль, учням треба по черзі розмістити на макеті-шапці «Зони кори великих півкуль мозку»  кожен даний орган відповідно  той зони у корі, де відбувається аналіз інформації, яка поступає від рецепторів даного органа.

(Запис  у  зошитах)

Таким чином: В корі великих півкуль головного мозку людини зорова чутлива зона, яка сприймає нервові імпульси від сітківки очей знаходиться у  потиличні частці; у скроневій частці – слухова зона; смакова зона і нюхова розташовані поблизу бічної борозни; у тім’яній частці позаду центральної борозни розташована зона шкірної і суглобової чутливості; рухова зона – попереду від центральної борозни. При цьому ліву півкуля сприймає та аналізує подразнення від правої частини тіла, а права – від лівої.

4. Робота з портретами видатних людей

Вчитель: І. Павлов всесвітньо відомий вчений – фізіолог – маса мозку   1653 грама;     Д. Менделєєв  – маса мозку 1571 грам; А. Франс – французький письменник, поет і критик, лауреат Нобелівської премії 1921 року в літературі мав мозок масою 1017  грам. 

- А яка середня маса мозку у дорослої людини? (1350 – 1500грам).

Як думаєте: чи є маса мозку людини показником  її  інтелекту? (Ні!). Так! Носій людського інтелекту – кора великих півкуль головного мозку і та кількість контактів, нервових імпульсів, яка виникає у головному мозку. Чим більше контактів утворюється між нейронами, тим вищим є людський інтелект! А, що, на вашу думку, сприятиме зменшенню таких контактів?(Стреси, депресія, шкідливі звички,…). Що сприятиме збільшенню таких контактів? (Свіже повітря, раціональне повноцінне харчування, розгадування ребусів, кросвордів, задач, логічних вправ,….)

V.  УЗАГАЛЬНЕННЯ  ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

1.Робота з віртуальним кубиком  Блума

 

 (Слайди гортаються  з переходом – куб).

 

СЛАЙД №9-13

 

image

VІ. ПІДСУМОК  УРОКУ

Діти, у різних кінцях класної кімнати ви, мабуть, побачили написані 3 афоризми  видатних людей. Прочитайте їх, будь ласка. 

image 

imageimage                      «ЗНАТИ, ЩО ТИ ЯК  ПРИЄМНО ЗАБУВАЮ  Т«І ЧУЮ, Я ТРОХИ ТЕ, ЩО Я ЧУЮ, Я Е, ЩО Я БАЧУ

                                                               ПРО ЩОСЬ ПАМЯТАЮ ТЕ, ЩО Я ЧУЮ,

                                                ДІЗНАВСЯ»   БАЧУ ЙПОЧИНАЮ РОЗУМІТИ ОБГОВОРЮЮ, »Я 

                                                                           Мольєр Конфуцій

       

А тепер підніміться, будь ласка,  і підійдіть до того афоризму, з яким ви погоджуєтесь і, який на 100% оцінює зараз ваш стан. 

Поясніть, будь ласка, свій вибір!

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Опрацювати п.  38, скласти власну програму розвитку свого інтелекту.

 

pdf
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
23 березня 2021
Переглядів
1291
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку