Урок-гра "Кров і кровообіг"

Про матеріал
Повторити, узагальнити і закріпити матеріал з тем «Кров і лімфа», «Кровообіг і лімфообіг» і провести контроль знань. Розвивати уміння порівнювати, виділяти головне у матеріалі, що вивчається, уміння логічно мислити та робити відповідні висновки і узагальнення. Виховувати бережливе ставлення до власного організму, продовжувати екологічне виховання і виховання здорового способу життя.
Перегляд файлу

Тема: Урок-гра “Кров і кровообіг”

Мета:

Освітня:повторити, узагальнити і закріпити матеріал з тем «Кров і лімфа», «Кровообіг і лімфообіг» і провести контроль знань.
Розвиваюча. Розвивати уміння порівнювати, виділяти головне у матеріалі, що вивчається, уміння логічно мислити та робити відповідні висновки і узагальнення.
Виховна. Виховувати бережливе ставлення до власного організму, продовжувати екологічне виховання і виховання здорового способу життя.
Тип уроку. Закріплення  здобутих знань.

Методи і методичні прийоми:

1.Інформаційно- рецептивний:
а) словесний: розповідь-пояснення, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручни-ком.
б) наочний: ілюстрація, демонстрація.
Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом.
2. Репродуктивний.
Прийоми навчання: конкретизація і закріплення вже набутих знань.
3. Проблемно - пошуковий: постановка проблемного питання.
Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.
4.Релаксопедичний: хвилинка-цікавинка.
Міжпредметні зв ́язки: англійська мова, ботаніка, екологія, медицина, українська література, народознавство, історія.
Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці.
 

                                                        ХІД   УРОКУ

1. Привітання.
Good afternoon children!
I’m glad to see you. Seat down please.

2. Підготовка до уроку.
And now, make your group and take your seats.
Мабуть, ви трішки шоковані, але сьогоднішній урок буде пов’язаний з багатьма предметами , тому приготуйтесь до сюрпризів.

Сьогодні ми з вами проведемо підсумково-узагальнюючий урок по темі: «Кров і кровообіг».

Епіграфом до нашого уроку будуть слова: «Кров людська –«океан», який об’єднує, живить й оберігає всі внутрішні системи».

Споконвіків за кров’ю визнавали велику силу, нею скріпляли священні клятви, шлюби. Давні греки приносили кров у жертву богам, а їхні лікарі лікували душевнохворих кров’ю здорових людей.  В Україні навесні робили хворим кровопускання, щоб омолодити організм.

Зараз ми вирушимо у подорож – гру по людському організму. У кінці нашої мандрівки ми підіб’ємо підсумки.
Отже, працювати ви будете в групі. В кожній групі працюватиме спостерігач, який буде наглядати за роботою кожного учасника групи, а в кінці уроку ви всі отримаєте оцінки. Готові? Вперед! Але спочатку згадаємо правила роботи, яких ми будемо дотримуватись. Вони у нас є визначені. Ми їх дотримуємося на кожному уроці. Давайте їх пригадаємо:

  • Звертатися на ім'я
  • Один говорить, усі слухають
  • Активна участь у роботі
  • Обговорювати не людину, а проблему
  • Доброзичливе ставлення один до одного
  • Кожна думка має право на існування
  • Не повторювати те, що сказав інший
  • Принцип «Я»
  • Тут і тепер

Вправа «Очікування»

 Перед Вами зображений чарівний ліс, де є кущі, трава та дерева.

   Кожна група повинна зараз обсудити, приблизно що ви знаєте по цій темі і приклеїти свій папірець:

-         на траву, якщо нічого не знали і нічого не пам'ятаєте;

-         на кущі, якщо щось десь чули і щось знаєте;

-         на дерева, якщо досконало знаєте цю тему. 

Учні прикріплюють прапорці, кожний при цьому каже, що він сподівається дізнатися і очікує від цього уроку.

Мотивація навчальної діяльності учнів.

У венах плине рідина,
Що нам життя дає сповна.
Високим тиском рве серця,
Із соромом йде до лиця.
Вона найперша сповістить
Закоханості світлу мить,
Як хвиля тіло сколихне
В душі безслідно не мине.
Всі почуття і злість, і біль,
І поєднання ніжних тіл
Пульсує в нас живильний струм,
В нім джерело для творчих дум.
Ця життєдайна рідина,
В утробі, матір’ю дана.
Кожну хвилину знов і знов,
Курсує тілом наша кров.

І от саме слова цього вірша нам допоможуть у проведенні першого конкурсу.

  1. Станція «Гематологія»

Правила: Я задаю питання, той хто швидше підніме руку має право на відповідь. Якщо ви підняли руку раніше, ніж я поставила запитання, у вас фольдстар – право відповіді надається іншим товаришам.  За правильну відповідь – 0,5 балів .

Запитання:

  1. Залізовмісна сполука крові (Гемоглобін).
  1. Місце утворення еритроцитів (ЧКМ).
  1. Людина, яка дає кров для іншої (Донор).
  1. Вітамін, який бере участь у зсіданні крові (К).
  1. Форменні елементи крові, що забезпечують зсідання крові (Тромбоцити).
  1. Захисний білок плазми крові (Глобулін).
  1. Білок плазми, який забезпечує зсідання крові (Фібриноген).
  1. Клітини крові, що мають ядра (Лейкоцити).
  1. Сталість умов життєдіяльності клітин у внутрішньому середовищі (Гомеостаз).
  1. Імунітет новонародженого (Природжений).

      11. Хвороба клапанів серця (Порок).

      12.Запис роботи серця (Кардіограма).

      13.Судини по яких кров рухається від серця (Артерії).

      14. Судина з найбільшою швидкістю руху крові (Аорта).

      15. Процес поглинання і перетравлення клітинами мікроорганізмів(Фагоцитоз).

      16. Введення в організм вакцин (Щеплення).

      17. Хвороба, що вражає імунітет (СНІД).

      18. Гормони, що підсилюють роботу серця (Адреналін, норадреналін).

      19. Центр серцево-судинної діяльності знаходиться в (Довгастому мозку).

      20. Гостре порушення мозкового кровообігу (Інсульт).

      21. Змертвіння м’язових клітин серця (Інфаркт)

      22. Скорочення серця (Систола).

  1. Ритмічні коливання стінок артерій (пульс)

      27. Хвороба зі зниженим тиском (Гіпотонія)

      28. Червоні кров’яні тільця (Еритроцити).

           

Гра «Донор» ( в пусті кружечки запишіть номер  групи крові так, щоб це відпові-дало правилам переливання крові)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.Станція «Біологічна» За правильну відповідь – 0,5 б.

Біологічний диктант

1.Позначте компонент крові, в якому міститься білок гемоглобін:

А) плазма                             в) еритроцити

Б) лейкоцити                        г) кров”яні пластинки

2. Позначте компонент крові, в якому міститься білок фібриноген, що бере участь у зсіданні крові:

А) плазма                               в) еритроцити

Б) лейкоцити                         г) кров”яні пластинки

3. Позначте компонент крові, який захищає організм від хвороботворних організмів шляхом фагоцитозу:

А) плазма                           в) еритроцити

Б) лейкоцити                    г ) кров”яні пластинки

4.Позначте компонент крові, з діяльністю яких пов'язаний імунітет:

А) плазма                         в) лейкоцити

Б) еритроцити                  г ) кров”яні пластинки

5. Позначте вид імунітету, який виробився у людини після введення лікувальної

сироватки:

А) вроджений; В) пасивний;

Б) активний; Г)   клітинний.

6.Позначте, кров якої групи можна переливати людині з групою крові І (О):

А) тільки І (О); В) тільки І (О), II (А), III (В);

Б) тільки І (О) і II (А); Г)  І (О), II (А), НІ (В), IV (АВ).

7. Позначте білок, який складає основу тромбу, що утворюється при зсіданні крові:

А) актин;                           В) фібрин;             

Б) тромбін;                       Г)  фібриноген.

8. Позначте групу хімічних сполук, до яких належать антитіла:

 А) білки;                            В) вуглеводи;

Б) ліпіди;                           Г ) нуклеїнові кислоти.

9. Позначте твердження, яке відповідає поняттю гомеостаз:
А опірність, несприйнятність організму до генетично сторонніх білків, організ­мів, отруйних речовин;

Б перетворення рідкої крові в еластичний згусток у результаті переходу розчин­ного в плазмі крові фібриногену в нерозчинний фібрин;

В узгодженість перебігу фізіологічних процесів в організмі;

Г   сукупність складних пристосувальних реакцій організму, направлених на усу­нення або максимальне обмеження дії чинників зовнішнього та внутрішнього
середовища, які порушують відносну динамічну сталість внутрішнього середовища організму.

10. Позначте кровоносні судини, по яких кров надходить у ліве передсердя:

А) легеневі вени                                в) верхня порожниста вена

Б) легеневі артерії                            г) нижні порожниста вена 

 

 

3.Станція «Екологічна»

        В Україні сьогодні діють близько 1700 шкідливих забруднювачів атмосфери. З них 1000 – особливо небезпечні. Концентрація пилу, фенолу, канцерогенів у приземному шарі атмосфери великих міст перевищує гранично допустиму норму в 10  і більше разів. Особливо негативно  діє радіація, яка руйнує клітини імунної системи. Тому нам  всім потрібно потурбуватися про збереження чистоти довкілля. Ви, як школярі повинні приймати активну участь у шкільних заходах по охоронні природи, екологічних марафонах, вивчати  рослини, які мають цілющі властивості, щоб вміти надати собі допомогу при захворюваннях.

ГРА “ ДОПОМОЖИ СОБІ САМ”.(випереджувальне завдання)

  1. Які рослини ви використовуєте як жарознижувальні засоби?
  2. Які рослини мають фітонцидні властивості?
  3. Які рослини містять найбільше вітаміну С?
  4. Відвари яких рослин виводять з організму радіонукліди?

Здавалося б, що в любій ситуації ми зможемо допомогти собі, але…

4.Станція «Українська література +біологія»                                            

                                                      Чума з лопатою ходила,

    Та гробовища рила, рила.

    Та трупом, трупом начиняла

    “ І со святими” не співала,

     Чи городом, чи то селом,

     Мете собі, як помелом.

                 Т.Г.Шевченко.

Так писав поет про страшну хворобу - хворобу минулого тисячоліття.

         Скажіть,будь ласка, про яку хворобу третього тисячоліття можна зараз так сказати?

         СНІД- СИНДРОМ НАБУТОГО ІМУНОДЕФИЦИТУ.

         ВІЛ- ВІРУС який спричиняє захворювання на СНІД.

Давайте пригадаємо, які шляхи зараження ВІЛ:

1. Шляхи зараження:

        1.кров, медичні інструменти

        2.статевий

       3.через хвору матір новонародженій дитині

         2.  МЕХАНІЗМ УРАЖЕННЯ(випереджувальне завдання)

                                            ВІЛ                                  

 

 

                                                                                          Лімфоцити, які виробляють антитіла

 

 Т- лімфоцит

                                                              Лімфоцити, які руйнують заражені клітини

Т- клітини імунної пам’яті .

Вірус СНІДу вражає найважливішу ланку імунної відповіді, її командний центр це- Т-лімфоцити. Проникаючи в лімфоцит, вірус якийсь час, близько 5-7 років, живе в ньому не виявляючи себе.

При цьому, однак, відбувається вироблення невеликої кількості антитіл до вірусу,  що циркулює в крові (за їх присутністю саме і роблять висновок про зараження), Людина ще не хвора, але є носієм вірусу, тобто потенційним хворим, здатним заразити СНІДом інших людей. Захворювання розвивається повільно, протягом кількох років єдиною ознакою хвороби може бути лише збільшення кількох лімфовузлів. При подальшому впливі якої-небудь інфекції, навіть не дуже небезпечної, вірус СНІДу активізується,  починає стрімко розмножуватися, знищуючи Т-лімфоцити. В результаті порушується формування імунної відповіді, і опірність організму будь-яким інфекційним захворювань різко зменшується.

3. Шляхи профілактики. (учні самостійно роблять висновки, про толерантне відношення до людей , які хворі на СНІД)

Хвилинка-цікавинка

Жінки моргають приблизно в 2 рази частіше, ніж чоловіки.

Чхнути з відкритими очима неможливо.

У роті людини близько 40 000 бактерій.

Людське око здатне розрізняти 10 000 000 колірних відтінків.

За все життя жіночий організм відтворює 7 мільйонів яйцеклітин.

Доросла людина робить приблизно 23 000 вдихів (і видихів) за день.

Права легеня людини вміщає в собі більше повітря, ніж ліва.
 

5.Станція «Народознавство» - потрібно було підготувати прислів’я, приказки, легенди про кров.

  1. Мертвому кровь не пускают.

2. Виноватого кровь- вода, а невинного – беда.

3. Война кровь любит.

4. Повелевать – кровь проливать.

5. Отрежь палец – и кровь не пойдет.

6. Не божись, кров носом пойдет.

7. Морковь прибавляет кров.

8. Слезой кров не смоешь.

9. Мошка – крошка, а человеческую кров пьет.

6. Станція «Медична»

На нижньому боці кожної із 6 пелюсток – завдання. Ви знімаєте одну з пелюсток, де міститься завдання для вас.

Пелюстка 1. Щоб зупинити цю кровотечу, слід тимчасово притиснути ушкоджену судину, знезаразити рану і накласти тісну пов’язку (Венозна).

Пелюстка 2. Щоб зупинити цю кровотечу, слід вище місця поранення швидко притиснути пальцем ушкоджену судину, і накласти джгут (Артеріальна).

Пелюстка 3. Людина в якої виникла ця кровотеча стає блідою, виступає холодний піт, пульс частішає і слабне. До ймовірного місця кровотечі прикладають холодний компрес (Внутрішня).

Пелюстка 4. Ця кровотеча буває у вигляді пульсуючого струменя подібного до фонтану. Кров має яскраво-червоний колір. У цьому разі діяти треба негайно (Артеріальна).

Пелюстка 5. У разі цієї кровотечі, особливо коли ушкоджені великі судини, зсідання крові не здатне швидко зупинити її, кров витікає рівномірно і має темний колір (Венозна).

Пелюстка 6. Ця кровотечі виникає при незначному пораненні. Вона не призводить до значної втрати крові й легко зупиняється. (Капілярна).

7. Станція «Інформаційна» - вам пропонується опрацювати картки, у яких описані

цікаві факти про кров і сказати з якою наукою пов'язаний даний факт.

Символіка крові

Кров символізує життєвий потік: у дохристиянських культурах вважалося, що вона несе запліднюючу силу, містить частину божественної енергії. Наприклад, кров, пролита в землю, зробить її родючішою. Кров'ю (а згодом фарбою відповідного червоного кольору) змащували лоби тяжкохворих,  породіль і новонароджених, щоб додати їм життєвих сил. У пору розквіту ацтекської імперії проливалася кров  20000  жертв в рік, щоб вселити енергію в сонце, коли вранці воно повертається із загробного світу. На мексиканській кориді дотепер збереглася традиція( тепер уже необов'язкова) пити кров. У римсько-католицькій і православній традиціях для причащання використовується вино, яке символізує кров Христа.

Кров і харчування

Людей неодноразово спокушувало з”ясувати , як група крові впливає на людину. Все почалося з Пітера де Адамо, який стверджував, що вибирати режим харчування необхідно відповідно до своєї групи крові. Перша, якщо вірити досліднику, належала мисливцям, друга - землеробам, третя -кочівникам. А четверта - взагалі незрозуміло звідки взялася, ймовірно, це результат злиття кочівників і землеробів. При яких історичних обставинах це відбулося, невідомо.

Кров і характер

З часом область прогнозів по групі крові сильно розширилася: справа не обмежилася харчуванням, дослідники припустили, що від групи крові може залежати і характер людини. Так, володарям першої групи крові властиве прагнення до лідерства, амбіційність, ентузіазм. В той же час вони можуть виявитися акуратність, схильність до порядку і систематизація, терпіння. Оборотною стороною  може стати зайва упертість і скритність. Третя група - оригінали, творці й індивідуали. З соціумом у них не дуже, зате вони цінують незалежність, свою і чужу. Недолік - підвищена емоційність, невміння контролювати власні емоції. Четверта група: організатори, дипломати, все розуміють, тактовні, чесні, чуйні аж до повної самовідданості. У мінус йде  те, що їм важко дається ухвалення рішень, а також для них властиві часті внутрішні конфлікти, що знижують самооцінку.

 

Кровна помста

Цей вид регулювання відносин між кланами- один з найстародавніших. Кровна помста з'явилася ще в до державницький період - період існування общинного ладу. Кровна помста реалізовувала принцип «»око за око». Справа в тому, що вбивство члена общини розглядалося в першу чергу як спричинення збитку общині. А кровна помста була способом відновлення балансу сил. Тому в деяких культурах необов'язково було карати саме вбивцю, досить «еквівалентного обміну» - наприклад, вбивства будь-якого чоловіка що належить до клану-кривдника. На ранніх стадіях появи державності кровна помста не зникла, але змінився підхід до неї: винищування стало більш вибірковим. Наприклад, обмежувалося коло, яке могло стати жертвами кровної помсти (всі чоловіки роду або тільки сини вбивці), обмежувалися місця для здійснення кровної помсти, зменшувалося  коло тих, хто міг цю помсту здійснювати. З часом справа дійшла до заміни   кровної помсти штрафом встановленого розміру - це було прописано і в Салічній правді, і в Русській  правді. Так людське життя одержало грошовий еквівалент.

Кровоточіння ікон

Коли ікона починає кровоточити - це вважається передвістям великих нещасть: війни, голоду, мору. Знаходилися свідки, які стверджували, що бачили ікони, які кровоточать, перед  11вересня і перед початком Другої Світової війни. Письмові джерела : стверджують, що в Парижі виявили ікону, яка кровоточить, перед Варфоломіївською ніччю.

Кровопускання

Один з поширених методів лікування за старих часів - розтин вен ланцетом. Передбачалося, що так можна вилікувати безліч недуг, зокрема нудьгу, подагру і отруєння морфієм. Зараз медики скептичніше відносяться до «всемогутності» кровоспускання. Проте, цей метод використовується при застої в малому крузі кровообігу, уремії, атеросклерозі.  Застосовується також і місцеве кровопускання: п'явки, насічки.

8. Станція «Дегустаційна» - вам пропонується із закритими очима покуштувати і назвати складові інгредієнти. (кров'янка )

Підбиваючи підсумки кращому учневі – знавцю за погодженням з класом присвоюється звання “магістра кардіології”.

Оцінювання навчальних досягнень.

Лист самоконтролю

Завдання

К-ть балів

К-ть балів

групи

К-ть індив.

балів

1.

Станція «Гематологія» - 0,5 б.

 

 

 

2.

Гра «Донор»-2 б.

 

 

 

3.

Станція «Біологічна»-0,5б.

 

 

 

4.

Станція «Екологічна»– 1б.

 

 

 

5.

Станція  «Народознавство»- 1 б.

 

 

 

6.

Станція «Медична» -2 б.

 

 

 

7.

Станція «Інформаційна» -1б.

 

 

 

10 -12 балів – 20 балів,  7-9 балів – 15 -19 балів, 4-6 балів- 9-13 балів, 1-3 – 3-7 балів

Вчитель: А тепер у нас в гостях передача «Свобода слова», я хочу щоб кожен з вас висловився, починаючи із слів (рефлексія) (на дошці на плакаті речення…)

1. Цікаво прозвучало …

  1. Отримані знання, які …
  2. Я вважаю, що …
  3. Я вперше почув …
  4. Мене більше всього вразило …
  5. Примусило мене задуматися …
  6. Не зовсім було зрозуміло …

Сьогоднішній підсумковий урок у вигляді гри має не так теоретичне як практичне значення. Тому що для попередження хвороб с.с.с. необхідні достатні фізичні навантаження, дотримання режиму праці, відпочинку, правильне харчування, відмова від шкідливих звичок. 

Д/з: 1. Чит. §   ст.

     2.Скласти одне питання репродуктивного характеру і одне  творчого.

Список використаної літератури:

1.Степанюк А. та ін. «Біологія» підручник для 9 класу загальноосвітніх навчальних закладів. Тернопіль. Видавництво « Підручники і посібники» 2009

2.Л.Б. Василенко « Основи безпеки життєдіяльності» 11 клас, посібник для вчителя. Харків. Видавництво « Ранок» 2001.

3.Б.М.Мазурмович “ Невтомні шукачі”. Видавництво « Радянська школа», 1975 

М.Н.Мельник “Естафета подвигу”. - К.: Молодь, 1970.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
21 березня 2021
Переглядів
702
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку