Контрольна робота 8 клас . Словосполучення
1. Укажіть рядок, де всі сполучення слів — словосполучення.
А Дзвін шабель, моя Україна, сонцем осяяна;
Б пісня солов’їна, синь гаїв, шепіт і зітхання;
В міниться і лине, снишся мені, на воді;
Г у радості, голубе небо, хмари пливуть.
2. Укажіть правильне твердження.
Словосполучення складається з:
А додатків і обставин;
Б головного і залежного слова;
В підмета і присудка;
Г однорідних членів речення.
3. Укажіть рядок, у якому названо способи зв’язку слів у словосполученні.
А Відокремлення, звертання, уточнення;
Б чергування, сполучення, написання;
В узгодження, керування, прилягання;
Г вживання, членування, означення.
4. Укажіть правильне твердження.
Спосіб підрядного зв’язку, коли залежне слово вживається в тих самих роді, числі, відмінку, що й головне, називається
А приляганням;
Б уточненням;
В керуванням;
Г узгодженням.
5. Укажіть рядок зі словосполученням, побудованим на основі узгодження.
А Допомагати батькам, полоти картоплю, мріяти про поїздку;
Б волога земля, розцвітати пишно, думати про навчання;
В місто Львів, міська вулиця, дорога до школи;
Г книжкова полиця, весела хата, довга дорога.
6. Укажіть іменникове словосполучення:
А) Збирати врожай,
Б) Старанний учень,
В) Бігти підтюпцем.
7. Укажіть дієслівне словосполучення:
А) Бігти навмання.
Б) Шостий поверх,
В) Голосно співати.
8. Укажіть словолучення, у якому головне слово виружене прислівником:
А) Зустрінемося незабаром
Б) Милуюся краєвидом,
В) Дуже високо
9. Укажіть, у якому рядку в усіх словосполученнях спосіб зв’язку прилягання.
А Зустріч із товаришем, бажання працювати, прикрашений квітами;
Б співають ідучи, дуже радий, писати красиво;
В тихо шумлять, підійшли до машини, голосно співає;
Г наша школа, щось цікаве, синіючий обрій.
10. Позначте головне слово в словосполученнях, та підкресліть прості словосполучення:
Родинне свято, стеблина жасмину, козацька звитяжна доля, дуже несподівані зміни, приїхати вчасно, перехопити цікаву ідею, дуже пізно прийти, нова книга, швидко виконати, продуктивно працювати.
11. Визначте вид звязку слів у словосполученнях:
Сіяти зерно, зібрати врожай, пошепки говорити, рідна мова, наша родина.
12. Запишіть по два словосполучення кожного виду:
Іменникові, дієслівні, числівникові.
9. Виконайте синтаксичний розбір речень.
Десь тополі дзвенять у небі України. (П. Перебийніс)
Любіть Україну всім серцем своїм і всіми своїми ділами! (В. Сосюра)
Відповіді: 1А, 2Б, ЗГ, 4Г, 5В, 6А, 7: 1А, 2Г, ЗБ; 8: 1Г, 2А, ЗБ.
ВАРІАНТ ІІ
1. Укажіть рядок, де нема словосполучень.
А Світлі ріки, менш уважний, ліс шумів;
Б воркування горлиць, дуби крислаті, прилітає осінь;
В цикання дроздів, буду малювати, бережи природу;
Г до школи, вечір і ранок, молодь відпочиває.
2. Укажіть рядок, у якому названо способи зв’язку слів у словосполученні.
А Відокремлення, звертання, уточнення;
Б чергування, сполучення, написання;
В узгодження, керування, прилягання;
Г вживання, членування, означення.
3. Укажіть, у якому рядку у всіх словосполученнях зв’язок керування.
А Передбачати погоду, пливти до берега, любити Батьківщину;
Б сидіти на стільці, швидко бігли, рання весна;
В написаний лист, присів відпочити, доручити справу;
Г берег річки, тяжко від задухи, прогулянка верхи.
4. Укажіть розповідне речення.
А Хто ж од нас у світі дужчий?
Б Зоре моя вечірняя, зійди над горою.
В Чи совам зборкати орла?
Г Ставні берези вздовж дороги обабіч стали в два ряди.
5. Укажіть речення зі зворотним порядком слів.
А Мирослава впала на ноги, не пускаючи своєї зброї.
Б Лось стояв між деревами недалеко від просіки...
В Сергій ішов вулицею поволі.
Г Хтось берізоньку високу ранив на обочині, покотились краплі соку в трави потолочені.
6. Укажіть, у якому рядку в усіх словосполученнях спосіб зв’язку прилягання.
А Зустріч із товаришем, бажання працювати, прикрашений квітами;
Б співають ідучи, дуже радий, писати красиво;
В тихо шумлять, підійшли до машини, голосно співає;
Г наша школа, щось цікаве, синіючий обрій.
7. Установіть відповідність між словосполученнями та їхніми видами за способом вираження головного слова.
1
дієслівні
А
Бажання працювати, любов до батьківщини, ковдра з вовни.
2
іменникові
3
прислівникові
Б
Трохи повільно, надзвичайно сумлінно, лежати внизу.
В
Прочитати братові, плакати тихо, співати з усіма.
Г
Комусь із нас, зупинитися під Харковом, керувати фірмою.
8. Установіть відповідність між другорядним членом і реченням із ним.
1
додаток
А
Нещастя об’єднує людей.
2
означення
Б
Дорога й праця — сестри рідні і бла
3
обставина
говісниці живі.
В
Починалось літо.
Г
Надворі почало свіжішати.
9. Виконайте синтаксичний розбір речень.
Стрічний вітер навіть воронові дошкуляє. (Нар. творч.)
У розчинене вікно пливуть медові пахощі розквітлих акацій. (П. Колесник)
Відповіді: 1Г, 2В, ЗА, 4 Г, 5Г, 6Б, 7: 1B, 2А, ЗА; 8: 1А, 2Б, ЗВ.