Урок 75 у 10 класі
Тема. Контрольна робота №4. Будова слова. Словотвір
I варiант
Початковий рівень (кожне питання – 0,5 б.)
1. Значущi частини слова (морфеми) є такi:
а) основа слова i закiнчення;
б) основа слова, корiнь i закiнчення;
в) корiнь, префiкс, суфiкс, закiнчення;
г) корiнь, префiкс, суфiкс, закiнчення, сполучний голосний (у складних словах).
2. Основа слова — це:
а) головна значуща частина слова, що мiстить спiльне значення спорiднених слiв;
б) частина слова без закiнчення, що виражає лексичне значення слова;
в) змiнна значуща частина слова, що виражає його граматичне значення;
г) значуща частина слова, що стоть пiсля кореня.
3. Безафiксний спосiб це:
а) спосiб творення слiв, при якому двi i бiльше основ об’єднуються в одне слово;
б) утворення нового слова додаванням до твiрної основи префiкса i суфiкса;
в) утворення нового слова вiд твiрноi основи без додавання суфiкса i префiкса;
г) утворення нового слова через злиття словосполучення;
4. Складноскороченi слова утворюються:
а) способом зрощення слiв;
б) способом складання скорочених основ;
в) безафiксним способом;
г) суфiксальним способом.
5. Нульовi закiнчення наявнi у словах:
а) метро, кашне, манто, фойє;
б) вчора, взимку, мимохiтъ, слiдом;
в) край, народ, день, писар;
г) читати, перемогти, навчаючи, вивчивши.
6. Спiльнокореневими є слова:
а) книга, книги, у книзi; книгами;
б) вода, водяний, приводити, водогiн;
в) веселка, повеселити, веселощi, веснянка;
г) мудрець, перемудрити, любомудр, премудрий.
Середній рівень (1 б. за кожну відповідь)
7. Дiбрати та записати слово, що вiдповiдає схемi: префiкс, корiнь, закiнчення; розiбрати слово за будовою .
8. Дiбрати i записати два слова: змiнне та незмiнне; у кожному них видiлити основу.
9. Показати процес творення слова безафiксним способом.
Високий рівень (2 б. за кожну відповідь)
10. Скласти i записати речення iз складноскороченим словом у формi непрямого відмінка.
11. Скласти (пригадати) i записати два речення, в яких слово з нульовим закiнченням вживалося б в прямому i в непрямому відмінках.
12. Дiбрати й записати 6 спiльнокореневих слiв; у кожному словi видiлити корiнь.
II варiант
Початковий рівень (кожне питання – 0,5 б.)
1. Суфiксально-префiксальний спосiб — це:
а) утворення нового слова додаванням до твiрної основи префiкса, або суфiкса;
б) утворення нового слова додаванням до твiрного слова префiкса, або суфiкса;
в) утворення нового слова додаванням до твiрної основи префiкса i суфiкса одночасно;
г) утворення нового слова вiдкиданням вiд твiрного слова префiкса i суфiкса одночасно.
2. Складноскороченi слова (абревiатури) утворюються:
а) складанням двох i бiльше повних основ у одне слово;
б) складанням усiчених основ або початкових букв слів;
в) вiд твiрної основи без додавання суфiксiв i префiксів;
г) злиттям словосполучення в одне слово.
3. Найпродуктивнiшим в українськiй мовi є:
а) префiксальний спосiб;
б) суфiксальний спосiб;
в) префiксально-суфiксальний спосiб;
г) спосiб основоскладання.
4. Префiксальним способом утворено такi слова:
а) смолоскип, вiтрогон, жмикрут, зорепад;
б) вереможець, учительський, розумний;
в) добiгти, перевезти, подолати, заморожений;
г) юнь, синь, молодь, насип, перехiд.
5. Через набуття нового значення утворено такi новi слова:
а) вiйськовий, набережна, черговий;
б) листопад, корiнь, супутник;
в) вчений, кошовий, булочна;
г) вiчнозелений, добранiч, сьогоднi.
6. Шляхом переходу з однiєї частини мови в iншу
утворилися такi слова:
а) медсестра, спортзал, вiйськкомат;
б) молода, командуючий, полонений;
в) перевiз, блакить, молодь;
г) мимохiть, насамкiнець, голiруч.
Середній рівень (1 б. за кожну відповідь)
7. Дiбрати i записати слово, утворене суфiксально-префiксальним способом.
8. Дiбрати складноскорочене слово, увести його до самостійно складеного речення у формi непрямого вiдмiнка.
9. Утворити i записати слово, утворене будь-яким рiзновидом морфологiчного способу словотворення, вказати цей спосiб.
Високий рівень (2 б. за кожну відповідь)
10. Скласти i записати речення iз словом утвореним суфіксальним способом у формi непрямого відмінка.
11. Скласти (пригадати) i записати два речення, в яких
будуть слова, утворені через набуття ними нового значення.
12. Дiбравши слово, утворене шляхом переходу з однiєї частни мови в iншу, увести до самостiйно складених двох речень.
1