Коучинг «Формування життєвих компетентностей на уроках української мови та літератури»
Мета: презентувати засади освітньої коучингової технології; сприяти формуванню вмінь і навичок застосування коучингу; активізувати ресурси для формування життєвих компетентностей на уроках української мови й літератури; створення атмосфери співробітництва для обміну методичними знахідками
Перебіг
І. Мотивація
Учитель – це професіонал, якому суспільство довірило створення свого майбутнього. І тому йому відповідати за завтрашній день. Чи має право сьогоднішній педагог послуговуватися вчорашніми методами, прийомами, технологіями? У відповідь лунає одностайне «Ні!!!!»
Нині перед учителем постала відповідальна місія – створення такої навчальної траєкторії, яка дозволить сформувати активного здобувача освіти.
Сучасний учень може знаходити знання всюди: у підручнику, в Інтернеті тощо. Може здатися, що тепер роль учителя нівелюється. Тому педагогу не можна спочивати на лаврах минулих досягнень. Він просто зобов’язаний підкорювати вершини інноваційних технологій.
ІІ. Презентація.
З історії виникнення коучингу
На початку XXI ст. у світі з’явилася ще одна професія – коуч. Слово «коуч» має угорське походження й закріпилося в Англії в XVI ст. Тоді воно означало віз, карету. Це є символічним для застосування коучингової технології в школі, бо можна провести аналогію: коучинг – це те, що швидко доставляє до мети й допомагає рухатися.
Коучинг (англ. Coaching) — процес, під час якого людина або група людей навчаються й одержують навички, необхідні для їхньої підтримки.
Призначення коучингової технології — сприяти людині в досягненні її життєвих цілей, розвитку та успіху.
Дослівний переклад слова «коучинг» – «тренерство». Коуч – це тренер, здатний зробити з людини чемпіона, тобто мова йде про виховання переможців.
Термін «коучинг» використовується на означення будь-якої діяльності, пов’язаної з наставництвом, інструктуванням і консультуванням.
Цілі коучингу в освіті:
Для досягнення поставлених цілей вирішуються наступні завдання:
Перші сім кроків у коучинговій діяльності:
Основна особливість і відмінність коучингу – сприяння тому, щоб людина сама навчилася, а не навчити її.
Основні ідеї освітнього коучингу:
Складові коучингу - партнерство, розкриття потенціалу, результат.
Мотивуючий імпульс, що спонукає суб’єктів працювати в системі «коучинг», – це потреба в змінах.
Отже, освітній коучинг зорієнтований на майбутнє та сфокусований на вирішенні конкретних питань.
ІІІ. Коучинг
Ми виховуємо учня не як носія знань, а як людину, яка має жити в суспільстві і приносити йому користь.
В. Сухомлинський
Компетентна особистість
Компетентність – специфічна здатність, яка дає змогу активно розв’язувати проблеми , що виникають у реальних ситуаціях життя.
Основні види компетентностей, яких потребує життя :
- соціальна;
- полікультурна;
- комунікативна;
- інформаційна;
- творча діяльність;
- саморозвиток та самоосвіта
Основні вміння сучасного випускника школи:
- організовувати власне навчання;
- презентувати власну думку й уважно ставитися до поглядів інших людей;
- досконало володіти рідною мовою;
- уміти виступати публічно;
- розв’язувати проблеми творчо;
- уміти передбачати труднощі й шукати шляхи їх розв’язання;
- адаптуватись до життєвих ситуацій, які постійно змінюються;
- віднаходити інформацію з різних джерел;
- мислити критично й творчо;
- бути комунікабельним у різних соціальних групах.
Завдання вчителя:
Життєві компетентності – це знання, уміння, життєвий досвід особистості, її життєтворчі здатності, необхідні для розв’язання життєвих завдань і продуктивного здійснення життя як індивідуального життєвого проекту.
Обладнання. На столі є вазочка з обчищеними грецькими горіхами. Учасникам пропонується під час роботи ласувати горіхами, бо саме цей продукт сприяє активізації розумової діяльності. Також на столі є ватман, кольорові олівці, фломастери та різноманітні малюнки, ножиці, клей.
Розподіл обов’язків. Обирається керівник групи, який повинен брати участь у командному обговоренні, уважно слухати й спостерігати, консолідувати отриману інформацію, щоб на наступному етапі в максимально компактній та зрозумілій формі розповісти наступній команді, що тут було напрацьовано.
Завдання. За допомогою мозкового штурму в команді створити проект параграфа методичного посібника «Формування життєвих компетентностей на уроках української мови та літератури». Він повинен бути проілюстрований.
На І етапі ви всі працюють як Генератори ідей. Завдання – запропонувати якомога більше ідей. Увага! Будь-яка критика заборонена, Усі ідеї записуються на ватмані. У вас – 7 хвилин.
Працюють у групах.
ПАМ’ЯТКА
Ви – Генератори ідей! Ви створюєте параграф для майбутнього методичного посібника «Формування життєвих компетентностей на уроках української мови й літератури» настільки креативний і привабливий, щоб він міг дійсно зацікавити вчителів. Нехай Ваші пропозиції стануть панорамою захопливих можливостей.
· Як Ви дізнаєтеся, що досягли мети?
Знайдіть якомога більше ідей, прикладів, ситуацій практичного застосування цього посібника
- ІІ етап. Теперь міняємося місцями. Залишаються тільки керівники, щоб пояснити, що напрацювала попередня група. Тепер Ви – Реалісти, Ваше завдання – виписати, які конкретні кроки потрібні для реалізації ідей Генераторів. Керівник групи проводить для нової команди вступну презентацію – які ідеї були запропоновані Генераторами, за необхідності пояснює й коментує. Реалісти конкретизують і деталізують ідеї, переводячи їх на рівень реальних дій і записуючи на окремому ватмані. У вас – 7 хвилин.
Працюють у групах.
ПАМ’ЯТКА
Ви – Реалісти! Ви створюєте програму, визначаєте послідовність кроків для досягнення мети. Вибираєте найбільш цікаві ідеї та для кожної знаходите найбільш вдалий шлях реалізації.
· Які ідеї Ви вважаєте найбільш важливими з точки зору конкретної реалізації й співвідношення ефективності та можливостей?
· На скільки етапів буде розбито реалізацію ідеї?
· Скільки часу необхідно для кожного етапу?
· Презентуйте свої дії, ніби Ви це виконуєте прямо зараз.
· Які ще ресурси Вам необхідні для цих кроків?
- ІІІ етап. І нарешті, Ви – Критики! Вам необхідно оцінити ризики, вибрати найбільш важливе. Знову міняємося місцями. Керівник групи представляє спільну презентацію наробок як Генераторів, так і Реалістів. Вы можете використати лист, створений Реалістами, додавши туди свої коментарі, або створити новий, оформивши у вигляді таблиці: «Найбільш важливе (цікаве) - дія (что здійснюємо)– ризики (чим ризикуємо)– ресурси (що можемо використати)». У вас – 7 хвилин.
Працюють у групах.
ПАМ’ЯТКА
Ви – Критики! Ви даєте оцінку плану реалізації з точки зору ризиків. Задаєте запитання Реалістам щодо пояснення плану.
· Що може відбутися не за планом?
· Что може стати на заваді? Чому хтось може бути проти цієї ідеї?
· На кого матимуть вплив Ваші дії?
· Які можуть бути негативні наслідки і як їх усунути?
Що змінити в плані?
- ІУ етап. Знову міняємося місцями й через 7 хвилин основне завдання керівника групи – максимально зрозуміло й лаконічно донести до нової команди наробки попередніх трьох команд. Тепер Ви – Інтегратори, які аналізують зроблені Критиками коментарі, за необхідності переформульовують дії, запропоновані Реалістами, співставляють із початковими ідеями Генераторів і заданою темою та на підставі всього цього створюють завершальний лист із конкретними прописаними кроками. Це конкретний план дій, рекомендований для реалізації. І кожен член команди розуміє, що він «ставить підпис» під його виконанням.
ПАМ’ЯТКА
Ви – Інтегратори! Ви збираєте все зроблене, підбиваєте підсумки. Створюєте остаточний варіант дій і, вибравши двох представників від команди, виступаєте, презентуєте проект.
Висновок. Отже, попрацювавши в командах, ми створили декілька варіантів конкретних планів дій для досягнення найкращого результату – нашого методичного посібника «Формування життєвих компетентностей на уроках української мови та літератури». Тепер залишається тільки діяти. Дякую за роботу!
ІУ. Рефлексія
На зворотньому боці своєї фігурки напишіть побажання й подаруйте учаснику нашого заняття, з яким би вам хотілося працювати в новій школі.
Література
1.Даниленко Л.І. Теоретико-методичні засади управління інноваційною діяльністю в загальноосвітніх навчальних закладах освіти: автореф. дис. д-ра пед.наук: 13.00.01/ Лідія Іванівна Даниленко; [Ін-т педагогіки АПН України].-К., 2005. 43с.
2.Сидоренко В.В. Положення «Про педагогічний коучинг у системі післядипломної освіти»/ Вікторія Вікторівна Сидоренко. – Донецьк: Витоки, 2014. -–63с.
3.Сидоренко В.В. Розвиток педагогічної майстерності вчителя української мови і літератури в системі післядипломної освіти: монографія/ Вікторія Вікторівна Сидоренко. – Донецьк: Каштан, 2012. – 492с.
4.Сидоренко В.В.Організаційні та науково-методичні засади реалізації технології педагогічного коучингу в системі післядипломної освіти/ В.В.Сидоренко. Гуманітарний вісник ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет ім.Гр.Сковороди».-Дод.4 до Вип.31, ТІІ(10). –Тем.вип. «Міжнародні Челпанівські психолого-педагогічні читання»(з нагоди 100-річчя урочистого відкриття Г.І.Челпановим 1-го Психологічного інституту). – К.: Гнозис, 2014. – С.300-306.