Коучинг "Формування життєвих компетентностей на уроках української мови та літератури". Презентація

Про матеріал
Дана робота є методичною розробкою, яка презентує коучингову технологію для вчителів та показує, як можна застосувати дану технологію під час групової роботи.
Перегляд файлу

Коучинг «Формування життєвих компетентностей на уроках української мови та літератури»

 

Мета: презентувати засади освітньої коучингової технології; сприяти формуванню вмінь і навичок застосування коучингу; активізувати ресурси для формування життєвих компетентностей на уроках української мови й літератури; створення атмосфери співробітництва для обміну методичними знахідками

                                               Перебіг

І. Мотивація

     Учитель – це професіонал, якому суспільство довірило створення свого майбутнього. І тому йому відповідати за завтрашній день. Чи має право сьогоднішній педагог послуговуватися вчорашніми методами, прийомами, технологіями? У відповідь лунає одностайне «Ні!!!!»

     Нині перед учителем постала відповідальна місія – створення такої навчальної траєкторії, яка дозволить сформувати активного здобувача освіти.

     Сучасний учень може  знаходити знання всюди: у підручнику, в Інтернеті тощо. Може здатися, що тепер роль учителя нівелюється. Тому  педагогу не можна спочивати на лаврах минулих досягнень. Він просто зобов’язаний підкорювати вершини інноваційних технологій.

ІІ. Презентація.

   З історії виникнення коучингу

      На початку XXI ст. у світі з’явилася ще одна професія – коуч. Слово «коуч» має  угорське  походження  й  закріпилося  в  Англії  в  XVI ст. Тоді воно означало віз, карету. Це є символічним для застосування коучингової технології в школі, бо можна провести аналогію: коучинг – це те, що швидко доставляє до мети й допомагає рухатися.

      Коучинг (англ. Coaching) — процес, під час якого людина або група людей навчаються й одержують навички, необхідні для їхньої підтримки.

     Призначення коучингової технології — сприяти людині в досягненні її життєвих цілей, розвитку та успіху.

Дослівний  переклад  слова  «коучинг»   «тренерство».   Коуч – це   тренер, здатний зробити з людини  чемпіона,  тобто  мова  йде  про  виховання переможців.

   Термін  «коучинг» використовується  на  означення  будь-якої  діяльності, пов’язаної  з  наставництвом,  інструктуванням  і консультуванням.        

Цілі коучингу в освіті:

  • розкриття внутрішнього потенціалу особис­тості;
  • розвиток особистості через делегування від­повідальності;
  • досягнення високого рівня відповідальності та її усвідомлення у всіх учасників коучингу.

Для досягнення поставлених цілей вирішуються наступні завдання:       

  • здійснюється діагностика й моніторинг освіт­нього процесу, що дозволяє враховувати й прог­нозувати зміни, які відбуваються в результаті застосування інноваційних програм і технологій;
  • створюються умови, спрямовані на ефек­тивну організацію процесу пошуку учнем шляхів досягнення важливих для нього цілей і вибору оптимального темпу просування;                                          
  •  освоюються інноваційні методики й техно­логії;
  • визначаються ключові моменти коучингу

Перші сім кроків у коучинговій діяльності:

  •  встановлення партнерських взаємостосунків;
  •  спільне визначення завдань для досягнення конкретної мети;
  •  дослідження поточної ситуації чи проблеми;
  •  визначення внутрішніх і зовнішніх перешкод на шляху до результату;
  •  вироблення й аналіз можливостей для подолан­ня труднощів у вирішенні проблеми;
  •  вибір конкретного варіанту дій і складання плану дій;
  •  домовленість про те, що конкретно повинно бути зроблено та в які терміни.

   Основна  особливість  і  відмінність коучингу     сприяння  тому,  щоб  людина  сама  навчилася,  а  не навчити  її.                 

  Основні ідеї освітнього коучингу:

  • розвиток  людини  як  пріоритетний  напрям  в  освіті;
  • розкриття потенціалу людини для максимального  його використання;
  • допомога людині розвивати компетенції й усунути  обмеження для досягнення особистісно значущих та стійких  змін у професійній та особистій сферах життя;
  • допомога  людині  вчитися. 

 

Складові  коучингу -  партнерство, розкриття потенціалу,  результат.

 Мотивуючий  імпульс,  що  спонукає  суб’єктів  працювати в системі «коучинг», – це потреба в змінах.

     Отже, освітній коучинг зорієнтований на майбутнє та сфокусований на вирішенні конкретних питань.

ІІІ. Коучинг

  1. Об’єднання  в групи.
    • Учасники складають навпіл аркуш паперу, а потім створюють силует людини, відриваючи руками зайве. Розгортають фігурку, на голові пишуть своє ім’я та по батькові. На серці буде напис «Я Учитель». На руках і ногах – 4 ознаки педагогічної діяльності.
    • Кожен учасник представляє себе, продовжуючи речення: «Я Учитель…»(4ознаки).
    • Відбувається розподіл по групах.
  2. Постановка проблеми. Презентація «Формування життєвих компетентностей на уроках української мови та літератури»  

 

Ми виховуємо учня не як носія знань, а як людину, яка має жити в суспільстві і приносити йому користь.

В. Сухомлинський

  Компетентна особистість

  • приймає відповідальні рішення;
  •  критично мислить;
  • творчо вирішує проблеми;                                   
  •  самореалізується.

 

Компетентність – специфічна здатність, яка дає змогу активно розв’язувати проблеми , що виникають у реальних ситуаціях життя.

 

Основні види компетентностей, яких потребує життя :

- соціальна;

- полікультурна;

- комунікативна;

- інформаційна;

- творча діяльність;

- саморозвиток та самоосвіта

Основні вміння сучасного випускника школи:

- організовувати власне навчання;

- презентувати власну думку й уважно ставитися до поглядів інших людей;

- досконало володіти рідною мовою;

- уміти виступати публічно;

- розв’язувати проблеми творчо;

- уміти передбачати труднощі й шукати шляхи їх розв’язання;

- адаптуватись до життєвих ситуацій, які постійно змінюються;

- віднаходити інформацію з різних джерел;

- мислити критично й творчо;

- бути комунікабельним у різних соціальних групах.

Завдання вчителя:

  •   розвиток творчої особистості дитини;
  • створення атмосфери співробітництва, взаємодії вчителя та учня;
  •  досягнення певного стандарту освіти;
  • формування позитивної мотивації учнів до пізнавальної діяльності;
  •  формування потреби самопізнання, самореалізації та самовдосконалення.

     Життєві компетентності – це знання, уміння, життєвий досвід особистості, її життєтворчі здатності, необхідні для розв’язання життєвих завдань і продуктивного здійснення життя як індивідуального життєвого проекту.

  1. Інструктаж.

Обладнання. На столі є вазочка з обчищеними грецькими горіхами. Учасникам пропонується під час роботи ласувати горіхами, бо саме цей продукт  сприяє активізації розумової діяльності. Також на столі є ватман, кольорові олівці, фломастери та різноманітні малюнки, ножиці, клей.

 Розподіл обов’язків. Обирається керівник групи, який повинен брати участь у командному обговоренні, уважно слухати й спостерігати, консолідувати отриману інформацію, щоб на наступному етапі в максимально компактній та зрозумілій формі розповісти  наступній  команді, що тут було напрацьовано.

Завдання. За допомогою мозкового штурму в команді створити проект параграфа методичного посібника «Формування життєвих компетентностей на уроках української мови та літератури». Він повинен бути проілюстрований.

  1. Виконання роботи.

На І етапі ви всі працюють як Генератори  ідей.  Завдання – запропонувати якомога  більше ідей. Увага! Будь-яка  критика заборонена,  Усі ідеї записуються на ватмані. У вас – 7 хвилин.

Працюють у  групах.

                       

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                

 

 

 

 

 

ПАМ’ЯТКА

Ви – Генератори ідей!  Ви створюєте параграф для майбутнього методичного посібника «Формування життєвих компетентностей на уроках української мови й літератури» настільки креативний і привабливий, щоб він міг дійсно зацікавити вчителів. Нехай Ваші пропозиції стануть панорамою захопливих  можливостей.

·                 Як  Ви дізнаєтеся, що  досягли  мети?

  Знайдіть якомога більше ідей, прикладів, ситуацій  практичного застосування  цього  посібника

- ІІ етап. Теперь міняємося місцями. Залишаються тільки керівники, щоб пояснити, що напрацювала попередня група. Тепер Ви – Реалісти, Ваше завдання  – виписати, які конкретні кроки потрібні для реалізації ідей Генераторів. Керівник  групи проводить для нової команди вступну презентацію – які ідеї були запропоновані Генераторами, за необхідності  пояснює й коментує. Реалісти конкретизують і деталізують ідеї, переводячи їх на рівень реальних дій і записуючи на окремому ватмані. У вас – 7 хвилин.

Працюють у  групах.

                                                ПАМ’ЯТКА

Ви – Реалісти! Ви створюєте програму, визначаєте послідовність кроків для досягнення мети. Вибираєте найбільш  цікаві  ідеї та для кожної знаходите найбільш вдалий шлях реалізації.

·                 Які ідеї Ви вважаєте найбільш важливими з точки зору конкретної реалізації й співвідношення ефективності та можливостей?

·                 На скільки етапів буде розбито реалізацію ідеї?

·                 Скільки часу необхідно для кожного етапу?

·                 Презентуйте свої дії, ніби Ви це виконуєте  прямо зараз.

·                 Які ще ресурси Вам необхідні для цих кроків?

- ІІІ етап.  І нарешті, Ви – Критики! Вам необхідно оцінити ризики, вибрати найбільш важливе. Знову міняємося місцями. Керівник групи представляє спільну презентацію наробок як Генераторів, так і Реалістів. Вы можете використати лист, створений Реалістами, додавши туди свої коментарі, або створити новий, оформивши у  вигляді таблиці: «Найбільш важливе (цікаве) - дія (что здійснюємо)– ризики (чим ризикуємо)– ресурси (що можемо використати)». У вас – 7 хвилин.

Працюють у групах.

                                               ПАМ’ЯТКА

Ви – Критики! Ви даєте оцінку плану реалізації з точки зору ризиків. Задаєте запитання Реалістам щодо пояснення плану.

·                 Що може відбутися  не за планом?

·                 Что може стати на заваді?  Чому хтось може бути проти цієї ідеї?

·                 На кого матимуть вплив Ваші дії?

·                 Які можуть  бути негативні наслідки і як їх усунути?

Що змінити в плані?

-  ІУ етап. Знову міняємося місцями й через 7 хвилин основне завдання керівника групи – максимально зрозуміло й лаконічно донести до нової команди наробки попередніх трьох команд. Тепер Ви – Інтегратори, які аналізують зроблені Критиками коментарі, за необхідності переформульовують дії, запропоновані Реалістами, співставляють із початковими ідеями Генераторів і заданою темою та на підставі  всього цього створюють завершальний лист із конкретними прописаними  кроками. Це конкретний план дій, рекомендований для реалізації.  І кожен член команди розуміє, що він «ставить підпис» під його виконанням.

                                            ПАМ’ЯТКА

Ви – Інтегратори! Ви збираєте все зроблене, підбиваєте підсумки.  Створюєте остаточний варіант дій і, вибравши двох представників від команди, виступаєте, презентуєте проект.

  1. Звіт команд.

Висновок.  Отже,  попрацювавши в командах, ми створили декілька варіантів конкретних планів дій для досягнення найкращого результату – нашого методичного посібника «Формування життєвих компетентностей на уроках української мови та літератури». Тепер залишається тільки діяти. Дякую  за роботу!

ІУ. Рефлексія

  1. Під час заняття я зрозуміла, що…
  2. Найбільш корисним для меня було…
  3. Я не змогла бути більш розкутою, бо…
  4. На занятті в мене вийшло…
  5. На занятті в мене не вийшло…

На зворотньому боці своєї фігурки напишіть побажання й подаруйте учаснику нашого заняття, з яким би вам хотілося працювати в новій школі. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Література

1.Даниленко Л.І. Теоретико-методичні засади управління інноваційною діяльністю в загальноосвітніх навчальних закладах освіти: автореф. дис. д-ра пед.наук: 13.00.01/ Лідія Іванівна Даниленко; [Ін-т педагогіки АПН України].-К., 2005. 43с.

2.Сидоренко В.В. Положення «Про педагогічний коучинг у системі післядипломної освіти»/ Вікторія Вікторівна Сидоренко. – Донецьк: Витоки, 2014. -–63с.

3.Сидоренко В.В. Розвиток педагогічної майстерності вчителя української мови і літератури в системі післядипломної освіти: монографія/ Вікторія Вікторівна Сидоренко. – Донецьк: Каштан, 2012. – 492с.

4.Сидоренко В.В.Організаційні та науково-методичні засади реалізації технології педагогічного коучингу в системі післядипломної освіти/ В.В.Сидоренко. Гуманітарний вісник ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет ім.Гр.Сковороди».-Дод.4 до Вип.31, ТІІ(10). –Тем.вип. «Міжнародні Челпанівські психолого-педагогічні читання»(з нагоди 100-річчя урочистого відкриття Г.І.Челпановим 1-го Психологічного інституту). – К.: Гнозис, 2014. – С.300-306.

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Нельсон Мандела: "Освіта – найпотужніша зброя, аби змінити світ".

Номер слайду 2

 З історії виникнення коучингу На початку XXI ст. у світі з’явилася ще одна професія, призначення якої — сприяти людині в досягненні її життєвих цілей, розвитку та успіху, — коучинг (англ. coaching — процес, під час якого людина або група людей навчаються й одержують навички, необхідні для їхньої підтримки).

Номер слайду 3

Дослівний  переклад  слова  «коучинг»  –  «тренерство».   Коуч – це   тренер, здатний зробити з людини  чемпіона,  тобто  мова  йде  про виховання переможців.

Номер слайду 4

Слово  «коуч»  угорського  походження  й  закріпилося  в  Англії  у  XVI ст. Тоді воно означало віз, карету. Тут проглядається одна  з  глибоких  аналогій  терміну – «те, що швидко доставляє до мети  й допомагає рухатися».

Номер слайду 5

У  другій  половині  XIX  століття  англійські студенти називали цим терміном приватних репетиторів.

Номер слайду 6

На  початку  дев’яностих  років  XIX  століття  це слово  ввійшло  в  спортивний  лексикон  як  назва спортивного  тренера,  який  дійсно  допомагає задіяти всі внутрішні ресурси й піднятися на наступний  рівень.

Номер слайду 7

Пізніше  термін  «коучинг» перейшов  на  означення  будь-якої  діяльності, пов’язаної  з  наставництвом,  інструктуванням  і консультуванням.

Номер слайду 8

Цілі коучингу в освіті:розкриття внутрішнього потенціалу особис­тості;розвиток особистості через делегування від­повідальності;досягнення високого рівня відповідальності та її усвідомлення у всіх учасників коучингу.

Номер слайду 9

Для досягнення поставлених цілей вирішуються наступні завдання:здійснюється діагностика й моніторинг освіт­нього процесу, що дозволяє враховувати й про­гнозувати зміни, які відбуваються в результаті застосування інноваційних програм і технологій;створюються умови, спрямовані на ефек­тивну організацію процесу пошуку учнем досягнення важливих для нього цілей і вибору оптимального темпу просування;освоюються інноваційні методики й техно­логії;визначаються ключові моменти коучингу

Номер слайду 10

Перші сім кроків у коучинговій діяльності- встановлення партнерських взаємостосунків;- спільне визначення завдань для досягнення конкретної мети;- дослідження поточної ситуації чи проблеми;- визначення внутрішніх і зовнішніх перешкод на шляху до результату;- вироблення й аналіз можливостей для подолан­ня труднощів у вирішенні проблеми;- вибір конкретного варіанту дій і складання плану дій;- домовленість про те, що конкретно повинно бути зроблено та в які терміни.

Номер слайду 11

  Основна  особливість  і  відмінність коучингу   – сприяння  тому,  щоб  людина  сама  навчилася,  а  не навчити  її.

Номер слайду 12

Основні ідеї освітнього коучингу: Розвиток  людини  як  пріоритет-ний  напрям  в  освіті. Розкриття потенціалу людини для максимального  його використання. Допомога людині розвивати компетенції й усунути  обмеження для досягнення особистісно значущих та стійких  змін у професійній та особистій сферах життя. Допомога  людині  вчитися. 

Номер слайду 13

Освітній коучинг зорієнтований на майбутнє та сфокусований на вирішенні конкретних питань

Номер слайду 14

Мотивуючий  імпульс, що  спонукає  суб’єктів  працювати в системі «коучинг», – це потреба в змінах.

Номер слайду 15

Складові  коучингу  1)  партнерство;2) розкриття потенціалу;3) результат.

Номер слайду 16

Формування життєвих компетентностей на уроках української мови та літератури

Номер слайду 17

Ми виховуємо учня не як носія знань, а як людину, яка має жити в суспільстві й приносити йому користь. В. Сухомлинський

Номер слайду 18

Приймає відповідальні рішення. Критично мислить. Творчо вирішує проблеми. Самореалізується. Компетентна особистість

Номер слайду 19

Компетентність – специфічна здатність , яка дає змогу активно розв’язувати проблеми , що виникають у реальних ситуаціях життя

Номер слайду 20

Основні види компетентностей , яких потребує життя:соціальна;полікультурна;комунікативна;інформаційна;творча діяльність;саморозвиток та самоосвіта

Номер слайду 21

Основні вміння сучасного випускника школи організовувати власне навчання;презентувати власну думку й уважно ставитися до поглядів інших людей;досконало володіти рідною мовою;уміти виступати публічно;розв’язувати проблеми творчо;уміти передбачати труднощі й шукати шляхи їх розв’язання;адаптуватись до життєвих ситуацій, які постійно змінюються;віднаходити інформацію з різних джерел;мислити критично й творчо;бути комунікабельним у різних соціальних групах.

Номер слайду 22

Завдання вчителярозвиток творчої особистості дитини створення атмосфери співробітництва , взаємодії вчителя та учня досягнення певного стандарту освіти формування позитивної мотивації учнів до пізнавальної діяльностіформування потреби самопізнання , самореалізації та самовдосконалення.

Номер слайду 23

Життєві компетентності – це знання , уміння, життєвий досвід особистості , її життєтворчі здатності , необхідні для розв’язання життєвих завдань і продуктивного здійснення життя як індивідуального життєвого проекту

Номер слайду 24

ПАМ’ЯТКАВи – Генератори ідей!  Ви створюєте параграф для майбутнього методичного посібника «Формування життєвих компетентностей на уроках української мови й літератури» настільки креативний і привабливий, щоб він міг дійсно зацікавити вчителів. Нехай Ваші пропозиції стануть панорамою захопливих можливостей. Як Ви дізнаєтеся, що досягли мети? Знайдіть якомога більше ідей, прикладів, ситуацій  практичного застосування  цього посібника.

Номер слайду 25

ПАМ’ЯТКАВи – Реалісти! Ви створюєте програму, визначаєте послідовність кроків для досягнення мети. Вибираєте найбільш цікаві  ідеї та для кожної знаходите найбільш вдалий шлях реалізації. Які ідеї Ви вважаєте найбільш важливими з точки зору конкретної реалізації й співвідношення ефективності та можливостей?На скільки етапів буде розбито реалізацію ідеї? Скільки часу необхідно для кожного етапу?Презентуйте свої дії, ніби Ви це виконуєте прямо зараз. Які ще ресурси Вам необхідні для цих кроків?

Номер слайду 26

ПАМ’ЯТКАВи – Критики! Ви даєте оцінку плану реалізації з точки зору ризиків. Задаєте запитання Реалістам щодо пояснення плану. Що може відбутися не за планом?Что може стати на заваді?  Чому хтось може бути проти цієї ідеї?На кого матимуть вплив Ваші дії?Які можуть бути негативні наслідки і як їх усунути?Що змінити в плані?

Номер слайду 27

ПАМ’ЯТКАВи – Інтегратори!Ви збираєте все зроблене, підбиваєте підсумки.  Створюєте остаточний варіант дій і, вибравши двох представників від команди, виступаєте, презентуєте проект.

zip
Додано
29 грудня 2019
Переглядів
2299
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку