Мушик Лілія Анатоліївна,
вчитель початкових класів,
ІІкваліфікаційна категорія,
КЗШ № 41
Тема. Спільнокореневі слова. Корінь. Вимова і написання слова «минулий»
Мета:
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник, зошит, картки, малюнки.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Вже пролунав шкільний дзвінок,
Покликав всіх нас на урок.
Рівненько стали. Все. Вже час,
Роботу починає клас.
За парти всілися зручненько,
Поклали руки всі гарненько.
Готові? Так.
А настрій як?
Тож успіх всіх чекає нас!
-Діти, у нас на уроці присутні гості (……………………………………..)
- Поверніться, будь ласка, і привітайтеся. Сідайте на свої місця.
-Діти, а до якого уроку ми з вами приготувались? (до уроку української мови)
-А яку користь дають нам уроки української мови?(…це спілкування в суспільстві, грамотно розмовляти, висловлювати свої думки, правопис, написання творів, людина стає розумнішою, більше пізнає про навколишній світ…)
-Так, дійсно, це прекрасно, коли людина володіє рідною мовою. Недаремно народна мудрість говорить: «Птицю пізнають по пір’ю, а людину по мові».
- Щоб урок був успішним ви повинні бути уважними, зібраними, активними, наполегливими.
Рефлексія.
- Я дарую вам свою усмішку, а ви подаруйте мені свої усмішки і починаємо наш урок української мови.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
Сядьте рівно. Зошити покладіть похило. Протягом уроку звертаємо увагу на свою поставу. Записуємо дату.
1. Запис дати 14 листопада
Класна робота
2. Каліграфічна хвилинка
- При перегляді ваших зошитів виявлено неправильне написання букви Мм та поєднання її з іншими буквами ,тому внесемо корективи, точності.
Мм
- На хвилинці каліграфії ми пропишемо буквосполучення великої та малої букви М лише один рядок. Звертаємо увагу на нижнє з’єднання літер. Хто пропише рядок, той підіймає підняту руку з ручкою. Це буде для мене сигнал, що ви готові працювати далі. Сподіваюся, що письмо принесе вам задоволення. Приступаємо до роботи.
- На наступному рядку ми запишемо словникове слово минулий. Запам’ятайте! Слово пишеться з буквою «и» у першому ненаголошеному складі. Пропишіть слово 1 раз.
минулий
- Діти, а що таке закінчення?
- Що таке основа?
- З яких частин складається основа?
- Без якої частини основи не буває слова?
- Наше завдання: у слові «минулий» позначити закінчення.
- Продовжіть речення: щоб визначити закінчення, треба … (змінити слово). Як можна змінити слово минулий?
Хто вийде до дошки та запише. Я поруч і завжди прийду на допомогу. (Ніч (яка?), свято (яке?), дні (які?).
минула минуле минулі
- Як позначається закінчення? (Квадратиком, віконечком).
- Як ви гадаєте, ми утворили нові слова, чи записали одне й те ж саме слово.
тільки з різними закінченнями? (Одне слово з різними закінченнями).
- Як на вашу думку, що означає слово минулий? (це той, який пройшов, минув).
3. Орфографічна скринька.
- Наступне завдання. Потрібно відредагувати слова , вставивши потрібну літеру «е» або «и».
І варіант ІІ варіант
ст…бло м…довий
кр…ло к…рмо
в…сняний тр…вога
т…пло т…л…фон
з…мля г…рой
з…рнятко с…гнал
III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
- Ми продовжимо мандрівку країною слова. Будемо досліджувати секрети слова, особливості кореня, вчитися добирати спільнокореневі слова. Це допоможе вам у майбутньому грамотно писати, бути успішним у будь якій справі.
2. Пошук нової навчальної інформації
1) Робота з підручником (Вправа 152, с.70)
- До нас на урок прибули з країни Граматики слова-« родичі», або споріднені слова. Їх ще називають спільнокореневі. Усі родичі – це сім’я. А сім’я живе в одному домі.
Розгляньте малюнки в підручнику і прочитайте підписи до них.
- Що означає кожне зі слів? ( на мал. зображені маленький дубок, старий дуб, листок дуба)
- Як можна назвати всі ці слова?
- Чи є в них спільна частина? Як вона називається?
-Що є спільного між предметами?
( Дубок – це маленький дуб, дубовий листок – частина дуба).
-Отже, ці предмети – « родичі», вони споріднені між собою. Слова, які визначають назви цих предметів ( дуб, дубок) або виражають їх ознаку ( дубовий) – теж споріднені.
- Запишіть усі слова. Позначте у них спільну частину- корінь. (Коментоване письмо учнями на дошці).
Гімнастика для очей, рук.
Подивіться вгору, вниз, вліво, вправо.
1) Робота в парах за підручником (Вправа 153, с.70-71)
- Пригадайте, які слова називаються спільнокориневими або спорідненими?
-Як визначити корінь слова?
Складання алгоритму і визначення кореня.
Фізкультхвилинка
Самостійна робота учнів.
- Доберіть зі своїм сусідом по парті спільнокориневі слова, визначте в них корінь.
1-й ряд – ліс;
2-й ряд – вода;
3-й ряд – сад.
2. Казка « Родичі».
Йшли якось стежкою гусак, гуска і гусенята, а назустріч їм повзла гусінь.
- Ви хто такі? – запитала гусінь.
- Я гусак, це гуска, а то – наші гусенята, - ввічливо відповів гусак.
- А ти хто?
- А я ваша тітка, - похвалилася гусінь.
Гуси ображено заґелґотали.
- В чому проблема ? Чому образилися гуси ? (Корені слів, які звучать однаково, але мають різне значення — це різні корені!)
- Правильно, молодці! Корені слів, які звучать однаково, але мають різне значення — це різні корені!
- Який висновок можна зробити?
(При доборі спільнокореневих слів треба звертати увагу на значення слів. Форма кореня може співпадати, а значення бути зовсім іншим і тоді ці слова не будуть спільнокореневими).
ІV. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ.
1) Робота з підручником. Вибіркове списування. (Вправа 152, с.70)
- Прочитайте вірш.
- Випишіть групами спільнокориневі слова. Позначте корінь.
Саду-садочок; калині-калинонькою; дзвіночки-дзвенять; солов′я-солов′ятко.
2. Гра « Знайди зайве слово».
V. ПІДСУМОК УРОКУ.
1.Гра «Мікрофон»
- Чарівний олівець записав якесь слово, і хоче, щоб ви його відгадали: РІКОНЬ
-Що називається коренем слова?
-Що треба зробити, щоб знайти корінь слова?
- Без чого не може існувати слово?
( Без кореня)
- Спільна частина споріднених слів називається коренем? (Так)
- Слова, близькі за значенням називаються синонімами .(Так)
- Слова”мак” і”макарони” –спільнокореневі.(Ні)
- Слова”дім”, “хата”, “будинок”-синоніми.(Так)
VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
Вправа 155, с.71