Широка Наталія Василівна
учитель української мови та літератури
Хмельницької середньої загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 14
учитель вищої категорії, вчитель-методист
Шляхи формування креативної компетентності на уроках української мови та літератури
Анотація
У статті порушено проблему компетентнісного підходу до навчання, розкрито шляхи формування креативної компетентності на уроках української мови та літератури, описано креативні методи та прийоми навчання.
Ключові слова: компетентність, креативність, кооперативні форми роботи, нетрадиційні уроки розвитку зв′язного мовлення, метод проектів, креативні методи і прийоми навчання.
Світ, у якому ми живемо, стає дедалі складнішим і динамічнішим, інтеграція в сучасне суспільство й знаходження свого місця в житті вимагають від кожної людини дедалі більших зусиль. Сьогодні тільки той може повноцінно діяти в мінливому світі, хто здатний зробити вибір, ухвалити самостійне рішення. Уміння на основі набутих знань вирішувати проблеми, що виникають у різних життєвих ситуаціях, передбачає компетентісний підхід до навчання.
Компетентність – специфічна здатність, яка дає змогу активно розв’язувати проблеми, що виникають у реальних ситуаціях життя. Вона формується в процесі навчання і виховання не лише в школі, а й під впливом сім’ї, друзів, культури. Тому реалізація компетентнісного підходу залежить від освітньо-культурної ситуації, у якій живе і розвивається школяр.
Питання формування компетентностей висвітлено в Законі України «Про освіту», Концепції Нової української школи, Концепціях мовної та літературної освіти, Державному стандарті базової і повної загальної середньої освіти, нових програмах.
Саме компетентісний підхід до навчання міжнародна спільнота вважає дієвим інструментом поліпшення якості освіти, отже, відповідно до вимог суспільства, зміст освіти доцільно переорієнтувати на набуття життєвих компетентностей і на створення ефективних механізмів їх запровадження.
Глобалізація сучасного світу вимагає від педагога навчити учнів не просто виживати, а повноцінно жити і працювати, ставати успішними людьми. Цього зможуть досягти лише яскраві особистості, з нестандартним мисленням, з неординарним підходом до вирішення проблем, наділені креативними якостями нової системи взаємних стосунків і успішної співпраці сучасної ділової людини.
Тому одним із важливих напрямів роботи вчителя-словесника вважаю формування в учнів креативної компетентності – здатності до розв’язання будь-якого навчального завдання творчо; бажання і вміння діяти не за зразком, а оригінально, нестандартно (у сучасній дидактичній літературі згадана проблема розглядається у працях Н.І. Педенко, О.О. Маленко та ін.). Навчання сучасної дитини, на мою думку, має бути таким, щоб воно активізувало розвиток її креативності.
Незаперечною є думка про те, що учні, які сприймають викладений педагогом матеріал лише на репродуктивному рівні, не націлені мислити критично, творчо. Необхідною умовою формування креативних умінь і навичок є, на мою думку, планування на уроках ситуацій активної участі школярів у процесі навчання.
Так на першому етапі – опрацювання нового матеріалу – реалізуються такі завдання:
Найдоцільнішими прийомами, що сприяють розвитку креативного мислення, на цьому етапі вважаю такі :
Якщо на попередній фазі учень ставив запитання «Що це для мене означає?», «Де я це зможу застосувати?», «Навіщо це мені потрібно?», то на другому етапі – фазі опрацювання нового матеріалу – він має знайти відповіді, більш глибоко осмислити здобуті знання, виробити особисті неповторні шляхи опрацювання матеріалу у процесі самостійної навчальної діяльності.
На цьому етапі надаю перевагу таким прийомам:
Застосування вищенаведених прийомів викликає інтерес до навчання, творчості, дає поштовх до вільного мислення, можливість спокійно, впевнено почувати себе у колективі.
Мета третього етапу – практичного – «вбудовування» нового досвіду, здобутих знань у систему особистісних компетенцій.
З метою формування креативних вмінь і навичок на третьому етапі використовую такі прийоми:
Завершальним етапом роботи є фаза – контроль знань, на якому кожен учень може перевірити та оцінити свою роботу та знання, вміння та навички, виявити прогалини та ліквідувати їх.
Щоб дати учням змогу порівняти результати роботи протягом вивчення теми, проводжу вхідний та проміжний контроль з однаковими завданнями на картках. Перед підсумковим оцінюванням результати порівнюються, типові помилки аналізуються, знання коригуються.
На цьому етапі мають місце такі види контролю:
Ефективними, на мій погляд, є кооперативні форми роботи, які сприяють зацікавленості кожного учня в результатах навчальної діяльності всього класу. За таких умов школярі розуміють, що від їхніх вмінь, знань, залежить результат роботи групи, вони відчувають власну відповідальність.
Завершальним етапом у системі розвитку креативного мислення є творчі роботи. Працюючи над твором, учень активно використовує набутий досвід, всі свої знання з мови, літератури та інших предметів, виявляє вміння будувати несподівані сюжети, цікаві історії, непередбачуваний зв’язок між фактами та подіями.
Прагнення достукатися до душі кожної дитини, спонукати учнів до активності, до оригінального виявлення свого творчого потенціалу стало тією рушійною силою, яка підштовхнула мене обрати нові методи навчання, неповторні шляхи проведення уроків зв’язного мовлення нетрадиційно, відійшовши від роками складених алгоритмів.
Так виникла серія креативних уроків зв’язного мовлення, де опис приміщення перетворився на «Дім на заздрість усім» (усім відома передача); складання малих літературних жанрів - на «Літературне кафе», відгук на прочитану книгу замінили «Презентацією улюбленої книги», опис людини за картиною перетворився на «Виставку-продаж картин», опис зовнішності людини вилився у створення описової моделі сучасного учня тощо.
Експериментування засвідчило, що такі форми проведення уроків розвитку зв’язного мовлення сприяють інтенсивному залученню школярів як співавторів занять, спонукають до формування креативних вмінь і навичок учнів, велику насолоду приносить співпраця вчителя і дітей, досягається більший ступінь самостійності, і, відповідно, стає ефективнішим навчання.
Реформування освіти вимагає впровадження в практику навчання активних методів. На мою думку, ефективним засобом формування креативної компетентності є метод проектів.
Буквальне значення слова проект – „кинутий наперед”, тобто проект є прототипом будь-якої діяльності. Проект як навчальний метод є чудовим дидактичним засобом активізації пізнавальної діяльності, розвитку креативності й одночасно формування певних рис особистості.
Як відомо, проектна технологія передбачає виконання учнем або групою учнів якої-небудь навчальної теми, що включає використання різноманітних методів, засобів, прийомів навчання, а також інтегрує знання, уміння з різних галузей науки, техніки, творчості. Таким чином, суть проектної технології – стимулювати інтерес учнів до певних проблем, що передбачають володіння певною сумою знань, та через проектну діяльність, яка передбачає розв’язання однієї або цілої низки проблем, показати творче практичне застосування надбаних знань.
Опираючись на вищезазначене, практикую організацію роботи над груповими та індивідуальними проектами при вивченні курсу української літератури. Відповідно до цього мною розроблено тематику проектів до кожної навчальної теми у 5 та 10 класі. Кожен проект співвідноситься з певною темою і розробляється протягом кількох уроків. Так, наприклад, у 5 класі до розділу «Світ фантазії і мудрості. Міфи, легенди, казки» пропоную проекти: «Каталог міфічних істот», «Словник міфічних образів», «Інсценування улюбленої казки» тощо, у 10 класі до теми: Іван Нечуй-Левицький «Кайдашева сім′я» - «Моя родина», «У чому основа міцної родини», «Усі щасливі родини щасливі однаково…»,під час вивчення теми: Творчість Івана Франка учні готують такі проекти: «Як я розумію патріотизм?», «Це високе звання – громадянин», «Громадянин для держави чи держава для громадянина?» та ін.
Використання методу проектів є можливим та ефективним, на мою думку, не тільки на уроках мови та літератури, а також і в позакласній роботі.
Креативні методи та прийоми навчання
Структурований огляд – коротка лекція, яку дають на початку уроку з метою вступу до теми та пояснення ключових понять чи термінів.
Наприклад, під час вивчення теми «Прислівник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль» 7 клас:
Прислівник
Семантична карта (гронування) – графічний організатор, за допомогою якого поняття (ідеї) вибудовуються у вигляді ієрархічних взаємин-супутників основного поняття.
Це нелінійна форма мислення, яка подібна до функціонування нашого мозку.
Роботу виконуємо в такій послідовності:
Наприклад, опрацьовуючи на уроці розвитку зв’язного мовлення текст «Гопак під шибеницею», у якому герой рятується від страти завдяки танцю, складаємо карту до слова «гопак».
Гопак
Припущення на основі запропонованих слів – прийом кооперативного навчання, використовуючи який учні складають певну історію на основі слів, узятих з тексту, який пізніше будуть опрацьовувати.
Готуючись до роботи над вищезгаданим текстом, учні вводять слова козак, гопак, вирок, воля у власну розповідь, пропонують свої версії порятунку. Пізніше роботи порівнюємо з оригіналом.
Цей метод розвиває фантазію дітей, допомагає поєднати абсолютно несумісні, на перший погляд, речі.
«Мозковий штурм» – прийом швидкого висловлення думок, за допомогою яких можна швидко генерувати численні ідеї з певної проблеми або теми для подальшого обговорення.
Зазвичай використовую його на вступних та узагальнюючих уроках, особливо якщо діти мають певні знання з попередніх занять або життєвий досвід.
Розглядаючи тему «Мова – найважливіший засіб спілкування, пізнання та впливу» (8 клас), за допомогою «Мозкового штурму» пригадуємо різні способи спілкування. Потім намагаємося передати інформацію невербальними засобами та робимо висновок про важливість мови.
У результаті цієї діяльності учні починають продукувати значну кількість ідей, мислити менш шаблонно.
Спрямоване читання – метод конструювання знань, що передбачає читання, спрямоване за допомогою певних питань або графічного організатора, у якому учням подані ключові терміни чи напрями роботи.
Наприклад, опрацьовуючи матеріал «Словосполучення. Будова словосполучень, види словосполучень з способами вираження головного слова», учні мають скористатися графічним організатором, у якому містяться ключові слова.
Читання з маркуванням допомагає усвідомити зміст тексту, виділяти в ньому відоме, невідоме, цікаве, «сортувати» матеріал. У процесі читання учні роблять на полях позначки «+» - відома інформація, «-« - нова інформація, «?» - незрозуміла інформація, «!» - здивувало, збентежило. Після цього усі заповнюють таблицю в зошиті, у яку заносять записи з опрацьованого тексту.
Цю роботу, що привчає до ефективного самостійного опрацювання тексту, можна використовувати як випереджальне диференційоване домашнє завдання, на уроках розвитку зв’язного мовлення, під час вивчення матеріалу, значна частина якого зрозуміла.
Метод «Я досліджую» дозволяє учням генерувати нові ідеї за допомогою різного роду досліджень.
Почувши запитання, на які необхідно дати відповідь, діти мають проаналізувати матеріал, який вже опанували.
Наприклад, повторюючи «Речення двоскладні й односкладні» (8 клас), учні пригадують види речень за складом граматичної основи та з допомогою вчителя формулюють запитання:
Потім школярам надається лінгвістичний матеріал, називають терміни дослідження. Результати роботи використовують під час вивчення теми «Односкладні прості речення з головним членом у формі присудка і підмета».
Діаграма (кола) Вена – прийом для зіставлення, порівняння, виявлення спільних ознак у поняттях. Має вигляд перетинних кіл. Середину заповнюють спільними ознаками, бічні – відмінними.
Почергові запитання – завдання, у ході якого пари учнів читають текст і по черзі ставлять одне одному запитання.
Таким чином, можна опрацювати значний за обсягом теоретичний матеріал, зміст якого школярі можуть усвідомити без допомоги вчителя.
Наприклад, вивчаючи матеріал «Дієслово: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль», діти здатні самостійно сформулювати запитання такого типу:
Дошка запитань та роздумів. Зворотний бік дошки використовують як місце спілкування, на якому розміщуються учнівські запитання щодо теми уроку, роздуми, пропозиції та інші «позитивні» думки, оформлені на липких стікерах.
Твір-п’ятихвилинка (есе) – це неформальний твір, мета якого полягає в тому, щоб зібрати та систематизувати думки учнів. Головне – писати не зупиняючись.
Опитування в парі – взаємоопитування за вивченим матеріалом, під час якого обидва учні почергово формулюють запитання та дають відповіді.
Запитаю й відповім – самоопитування за планом уроку чи графічним організатором.
Асоціативний кущ (тезаурус)
Добір якнайбільшої кількості слів, асоціативно пов’язаних із запропонованим учителем. Перемагає той, чий асоціативний ряд буде найдовшим, окремо можна відзначити тих, чиє завдання якісніше, тобто слова є художнішими, образнішими, асоціативний зв'язок є оригінальнішим.
Наприклад:
Небо – політ, синява, хмари, птахи, літаки, далечінь, висота, метелики, грім, блискавка, дощ, сніг, сонце, місяць, зорі, ніч, недосяжність.
Гра може мати зворотний характер: учитель подає перелік слів-асоціацій, а учні встановлюють вихідне слово.
Наприклад:
Уроки, учні, вчителі, директор, розклад, дзвінок, перерва, завдання, класи, їдальня, біологія, математика, щоденник, оцінка. (Школа).
Асоціативні схеми
Традиційно вважається, що новий матеріал краще запам’ятовується, коли він занотований. Але сучасні дослідження вчених доводять, що звичайне нотування – слово за словом, тобто інформація, яка розташована лінійно або стовпчиком, не зберігається у мозку.
Учень запам’ятовує інформацію тоді, коли вона має вигляд певних моделей, асоціативних схем. Тому важливо не просто записувати, а малювати різні асоціативні схеми.
Основні принципи створення асоціативних схем такі:
Асоціативний малюнок
Речення, малюнок-розшифровка має до певної міри сюжетний характер, тому запам’ятовується досить легко. Яскрава зорова опора є гарантом того, що важлива інформація буде закладена в довготривалу пам'ять. Адже «витягти» необхідні слова з таких речень значно простіше, ніж заучувати їх напам’ять.
Наприклад, потрібно запам’ятати слова, у яких апостроф не вживається:
«На свято мавпа (мавпячий) пила духмяний, медвяний, тьмяний, морквяний сік, дзвякаючи цвяхом об склянку».
Асоціативні пари
Еврестичний метод вивчення орфографії – це асоціативні пари.
Він ефективний для запам’ятовування складних випадків написання під час вивчення таких тем, як «Ненаголошені голосні, що не перевіряються наголосом», «Уподібнення приголосних звуків».
В основу сприймання й запам’ятовування покладено принцип асоціативних пар (це словосполучення і навіть речення). При цьому сумнівний голосний у слові-відповіднику повинен бути під наголосом, а з приголосного, що уподібнюється, починається асоціативний відповідник.
Наприклад:
Асоціативний диктант
Записати у колонки слова, що асоціюються з певними предметами, явищами, особами.
Сенкан
Це неримований вірш з п’яти рядків, мета якого – спонукати до розмірковування над темою. Він складається за схемою:
«Вільне письмо»
Невеликий твір-асоціація за висловом, фразою, епіграфом, цитатою.
Кубування
Розгляньте предмет, явище різнобічно (із позицій шести граней куба) за такими вказівками:
Успішне формування креативної компетентності можливе лише за умови систематичної і цілеспрямованої роботи, постійної уваги до цього аспекту навчання.
У результаті використання вищезазначених методів та прийомів розвитку креативної компетентності за останні три роки підвищився рівень навчальних досягнень, зросла творча активність школярів, з’явилося бажання брати участь у різноманітних творчих конкурсах, олімпіадах, різних видах позакласної діяльності.
Отже, формуючи креативні компетентності учнів, педагог передає їм «ту життєву мудрість, яку називають умінням жити» у складних умовах сьогодення.
Список використаних джерел та літератури
6 клас / Упорядник Г.В. Баран .- Харків. - Країна мрій. - 2006 – 96 с.
// Завуч. -2002. - № 26. – С. 8-11.