Тематична контрольна робота №2
ЛЕКСИКОЛОГІЯ
І варіант
Початковий і середній рівні по 0,5 б.
1. Виберіть рядок, у якому всі слова вжиті в прямому значенні:
А білий сніг, білий голуб, біла заздрість;
Б тепле слово, добре серце, гострий ніж;
В солодка цукерка, теплий одяг, срібна сережка;
Г срібна трава, гострий кут, холодний розум.
2. Позначте рядок, у якому всі прикметники вжиті в переносному значенні:
А солодкий сон, солодка цукерка, гіркий полин, гіркий смак;
Б білий сніг, білий голуб, біла заздрість, білі скроні;
В гострий погляд, добре серце, тепле слово, солодкий спів;
Г теплий одяг, гострий ніж, гостре слово, тверда рука.
3. Позначте рядок, у якому вказані слова становлять синонімічний ряд:
А височина, вершина, високий, височінь;
Б мовчазний, безмовний, неговіркий, небалакучий;
В слово, словник, словотвір, словниковий;
Г мовити, говорити, кричати, слухати.
4. Позначте пару слів, що є антонімами:
А велетень, гігант;
Б мужній, сміливий;
В велетень, силач;
Г велетень, карлик.
5. Позначте рядок, у якому словосполучення є омонімами:
А крило літака — крило лелеки;
Б моторний хлопець — моторний цех;
В палаючий степ — палаюче сонце;
Г радісний погляд — сумний настрій.
6. Позначте рядок, у якому всі вказані слова є багатозначними:
А абрикос, балет, голос, доля;
Б азбука, бігти, говорити, дивуватися;
В голова, дружина, міст, пілот;
Г артист, кипіти, важкий, гарячий.
7. Укажіть рядок, у якому всі слова є паронімами
А ефектний – ефективний, ясний – темний
Б адрес – адреса, роздумувати – мислити
В голосний – голосовий, пам’ятка – пам’ятник,
Г досвідчений – освічений, добрий – злий,
8. Омоніми — це слова, що:
А вживають мешканці певного регіону;
Б протилежні за значенням;
В близькі за значенням, але різні за формою;
Г мають однакову форму, але різне значення.
Достатній рівень - 2 б.
9. Установіть відповідність між словами і лексикологічною групою, до якої вони належать.
Слова |
Лексикологічна група |
1. Глибокий-мілкий |
А омоніми |
2. Самостійний - незалежний |
Б пароніми |
3. Роман, роман |
В синоніми |
4. Континент-контингент |
Г багатозначні слова |
|
Д антоніми |
Високий рівень – по 3 б.
10. Відредагуйте речення.
Подорож тривала дві неділі. Мені дуже невдобно просити тебе допомогти.
11. Складіть речення зі словами музикальний –музичний.
Тематична контрольна робота №2
ЛЕКСИКОЛОГІЯ
ІІ варіант
Початковий і середній рівні по 0,5 б.
1. Позначте рядок, у якому неправильно вжито слово неділя.
А Ця неділя була важкою: щодня по шість уроків.
Б Була неділя — тихий час дозвілля.
В У неділю рано зілля копала.
Г У неділю Кайдаші пішли до Довбушів на оглядини.
2. Укажіть рядок, у якому слова ужиті тільки в прямому значенні:
А Усміхнене сонце, ляпає язиком, гострий погляд;
Б рожевий шовк, водити за руку, краяти серце;
В усміхнені діти, холодне повітря, дзвонити по телефону;
Г квашена капуста, паперовий літачок, м’який характер.
3. Укажіть рядок, у якому всі слова є синонімами:
А Лагідний, дивний, сумирний;
Б безмежний, безкрайній, безконечний;
В дбайливий, старанний, жагучий;
Г цікавий, привабливий, привітний.
4. Укажіть рядок, у якому всі антонімічні пари дібрано правильно:
А Сухий — мокрий, знайти — загубити, тямовитий — розумний;
Б гіркий — солодкий, балакучий — мовчазний, старанний — недбалий;
В боязливий — безстрашний, сумний — здоровий, замерзлий — розталий;
Г заснути — прокинутись, добро — підлість, відкрити — закрити.
5. Укажіть рядок, у якому всі словосполучення є омонімічними:
А Вода з ключа — журавлиний ключ — ключ від дверей;
Б співає завірюха — співає дівчина — співає сопілка;
В вити гніздо — вити на місяць — вити вовком;
Г накреслити коло — знаходиться коло хати — велике коло.
6. Позначте рядок, у якому всі вказані слова є багатозначними:
А азбука, бігти, говорити, дивуватися;
Б абрикос, балет, голос, доля;
В артист, кипіти, важкий, гарячий.
Г голова, дружина, міст, пілот;
7. Укажіть рядок, у якому всі слова є паронімами
А голосний – голосовий, пам’ятка – пам’ятник,
Б ефектний – ефективний, ясний – темний
В досвідчений – освічений, добрий – злий,
Г адрес – адреса, роздумувати – мислити
8. Антоніми – це слова, що…
А вживають мешканці певного регіону;
Б протилежні за значенням;
В близькі за значенням, але різні за формою;
Г мають однакову форму, але різне значення.
Достатній рівень - 2 б.
9. Доберіть до слів першої колонки антоніми з другої колонки.
1. Старатися |
А іти |
2. Сохнути |
Б применшувати |
3. Перебільшувати |
В мокнути |
4. Стояти |
Г лінуватися |
|
Д їхати |
Високий рівень – по 3 б.
10. Відредагуйте речення
До мами завітали бувші учні. Якщо одягаєш нову річ, спочатку її погладь.
11. Складіть речення зі словами дипломат - дипломант.
1