СТАТТЯ "ФОРМУВАЛЬНЕ ОЦІНЮВАННЯ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ НУШ: МЕТОДОЛОГІЯ, ВИКЛИКИ, ПЕРСПЕКТИВИ, ТЕХНІКИ ТА ПРИЙОМИ""

Про матеріал
У статті розкрито суть формувального оцінювання, описана технологія формувального оцінювання та показано візуалізовані зразки карток.
Перегляд файлу

ФОРМУВАЛЬНЕ ОЦІНЮВАННЯ

НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ НУШ: МЕТОДОЛОГІЯ, ВИКЛИКИ, ПЕРСПЕКТИВИ, ТЕХНІКИ

ТА ПРИЙОМИ

 

Анотація. У статті розкрито суть формувального оцінювання, описана технологія формувального оцінювання та показано візуалізовані зразки карток.

Ключові слова: порівняння стандартизованого та формувального оцінювання, формувальне оцінювання, цілі оцінювання, методи оцінювання, інструменти оцінювання, наочні зразки, перспективи.

 

Під поняттям «формувальне оцінювання» вбачають інтерактивне оцінювання еволюції учнів у навчальній діяльності, що надає можливість вчителю зрозуміти потреби учнів та відповідним чином адаптовувати на уроках української мови та літератури НУШ. Порівняння стандартизованого та формувального оцінювання показано в таблиці 1.

Таблиця 1

Порівняння стандартизованого та формувального оцінювання

Стандартизоване оцінювання

Формувальне оцінювання

Оцінювання знань з предмета

Оцінювання результатів інтерактивної діяльності під час уроків української мови та літератури

Оцінювання кінцевого результату

Оцінювання самостійності, співпраці, процесу навчання

Оцінювання вчителем

Оцінювання учнями та самооцінювання

Отримання звіту про результати навчання учнів

Отримання більш широкого розуміння  навчання індивідуально кожного учня.

 


Аналізуючи технологію формувального оцінювання учитель  подаючи новий теоретичний матеріал може запропонувати  учням об’єднатися в пари і описати один або декілька варіантів, як практично цей матеріал застосувати. Учні мають змогу відповісти усно або письмово. Прийом потрібен для того, щоб зрозуміти, на якому рівні учні зрозуміли матеріал, сформувати вміння застосовувати теоретичні знання на практиці [1, с. 4].

Методи та інструменти оцінювання, деякі з яких подано на рис. 1.

Рис. 1. Методи та засоби формувального оцінювання [2, с. 5]

 

За результатами отриманих відповідей учитель приймає рішення про повторне вивчення, закріплення теми або продовження вивчення тем. За сигналу учитель з’ясовує, що зрозуміли, а що не зрозуміли?

У кожного учня є картки трьох кольорів світлофора (рис. 2).

Учитель просить учнів показувати карткою відповідного кольору розуміння (зелений), неповне розуміння (жовтий), нерозуміння (червоний) матеріалу. Після сигналу учитель з’ясовує, що зрозуміли, а що не зрозуміли?

Рис. 2. Картки трьох кольорів

 

Під час застосування формувального оцінювання на уроках української мови та літератури НУШ учитель повинен дотримуватись поетапних принципів (рис. 3):

 вчитель постійно забезпечує зворотній зв’язок, надаючи учням коментарі, зауваження, поради щодо їх діяльності;

Рис. 3. Візуалізовані картки із формувального оцінювання

 

 учні беруть активну участь в організації процесу їх власного навчання;

 вчитель змінює техніки та технології навчання в залежності від зміни результатів навчання учнів;

 вчитель усвідомлює, що оцінювання тільки за допомогою виставлення деякої кількості балів різко зменшує мотивацію та самооцінку учня;

 вчитель усвідомлює необхідність навчити учнів принципам і способам покращення власних результатів [3, с. 5].

У п’ятому класі, коли оціночні судження учнів розвинені мало, важливо навчити дітей правильно оцінювати свою діяльність, планувати її та визначати рівень досягнення власних цілей, тому незмінним помічником учителя української мови та літератури стане формувальне оцінювання.

 

Список використаних джерел:

  1. Жалдак М.І., Шишкіна М.П., Лапінський В.В., Скрипка К.І. та ін. Оцінювання якості програмних засобів навчального призначення для загальноосвітніх навчальних закладів : монографія ; за наук. ред. проф. М.І. Жалдака. Київ: Педагогічна думка, 2012. 132 с.
  2. Морзе Н.В., Барна О.В., Вембер В.П. Формувальне оцінювання: від теорії до практики. Інформатика та інформаційні технології в навчальних закладах. 2013. № 6. С. 45–57.
  3. Ґудзик І.П. Оцінювання результатів навчання у школах України. Розвиток навичок критичного мислення учнів у контексті розробки стандартів освіти України : матеріали міжнар. наук. практ. конф. Київ, 2001. С. 93–99.
  4. https://nus.org.ua/view/shho-take-formuvalne-otsinyuvannya-chomu-vono-potribne-uchnyam-i-yaki-osnovni-vyklyky/
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Лотиш Лариса Валеріївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Задунайська Оксана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
17 жовтня 2022
Переглядів
3175
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку