Тема: Зустріч з відомими людьми нашого краю (70-72) Пам’ятки культури рідного краю (57-59)
Мета: розширити і поглибити поняття громадянськості, формувати національну свідомість, почуття гордості за історичне, культурне та духовне життя наших предків, виховувати гуманне ставлення до спадщини українського народу, викликати бажання вивчати, берегти і примножувати багатство рідного краю.
Обладнання: фото, ілюстрації, буклети.
Хід уроку
І. Організаційний момент
- Сьогодні у нас незвичайний урок. А про що ми говорити на уроці, вам допоможуть здогадатися рядки з вірша, який я вам зачитаю.
Є багато країн на Землі
В них озера, річки і долини –
Є країни великі й малі
Та найкраща завжди Батьківщина.
--- Про що йтиметься на уроці? (відповіді дітей)
Послухайте рядки віршів, які підкажуть тему нашої розмови.
У кожного народу
Історія своя
І треба її знати,
Так розумію я
Зі мною, мабуть, згодні
Вона, і він, і ти.
Розкажуть про минуле
Нам різні пам’ятки.
Це замки і музеї.
Собори і церкви,
Картинні галереї,
Де вже бували ви.
Ще пам’ятники людям,
Тим, що тоді жили,
Що славили країну
І що взірцем були.
Ми вдячні нашим предкам,
Що пам’ятки нам зберегли
І треба, щоб потомкам
Ми їх передали.
ІІ. Оголошення теми та завдань уроку.
Як ви вже зрозуміли, наш урок буде присвячений нашій з вами маленькій Батьківщині, її спадщині, надбанням, пам’яткам культури рідного краю.
ІІІ. Робота над усвідомленням нового матеріалу.
Розповідь з елементами бесіди.
Наші предки залишили нам у спадок багату землю, свою історію, культуру, освіту, звичаї і традиції. А наше завдання – зберегти цей скарб і примножити його. Та перш за все ми повинні добре вивчити і пізнати минуле нашого народу. Сьогодні мова піде про пам’ятки культури рідного краю.
-- Як ви гадаєте, що таке культура? (відповіді дітей).
Культура – це все, що людина створила власними руками, а не одержала від природи. В іншому розумінні, культура – це творчі духовні надбання освічених верств народу, передані з покоління в покоління. Сюди входить наука, мистецтво, література, релігія, філософія, право, географія, мова.
-- Яку людину називають культурною?
Культурною називають людину, яка знає правила поведінки і виконує їх, уміє цінувати прекрасне, може розрізняти добре і погане..
-- Як ви гадаєте, звідки людина бере всі знання?
-- Чи може будівельник, чи архітектор збудувати досконало споруду, якщо не досягне своєї професії?
Знання людина набуває в процесі навчання, засвоєння основ наук. І тільки тих людей, які досконало виконують свою роботу, називають митцями. Вони можуть бути художниками і поетами, акторами і музикантами, режисерами і співаками, вишивальницями і архітекторами. Отже, культура містить в собі і науку, і освіту, і мистецтво.
-- Які пам’ятки-споруди має Україна?
-- Що таке музей?
-- Що можна побачити у музеї?
2. Робота в підручнику (70 – 72)
-- Про яких відомих людей ви дізналися?
-- Що цікавого ви дізналися про них?
ІV. Підсумок уроку.
-- Про що говорилося на уроці?
-- Що нового дізналися?
-- Про що хотіли б дізнатися більше?
Який висновок можна зробити з того, що ми дізналися про своє рідне містечко?
Вчитель
Є багато країн на Землі
В них озера, річки і долини –
Є країни великі й малі
Та найкраща завжди Батьківщина.
Є багато квіток запашних,
Кожна квітна красу свою має.
Та гарніші завжди поміж них
Ті, що квітнуть у рідному краї.
Є багато пташок голосних,
Любі, милі нам співи пташині.
Та завжди наймилішими з них
Будуть ті, що у рідній країні.
І тому найдорожчою нам
Є і буде у кожну хвилину
Серед інших країн лише одна –
Дорога нам усім Україна.