МОДУЛЬНА КОНТРОЛЬНА РОБОТА
З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ
ТЕМА: МОРФОЛОГІЯ
Варіант № 1
Рівень І (4 б.)
1.До І відміни належать іменники
А рілля, листя, миша, дівча
Б стеля, козеня, рідня, добро
В сад, зілля, собака, прибиральниця
Г кишеня, путь, акторка, курка
Д староста, непосида, тараня, сосна
2.До ІІ відміни належать іменники
А маля, голуб, путь, життя
Б снігур, Володимир, чоловік, коханий
В сонько, лікар, слон, левеня
Г папір, гарнізон, Дніпро, земля
Д промисловість, бізнесмен, виробник, інвестор
3. До ІІІ відміни належать іменники
А біль, перекладач, власність, подорож
Б посередник, постачальник, прибутковість, відповідальність
В вість, галузь, доповідь, річ
Г зал, вальс, продуктивність, пристань
Д тато, коло, хмарність, безтурботність
4. До ІV відміни належать іменники
А маля, плем’я, кошеня, цареня
Б перепеля, німкеня, обличчя, оленя
В малятко, збіжжя, собача, мишеня
Г пляшка, каченя, вірменин, хазяїн
Д левеня, ігуменя, туркеня, кроленя
5.Закінчення –у (-ю) у формі родового відмінка мають іменники
А хміль, понеділок, стіл, дипломат
Б Крим, цукор, гіпс, метал
В озерце, інститут, Буг, лід
Г гай, рій, Мурчик, поросятко
Д град, бешкетник, баран, Ленінград
6. Закінчення –а (-я) у формі родового відмінка мають іменники
А бовдур, вовк, чоловік, боярин
Б сир, пісок, рій, холоп
В ніж, мороз, дощ, зошит
Г сукно, вапно, кисень, ведмідь
Д серце, страх, Шевченко, космонавт
7.Усі прикметники присвійні в рядку
А попередній, завеликий, оптимальний куций
Б Марків, Шевченків, Оленин, професорів
В студентський, дитячий, материнський, чернігівський
Г аспірантський, старостин, вовків, довгий
Д другів, приятелів, Оленків, студентський
8.Можна утворити ступені порівняння від усіх прикметників
А рідний, шкільний, печальний, холодний
Б степовий, будівельний, польовий, сонний
В солодкий, кавказький, дощовий, слизький
Г чудовий, морський, сестрин, швидкий
Д багатий, легкий, гострий, добрий
9.Неправильно утворено всі форми ступенів порівняння прикметників у рядку
А сумлінніший, гірший, більш відповідальний
Б найбільш переконливий, різкіший, здоровіший
В більш добріший, самий високий, найбільш найкращий
Г найбільш дурний, солодший, найтонший
Д найбагатший, більш вузький, тяжчий
10.Особовий займенник є в реченні
А Старий був нервний та сердитий, та ще більше сердився од того, що в його од самого ранку й рісочки не було в роті (І. Нечуй-Левицький)
Б Сини почали знов розмовлять (І. Нечуй-Левицький)
В Проливаючи кров свою, мій рід інакше думав про все (І. Багряний)
Г Такі думки й такі почуття товчуться в голові і в серці (І. Багряний)
Д Цього погляду Андрій ніколи не міг забути (І. Багряний)
11.Неозначений займенник є в реченні
А Такого уговору не було (Гр. Тютюнник)
Б Очманілі від тепла горобці прямо лізуть під ноги, так і хочеться накрити якого-небудь картузом (Гр. Тютюнник)
В Тільки виїхали на Беєву гору, він зупинив підводу, щоб перевірити, чи нічого не забули (Гр. Тютюнник)
Г Цього вечора вперше за весь час перебування в Харкові він не взявся за книжку (Гр. Тютюнник)
Д В цей час студенти заметушилися і стали бігти до дошки об’яв (Гр. Тютюнник)
12.У якому рядку всі сполучники підрядні
А хай, ні…ні, й, однак
Б а, і, коли, зате
В бо, тому що, оскільки, якби
Г і, коли, зате, проте
Д але, мов, щойно
Рівень ІІ (8 б.)
1.Записати кількісні числівники разом з іменниками в давальному й орудному відмінках (2 б)
718 (число), 18 (курча), 1/2 (година), 900 (ім'я), 8/9 (рукопис), 86 (пісня), 1/4 (аркуш), 29 (жінка), 500 (одиниця), 7,5 (тиждень).
2. Переписати, знімаючи риски. Позначити в словах орфограму
(2 б.)
У/низ вода знесе, а в/гору вітер винесе. З/гори й сани біжать, а на/гору й віз не їде. На/пам’ять всі скаржаться, а на розум – ніхто. На/пам’ять знаю, що склерозу не маю. Так жінку бив, що сам на/силу втік. Покладайся не на/силу, а на розум. Зуби з язиком ворогують, а живуть у/купі. Кожна курка у/купі своїй господиня. Поглянь на/двір – знатимеш, який хазяїн. Хвалений борщ на/двір виливають. В голові вітер свище, в/бік колька коле. Часу не повернеш ні назад, ні в/бік
3. Переписати, вставляючи на місці крапок пропущені букви. Після кожного з дієслів позначити в дужках його дієвідміну (2 б.)
Вітре буйний, вітре буйний, ти з морем говор..ш. (Т.Шевченко.) Р..веш, вітре, да не плач..ш, бо тобі не тяжко; ти не зна..ш в світі горя, дак тобі й не важко. Тобі все одно, чи в полі, чи де ліс лама..ш, чи по морю хвилю гон..ш, чи дахи здира..ш. (В.Забіла.) Як ми не посі..мо вітер, то хто ж дочека..ться жнив? (М.Осадчий.) Самі собі буду..м тюрми, самі в них потім жив..мо, самі себе стереж..мо. (І.Світличний.) Кому на чужині ти промов..ш слово? З ким ти поділ..ш вірну розмову? (Л.Боровиковський.) Ми весь час сто..мо на грані невідомих шляхів майбутніх. (О.Теліга.)
4. Провідміняйте числівники (2 б.)
770, 500
МОДУЛЬНА КОНТРОЛЬНА РОБОТА
З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ
ТЕМА: МОРФОЛОГІЯ
Варіант № 2
Рівень І (4 б.)
1.До І відміни належать іменники
А ткаля, маля, риболовля, немовля
Б зоря, лампа, мама, староста
В курча, троянда, вересень, дитя
Г вариво, суддя, бегемот, мати
Д вогкість, тінь, сіль, пташеня
2.До ІІ відміни належать іменники
А син, мати, книжка, ім’я
Б реквізит, агентство, сервіс, самовідданість
В рентабельність, звітність, кредитор, лідер
Г синочок, розумник, спортсмен, серце
Д індекс, моніторинг, теля, озеро
3. До ІІІ відміни належать іменники
А вартість, відвертість, даль, мати
Б Сибір, насип, закоханість, дбайливість
В літопис, підпис, заощадливість, мати
Г жабеня, тараня, міс, фрау
Д геніальність, спонтанність, дивакуватість, дівча
4. До ІV відміни належать іменники
А паненя, жменя, цареня, знання
Б кошеня, коліща, жирафеня, споживач
В левеня, полум’я, маячня, дітлашня
Г султаненя, лоша, дівча, тім’я
Д ватра, клейнод, цнота, патріот
5.Закінчення –у (-ю) у формі родового відмінка мають іменники
А очерет, палац, шинок, щавель
Б місто, плече, кіт, лікар
В лицар, вітер, казкар, барвінок
Г дощ, грім, оцет, сніг
Д переляк, горизонт, олівець, жаль
6. Закінчення –а (-я) у формі родового відмінка мають іменники
А Максим, професор, вовк, баран
Б луг, вальс, барвінок, оркестр
В Дмитро, зошит, страх, виступ
Г очерет, розум, мир, інженер
Д мир, сир, вихор, підвіконня
7.Усі прикметники присвійні в рядку
А шевченківський, гоголівський, мавпячий, студентський
Б Карпів, дощовий, останній, молодий
В віденський, далекоглядний, вовчий, технічний
Г директорів, Оленчин, столярів, Лесин
Д Миколин, Тимофіїв, коров’ячий, котячий
8.Можна утворити ступені порівняння від усіх прикметників
А блідий, лисячий, газетний, ласкавий
Б університетський, гнідий, величезний, русявий
В скромний, тихий, хитрий, дешевий
Г поганий, добрий, шевченківський, економічний
Д антикризовий, суспільний, щирий, холодний
9.Неправильно утворено всі форми ступенів порівняння прикметників у рядку
А вагоміший, більш витривалий, більш відомий
Б найдотепніший, менш старанний, гірший
В дбайливіший, менш відповідальніший, м’якіший
Г тонший, найнижчий, найбільш смачніший
Д самий відповідальний, більш предобрий, гідніший
10.Особовий займенник є в реченні
А В глибокому яру ніби в’ється оксамитовий зелений пояс, на котрому блищать ніби вправлені в зелену оправу прикраси з срібла (І. Нечуй-Левицький)
Б Ті долини здалека ніби дишуть тобі в лице холодком, лісовою вогкістю, манять до себе в тінь густого старого лісу (І. Нечуй-Левицький)
В Вся Кайдашева садиба ніби дихала холодком (І. Нечуй-Левицький)
Г Сама пишна, як у саду вишня, а тиха, неначе вода у криниці (І. Нечуй-Левицький)
Д Що за люба дитина мій Карпо, такий слухняний, такий тихий, хоч у вухо бгай (І. Нечуй-Левицький)
11.Вказівний займенник є в реченні
А За кілька хвилин уже весь табір зморено спав, крім вартових під грибками (О. Гончар)
Б Вчора в такий час саме проходив тут санітарний ешелон (О. Гончар)
В По всякому для людей війна починалась… (О. Гончар)
Г Таня співчутливо дивиться на нього, на його зісохлу шию, на сорочечку його абияку, з одним ґудзиком (О. Гончар)
Д Через дрібницю яку-небудь посваришся, а тоді ходиш, мучишся, катуєшся, готова руки на себе накласти (О. Гончар)
12.У якому рядку допущено помилку в написанні прислівників
А праворуч, пліч-о-пліч, рік у рік, зверху, по-нашому
Б по двоє, вдвічі, удвох, на щастя, по-друге
В нашвидкуруч, коли-не-коли, безвісти, старанно
Г віч-на-віч, у стократ, заочі, абияк, ніколи
Д вкупі, довподоби, безладу, допізна, щодня
Рівень ІІ (8 б.)
1.Записати кількісні числівники разом з іменниками в давальному й орудному відмінках (2 б)
4,5 (місяць), 68 (теля), 700 (голова),2/3(доба), 0,5 (яблуко), 156 (особа), 70 (номер),1/3 (сторінка), 3,5 (грам), 300 (стіл)
2. Переписати, знімаючи риски. Позначити в словах орфограму
(2 б.)
Рости, рости, тополенько, все в/гору та в/гору! (Т.Шевченко.) Горить сосна – од/низу до/гори. (В.Стус.) Крізь шпарку у хмари Перун підглядає з/гори. (І.Лобовик.) В/даль простягаю я руки, слухаю, кличу і жду. (В.Сосюра.) І котиться грім в/далині такий довгождано-раптовий! (М.Рильський.) За обідом Йосипа посадили у/середині, між старою й старим. (Панас Мирний.) З того, хто лежить по/середині, ковдру не стягнуть.
3. Переписати, вставляючи на місці крапок пропущені букви. Після кожного з дієслів позначити в дужках його дієвідміну (2 б.)
О моя Русалко з русою косою, чом ти не щебеч..ш пташкою дзвінкою? Чом ти не колиш..ш мого серця стиха, чом не розвіва..ш мого суму-лиха? (Олександр Олесь.) Маленький гурток подорожніх притих, не почу..ш і слова. (Леся Українка.) О недурно в скорботах ми плач..мо, ми своєї землі не побач..мо. (Олександр Олесь.) Сьогодні ми вкри..мось зоряним небом. (Я.Савченко.) Стан..мо корнем на рідній землі. (А.Метлинський.) Сто..мо на порозі повернення до живих джерел. (Є.Сверстюк.) Мандру..мо вогким туманом назустріч сліпій сніговиці. (Леся Українка.) Ми не злож..мо зброї своєї, ми здобуд..мо землю і волю і заго..мо рани віків. (Олександр Олесь.)
4. Провідміняйте числівники (2 б.)
340, 200
МОДУЛЬНА КОНТРОЛЬНА РОБОТА
З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ
ТЕМА: МОРФОЛОГІЯ
Варіант № 3
Рівень І (4 б.)
1.До І відміни, мішаної групи належать іменники
А лівша, вельможа, курча, крупа
Б стіна, рілля, сосна, партія
В робота, варта. робота, Микита
Г пісня, вишня, надія, вірш
Д межа, задача, тиша, дача
2.До ІІ відміни належать іменники
А віра, душа, малина, мрія
Б ніч, любов, повість, мати
В дівча, теля, ім’я, сім’я
Г світ, січень, віконце, школяр
Д волосся, пароль, мораль, гість
3. До ІІІ відміни належать іменники
А ягня, плем’я, курча, орленя
Б честь, сталь, обрій, стілець
В тополя, вишивка, хустка, солома
Г спів, хліб, золото, клен
Д велич, грубість, сухість, тінь
4. До ІV відміни належать іменники
А ведмежа, оленя, коліща, вінчання
Б ім’я, лоша, каченя, горобеня
В тім’я, тигреня, дівчатко, віз
Г голубеня, вовченя, знання, курча
Д порося, свиня, теля, пташенятко
5.Закінчення –у (-ю) у формі родового відмінка мають іменники
А Буг, Єнісей, дощ, мармур
Б Ужгород, Харків, Дніпро, вишняк
В музей, Дунай, лікар, пасажир
Г гіпс, пісок, горщик, сніг
Д відро, вічно, лис, учень
6. Закінчення –а (-я) у формі родового відмінка мають іменники
А базар, будівельник, воротар, хміль
Б горіх, дуб, інститут, ректор
В відмінник, Перун, грім, землетрус
Г доцент, біль, трамвай, учитель
Д Дніпро, Петербург, лікар, гачок
7.Усі прикметники якісні в рядку
А солодкий, пахучий, круглий, український
Б материнський, майбутній, золотий. яблучний
В щасливий, стрункий, польовий, залізний
Г сердитий, мокрий, гострий, морський
Д примхливий, старий, цікавий, лютий
8.Можна утворити ступені порівняння від усіх прикметників
А тематичний, тестовий, складний, сумлінний
Б щасливий, відомий, прикметниковий, учнівський
В гарний, теплий, паризький, парубоцький
Г бежевий, молодий, талановитий, милий
Д малий, молодий, розумний, світлий
9.Неправильно утворено всі форми ступенів порівняння прикметників у рядку
А найгучніший, більш голосний, старший
Б найменш дотепний, найвищий, досвідченіший
В сухіший, найчудовіший, найбільш вимогливий
Г найвеличезний, самий синюватий, більш кращий
Д солодший, найдобріший, давніший
10.Відносний займенник є в реченні
А Сили ж тієї людської скільки витратиться? ( Гр. Тютюнник)
Б Що тут для мене дороге? ( Гр. Тютюнник)
В Той виструнчився, біленький, як лебідь, у білому кожушку ( Гр. Тютюнник)
Г Слава там, хто прагне волі… ( Гр. Тютюнник)
Д Його влаштували так, що він міг напівсидіти, і йому було видно, що робиться навколо ( Гр. Тютюнник)
11.Заперечний займенник є в реченні
А Якщо товариші нам ладні допомогти, то ніколи не треба відвертатись від них ( Гр. Тютюнник)
Б Зайшли ми до двору – ніде нікого не видно ( Гр. Тютюнник)
В Вигляд у нього був такий байдужий, що скажи йому зараз, що треба їхати на край світу, та й то не здивується ( Гр. Тютюнник)
Г Кожен з них був сам господар і розумів, що перевезти хату з місця на місце – це діло не просте! ( Гр. Тютюнник)
Д І як тільки вона здолала тоді морок ночі на Княжій горі? ( Гр. Тютюнник)
12.Допущено помилки в правописі особових закінчень дієслів у рядку
А знаємо, перекладаєш, переказую, працюють
Б зажурився, переборемо, розважу, захищаїш
В хоче, бачимось, купається, бояться
Г збираємося, оцінюю, белькотиш, вважатимуть
Д гуркочеш, хропимо,дзвенітимуть, горітиме
Рівень ІІ (8 б.)
1.Переписати речення, записати числівники словами (2 б)
Від 93 відняти 54. До 876 додати 47. Поїзд з 364 пасажирами. Скільки разів міститься 23 в 1311? Сума чисел дорівнює 96,7, Відбулася зустріч з 75 виборцями. Співвласники володіють 1707 квартирами. Реалізовано 3144 книги на суму 11940 грн. 66 коп. Таблиця на 66 сторінці.
2. Переписати, розкриваючи дужки. Позначити в словах орфограму
(2 б.)
Ранки (по)в..ликодньому золоті. (М.Самійленко.) Найвищими точками на нашій землі (по)старому в..сочать стародавні храми. (Є.Сверстюк.) Цвіли акації у Луцьку, де все спредвіку не (по)людськи. (М.Шатилов.) Д..тинству гірко Україна усміхалась, (по)материнському до серця пр..гортала. (Є.Гуцало.) І хліб, і першу радість, і сльозу ми порівну, (по)братньому ділили. (Д.Луценко.) А он на конях дужі та вродливі до ополонки їдуть парубки. На головах у них смушкові, сиві, підбиті (по)козацькому шапки. (Д.Білоус.) Бігти (по)рівному й сліпа кобила вміє. (Нар.творч.) І птаха нам (по)іншому співала, і вітер нам (по)змовницьки шумів. (М.Шевченко.) Тільки верби одні про минуле над Дінцем (по)старому шумлять. (В.Сосюра.) Зойкнув собака (по)людськи з нелюдського болю, вчулося в скрикові тому: “За що ж ти мене?!” (Б.Олійник.)
3. Переписати, вставляючи на місці крапок пропущені букви. Після кожного з дієслів позначити в дужках його дієвідміну (2 б.)
Господар – не той, хто вешта..ться, а той, хто не розгина..ться. Хто думає, той додума..ться. Аж раді..мо, коли в землю сі..мо. На пригоршні не звар..ш, на долоні – не спеч..ш. Йди, то не заблуд..шся. Вовка за вуха не втрима..ш. В артілі що не зварять, то оближ..шся. Як постел..шся, так і висп..шся. Бери приклад з мурашки, що запаса..ться на зиму. Схудн..ш від праці – погладша..ш від паляниці. Влітку не упрі..ш, то й узимку не зігрі..шся. Влітку погуля..ш – узимку торбу лататим..ш. В малу мірку міря..шся, а у велику не влаз..ш. Як поспіш..ш, то в дорозі пошкоду..ш. На людях хоч і не роб..ш, та воруш..шся. Не проси в чорта молока, бо чорт не до..ться. Влітку в бубон бив – узимку з нього й харчуватим..шся. Доки жив..мо, доти хліб жу..мо. Проти вітру піском не посипл..ш. З бика не надо..ш молока. Олію з водою не погод..ш.
4. Провідміняйте числівники (2 б.)
1800, 4/10
МОДУЛЬНА КОНТРОЛЬНА РОБОТА
З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ
ТЕМА: МОРФОЛОГІЯ
Варіант № 4
Рівень І (4 б.)
1.До І відміни належать іменники
А сирота, маля, мати, поле
Б теля, горобеня, честь, листя
В морока, сила, воля, невдаха
Г віз, круїз, ріка, свято
Д дружба, глек, віра, письмо
2.До ІІ відміни мішаної групи належать іменники
А плече, віче, ложе, річ
Б меч, школяр, викладач, сіяч
В газетяр, дощ, згарище, скляр
Г плач, плащ, пожарище, плющ
Д річище, ніж, явище, подорож
3. До ІІІ відміни належать іменники
А ніч, осінь, якість, любов
Б піч, журба, швидкість, ризик
В місто, цуценя, лялька, жир
Г доля, віслюк, оленя, краса
Д ніжність, любов, чари, журі
4. У якому рядку не всі іменники належать до ІV відміни
А хлоп’я, тім’я, немовля, каченя, курча
Б голуб’я, життя, ім’я, гілля, чуття
В порося, щеня, левеня, лоша, вим’я
Г котеня, вороня, вовча, ведмежа, лисеня
Д дитя, маля, тигреня, соколя
5.Закінчення –у (-ю) у формі родового відмінка мають іменники
А чайник, хокей, жокей, сонце
Б ідеал, баскетбол, чай, елекроліз
В учень, азот, гай, мед
Г золото, гіпс, квас, відро
Д князь, степ, ячмінь, хор
6. Закінчення –а (-я) у формі родового відмінка мають іменники
А іній, Псков, Іртиш, грам
Б теніс, вовк, баран, дуб
В рабство, агітатор, язик, друг
Г біг, Париж, Байкал, трактор
Д плуг, хокей, Андрій, кінь
7.Усі прикметники якісні в рядку
А важливий, веселий, тупий, шкільний
Б злий, білий, важкий, тихий
В синій, широкий, посівний, сільський
Г поганий, ласкавий, дбайливий, дерев’яний
Д чесний, дурний, урочистий, весняний
8.Можна утворити ступені порівняння від усіх прикметників
А олов’яний, цікавий, щирий, сліпий
Б міжнародний, європейський, червоний, чесний
В гарний, добрий, поганий, світлий
Г крилатий, яскравий, чистий, Васильків
Д ніжний, міський, відомий, мертвий
9.Неправильно утворено всі форми ступенів порівняння прикметників у рядку
А більший від мене, чарівніший за всіх, миліший
Б найзнайоміший, менш коштовний, гарніший
В більш цікавіший, пречервоніший, легший
Г менш цікавий, гарніший, розумніший
Д прекращий, більш якісніший, поганіший
10.Вказівний займенник є в реченні
А Санітарний ешелон їхній повільно, але неухильно віддаляється від фронту (О. Гончар)
Б Вдовинське горе таку не зігне, не приб’є (О. Гончар)
В Щось братерське з’явилось у його почуттях до неї (О. Гончар)
Г Годину за годиною поїзд ішов нічним невідомим краєм, зупиняється на якихось станціях… (О. Гончар)
Д Зараз, одначе, йому було не до пісень (О. Гончар)
11.Означальний займенник є в реченні
А Ви з Гордієм вступаєте вслід за ними, дід несе косу на плечі, а в торбині через плече – всякий свій косарський надібок (Є. Гуцало)
Б Стільки подій відбулося за цей час, і розвиваються вони в такому скаженому темпі… (О. Гончар)
В Цього таки декому з нас часто бракувало (О. Гончар)
Г Почуваю, що перед декотрими із своїх товаришів університетських я справді завинив, глибоко завинив (О. Гончар)
Д Я гадаю, що рано чи пізно людство кінець кінцем прийде до заперечення воєн (О. Гончар)
12.Допущено помилки в правописі особових закінчень дієслів у рядку
А писатиму, знатимеш, зустрічатимемося, вчитимете
Б белькочеш, захищаєш, бачимось, кояться
В знаєш, накотиш, оборониш, бачиш
Г стелеш, в’ялиш, розмовлятиму, нервуємся
Д стелимо, цінуємо, цікавимося, допитуєшся
Рівень ІІ (8 б.)
1.Переписати речення, записати числівники словами (2 б)
Приватизовано 1479 підприємств. Привітання надіслане 372 учасникам. Довжина екватора вимірюється 40075704 метрами. 143 депутати становлять 58 відсотків від загальної кількості. Цього року набір становить 2375 студентів. До 349 додати 842. На концерті були присутні 1278 слухачів. Визначити добуток від множення 638 на 5. Скільки разів 15 міститься у 225. До 4983 додати 47.
2. Переписати, розкриваючи дужки. Позначити в словах орфограму
(2 б.)
Я ж..ву ще! (По)старому я кохаю Україну, решту їй ж..ття від..ам! (І.Франко.) (По)предківському грію кров гарячу при слові-шаблі і святій з..млі. (М.Самійленко.) Не треба людям забувати: хто вік (по)Божому прожив, ніколи зла і кривди не чинив, того до смерті будуть поважати і добрим словом пом..нати. (Л.Глібов.) А сонце (по)новому світилося у небі голубому. (М.Рильський.) Сьогодні не (по)осінному пр..грівало сонце. (П.Загребельний.) Всяк істину (по)своєму знаходить. (Г.Коваль.) (По)своєму ліжку простягай ніжку. (Нар.творч.) За шибками темних вже хат (по)великодньому блима світло лампадок. (М.Коцюбинський.) Як давні греки розуміли суть історичної науки? (По)перше, історичні знання мають підтверджуватися доказами. (По)друге, історичні знання обмежуються не однією подією, а б..гатьма. (По)-третє, усе повинно бути пер..вірене на наявність помилок. (З підруч.) Я себе сьогодні вперше (по)новому пізнаю. (Б.Олійник.) Люди всі (по)своєму уперті. (В.Симоненко.)
3. Переписати, вставляючи на місці крапок пропущені букви. Визначити вид, час, особу й число дієслів (2 б)
Гори нахил..мо, а врожай вирост..мо. Де оком не доглян..ш, там грішми доплат..ш. Що вимов..ш яз..ком, того не виб’єш і кілком. Чого не доглян..ш очима, за те відповіси пл..чима. Як буд..ш газдувати, так буд..ш і мати. Як не зроб..ш тепер, робитимеш у ч..твер. На жнива запізн..шся, то увесь рік шкодуватимеш. Як буд..мо робити, так і буде родити. В ліс не з’їзд..ш, то на печі змерзн..ш. Запізн..шся до праці, то буд..ш тільки воду сьорбати. Голу кістку й ворона не буде дз..обати. Хоч ворота зачин..ш, та гостя не впин..ш. На всякий чмих не наздоровка..шся.
4. Провідміняйте числівники (2 б.)
1007, 1/7
МОДУЛЬНА КОНТРОЛЬНА РОБОТА
З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ
ТЕМА: МОРФОЛОГІЯ
Варіант № 5
Рівень І (4 б.)
1.До І відміни належать іменники
А книга, маля, життя, сирота
Б ніч, біла, мати, совість
В журба, шульга, бідолаха, стріха
Г міра, ткаля, воля, немовля
Д журба, теля, маля, жінка
2.До ІІ відміни належать іменники
А поле, село, брат, дядько
Б коло, віз, стеля, каченя
В ніч, рука, віра, добро
Г листя, місто, край, дівчина
Д фарба, міра, лікоть, щось
3. До ІІІ відміни належать іменники
А кошеня, село, біль, нежить
Б совість, мати, річ, осінь
В майдан, ложка, стеля, телефон
Г робота, висота, дорога, мозок
Д знання, відділ, осердя, місце
4. У якому рядку не всі іменники належать до ІV відміни
А сіль, сирота, мужність, гній
Б котел, лоскут, нога, колесо
В светр, мрія, вогонь, брід
Г місяць, черствість, маля, виступ
Д теля, лоша, ім’я, плем’я
5.Закінчення –у (-ю) у формі родового відмінка мають іменники
А батальйон, капітал, товар. Лондон
Б вальс, комбайнер, син, чай
В поле, обличчя, футбол, стіл
Г очерет, щавель, інститут, університет
Д імператор, цар, роман, достаток
6. Закінчення –а (-я) у формі родового відмінка мають іменники
А завод, місто, прізвище, студент
Б плащ, барвінок, горох, Володимир
В обличчя, туман, звук, клуб
Г вівторок, посібник, Ленінград, дипломник
Д пароплав, самовар, край, теніс
7.Усі прикметники якісні в рядку
А велика, духмяне, опуклий, гаряче
Б мавпячий, батьків, черствий, чесний
В широкий, заячий, мирний, кращий
Г дерев’яний, рожевий, привітливий, чудний
Д дивакуватий, печена, щире, мамин
8.Можна утворити ступені порівняння від усіх прикметників
А щедрий, сліпий, милий, веселий
Б керований, батьків, щедрий, лисий
В прийдешній, заячий, світлий, далекий
Г світлий, близька, тонке, велике
Д німа, жадна, веселий, товстий
9.Неправильно утворено всі форми ступенів порівняння прикметників у рядку
А веселіший, більш бадьоріша, менша
Б більш далекіший, премліший, самий гучний
В мертвіший, якісніше, стабільніший
Г чудовіший, тонша, черствіший
Д хворіший, синіша, миліше
10.У якому рядку всі займенники - неозначені
А весь, цей, мій, ніхто
Б що, абиякий, той, її
В хто-небудь, будь-що, абихто, хтозна-що
Г такий, сам, ваш, вони
Д стільки, жоден, свій, дещо
11.Означальний займенник є в реченні
А Курсанти наші вишикувались по тривозі, стоять на лінійці й не второпають, що таке: вогні, парашути, вибухи (О. Гончар)
Б А становище, ж справді, погіршується з кожним днем (О. Гончар)
В Ні, не хотів би він ніякої слави, не треба б йому нічого, тільки б не було тужби материнської (О. Гончар)
Г Ніхто так, як Васильківський, не вмів передати барву неба (О. Гончар)
Д Хтось труснув поблизу гілку, і яблука гупають на землю, мов ядра
(О. Гончар)
12.Неправильно утворено форму наказового способу дієслова в рядку
А зачепить, писати, читати, зріжмо
Б зажурився, переборемо, розважу,святкуймо
В озвуч, підстав, вдар, згадайте
Г ужаль, насип, плав, відріж
Д підстрибувай, встати, розповідьмо, узагальнім
Рівень ІІ (8 б.)
1.Переписати речення, записати числівники словами (2 б)
Без 40 грамів, після 30 годин, через 60 кілометрів, із 70 депутатами, у 80 державах, близько 50 метрів, без 400 кілограмів, після 300 днів, із 700 студентами, у 800 квартирах, близько 500 грамів, у 1961 році, з 800 балами, 6/10 відсотка, без 23 днів.
2. Переписати, розкриваючи дужки. Позначити в словах орфограму
(2 б.) .
Піду шукать по/між людьми своєї дороги. (О.Афанасьєв-Чужбинський.) По/під гаєм з..лененьким чиста річка т..че. (Я.Головацький.) Піднімали вітри мільйон тр..мбіт по/над Ч..ремошем. (А.Малишко.) І я пішов, пр..скорюючи крок, на/зустріч людям і навстріч світан..ям. (В.Симоненко.) Ніч ясна і ніжна на/зустріч веч..ру йде. (Олександр Олесь.) Зоря по/між купав купала срібне тіло. (Є.Гуцало.) З..млі і неба сяють б..реги по/над рікою соня золотою. (Д.Павличко.) За порогом і по/за світом зал..шається літо літом. (О.Шарварок.) Біжать осокори рядами оба/біч дороги в с..ло. (П.Засенко.) По/серед ночі дощ пішов, заш..лестів, як збіж..я, в полі. (Д.Павличко.)
3. Переписати, вставляючи на місці крапок пропущені букви. Визначити вид, час, особу й число дієслів (2 б)
Самі до себе пр..йдемо на сповідь і всі дрібниці витрусим з душі. (Л.Костенко.) Буду до півночі думати про море. (А.Качан.) Голубітим..ть в волоссі з пролісків вінки. (М.Костомаров.) Я нині знову буду говорити про почуття в..сокі і святі. (О.Лупій.) Потрога..м кожен камінчик, бур’ян постина..м косою. Устане ще день яснобарвний, уми..ться сонце росою. (А.Малишко.) Я в полі буду сам стояти, шаблі ворожі відб..вати. (Олександр Олесь.) Сп..нюся я і довго буду слухать, як ходить серп..нь по з..млі моїй. (Л.Костенко.)
4. Провідміняйте числівники (2 б.)
520, 1003
МОДУЛЬНА КОНТРОЛЬНА РОБОТА
З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ
ТЕМА: МОРФОЛОГІЯ
Варіант № 6
Рівень І (4 б.)
1.До І відміни належать іменники
А немовля, краса, хвора, життя
Б держава, криниця, Микола, староста
В весла, мета, шульга, теля
Г села, сирота, віра, слава
Д каліка, маля, зайча, слива
2.До ІІ відміни належать іменники
А коло, хворий, село, вісті
Б канікули, журі, нежить, село
В таксі, фойє, степ, Давид
Г Олексій, олень, ім’я, листя
Д батько, освітлення, син, ослятко
3. До ІІІ відміни належать іменники
А малина, таця, нежить, біль
Б тінь, милість, даль, дошка
В тисяча, книга, мрія, душа
Г мати, ніч, осінь, вірність
Д маля, мати, робота, довіра
4. У якому рядку не всі іменники з основою на –р належать до твердої групи
А вівчар, лікар, кухар, слюсар, явір
Б скляр, гусляр, газетяр, тесляр, різьбяр
В інженер, кар’єр, звір, прапор, муляр
Г кобзар, куховар, пустир, касир, ветеринар
Д Ігор, якір, лобур кучер (волосся), нашатир
5.Закінчення –у (-ю) у формі родового відмінка мають іменники
А сніг, шлях, лист, ліс
Б сік, поверх, поріг, дзьоб
В бій, сад, ряд, степ
Г міст, клуб, віз, центр
Д місяць, продаж, рів, світ
6. Закінчення –а (-я) у формі родового відмінка мають іменники
А базар, будівельник, воротар, хміль
Б горіх, дуб, інститут, ректор
В відмінник, Перун, грім, землетрус
Г доцент, біль, трамвай, учитель
Д Дніпро, Петербург, лікар, гачок
7.Усі прикметники якісні в рядку
А прозорий, тверезий, досконалий, вільний, картонний
Б мудрий, величний, помпезний, грандіозний, виноградний
В білолиций, свіжий, дальній, ранній, ковалів
Г привітний, терпимий, оригінальний, потужний, приємний
Д жорстокий, дбайливий, смачний, солодкий, морський
8.Можна утворити ступені порівняння від усіх прикметників
А міський, кольоровий, черствий
Б сильний, високий, сліпий
В веселий, живий, каштановий
Г білий-білий, поганий, слабкий
Д тонкий, дорогий, важкий
9.Неправильно утворено всі форми ступенів порівняння прикметників у рядку
А більший, самий гарний, найбільш прекрасніший
Б менш черствий, менший, кращиший
В малесенькіший, самий жовтий, найменш чарівніший
Г лисіший, менш помітний, найгарнесенький
Д самий білий-білий, важчий, товщий
10.Всі займенники заперечні в реченні
А ніскільки, дехто, казна-хто, його
Б ніхто, ніщо, ніякий, нічий
В ніхто, який-небудь, ким, що
Г скільком, того, якийсь, себе
Д їхнього, будь з ким, чогось, ти
11.У якому рядку всі дієслова належать до ІІ дієвідміни
А мчати, відпустити, кипіти, полоти
Б любити, приходити, мріяти, боротися
В котити, верещати, клеїти, летіти
Г ревіти, подорожувати, переконувати, хотіти
Д ставити, одягати, заздрити, радіти
12.Допущено помилки в правописі особових закінчень дієслів у рядку
А жнемо, повернеш, дивишся, любимо
Б обмережимо, знаходиш, ненавидите, схочете
В захистимо, пишеш, переставиш, плачемо
Г наносить, з’їздиш, замерзнеш, вдержиш
Д втаїш, ходить, шкодить, полять
Рівень ІІ (8 б.)
1.Переписати речення, записати числівники словами (2 б)
789 кілометрами, 500 студентами, 200 робітникам, на 90 сторінках, у 60 будинках, 1000 років, 69 століть, 230 роками, на 8 возах, 3/8 гектара, 40 ювілей, 17 миттєвостей, 265 комп’ютерами, 15 відсотків, 11 фірмам.
2. Переписати, розкриваючи дужки. Позначити в словах орфограму
(2 б.)
Як/би я була зіркою в небі, я б не знала ні туги, ні жалю. (Леся Українка.) Як/би пес не в..ртівся, а хвіст з..аду. (Нар.творч.) Ніч кол..хала так ласкаво, про/те не спалося ніяк. (М.Рильський.) У повісті “Близнецы” Тарас Шевченко занотував усний пер..каз про/те, як Григорія Сковороду запросили викладати до Переяслава. (З журн.) І хоч за гор..зонтом наші цілі, про/те ясна у кожного з нас ціль. (Є.Гуцало.) Людям краще що/б було жити, попід косами лягло жито. (В.Сосюра.) Що/б не спалахнуло, а горітиме довго. (Нар.творч.) Не може ж буть, що/б якось не було, вже як не є, а якось воно буде. (Л.Костенко.) Нічого тут нема, що/б заволало до мого серця, що/б мене кр..лом до себе пр..горнуло. (Д.Павличко.) Ч..таю ніч, немов/би чорну книгу. (Л.Костенко.) І, не/наче в хату днина, в тіло увійшла душа. (Д.Павличко.)
3. Переписати, вставляючи на місці крапок пропущені букви. Визначити вид, час, особу й число дієслів (2 б)
Захоч..ш – і буд..ш. В людині, затям, л..жить нерозгадана сила. (О.Ольжич.) Одні завзято бор..ться за правду, а інші уника..ть боротьби. (Д.Луценко.) Якщо ти дійсно служ..ш правді, а не злу, чому ж у щирості вбача..ш ти крамолу? (В.Симоненко.) Державу не твориться в будучині, державу буду..ться нині. (О.Ольжич.) Ох, на чужбині не їст..ся і хліба святого шматок! (О.Афанасьєв-Чужбинський.) І вийд..ш ти під ялинковий спів, ще раз поглян..ш на зимові зорі... (М.Антіох.) Коли приход..ш ніжний і шумкий і дзвоном слів перетина..ш спокій, мені здається, весняних потоків пливуть бурхливі і ясні струмки. (О.Теліга.) Лілеями сумними, златоокими цвіт..ть у серці давні почуття. Лілеями минулого життя вста..ть вони з безодні забуття. (М.Вороний.) Листопадом стелят..ся літа. (П.Перебийніс.) Спіткнешся, впад..ш і не встанеш і будеш сам. Куди ідеш? Чого благаєш? Нема дороги там! (В.Бобинський.)
4. Провідміняйте числівники (2 б.)
1/8, 795
МОДУЛЬНА КОНТРОЛЬНА РОБОТА
З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ
ТЕМА: МОРФОЛОГІЯ
Варіант № 7
Рівень І (4 б.)
1.До І відміни належать іменники
А рілля, листя, миша, дівча
Б стеля, козеня, рідня, добро
В сад, зілля, собака, прибиральниця
Г кишеня, путь, акторка, курка
Д староста, непосида, тараня, сосна
2.До ІІ відміни належать іменники
А маля, голуб, путь, життя
Б снігур, Володимир, чоловік, коханий
В сонько, лікар, слон, левеня
Г папір, гарнізон, Дніпро, земля
Д промисловість, бізнесмен, виробник, інвестор
3. До ІІІ відміни належать іменники
А біль, перекладач, власність, подорож
Б посередник, постачальник, прибутковість, відповідальність
В вість, галузь, доповідь, річ
Г зал, вальс, продуктивність, пристань
Д тато, коло, хмарність, безтурботність
4. До ІV відміни належать іменники
А маля, плем’я, кошеня, цареня
Б перепеля, німкеня, обличчя, оленя
В малятко, збіжжя, собача, мишеня
Г пляшка, каченя, вірменин, хазяїн
Д левеня, ігуменя, туркеня, кроленя
5.Закінчення –у (-ю) у формі родового відмінка мають іменники
А хміль, понеділок, стіл, дипломат
Б Крим, цукор, гіпс, метал
В озерце, інститут, Буг, лід
Г гай, рій, Мурчик, поросятко
Д град, бешкетник, баран, Ленінград
6. Закінчення –а (-я) у формі родового відмінка мають іменники
А бовдур, вовк, чоловік, боярин
Б сир, пісок, рій, холоп
В ніж, мороз, дощ, зошит
Г сукно, вапно, кисень, ведмідь
Д серце, страх, Шевченко, космонавт
7.Усі прикметники присвійні в рядку
А попередній, завеликий, оптимальний куций
Б Марків, Шевченків, Оленин, професорів
В студентський, дитячий, материнський, чернігівський
Г аспірантський, старостин, вовків, довгий
Д другів, приятелів, Оленків, студентський
8.Можна утворити ступені порівняння від усіх прикметників
А рідний, шкільний, печальний, холодний
Б степовий, будівельний, польовий, сонний
В солодкий, кавказький, дощовий, слизький
Г чудовий, морський, сестрин, швидкий
Д багатий, легкий, гострий, добрий
9.Неправильно утворено всі форми ступенів порівняння прикметників у рядку
А сумлінніший, гірший, більш відповідальний
Б найбільш переконливий, різкіший, здоровіший
В більш добріший, самий високий, найбільш найкращий
Г найбільш дурний, солодший, найтонший
Д найбагатший, більш вузький, тяжчий
10.Особовий займенник є в реченні
А Старий був нервний та сердитий, та ще більше сердився од того, що в його од самого ранку й рісочки не було в роті (І. Нечуй-Левицький)
Б Сини почали знов розмовлять (І. Нечуй-Левицький)
В Проливаючи кров свою, мій рід інакше думав про все (І. Багряний)
Г Такі думки й такі почуття товчуться в голові і в серці (І. Багряний)
Д Цього погляду Андрій ніколи не міг забути (І. Багряний)
11.Неозначений займенник є в реченні
А Такого уговору не було (Гр. Тютюнник)
Б Очманілі від тепла горобці прямо лізуть під ноги, так і хочеться накрити якого-небудь картузом (Гр. Тютюнник)
В Тільки виїхали на Беєву гору, він зупинив підводу, щоб перевірити, чи нічого не забули (Гр. Тютюнник)
Г Цього вечора вперше за весь час перебування в Харкові він не взявся за книжку (Гр. Тютюнник)
Д В цей час студенти заметушилися і стали бігти до дошки об’яв (Гр. Тютюнник)
12.У якому рядку всі сполучники підрядні
А хай, ні…ні, й, однак
Б а, і, коли, зате
В бо, тому що, оскільки, якби
Г і, коли, зате, проте
Д але, мов, щойно
Рівень ІІ (8 б.)
1.Записати кількісні числівники разом з іменниками в давальному й орудному відмінках (2 б)
718 (число), 18 (курча), 1/2 (година), 900 (ім'я), 8/9 (рукопис), 86 (пісня), 1/4 (аркуш), 29 (жінка), 500 (одиниця), 7,5 (тиждень).
2. Переписати, знімаючи риски. Позначити в словах орфограму
(2 б.)
У/низ вода знесе, а в/гору вітер винесе. З/гори й сани біжать, а на/гору й віз не їде. На/пам’ять всі скаржаться, а на розум – ніхто. На/пам’ять знаю, що склерозу не маю. Так жінку бив, що сам на/силу втік. Покладайся не на/силу, а на розум. Зуби з язиком ворогують, а живуть у/купі. Кожна курка у/купі своїй господиня. Поглянь на/двір – знатимеш, який хазяїн. Хвалений борщ на/двір виливають. В голові вітер свище, в/бік колька коле. Часу не повернеш ні назад, ні в/бік
3. Переписати, вставляючи на місці крапок пропущені букви. Після кожного з дієслів позначити в дужках його дієвідміну (2 б.)
Вітре буйний, вітре буйний, ти з морем говор..ш. (Т.Шевченко.) Р..веш, вітре, да не плач..ш, бо тобі не тяжко; ти не зна..ш в світі горя, дак тобі й не важко. Тобі все одно, чи в полі, чи де ліс лама..ш, чи по морю хвилю гон..ш, чи дахи здира..ш. (В.Забіла.) Як ми не посі..мо вітер, то хто ж дочека..ться жнив? (М.Осадчий.) Самі собі буду..м тюрми, самі в них потім жив..мо, самі себе стереж..мо. (І.Світличний.) Кому на чужині ти промов..ш слово? З ким ти поділ..ш вірну розмову? (Л.Боровиковський.) Ми весь час сто..мо на грані невідомих шляхів майбутніх. (О.Теліга.)
4. Провідміняйте числівники (2 б.)
770, 500
МОДУЛЬНА КОНТРОЛЬНА РОБОТА
З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ
ТЕМА: МОРФОЛОГІЯ
Варіант № 8
Рівень І (4 б.)
1.До І відміни належать іменники
А ткаля, маля, риболовля, немовля
Б зоря, лампа, мама, староста
В курча, троянда, вересень, дитя
Г вариво, суддя, бегемот, мати
Д вогкість, тінь, сіль, пташеня
2.До ІІ відміни належать іменники
А син, мати, книжка, ім’я
Б реквізит, агентство, сервіс, самовідданість
В рентабельність, звітність, кредитор, лідер
Г синочок, розумник, спортсмен, серце
Д індекс, моніторинг, теля, озеро
3. До ІІІ відміни належать іменники
А вартість, відвертість, даль, мати
Б Сибір, насип, закоханість, дбайливість
В літопис, підпис, заощадливість, мати
Г жабеня, тараня, міс, фрау
Д геніальність, спонтанність, дивакуватість, дівча
4. До ІV відміни належать іменники
А паненя, жменя, цареня, знання
Б кошеня, коліща, жирафеня, споживач
В левеня, полум’я, маячня, дітлашня
Г султаненя, лоша, дівча, тім’я
Д ватра, клейнод, цнота, патріот
5.Закінчення –у (-ю) у формі родового відмінка мають іменники
А очерет, палац, шинок, щавель
Б місто, плече, кіт, лікар
В лицар, вітер, казкар, барвінок
Г дощ, грім, оцет, сніг
Д переляк, горизонт, олівець, жаль
6. Закінчення –а (-я) у формі родового відмінка мають іменники
А Максим, професор, вовк, баран
Б луг, вальс, барвінок, оркестр
В Дмитро, зошит, страх, виступ
Г очерет, розум, мир, інженер
Д мир, сир, вихор, підвіконня
7.Усі прикметники присвійні в рядку
А шевченківський, гоголівський, мавпячий, студентський
Б Карпів, дощовий, останній, молодий
В віденський, далекоглядний, вовчий, технічний
Г директорів, Оленчин, столярів, Лесин
Д Миколин, Тимофіїв, коров’ячий, котячий
8.Можна утворити ступені порівняння від усіх прикметників
А блідий, лисячий, газетний, ласкавий
Б університетський, гнідий, величезний, русявий
В скромний, тихий, хитрий, дешевий
Г поганий, добрий, шевченківський, економічний
Д антикризовий, суспільний, щирий, холодний
9.Неправильно утворено всі форми ступенів порівняння прикметників у рядку
А вагоміший, більш витривалий, більш відомий
Б найдотепніший, менш старанний, гірший
В дбайливіший, менш відповідальніший, м’якіший
Г тонший, найнижчий, найбільш смачніший
Д самий відповідальний, більш предобрий, гідніший
10.Особовий займенник є в реченні
А В глибокому яру ніби в’ється оксамитовий зелений пояс, на котрому блищать ніби вправлені в зелену оправу прикраси з срібла (І. Нечуй-Левицький)
Б Ті долини здалека ніби дишуть тобі в лице холодком, лісовою вогкістю, манять до себе в тінь густого старого лісу (І. Нечуй-Левицький)
В Вся Кайдашева садиба ніби дихала холодком (І. Нечуй-Левицький)
Г Сама пишна, як у саду вишня, а тиха, неначе вода у криниці (І. Нечуй-Левицький)
Д Що за люба дитина мій Карпо, такий слухняний, такий тихий, хоч у вухо бгай (І. Нечуй-Левицький)
11.Вказівний займенник є в реченні
А За кілька хвилин уже весь табір зморено спав, крім вартових під грибками (О. Гончар)
Б Вчора в такий час саме проходив тут санітарний ешелон (О. Гончар)
В По всякому для людей війна починалась… (О. Гончар)
Г Таня співчутливо дивиться на нього, на його зісохлу шию, на сорочечку його абияку, з одним ґудзиком (О. Гончар)
Д Через дрібницю яку-небудь посваришся, а тоді ходиш, мучишся, катуєшся, готова руки на себе накласти (О. Гончар)
12.У якому рядку допущено помилку в написанні прислівників
А праворуч, пліч-о-пліч, рік у рік, зверху, по-нашому
Б по двоє, вдвічі, удвох, на щастя, по-друге
В нашвидкуруч, коли-не-коли, безвісти, старанно
Г віч-на-віч, у стократ, заочі, абияк, ніколи
Д вкупі, довподоби, безладу, допізна, щодня
Рівень ІІ (8 б.)
1.Записати кількісні числівники разом з іменниками в давальному й орудному відмінках (2 б)
4,5 (місяць), 68 (теля), 700 (голова),2/3(доба), 0,5 (яблуко), 156 (особа), 70 (номер),1/3 (сторінка), 3,5 (грам), 300 (стіл)
2. Переписати, знімаючи риски. Позначити в словах орфограму
(2 б.)
Рости, рости, тополенько, все в/гору та в/гору! (Т.Шевченко.) Горить сосна – од/низу до/гори. (В.Стус.) Крізь шпарку у хмари Перун підглядає з/гори. (І.Лобовик.) В/даль простягаю я руки, слухаю, кличу і жду. (В.Сосюра.) І котиться грім в/далині такий довгождано-раптовий! (М.Рильський.) За обідом Йосипа посадили у/середині, між старою й старим. (Панас Мирний.) З того, хто лежить по/середині, ковдру не стягнуть.
3. Переписати, вставляючи на місці крапок пропущені букви. Після кожного з дієслів позначити в дужках його дієвідміну (2 б.)
О моя Русалко з русою косою, чом ти не щебеч..ш пташкою дзвінкою? Чом ти не колиш..ш мого серця стиха, чом не розвіва..ш мого суму-лиха? (Олександр Олесь.) Маленький гурток подорожніх притих, не почу..ш і слова. (Леся Українка.) О недурно в скорботах ми плач..мо, ми своєї землі не побач..мо. (Олександр Олесь.) Сьогодні ми вкри..мось зоряним небом. (Я.Савченко.) Стан..мо корнем на рідній землі. (А.Метлинський.) Сто..мо на порозі повернення до живих джерел. (Є.Сверстюк.) Мандру..мо вогким туманом назустріч сліпій сніговиці. (Леся Українка.) Ми не злож..мо зброї своєї, ми здобуд..мо землю і волю і заго..мо рани віків. (Олександр Олесь.)
4. Провідміняйте числівники (2 б.)
340, 200
МОДУЛЬНА КОНТРОЛЬНА РОБОТА
З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ
ТЕМА: МОРФОЛОГІЯ
Варіант № 9
Рівень І (4 б.)
1.До І відміни, мішаної групи належать іменники
А лівша, вельможа, курча, крупа
Б стіна, рілля, сосна, партія
В робота, варта. робота, Микита
Г пісня, вишня, надія, вірш
Д межа, задача, тиша, дача
2.До ІІ відміни належать іменники
А віра, душа, малина, мрія
Б ніч, любов, повість, мати
В дівча, теля, ім’я, сім’я
Г світ, січень, віконце, школяр
Д волосся, пароль, мораль, гість
3. До ІІІ відміни належать іменники
А ягня, плем’я, курча, орленя
Б честь, сталь, обрій, стілець
В тополя, вишивка, хустка, солома
Г спів, хліб, золото, клен
Д велич, грубість, сухість, тінь
4. До ІV відміни належать іменники
А ведмежа, оленя, коліща, вінчання
Б ім’я, лоша, каченя, горобеня
В тім’я, тигреня, дівчатко, віз
Г голубеня, вовченя, знання, курча
Д порося, свиня, теля, пташенятко
5.Закінчення –у (-ю) у формі родового відмінка мають іменники
А Буг, Єнісей, дощ, мармур
Б Ужгород, Харків, Дніпро, вишняк
В музей, Дунай, лікар, пасажир
Г гіпс, пісок, горщик, сніг
Д відро, вічно, лис, учень
6. Закінчення –а (-я) у формі родового відмінка мають іменники
А базар, будівельник, воротар, хміль
Б горіх, дуб, інститут, ректор
В відмінник, Перун, грім, землетрус
Г доцент, біль, трамвай, учитель
Д Дніпро, Петербург, лікар, гачок
7.Усі прикметники якісні в рядку
А солодкий, пахучий, круглий, український
Б материнський, майбутній, золотий. яблучний
В щасливий, стрункий, польовий, залізний
Г сердитий, мокрий, гострий, морський
Д примхливий, старий, цікавий, лютий
8.Можна утворити ступені порівняння від усіх прикметників
А тематичний, тестовий, складний, сумлінний
Б щасливий, відомий, прикметниковий, учнівський
В гарний, теплий, паризький, парубоцький
Г бежевий, молодий, талановитий, милий
Д малий, молодий, розумний, світлий
9.Неправильно утворено всі форми ступенів порівняння прикметників у рядку
А найгучніший, більш голосний, старший
Б найменш дотепний, найвищий, досвідченіший
В сухіший, найчудовіший, найбільш вимогливий
Г найвеличезний, самий синюватий, більш кращий
Д солодший, найдобріший, давніший
10.Відносний займенник є в реченні
А Сили ж тієї людської скільки витратиться? ( Гр. Тютюнник)
Б Що тут для мене дороге? ( Гр. Тютюнник)
В Той виструнчився, біленький, як лебідь, у білому кожушку ( Гр. Тютюнник)
Г Слава там, хто прагне волі… ( Гр. Тютюнник)
Д Його влаштували так, що він міг напівсидіти, і йому було видно, що робиться навколо ( Гр. Тютюнник)
11.Заперечний займенник є в реченні
А Якщо товариші нам ладні допомогти, то ніколи не треба відвертатись від них ( Гр. Тютюнник)
Б Зайшли ми до двору – ніде нікого не видно ( Гр. Тютюнник)
В Вигляд у нього був такий байдужий, що скажи йому зараз, що треба їхати на край світу, та й то не здивується ( Гр. Тютюнник)
Г Кожен з них був сам господар і розумів, що перевезти хату з місця на місце – це діло не просте! ( Гр. Тютюнник)
Д І як тільки вона здолала тоді морок ночі на Княжій горі? ( Гр. Тютюнник)
12.Допущено помилки в правописі особових закінчень дієслів у рядку
А знаємо, перекладаєш, переказую, працюють
Б зажурився, переборемо, розважу, захищаїш
В хоче, бачимось, купається, бояться
Г збираємося, оцінюю, белькотиш, вважатимуть
Д гуркочеш, хропимо,дзвенітимуть, горітиме
Рівень ІІ (8 б.)
1.Переписати речення, записати числівники словами (2 б)
Від 93 відняти 54. До 876 додати 47. Поїзд з 364 пасажирами. Скільки разів міститься 23 в 1311? Сума чисел дорівнює 96,7, Відбулася зустріч з 75 виборцями. Співвласники володіють 1707 квартирами. Реалізовано 3144 книги на суму 11940 грн. 66 коп. Таблиця на 66 сторінці.
2. Переписати, розкриваючи дужки. Позначити в словах орфограму
(2 б.)
Ранки (по)в..ликодньому золоті. (М.Самійленко.) Найвищими точками на нашій землі (по)старому в..сочать стародавні храми. (Є.Сверстюк.) Цвіли акації у Луцьку, де все спредвіку не (по)людськи. (М.Шатилов.) Д..тинству гірко Україна усміхалась, (по)материнському до серця пр..гортала. (Є.Гуцало.) І хліб, і першу радість, і сльозу ми порівну, (по)братньому ділили. (Д.Луценко.) А он на конях дужі та вродливі до ополонки їдуть парубки. На головах у них смушкові, сиві, підбиті (по)козацькому шапки. (Д.Білоус.) Бігти (по)рівному й сліпа кобила вміє. (Нар.творч.) І птаха нам (по)іншому співала, і вітер нам (по)змовницьки шумів. (М.Шевченко.) Тільки верби одні про минуле над Дінцем (по)старому шумлять. (В.Сосюра.) Зойкнув собака (по)людськи з нелюдського болю, вчулося в скрикові тому: “За що ж ти мене?!” (Б.Олійник.)
3. Переписати, вставляючи на місці крапок пропущені букви. Після кожного з дієслів позначити в дужках його дієвідміну (2 б.)
Господар – не той, хто вешта..ться, а той, хто не розгина..ться. Хто думає, той додума..ться. Аж раді..мо, коли в землю сі..мо. На пригоршні не звар..ш, на долоні – не спеч..ш. Йди, то не заблуд..шся. Вовка за вуха не втрима..ш. В артілі що не зварять, то оближ..шся. Як постел..шся, так і висп..шся. Бери приклад з мурашки, що запаса..ться на зиму. Схудн..ш від праці – погладша..ш від паляниці. Влітку не упрі..ш, то й узимку не зігрі..шся. Влітку погуля..ш – узимку торбу лататим..ш. В малу мірку міря..шся, а у велику не влаз..ш. Як поспіш..ш, то в дорозі пошкоду..ш. На людях хоч і не роб..ш, та воруш..шся. Не проси в чорта молока, бо чорт не до..ться. Влітку в бубон бив – узимку з нього й харчуватим..шся. Доки жив..мо, доти хліб жу..мо. Проти вітру піском не посипл..ш. З бика не надо..ш молока. Олію з водою не погод..ш.
4. Провідміняйте числівники (2 б.)
1800, 4/10
МОДУЛЬНА КОНТРОЛЬНА РОБОТА
З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ
ТЕМА: МОРФОЛОГІЯ
Варіант № 10
Рівень І (4 б.)
1.До І відміни належать іменники
А сирота, маля, мати, поле
Б теля, горобеня, честь, листя
В морока, сила, воля, невдаха
Г віз, круїз, ріка, свято
Д дружба, глек, віра, письмо
2.До ІІ відміни мішаної групи належать іменники
А плече, віче, ложе, річ
Б меч, школяр, викладач, сіяч
В газетяр, дощ, згарище, скляр
Г плач, плащ, пожарище, плющ
Д річище, ніж, явище, подорож
3. До ІІІ відміни належать іменники
А ніч, осінь, якість, любов
Б піч, журба, швидкість, ризик
В місто, цуценя, лялька, жир
Г доля, віслюк, оленя, краса
Д ніжність, любов, чари, журі
4. У якому рядку не всі іменники належать до ІV відміни
А хлоп’я, тім’я, немовля, каченя, курча
Б голуб’я, життя, ім’я, гілля, чуття
В порося, щеня, левеня, лоша, вим’я
Г котеня, вороня, вовча, ведмежа, лисеня
Д дитя, маля, тигреня, соколя
5.Закінчення –у (-ю) у формі родового відмінка мають іменники
А чайник, хокей, жокей, сонце
Б ідеал, баскетбол, чай, елекроліз
В учень, азот, гай, мед
Г золото, гіпс, квас, відро
Д князь, степ, ячмінь, хор
6. Закінчення –а (-я) у формі родового відмінка мають іменники
А іній, Псков, Іртиш, грам
Б теніс, вовк, баран, дуб
В рабство, агітатор, язик, друг
Г біг, Париж, Байкал, трактор
Д плуг, хокей, Андрій, кінь
7.Усі прикметники якісні в рядку
А важливий, веселий, тупий, шкільний
Б злий, білий, важкий, тихий
В синій, широкий, посівний, сільський
Г поганий, ласкавий, дбайливий, дерев’яний
Д чесний, дурний, урочистий, весняний
8.Можна утворити ступені порівняння від усіх прикметників
А олов’яний, цікавий, щирий, сліпий
Б міжнародний, європейський, червоний, чесний
В гарний, добрий, поганий, світлий
Г крилатий, яскравий, чистий, Васильків
Д ніжний, міський, відомий, мертвий
9.Неправильно утворено всі форми ступенів порівняння прикметників у рядку
А більший від мене, чарівніший за всіх, миліший
Б найзнайоміший, менш коштовний, гарніший
В більш цікавіший, пречервоніший, легший
Г менш цікавий, гарніший, розумніший
Д прекращий, більш якісніший, поганіший
10.Вказівний займенник є в реченні
А Санітарний ешелон їхній повільно, але неухильно віддаляється від фронту (О. Гончар)
Б Вдовинське горе таку не зігне, не приб’є (О. Гончар)
В Щось братерське з’явилось у його почуттях до неї (О. Гончар)
Г Годину за годиною поїзд ішов нічним невідомим краєм, зупиняється на якихось станціях… (О. Гончар)
Д Зараз, одначе, йому було не до пісень (О. Гончар)
11.Означальний займенник є в реченні
А Ви з Гордієм вступаєте вслід за ними, дід несе косу на плечі, а в торбині через плече – всякий свій косарський надібок (Є. Гуцало)
Б Стільки подій відбулося за цей час, і розвиваються вони в такому скаженому темпі… (О. Гончар)
В Цього таки декому з нас часто бракувало (О. Гончар)
Г Почуваю, що перед декотрими із своїх товаришів університетських я справді завинив, глибоко завинив (О. Гончар)
Д Я гадаю, що рано чи пізно людство кінець кінцем прийде до заперечення воєн (О. Гончар)
12.Допущено помилки в правописі особових закінчень дієслів у рядку
А писатиму, знатимеш, зустрічатимемося, вчитимете
Б белькочеш, захищаєш, бачимось, кояться
В знаєш, накотиш, оборониш, бачиш
Г стелеш, в’ялиш, розмовлятиму, нервуємся
Д стелимо, цінуємо, цікавимося, допитуєшся
Рівень ІІ (8 б.)
1.Переписати речення, записати числівники словами (2 б)
Приватизовано 1479 підприємств. Привітання надіслане 372 учасникам. Довжина екватора вимірюється 40075704 метрами. 143 депутати становлять 58 відсотків від загальної кількості. Цього року набір становить 2375 студентів. До 349 додати 842. На концерті були присутні 1278 слухачів. Визначити добуток від множення 638 на 5. Скільки разів 15 міститься у 225. До 4983 додати 47.
2. Переписати, розкриваючи дужки. Позначити в словах орфограму
(2 б.)
Я ж..ву ще! (По)старому я кохаю Україну, решту їй ж..ття від..ам! (І.Франко.) (По)предківському грію кров гарячу при слові-шаблі і святій з..млі. (М.Самійленко.) Не треба людям забувати: хто вік (по)Божому прожив, ніколи зла і кривди не чинив, того до смерті будуть поважати і добрим словом пом..нати. (Л.Глібов.) А сонце (по)новому світилося у небі голубому. (М.Рильський.) Сьогодні не (по)осінному пр..грівало сонце. (П.Загребельний.) Всяк істину (по)своєму знаходить. (Г.Коваль.) (По)своєму ліжку простягай ніжку. (Нар.творч.) За шибками темних вже хат (по)великодньому блима світло лампадок. (М.Коцюбинський.) Як давні греки розуміли суть історичної науки? (По)перше, історичні знання мають підтверджуватися доказами. (По)друге, історичні знання обмежуються не однією подією, а б..гатьма. (По)-третє, усе повинно бути пер..вірене на наявність помилок. (З підруч.) Я себе сьогодні вперше (по)новому пізнаю. (Б.Олійник.) Люди всі (по)своєму уперті. (В.Симоненко.)
3. Переписати, вставляючи на місці крапок пропущені букви. Визначити вид, час, особу й число дієслів (2 б)
Гори нахил..мо, а врожай вирост..мо. Де оком не доглян..ш, там грішми доплат..ш. Що вимов..ш яз..ком, того не виб’єш і кілком. Чого не доглян..ш очима, за те відповіси пл..чима. Як буд..ш газдувати, так буд..ш і мати. Як не зроб..ш тепер, робитимеш у ч..твер. На жнива запізн..шся, то увесь рік шкодуватимеш. Як буд..мо робити, так і буде родити. В ліс не з’їзд..ш, то на печі змерзн..ш. Запізн..шся до праці, то буд..ш тільки воду сьорбати. Голу кістку й ворона не буде дз..обати. Хоч ворота зачин..ш, та гостя не впин..ш. На всякий чмих не наздоровка..шся.
4. Провідміняйте числівники (2 б.)
1007, 1/7
МОДУЛЬНА КОНТРОЛЬНА РОБОТА
З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ
ТЕМА: МОРФОЛОГІЯ
Варіант № 11
Рівень І (4 б.)
1.До І відміни належать іменники
А книга, маля, життя, сирота
Б ніч, біла, мати, совість
В журба, шульга, бідолаха, стріха
Г міра, ткаля, воля, немовля
Д журба, теля, маля, жінка
2.До ІІ відміни належать іменники
А поле, село, брат, дядько
Б коло, віз, стеля, каченя
В ніч, рука, віра, добро
Г листя, місто, край, дівчина
Д фарба, міра, лікоть, щось
3. До ІІІ відміни належать іменники
А кошеня, село, біль, нежить
Б совість, мати, річ, осінь
В майдан, ложка, стеля, телефон
Г робота, висота, дорога, мозок
Д знання, відділ, осердя, місце
4. У якому рядку не всі іменники належать до ІV відміни
А сіль, сирота, мужність, гній
Б котел, лоскут, нога, колесо
В светр, мрія, вогонь, брід
Г місяць, черствість, маля, виступ
Д теля, лоша, ім’я, плем’я
5.Закінчення –у (-ю) у формі родового відмінка мають іменники
А батальйон, капітал, товар. Лондон
Б вальс, комбайнер, син, чай
В поле, обличчя, футбол, стіл
Г очерет, щавель, інститут, університет
Д імператор, цар, роман, достаток
6. Закінчення –а (-я) у формі родового відмінка мають іменники
А завод, місто, прізвище, студент
Б плащ, барвінок, горох, Володимир
В обличчя, туман, звук, клуб
Г вівторок, посібник, Ленінград, дипломник
Д пароплав, самовар, край, теніс
7.Усі прикметники якісні в рядку
А велика, духмяне, опуклий, гаряче
Б мавпячий, батьків, черствий, чесний
В широкий, заячий, мирний, кращий
Г дерев’яний, рожевий, привітливий, чудний
Д дивакуватий, печена, щире, мамин
8.Можна утворити ступені порівняння від усіх прикметників
А щедрий, сліпий, милий, веселий
Б керований, батьків, щедрий, лисий
В прийдешній, заячий, світлий, далекий
Г світлий, близька, тонке, велике
Д німа, жадна, веселий, товстий
9.Неправильно утворено всі форми ступенів порівняння прикметників у рядку
А веселіший, більш бадьоріша, менша
Б більш далекіший, премліший, самий гучний
В мертвіший, якісніше, стабільніший
Г чудовіший, тонша, черствіший
Д хворіший, синіша, миліше
10.У якому рядку всі займенники - неозначені
А весь, цей, мій, ніхто
Б що, абиякий, той, її
В хто-небудь, будь-що, абихто, хтозна-що
Г такий, сам, ваш, вони
Д стільки, жоден, свій, дещо
11.Означальний займенник є в реченні
А Курсанти наші вишикувались по тривозі, стоять на лінійці й не второпають, що таке: вогні, парашути, вибухи (О. Гончар)
Б А становище, ж справді, погіршується з кожним днем (О. Гончар)
В Ні, не хотів би він ніякої слави, не треба б йому нічого, тільки б не було тужби материнської (О. Гончар)
Г Ніхто так, як Васильківський, не вмів передати барву неба (О. Гончар)
Д Хтось труснув поблизу гілку, і яблука гупають на землю, мов ядра
(О. Гончар)
12.Неправильно утворено форму наказового способу дієслова в рядку
А зачепить, писати, читати, зріжмо
Б зажурився, переборемо, розважу,святкуймо
В озвуч, підстав, вдар, згадайте
Г ужаль, насип, плав, відріж
Д підстрибувай, встати, розповідьмо, узагальнім
Рівень ІІ (8 б.)
1.Переписати речення, записати числівники словами (2 б)
Без 40 грамів, після 30 годин, через 60 кілометрів, із 70 депутатами, у 80 державах, близько 50 метрів, без 400 кілограмів, після 300 днів, із 700 студентами, у 800 квартирах, близько 500 грамів, у 1961 році, з 800 балами, 6/10 відсотка, без 23 днів.
2. Переписати, розкриваючи дужки. Позначити в словах орфограму
(2 б.) .
Піду шукать по/між людьми своєї дороги. (О.Афанасьєв-Чужбинський.) По/під гаєм з..лененьким чиста річка т..че. (Я.Головацький.) Піднімали вітри мільйон тр..мбіт по/над Ч..ремошем. (А.Малишко.) І я пішов, пр..скорюючи крок, на/зустріч людям і навстріч світан..ям. (В.Симоненко.) Ніч ясна і ніжна на/зустріч веч..ру йде. (Олександр Олесь.) Зоря по/між купав купала срібне тіло. (Є.Гуцало.) З..млі і неба сяють б..реги по/над рікою соня золотою. (Д.Павличко.) За порогом і по/за світом зал..шається літо літом. (О.Шарварок.) Біжать осокори рядами оба/біч дороги в с..ло. (П.Засенко.) По/серед ночі дощ пішов, заш..лестів, як збіж..я, в полі. (Д.Павличко.)
3. Переписати, вставляючи на місці крапок пропущені букви. Визначити вид, час, особу й число дієслів (2 б)
Самі до себе пр..йдемо на сповідь і всі дрібниці витрусим з душі. (Л.Костенко.) Буду до півночі думати про море. (А.Качан.) Голубітим..ть в волоссі з пролісків вінки. (М.Костомаров.) Я нині знову буду говорити про почуття в..сокі і святі. (О.Лупій.) Потрога..м кожен камінчик, бур’ян постина..м косою. Устане ще день яснобарвний, уми..ться сонце росою. (А.Малишко.) Я в полі буду сам стояти, шаблі ворожі відб..вати. (Олександр Олесь.) Сп..нюся я і довго буду слухать, як ходить серп..нь по з..млі моїй. (Л.Костенко.)
4. Провідміняйте числівники (2 б.)
520, 1003
МОДУЛЬНА КОНТРОЛЬНА РОБОТА
З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ
ТЕМА: МОРФОЛОГІЯ
Варіант № 12
Рівень І (4 б.)
1.До І відміни належать іменники
А немовля, краса, хвора, життя
Б держава, криниця, Микола, староста
В весла, мета, шульга, теля
Г села, сирота, віра, слава
Д каліка, маля, зайча, слива
2.До ІІ відміни належать іменники
А коло, хворий, село, вісті
Б канікули, журі, нежить, село
В таксі, фойє, степ, Давид
Г Олексій, олень, ім’я, листя
Д батько, освітлення, син, ослятко
3. До ІІІ відміни належать іменники
А малина, таця, нежить, біль
Б тінь, милість, даль, дошка
В тисяча, книга, мрія, душа
Г мати, ніч, осінь, вірність
Д маля, мати, робота, довіра
4. У якому рядку не всі іменники з основою на –р належать до твердої групи
А вівчар, лікар, кухар, слюсар, явір
Б скляр, гусляр, газетяр, тесляр, різьбяр
В інженер, кар’єр, звір, прапор, муляр
Г кобзар, куховар, пустир, касир, ветеринар
Д Ігор, якір, лобур кучер (волосся), нашатир
5.Закінчення –у (-ю) у формі родового відмінка мають іменники
А сніг, шлях, лист, ліс
Б сік, поверх, поріг, дзьоб
В бій, сад, ряд, степ
Г міст, клуб, віз, центр
Д місяць, продаж, рів, світ
6. Закінчення –а (-я) у формі родового відмінка мають іменники
А базар, будівельник, воротар, хміль
Б горіх, дуб, інститут, ректор
В відмінник, Перун, грім, землетрус
Г доцент, біль, трамвай, учитель
Д Дніпро, Петербург, лікар, гачок
7.Усі прикметники якісні в рядку
А прозорий, тверезий, досконалий, вільний, картонний
Б мудрий, величний, помпезний, грандіозний, виноградний
В білолиций, свіжий, дальній, ранній, ковалів
Г привітний, терпимий, оригінальний, потужний, приємний
Д жорстокий, дбайливий, смачний, солодкий, морський
8.Можна утворити ступені порівняння від усіх прикметників
А міський, кольоровий, черствий
Б сильний, високий, сліпий
В веселий, живий, каштановий
Г білий-білий, поганий, слабкий
Д тонкий, дорогий, важкий
9.Неправильно утворено всі форми ступенів порівняння прикметників у рядку
А більший, самий гарний, найбільш прекрасніший
Б менш черствий, менший, кращиший
В малесенькіший, самий жовтий, найменш чарівніший
Г лисіший, менш помітний, найгарнесенький
Д самий білий-білий, важчий, товщий
10.Всі займенники заперечні в реченні
А ніскільки, дехто, казна-хто, його
Б ніхто, ніщо, ніякий, нічий
В ніхто, який-небудь, ким, що
Г скільком, того, якийсь, себе
Д їхнього, будь з ким, чогось, ти
11.У якому рядку всі дієслова належать до ІІ дієвідміни
А мчати, відпустити, кипіти, полоти
Б любити, приходити, мріяти, боротися
В котити, верещати, клеїти, летіти
Г ревіти, подорожувати, переконувати, хотіти
Д ставити, одягати, заздрити, радіти
12.Допущено помилки в правописі особових закінчень дієслів у рядку
А жнемо, повернеш, дивишся, любимо
Б обмережимо, знаходиш, ненавидите, схочете
В захистимо, пишеш, переставиш, плачемо
Г наносить, з’їздиш, замерзнеш, вдержиш
Д втаїш, ходить, шкодить, полять
Рівень ІІ (8 б.)
1.Переписати речення, записати числівники словами (2 б)
789 кілометрами, 500 студентами, 200 робітникам, на 90 сторінках, у 60 будинках, 1000 років, 69 століть, 230 роками, на 8 возах, 3/8 гектара, 40 ювілей, 17 миттєвостей, 265 комп’ютерами, 15 відсотків, 11 фірмам.
2. Переписати, розкриваючи дужки. Позначити в словах орфограму
(2 б.)
Як/би я була зіркою в небі, я б не знала ні туги, ні жалю. (Леся Українка.) Як/би пес не в..ртівся, а хвіст з..аду. (Нар.творч.) Ніч кол..хала так ласкаво, про/те не спалося ніяк. (М.Рильський.) У повісті “Близнецы” Тарас Шевченко занотував усний пер..каз про/те, як Григорія Сковороду запросили викладати до Переяслава. (З журн.) І хоч за гор..зонтом наші цілі, про/те ясна у кожного з нас ціль. (Є.Гуцало.) Людям краще що/б було жити, попід косами лягло жито. (В.Сосюра.) Що/б не спалахнуло, а горітиме довго. (Нар.творч.) Не може ж буть, що/б якось не було, вже як не є, а якось воно буде. (Л.Костенко.) Нічого тут нема, що/б заволало до мого серця, що/б мене кр..лом до себе пр..горнуло. (Д.Павличко.) Ч..таю ніч, немов/би чорну книгу. (Л.Костенко.) І, не/наче в хату днина, в тіло увійшла душа. (Д.Павличко.)
3. Переписати, вставляючи на місці крапок пропущені букви. Визначити вид, час, особу й число дієслів (2 б)
Захоч..ш – і буд..ш. В людині, затям, л..жить нерозгадана сила. (О.Ольжич.) Одні завзято бор..ться за правду, а інші уника..ть боротьби. (Д.Луценко.) Якщо ти дійсно служ..ш правді, а не злу, чому ж у щирості вбача..ш ти крамолу? (В.Симоненко.) Державу не твориться в будучині, державу буду..ться нині. (О.Ольжич.) Ох, на чужбині не їст..ся і хліба святого шматок! (О.Афанасьєв-Чужбинський.) І вийд..ш ти під ялинковий спів, ще раз поглян..ш на зимові зорі... (М.Антіох.) Коли приход..ш ніжний і шумкий і дзвоном слів перетина..ш спокій, мені здається, весняних потоків пливуть бурхливі і ясні струмки. (О.Теліга.) Лілеями сумними, златоокими цвіт..ть у серці давні почуття. Лілеями минулого життя вста..ть вони з безодні забуття. (М.Вороний.) Листопадом стелят..ся літа. (П.Перебийніс.) Спіткнешся, впад..ш і не встанеш і будеш сам. Куди ідеш? Чого благаєш? Нема дороги там! (В.Бобинський.)
4. Провідміняйте числівники (2 б.)
1/8, 795