Урок Багатство мовлення. у різних стилях. Синонімія (лексична,фразеологічна, морфологічна, синтаксична,стилістична( Поглиблене повторення)

Про матеріал
Розробка уроку української мови з підприємницьким тлом в 11 класі. "Синонімія (лексична,фразеологічна, морфологічна, синтаксична,стилістична( Поглиблене повторення)"
Перегляд файлу

Розробка уроку  української мови. 11 клас. Підготувала вчитель української мови та літератури КЗШ № 122 Людмила Безрукава.

 

 

Тема уроку: Багатство мовлення. у різних стилях. Синонімія (лексична,фразеологічна,  морфологічна, синтаксична,стилістична( Поглиблене повторення)

Мета уроку: поглибити знання  учнів про синонімічне багатство мовлення, вираження багатства в різних стилях, удосконалювати уміння добирати приклади для ілюстрації певного мовного явища;розвивати зв’язне мовлення, логічне мислення,підвищувати культуру мовлення, виховувати любов до рідної мови, ставлення до неї  як до модної сучасної   та престижної; переконати дітей, що знання мови є необхідною складовою критеріїв  успішного вступу до ВНЗ та працевлаштування;формувати конкурентоспроможність майбутніх громадян суспільства.

Обладнання уроку:  екран, мультимедійний проектор, роздатковий матеріал, словники, фішки жовтого, синього, червоного та зеленого кольорів.

 Учитель.Добрий день! Сідайте, будь ласка. Поверніться попарно одне до одного і скажіть комплімент. Я теж звернуся до вас із приємними словами :

« Анастасіє, ти маєш неперевершений вигляд  і ти, Даниле, дуже елегантно виглядаєш».  До кого я звернулася правильно і чому? Справді. я правильно зробила комплімент Анастасії. Бо  виглядати можна за-за чогось чи з чогось: «Виглядає, як Пилип із конопель». До речі,  слово «комплімент» українське чи запозичене?

Так. Запозичене із французької мови Спробуйте підібрати синонімічне слово, але українською мовою. За потреби куди ми можемо звернутися за допомогою? Так, до словника.(слайд №1)

КОМПЛІМЕ́НТ, у, чол. Приємні, люб'язні слова; похвала, лестощі. Тут [на Капрі] всі зацікавилися українською літературою, дякуючи перекладам моїх оповідань, і говорять мені компліменти (Михайло Коцюбинський, III, 1956, 405); Мені здавалось, що вона напрошується на компліменти, але тон у неї був щирий (Леся Українка, III, 1952, 605)

Словник української мови: в 11 томах. — Том 4, 1973. — Стор. 251

 Мабуть, ви помітили у тлумаченні слово «лестощі». Але я сподіваюся, що кожен із вас сьогодні щиро сказав  люб'язні  слова товаришеві. Ми знаємо, що Дейл Карнегі у своїй книжці « Как   приобретать друзей и оказывать влияние на людей»  переконливо радить знайти,  щось хороше у вашого співрозмовника і щиро це похвалити. Рекомендації пана Карнегі можуть допомогти  стати успішними громадянами нашої держави, а саме це нам з вами і потрібно.

Яким, на вашу думку, мусить  бути дипломований спеціаліст, щоб  витримати конкуренцію під час прийому на престижну роботу?

До речі, як правильно сказати «Закінчив ВУЗ чи ВНЗ ?

Так, ВНЗ, бо « учбовий» - це неправильна калька із російської мови.

( діти відповідають).

(Знання державної мови, висока культура мовлення). Послухаємо  думку авторитетної людини, відомого нам мовознавця Олександра Авраменка.( Відео « За лаштунками» із 7-ї по40 сек.)

Отже, Знання мови - необхідна складова  успішного працевлаштування.

Сьогодні ми з вами  уявимо, що Аліна та Каріна – генеральні директори престижних холдингів, що мають світове визнання.  Вони оголошують прийом на роботу. Одним із пріоритетних чинників при прийомі вас на роботу стануть два важливі   елементи  культури мовлення :  чистота  та  багатство вашого лексичного запасу.

Вибираючи колір папірця, ви потрапили до однієї із команд, яку очолюють лідери наших попередніх занять Данило Петько та Михайло Троненко.

Оскільки будь-яка діяльність - (у переважній більшості) справа, колективна, тому ви і  об’єднані у команди, але приймають на роботу індивідуально, тому кожен мусить зарекомендувати себе, а не ховатися за спинами товаришів. За відповіді, виступи будете отримувати фішки від наших панянок. Це дасть вам додатковий «+» і шанс отримати бажане робоче місце.

Отже, розпочинаймо! Слайд №2 .Тема уроку: Багатство мовлення. у різних стилях. Синонімія (лексична ,фразеологічна,  морфологічна, синтаксична,стилістична( Поглиблене повторення). Слайд № 3 .Мета уроку.

Сьогодні  чистий четвер,отже, використовуючи настанову видатного майстра поетичного слова Максима Рильського (слайд № ) « Як парость виноградної лози..». Полемо мовний бур’ян, прибираємо те, що засмічує нашу мову. Слайд №4. Назвіть , закінчуючи найнебезпечнішим, три чинники, які, на вашу думку, не властиві літературній мові суперечать поняттю « Чистота мови»  (діалектизми , жаргонізми).  А зараз послухаємо інформацію,яку для на підготував Вородимир.

Виступ учня.(випереджаюче завдання).Страшними  ворогами нашої мови  є жаргомізми, лайливі слова. Лихослів'я як частина ненормативної лексики має коріння в релігійних віруваннях людей — звідси і слово «лихослів'я», за вимову якого мало статися певне лихо, кара Божа. Навіть деякі вчені довели, що вживання «матюків», викликають онкологічні захворювання. Упевнена, що кожен із вас може контролювати себе і прибрати зі свого лексичного запасу ці бур’яни.  А ось найшкідливіший ( як та амброзія полинолиста, що навіть у легені наші проникає,)  є суржик. Назва терміну є метафоричною, адже  значення слова суржик - суміш зерна різних злаків і борошно з такої суміші, яке було невисоким за якістю і вживалося у важкі голодні роки. Характеристики суржику - лише негативні: "мішана й ламана мова", "мовний покруч", "здеградована під тиском русифікації форма українського мовлення", "мовний безлад", "низька мова", "напівмовність", "кровозмісне дитя двомовності", "бур'ян". Причинами такого потужного  впливу однієї мови на іншу науковці вважають цілеспрямовану мовно-культурну політику, тобто мовний тиск однієї мови на іншу, а також велику зовнішню подібність, тісну спорідненість лексичного складу й граматичної системи української та російської мов .Інколи мовець і не підозрює про своє ураження суржиком, хоч і послуговується ним тривалий час.  Але частіше - це ознака байдужості, адже той, хто промовляє такі слова: «вроді», «вообще»,  «ладно», «ужас», «кашмар», «прівєтік», добре знає, що це неправильно. І цю серйозну хворобу треба лікувати.

Учитель.Зараз звернемо увагу на екран:знову нас навчає Олександр Авраменко.

Відео.( пауза на 0.32. після відповідей дітей перевірка. 2,25) За 1 хв. відредагуйте речення, зачитайте відповідь. Правильну відповідь  почуємо із вуст фахівця.

Згадаймо визначення поняття «синоніми» .(слайд № 5)
Синоніми — це слова, що звучать по-різному, але мають спільне основне лексичне значення.(слайд № 6)
У семантичному полі синоніми своїм значенням наклада­ються один на одного або перебувають поруч: горизонт, обрій, видноколо, небосхил, небозвід, крайнебо, круговид, кругозір; зро­зуміти, збагнути, втямити, дібрати, уторопати, розшолопати. Синоніми, як правило, називають те саме поняття, але різ­ними словами. І коротко відновимо у пам’яті різновиди синонімів. Допоможуть нам  Богдан, Анастасія, Дмитро,Михайло, які  підготували повідомлення про різновиди синонімів ( Слайди №7 - 20)

№7.Морфологічні синоніми – це варіанти форм слів на позначення того самого поняття: референтові – референту, знавцеві – знавцю; в щоденному – в щоденнім, на нинішньому – на нинішнім; одної – однієї, на семи – на сімох; читає – чита (розм.), говорить – говоре (розм.).

№8.Синтаксичні синоніми  різні синтаксичні конструкції, вживані для вираження тієї самої думки: зважати на обставини враховувати обставини; розумітися на політиці, розумітися в політиці – розбиратися в політиці – знатися на політиці.

№ 9. Словотвірна синонімія – наявність префіксально-суфіксальних утворень, наділених різними семантико-стилістичними відтінками: викривляти, перекривляти, скривлювати; доповідати – доповісти; бистрінь – бистрина; високий, височенний, височезний.

№ 10 .Фразеологічні синоніми – варіанти фразеологічних одиниць на позначення того самого поняття: брати ноги на плечі – брати ноги в руки – кивати п’ятами – змотати вудки – дати волю ногам – дати ногам знати; байдики бити – ловити гав – ганяти ворон – давати горобцям дулі.

№ 11. Семантичні (ідеографічні) синоніми  відрізняються відтінками значення: виголошувати, проголошувати, промовляти, ораторствувати, зачитувати,відомий, видатний, знаменитий(славнозвісний). № №12.Стилістичні синоніми характеризуються закріпленістю за певним стилем та відрізняються емоційно-експресивним забарвленням: повідомити (нейтр.) – возвістити (книжн.) – доповісти, поставити до відома (ділов.); сліпий (нейтр.) – сліпорожденний (заст., книжн.)ознака(нейтр.)симптом(наук.)

№13.Фонетичні синоніми – різні форми того самого слова, що з’являються внаслідок чергування голосних і приголосних, наявності чи відсутності приставних приголосних або голосних: упорядник – впорядник, учорашній – вчорашній, убачати – вбачати, унаслідок – внаслідок; імовірність – ймовірність, ітися – йтися.

№14. Контекстуальні синоніми  слова, що вступають у синонімічні стосунки лише в певному контексті: надмір (нейтр.) – повінь (поет.), повноводдя (поет.), натовп (розм.). Надмір 

сил у кожнім русі, Кров жива в ударі кожнім (М. Рильський); …В погляді його була повінь гніву (О. Довженко); Повноводдя почуттів; Личко від натовпу почуттів та від сліз горіло (Панас Мирний).

№ 15. Абсолютні  синоніми -   цілком ідентичні за значенням і належать здебільшого до стилістично нейтральної лексики: процент — відсоток, ек­земпляр — примірник, , фотографія — світли­на, аеродром — летовище, площа — майдан, , нагідки — календула, воротар — голкіпер, мо­вознавство — лінгвістика.

№ 16.Лексичні синоніми - слова, які належать до однієї частини мови й мають певний відтінок у значенні. Наприклад:величезний – грандіозний – колосальний.

№17. Табу — слово, вживання якого заборонено з різних причин: через забобони, вірування, з цензурних і етичних міркувань. У такому разі той самий предмет починають називати іншим словом : чорт — дідько, лихий, куций, люципер, нечиста сила;

№18. Евфемізми — слова або вислови, що вживаються замість слів із грубим чи неприємним змістом: брехати — говорити неправду, вигадувати, фантазувати; смердіти — погано пахнути,  старий — похилого віку, літній; дурний — недалекий, наївний.

№19. Перифра́з, перифраза (від дав.гр. περίφρασις — «описовий вираз, іносказання») у стилістиці й поетиці троп, що описово виражає одне поняття за допомогою декількох. Перифраз — непряма згадка об'єкта не шляхом називання, а опису: Місяць  нічне світило.

 Учитель.Насамкінець підсумуємо інформацію, яку ми отримали на запитання: що таке синоніми? Це слова, які позначають одне й те ж поняття, проте чимось відррізняються – значенням, стилістикою чи особливостями сполучуваності. Слайд№ 20.

Зараз закріпимо отримані знання.

Я запрошую Данила та Карину продемонструвати коротесенький уривочок із філологічної п’єси Миколи Куліша « Мина Мазайло». Слухаємо  уважно.( Уривок із п’єси) (3хв)

Гм… це ви?

У л я. Я… по книжку… А ви думали хто?

М о к і й.Думав, що це… ви.

В  У л і  забриніло в грудях:Серйозно?.. А я по книжку до вас.

М о к і й. По яку?

У л я  трошки розгубилась:По яку? Взагалі по українську книжку.

У Мокія забриніло в грудях:Серйозно? Дуже приємно. Радію вам, Улю.

Якої ж вам книжки дати?

У л я. А це у вас яка?

М о к і й.  Це?.. Це книжка з української етнографії та антропології.

У л я подивилась: Гарна книжка — в палітурках і, здається, з золотим обрєзом…

М о к і й. А знаєте, як по-вкраїнському сказати: з золотим обрєзом?

У л я. Ану, як?

М о к і й піднесено:Книжка з золотими берегами. Правда, прекрасно?

У л я. Надзвичайно!

М о к і й. А що іще можна сказати про матерію, що вона з берегами. Фартух дорогий — золоті береги.

У л я щиро:Прекрасно!

М о к і й зраділо: Серйозно?

У л я цілком, щиро:Надзвичайно! Фартух дорогий, золоті береги… А скажіть, як буде по-вкраїнському «чулки з розовой каемкой» ? Отакі, як у мене. Ось…

Хотіла показати, та засоромилась. Похилилась.

М о к і й того майже не помітив. Ще більш піднесено:Панчохи з рожевими бережками.

У л я  Надзвичайно!

М о к і й ще більше запалився:А то ще кажуть: миска з крутими берегами. Або пустився берега чоловік, по-руському — на проізвол судьби. Або, нарешті, кажуть, берега дати… Наприклад, треба українській неписьменності берега дати! Ах, Улю. Як ще ми погано знаємо українську мову. Кажемо, наприклад: потяг іде третьою швидкістю, а треба — поїзд третім погоном іде. Погін, а не швидкість. А яка ж вона поетична, милозвучна, що вже багата… Та ось вам на одне слово «говорити» аж цілих тридцять нюансових: говорити, казати, мовити, балакати, гомоніти, гуторити, повідати, торочити, точити, базікати, цвенькати, бубоніти, лепетати, жебоніти, верзти, плести, ґерґотати, бурмотати, патякати, варнякати, пасталакати, хамаркати, мимрити, цокотіти…

Але дома мене не розуміють .Рідня — а нема до кого слова промовити, тим паче українського. Слухати не хочуть. . Не розуміють його краси, а з моєї самотності сміються. Отак і живу, самотію, як місяць над глухим степом, як верства в хуртовину

У л я захвилювалась: Серйозно?

М о к і й.Серйозно! Скоро вже і я скажу за словом поетовим: «Сиди один в холодній хаті, нема з ким тихо розмовляти, ані порадитись. Нема, анікогісінько нема…» А як хочеться знайти собі такого друга, теплого, щирого, щоб до нього можно було промовитись словом з Грінченкового словника та й з власного серця…

 Учитель. Наступне ваше завдання: вкажіть, який вид синонімів використав Микола Куліш?( Відповіді учнів)

 Учитель. Зараз суспільну думку  дуже часто формують ЗМІ.  Використовуючи перифраз, назвіть журналістів( четверта влада, акули пера)(40 сек)

Учитель. Поясніть  значення фразеологізмів  «Моя хата скраю» та  «Губляться ключі від розуму», дібрати  синоніми-фразеологізми.(3хв) Слайд№ 21

  1. «Моя хата скраю». Поняття « бути байдужим до чогось» має фразеологічні синоніми:тримати нейтралітет; про мене хоч вовк траву їж; наше діло півняче:проспівали, а там хоч не розвидняйся. Слайд№ 22
  2. ) «Губляться ключі від розуму». Так кажуть про розумово неповноцінну людину. Фразеологічні синоніми: не сповна розуму; вискакують клепки, не варить баняк, у голові літають джмелі, замість мозку росте капуста, немає лою під чуприною. Слайд№ 23

Учитель. Тепер попрацюймо з підручником:вправа 189.(1-й абзац) за 1 хв. Перевіряємо. Слайд№ 24. ( 1реч. розтрушувала, розметувала, розгублювала вовну- лексичні.2 реч мовчали, німувала лекс. )

Слайд № 25.Вправа 191( 2хв). Вершках, верхом,вершина,верхів’я, верховини, верховіття, (словотвірні) маківка,чохли гір,(Контекст), тім’я гори(Контекст). пік , ,на хребті хвилі (Контекст) гребенем. Шпиль, пік (Семантичні), грунь(діал.)

 Зробімо вправу 192. Необхідно підібрати  синонімічний ряд до слів

 « референдум» та  « збори» (1хв)

Слайд № 26 (всенародне опитування, плебісцит) ( форум,конференція, нарада,  віче)

Учитель. Запрошую знову переглянути відео з мудрими порадами О. Авраменка.(Авраменко)Відео.4хв.

Підведення підсумків. Визначення переможців (3 хв) Слайд№ 27 Д.з. Вправа 194. 198.п.18.,19. Слайд№ 28 Хто не знає мови народу, на землі якого-живе, той або гість, або наймит, або окупант" 

Учитель проводить  вправу  « «Психологічний магазин» 2хв.

Учні стають у коло, тримаючись за руки. Одним реченням чи словом  передають враження від уроку.

 

 

 

 

docx
До підручника
Українська мова (академічний, профільний рівень) 11 клас (Шелехова Г.Т., Бондаренко Н.В., Новосьолова В.І.)
Додано
26 жовтня
Переглядів
64
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку