Контрольна робота
Складні речення з різними видами зв’язку
І варіант
1.Складним реченням із сурядним і підрядним зв'язком є речення /1 бал/
а/Правду тоді мама сказали, що солов'їв не обов'язково бачити – їх слухати треба (О. Аврамчук).
б/ Пливу пароплавом по Десні, і мені аж моторошно: скоро досвіток, а я ніяк не засну, не спиться (О. Аврамчук).
в/ Остап ішов тепер прудко, сильно вимахуючи ціпком, мов усю силу свою молодечу вкладав і в ту ходу, і в рухи, а думки одна за одною летіли все наперед (М. Коцюбинський)
г/Купається городина в укріпних хвилях, задрімали соняшники, нахилившись над дитячими, заквітчаними вінками головками маків, а цікаві гарбузи і вночі шорстко шелестять (Михайло Стельмах).
2. Визначте складну синтаксичну конструкцію з усіма типами зв'язку (безсполучниковим, сурядним і підрядним). /1 бал/
а/ За коліями, супроти депо, біля колодязя під дашком стояла черга з цеберками і коромислами, і той, хто тяг воду, довго крутив корбу: колодязь був глибокий.
б/Небо прорізали вогняні стріли, ударив грім, на пильних дорогах знявся вихор.
в/І пригадалося йому дитинство: над водами хиляться лози, лелека пливе в висоті.
г/Коли відчинились двері, вона лише злегка повернулась, щоб упевнитись, хто увійшов, і знову зосереджено схилилась над книжкою.
3. Визначте кількість частин складної синтаксичної конструкції: Перше що побачив Климко коли розплющив очі було велике коло червоного сонця у вікні воно світило мов крізь морок і хлопчик став пригадувати де він (розділові знаки пропущено). /1 бал/
а/ три; б/ чотири; в/ п'ять; г/ шість
4. Складним із сполучниковим підрядним і безсполучниковим зв'язком є речення (1б)
а/ Я чую, як біжать секунди, я бачу космоси в траві...
б/ Горить земля, і витоптано квіти, та корінці залишилися в ній!
в/ І ангел у небі заплаче, і сльози, пролившись дощем, пір'їну від крові сполощуть на тихій долоні твоїй.
г/ 3 часом цвіт яблуні опадав, розгорталася спека, теплий вечір під ноги дерев опускався.
5. Складним із сполучниковим сурядним і безсполучниковим зв'язком є речення(1б)
а/ Сад потемнів, розкошланий незграба: набрався ляку, цвіту не вберіг.
б/ Похилились квітки, посумніли; шура-буря пройшла — вони знов піднялись.
в/ У гарному будинку на вікні бриніли квіти у макітрі; тихесенько вони гойдалися на вітрі, радіючи весні.
г/ Стояла тиха і по-своєму хвилююча година: згори на верховіття лісу опускався сизий присмерк, а з-під кожного куща виповзав туман.
6. Схемі [ ] : [ ] – [ ] , і [ ] . відповідає така складна синтаксична конструкція(1бал):
а) Виявляється коли їм скрута птахи просто горнуться до людини вони зовсім довіряються їй (О. Гончар);
б) Маківці легше грунт відволог запалахкотіли цвіту пелюстки і п’є стебло трохи не луска соки землі (М. Самійленко);
в) Важко знайти переліт-траву бо вона весь час перелітає з місця на місце зате того хто її зірвав щастя вже не залишить (З посібн).
7.Установіть відповідність між реченнями і видами зв’язку простих речень у них. Розділові знаки пропущено.(2бали)
а/ складне речення із сполучниковим сурядним і безсполучниковим зв’язком.
б/ складне речення із сполучниковим підрядним і безсполучниковим зв’язком.
в/ складне речення із сполучниковим сурядним і підрядним та безсполучниковим зв’язком.
г/ складне речення із сурядним і підрядним зв’язком.
1. Коли прощаємось ми з другом бажаєм доброї дороги коли вітаємося з другом бажаєм доброго здоров’я.
2. Де синь стоїть над краєм де в росах далина ізнов шумить врожаєм мій рідний край.
3. Сонечко встає і в росі трава біля школи зацвітають квіти.
4.Квітка рвучко тягнеться до сонця і пружніє листя молоде в’ються стебел оксамиту гронця бо весна пробудження іде.
5. Через єдине невелике віконце, яке розташоване в даху скупо просвічувалося небо і на горищі було світло.
8.Установіть відповідність(2 бали)
а/ Зашепотіли збуджені листочки, оповідаючи сни свої, заметушилась у травиці комашня, розітнулося в гущині голосне щебетання й полинуло високо туди, де небо мінеться, де небо грає всякими барвами...
б/ Ось і небо всміхнулося перед світанням, ось і сонечко землі вродливій на добридень
дало, а Хо чимчикує, поспішаючи до села, де молодий лікар, вірний своїй ідеї, мав
розгорнути свою лікарську і просвітницьку практику.
в/ Море котилося за Остапом і Соломією невпинними, непереможними, веселими хвилями, золотом розсипалося по плавнях, жерло очерет, випивало воду, підпалювало небо...
г/Одчинилися двері, холод пішов по хаті, і в чорний морок сіней вскочив одразу дитячий рев.
д/ Остап біг за Соломією, хоч із кожним віддихом і рухом кололо його в грудях і нападали часом млості, а з-під руки, якою він затуляв рану, стікало щось тепле й мокре...
Типи складних синтаксичних конструкцій
1 Сурядний і підрядний зв’язок.
2 Безсполучниковий і підрядний зв’язок.
3 Безсполучниковий і сурядний зв’язок.
4 Безсполучниковий, сурядний і підрядний
зв’язок.
9. Поставте у реченні пропущені розділові знаки, накресліть схему (1бал)
Кафе поступово виповнювалося людьми гамором і коли цей поступовий процес заповнення дійшов до краю четверо мовчки перезирнулися між собою, вдоволені що тіснява й колотнеча їх зовсім не зачіпають що вони й надалі зостаються самі..
10.Виконати повний синтаксичний розбір речення( зразок у підручнику на ст..177) (1 б)
Батько хай їде орать-його коні знають, а я піду гулять-мене гості чекають (Нар.творч.)
Контрольна робота
Складні речення з різними видами зв’язку
ІІ варіант
1. Складне речення з різними видами зв'язку можна утворити, якщо до частини Львів традиційно дивує своїх гостей... додати фрагмент /1 бал/
а/ але часом дарує й несподівані враження навіть корінним львів'янам, яких уже не так просто чимось вразити
б/часом даруючи й несподівані враження навіть корінним львів'янам, яких уже не так просто чимось вразити
в/ але часом місто дарує й несподівані враження навіть корінним львів'янам, яких уже не так просто чимось вразити
г/ а також дарує й несподівані враження навіть корінним львів'янам, яких уже не так просто чимось вразити
2. Визначте складну синтаксичну конструкцію з усіма типами зв'язку (безсполучниковим, сурядним і підрядним). /1 бал/
а/ Мовчали закурені поля, німувала дорога, і тільки діброва, до якої він саме дійшов, пересварювалася з хуртовиною і вітром.
б/ Небо чисте, на заході якісь дві-три хмари, а гримить на г розу.
в/ Весну, либонь, зачарували, а тепер вона чекає й не може дочекатися на слово, яке відразу ж випустить її на волю.
г/ А малі хлопці йшли з рукавицею, в якій повно зерна: пшениці, жита, ячменю, вівса, гороху.
3. Визначте кількість частин складної синтаксичної конструкції: У темряві подеколи
траплялись ягоди вони проходили мимо дивною сповільненою ходою і їм здавалося що вони ступали по дні великої прозорої річки (розділові знаки пропущено). /1 бал/
а/ три; б/ чотири; в/п'ять; г/ шість
4. Складне речення з сурядним і безсполучниковим зв’язком – це
а) Загуркотіло у хмарах, і знову те гуркотіння здалося якимось залізним; хтось там залізні бочки перекочує в небі (О. Гончар);
б) Невибагливою була верба, яка полюбляла вологі місця, через що побутувала прикмета: “Де верба – там вода” (З посібн.);
в) Барвінок був символом дівочої честі, любові; його влітали у вінки, якими прикрашали голови молодих на весіллі (В. Супруненко).
5. Складне речення з підрядним і безсполучниковим зв’язком – це
а) Козак живе з бідою, як риба з водою, але водночас із ним поруч привілля і необмежена воля, тому ніколи не стерпить він приниженості і залежності (За В. Супруненком);
б) Коли поговориш з людиною по душах, воно одразу щось там і зворухнеться: серце не кам’яне! (О. Гончар);
в) Хоробрих у бою і вірних у товаристві козаків нагороджували звучними прізвиськами, котрі багато до чого зобов’язували, і носили такі прізвиська з честю ( З посібн.).
6. Схемі[ ], і [ ] : [ ] відповідає така складна синтаксична конструкція:
а) Глибоку повагу відчували люди до землі яка “парує та хліб готує” і повага ця часто доходила до обожнювання (В. Супруненко);
б) Уява хлібороба витворила божества які на його думку опікувалися родючістю землі у низках міфів та легенд проповідувалися моральні норми ставлення до неї землю не можна було паплюжити ні дією ні словом (З підр.);
в) Біля Дніпра на камені гарячім заснув і сон мені приснивсь горю край шляху полум’ям вербовим (В. Самійленко).
7.Установіть відповідність між реченнями і їх видами. Розділові знаки пропущено(2б)
1. Угорі озвались журавлі що взяли літо на крила і летіли з ним у телії краї.
2. Каштани підносять свічі тополі співають ввись і шепоти таємничі по кронах дерев пронеслись.
3. Шумлять жита високою стіною упершись в обрій на краю землі і жайворон тріпоче наді мною піднявши в небо пісню на крилі.
4. Хуртовина гуде замітає стежину людині.
Хтось воду розплескав весельцем до плеса віти тягне сад.
а/ складносурядне речення б/ складнопідрядне речення
в/ безсполучникове речення г/ складне речення з різними видами
8.Установіть відповідність(2 бали)
а/ Соломії не так жалко було себе, як Остапа; вона уявляла собі, як він тепер лежить хворий і самотній у пущі і виглядала його з очеретів.
б/Аркадій Петрович поклав гребнем борозни на рідкому волоссі, розчесав вуси, на кінчиках жовті, і довго любувався сухим
високим чолом та благородним панським обличчям, що одбивалося в синявих водах туалетного дзеркала.
в/Обернувшись назад і глянувши на небо, Соломія побачила червоні, як грань, хмари — зразу стали зрозумілими їй і той дим,
що вона чула, і тепло, і неспокій птахів, і тікання звірів.
г/ Ноги грузли часом по коліно в цмоковині, цупкий комиш ламався, тріщав та бив по лиці, плутався під ногами, а Соломія
бігла все вперед, пойнята жахом, нічого не помічаючи, бажаючи тільки забігти якомога далі.
д/ Соломія бігла, хоч ноги в неї були слабкіші, ніж учора, а повітря було якесь густе, і трудно було дихати ним.
Типи складних синтаксичних конструкцій
1 Сурядний і підрядний зв’язок.
2 Безсполучниковий і підрядний зв’язок.
3 Безсполучниковий і сурядний зв’язок.
4 Безсполучниковий, сурядний і підрядний зв’язок
9. Поставте у реченні пропущені розділові знаки, накресліть схему (1бал)
Коли серпень у росах іскриться я тону в степовому теплі і здається мені пшениця золотим промінням землі.(ліна Костенко)
10. Виконати повний синтаксичний розбір речення( зразок у підручнику на ст..177) (1б.)
Я в людей не проситиму сили, я нічого в житті не просила, як не просять гранітні схили, щоб у спеку дощі їх зросили.
Контрольна робота
Складні речення з різними видами зв’язку
ІІІ варіант
1. Визначте кількість частин складної синтаксичної конструкції:Сумно і смутно людині, коли висихає і сліпне уява, коли, обертаючись до найдорожчих джерел дитинства і юності, нічого не бачить вона дорогого, небуденного, ніщо не гріє її, не будить радості, ані людяного суму.(1бал)
а/ три; б/ чотири; в/п'ять; г/ шість
2.Укажіть, які види зв’язку наявні в реченні: Є для серця така покута: забувати скоріше зло, аніж те, що мусило бути і чого в житті не було(Л.Костенко)(1б)
а/ сполучниковий сурядний і підрядний; б/ безсполучниковий та сурядний зв’язок;
в/ безсполучниковий та підрядний зв’язок; г/безсполучниковий, сурядний, підрядний
3.Укажіть розділові знаки, які пропущено в реченні
Дивишся вгору _світло заливає очі, сліпить; опустиш погляд на землю__відбите від землі, воно теж починає різати зір, і ти примружуєшся, кліпаєш…(Є.Гуцало)(1б)
а/коми; б/двокрапки; в/ тире; г/ крапки з комами
4. Схемі [ ,( ),], [ ] , [ ] відповідає така складна синтаксична конструкція(1бал):
а/ Вітрило напнулось, хвиля загомоніла, і човен помчав прудко(І.Драч)
б/ Спустився вечір, і одразу похолоднішало, хоч удень була нестерпна спека(О.Гончар)
в/ Єдиний, хто не втомлюється,- час, а ми живі, нам треба поспішати(Л.Костенко)
г/ Снігу, снігу сиплеться довкола, і садів травнева білизна, тільки плаче на морозі гола під холодним вітром бузина(В.Симоненко)
5.Укажіть речення, у якому необхідно поставити розділовий знак при збігові сполучників.(1бал)
а/ Брати Блаженки шепотілися між собою, що__коли треба буде, вони стануть один до одного спинами(О.Гончар)
б/ Мій біль бринить, зате__коли сміюся, то сміх мій рветься джерелом на волю(О.Теліга)
в/ Дерева можна обрізувати або__коли ще сплять соки, або_коли виростає листя
г/ І весна йому теж здається дівчиною, але_коли веселка живе на хмарі, то весна ходить по землі(М.Стельмах)
6. Складним реченням із сурядним і підрядним зв'язком є речення /1 бал/
а/ Щоб шанувати, треба мати талант; щоб заздрити, таланту не треба(Г.Тютюнник)
б/ Серце в нього щеміло, немов хто стискав його в жмені, однак він не міг спинити бажання хоч раз у житті зазнати того щастя(М.Коцюбинський)
в/ Але землю вкриває асфальт і бетон, небо затягується димами і ревом моторів, і кудись шалено, в метушливій тривозі летить життя, засмоктує і не залишає тієї чистої години для душі, коли можна замислитись над собою і подумати про головне(Є.Сверстюк)
г/ Я подумав: як то добре отако вірити в когось, покластися на когось, але все те до пори, бо надходить час, і ти мусиш узяти на себе всю відповідальність не тільки за власне життя, а й за життя інших, близьких, а часом і не близьких людей та справи .
7 Установіть відповідність(2бали)
а/ Щойно полуниця відходить, а вже буріють вишні-петринівочки, шовковиця сиплеться, а там зажовтіють абрикоси буває, так наспіє полуниці, що жінкам невправка з нею, тоді оголошується загальна мобілізація, вже й металурги лазять поруч з дітьми по садках.(О.Гончар)
б/ Чекаю дня, коли собі скажу оця строфа, нарешті, досконала(Л.Костенко)
в/Ти пам’ятаєш, як ми в ліс ходили, коли цвіла напровесні ліщина і запах той нам душі так п’янив(О.Довгий)
г/ Хочеш вік прожить немарно ти вищої шукай собі мети, щоб за тебе більшая була(Б.Грінченко)
д/ Якби мені достати струн живих, якби той хист мені, щоб грать на них потужну пісню я б на струнах грала, нехай би скарби всі вона зібрала(Леся Українка)
1.Кома 2. Тире 3. Двокрапка 4. Крапка з комою
8.Установіть відповідність(2бали)
а/ Весняне сонце ще не було пекуче, воно лише приємно пригрівало живим теплом, і степ дихав вільготно(О.Гончар)
б/Ти з’явилась мені-і здалося, що світ помолодшав на тисячу літ(В.Симоненко)
в/ Хто боязкий, той не рушить, хто відважний, той віз підважить(Нар.творч.)
г/ Над вечір хуга втихла, хмари на заході почервоніли, сніг стужавів і гостро заблищав, а повітря стало таким прозорим, що було далеко видно голі дерева понад шляхом(Г.Тютюнник)
1.Сполучниковий сурядний і підрядний; 2.Безсполучниковий та сурядний;
3. Безсполучниковий та підрядний; 4. Безсполучниковий, сурядний та підрядний
9. Поставте у реченні пропущені розділові знаки, накресліть схему (1бал)
Все записуй в серці молодому буде це як знахідка тобі коли в старість прийдеш ти додому як у гавань тиху кораблі.(М.Рильський)
10.Виконати повний синтаксичний розбір речення( зразок у підручнику на ст..177) (1б.)
Ти з’явилась мені-і здалося, що світ помолодшав навколо на тисячу літ(В.Симоненко)
Контрольна робота
Складні речення з різними видами зв’язку
ІV варіант
1. Визначте кількість частин складної синтаксичної конструкції: Жити серед людей- все одно, що ходити в казковому саду, де навколо тебе найтонші пелюстки квітів з тремтячими краплинами роси, і треба так іти і так доторкуватися до квітів, щоб не впала жодна крапля.(В.Сухомлинський)
а/ три; б/ чотири; в/п'ять; г/ шість
2. Укажіть, які види зв’язку наявні в реченні: Але малюнком тоскним і недбалим не хоче годувати листопад, і мріють зорі: ми серця запалим; радіє місяць: повернувсь назад(П.Филипович)
а/ сполучниковий сурядний і підрядний; б/ безсполучниковий та сурядний зв’язок;
в/ безсполучниковий та підрядний зв’язок; г/безсполучниковий, сурядний, підрядний
3. Укажіть розділові знаки, які пропущено в реченні
Я знав_на сонці навіть плями є, мені в контрастах відкривалась суть_ті, хто сумління береже своє, завжди серця, мов прапори, несуть(С.Жуковський)
а/коми; б/двокрапки; в/ тире; г/ крапки з комами
4. Схемі [ ], [ ] , ( ) відповідає така складна синтаксична конструкція(1бал):
а/ І вицвітали писані тарелі, і плакав батько, і пливли роки,- коли над нею не було вже стелі, а тільки небо і зірки(Л.Костенко)
б/ Час ішов непомітно, вже зовсім задніло, заграли сонячні мечі за лісом, небо стало вищим, а рибалка укоськував рибину(Ю.Збанацький)
в/ Скільки ніс я для тебе тривог і тепла, але ти, як весна, стороною пройшла(В.Симоненко)
г/Довго ще говорили обоє, обмірковуючи прочитане, то знову вони замовкали з приводу якоїсь думки, що випадково надходила одному чи другому до голови(І. Сенченко)
5. Укажіть речення, у якому необхідно поставити розділовий знак при збігові сполучників.(1бал)
а/ Надто добре він знав ту пущу, знав, що_хоч скільки кружляй по ній, рано чи пізно викине вона тебе, і опинишся ти там, звідки починав мандри(П.Загребельний)
б/ Кашляв він так довго й гучно, що_скільки ми не старалися, ніхто не міг його як слід передражнити(О.Довженко)
в/ Секретар сидів через стіну, і_щоб його покликати, досить було постукати кулаком у стіну аби просто зайти у його кімнатку(Г.Тютюнник)
г/ У цей час мати вже не знала колишніх злиднів,бо_хоч від старшого сина вона ще й не мала допомогти, зате Андрій тепер кожного місяця приносив їй той чи інший заробіток(М.Хвильовий)
6. Складним реченням із сурядним і безсполучниковим зв'язком є речення /1 бал/
а/А я додам: любити можна поезію в добу ракет,бо , дивна річ, людина кожна якоюсь мірою поет(М.Рильський)
б/Гудуть бубни, рвуться на скрипках струни,- танцюють дерева, хилитаються з боку на бік хати, танцюють цигани, танцює ведмідь з кільцем у носі, а козак притупує, зриває з голови шапку і летить, неначе шуліка, по колу, перекидається в повітрі, аж курява встає(Ю.Мушкетик)
в/ Збулись твої (Шевченкові) слова пророчі, і час оновлення настав, і темні просвітились очі, вчорашній раб Всесильним став(М.Рильський)
г/ А речення – мов зоряний разок слів – намистинок, що світяться алмазно, і все довкіл сіяє так виразно(Д.Білоус)
7.Установіть відповідність(2 бали)
а/ Попереду йшов пастух зі смолоскипом і освітлював шлях коням, що тягли віз з обох боків воза йшли опришки, готові підтримати його, щоб не перевернувся на кам’янистій дорозі.(В.Гжицький)
б/ За тим селом, де в полі бліндажі колись гули залізною луною, щебече дощик, сіє стороною і мак горить, і колос на межі(А.Малишко)
в/ В чорнім горі й журі віру нашу не підтяти умирають матері, та не вмре ніколи Мати(М.Рильський)
г/ Попадавсь їм багач у руки вони його оббирали, а попадався вбогий вони його наділяли(Марко Вовчок)
д/ Сон літньої ночі колись мені снився, коротка та літняя нічка була, і сон був короткий він хутко змінився і зник, як на сході зоря розцвіла(Леся Українка)
1.Кома 2. Тире 3. Двокрапка 4. Крапка з комою
8. Установіть відповідність(2 бали)
а/ Світ падав на бризки білої хвилі, що лилася по камінні, й хвиля блищала у густій зеленій тіні, як снопи срібла та кришталю.(І.Нечуй-Левицький)
б/ Стояла тиха і по-своєму хвилююча година: згори на верховіття лісу опускався сизий присмерк, а внизу з-під кожного куща виповзав туман, тому здавалось, що над землею коливалися два неба(М.Стельмах)
в/ Умирають майстри, залишаючи спогад, як рану, в барельєфах печалі уже їм спинилася мить; а підмайстри іще не зробились майстрами, а робота не жде, її треба робить(Л. Костенко)
г/ Народи й царства мруть, міняються віки, там, де чабани дрімали супокійно, зростають городи, киплять криваві війни, в змаганні вічному шаліє люд!(М.Рильський)
1.Сполучниковий сурядний і підрядний; 2.Безсполучниковий та сурядний;
3. Безсполучниковий та підрядний; 4. Безсполучниковий, сурядний та підрядний
9. Поставте у реченні пропущені розділові знаки, накресліть схему (1бал)
Надто добре він знав ту пущу знав що хоч скільки кружляй по ній рано чи пізно викине вона тебе і опинишся ти там звідки починав мандри(П.Загребельний)
10.Виконати повний синтаксичний розбір речення( зразок у підручнику на ст..177) (1б.)
Сонце і повітря лоскочуть щоки, а зелень ялинкових гілок виглядає з-під снігу так свіжо, що, здається, надворі стоїть весна, одягнена в білі шати(М.Коцюбинський)