Контрольна робота "Складні речення з різними видами зв'язку"

Про матеріал
Контрольна робота з української мови "Складні речення з різними видами зв'язку" виявить рівень засвоєння знань і вмінь з цієї теми
Перегляд файлу

Контрольна робота

Складні речення з різними видами зв’язку

І варіант

1.Складним реченням із сурядним і підрядним зв'язком є речення /1 бал/

а/Правду тоді мама сказали, що солов'їв не обов'язково бачити – їх слухати треба (О. Аврамчук).

б/ Пливу пароплавом по Десні, і мені аж моторошно: скоро досвіток, а я ніяк не засну, не спиться (О. Аврамчук).

в/ Остап ішов тепер прудко, сильно вимахуючи ціпком, мов усю силу свою молодечу вкладав і в ту ходу, і в рухи, а думки одна за одною летіли все наперед (М. Коцюбинський)

г/Купається городина в укріпних хвилях, задрімали соняшники, нахилившись над дитячими, заквітчаними вінками головками маків, а цікаві гарбузи і вночі шорстко шелестять (Михайло Стельмах).

2.  Визначте складну синтаксичну конструкцію з усіма типами зв'язку (безсполучниковим, сурядним і підрядним). /1 бал/

а/ За коліями, супроти депо, біля колодязя під дашком стояла черга з цеберками і коромислами, і той, хто тяг воду, довго крутив корбу: колодязь був глибокий.

б/Небо прорізали вогняні стріли, ударив грім, на пильних дорогах знявся вихор.

в/І пригадалося йому дитинство: над водами хиляться лози, лелека пливе в висоті.

г/Коли відчинились двері, вона лише злегка повернулась, щоб упевнитись, хто увійшов, і знову зосереджено схилилась над книжкою.

3. Визначте кількість частин складної синтаксичної конструкції: Перше що побачив Климко коли розплющив очі було велике коло червоного сонця у вікні воно світило мов крізь морок і хлопчик став пригадувати де він (розділові знаки пропущено). /1 бал/

а/ три;        б/ чотири;              в/ п'ять;           г/ шість

4.  Складним із сполучниковим підрядним і безсполучниковим зв'язком є речення (1б)

а/ Я чую, як біжать секунди, я бачу космоси в траві...

б/ Горить земля, і витоптано квіти, та корінці залишилися в ній!

в/ І ангел у небі заплаче, і сльози, пролившись дощем, пір'їну від крові сполощуть на тихій долоні твоїй.

г/ 3 часом цвіт яблуні опадав, розгорталася спека, теплий вечір під ноги дерев опускався.

5. Складним із сполучниковим сурядним і безсполучниковим зв'язком є речення(1б)

а/ Сад потемнів, розкошланий незграба: набрався ляку, цвіту не вберіг.

б/ Похилились квітки, посумніли; шура-буря пройшла — вони знов піднялись.

в/ У гарному будинку на вікні бриніли квіти у макітрі; тихесенько вони гойдалися на вітрі, радіючи весні.

г/ Стояла тиха і по-своєму хвилююча година: згори на верховіття лісу опускався сизий присмерк, а з-під кожного куща виповзав туман.

6. Схемі [ ] : [ ] – [ ] , і [ ] . відповідає така складна синтаксична конструкція(1бал):
а) Виявляється коли їм скрута птахи просто горнуться до людини вони зовсім довіряються їй (О. Гончар);
б) Маківці легше грунт відволог запалахкотіли цвіту пелюстки і п’є стебло трохи не луска соки землі (М. Самійленко);
в) Важко знайти переліт-траву бо вона весь час перелітає з місця на місце зате того хто її зірвав щастя вже не залишить (З посібн).

7.Установіть відповідність між реченнями і видами зв’язку простих речень у них. Розділові знаки пропущено.(2бали)

а/ складне речення із сполучниковим сурядним і безсполучниковим зв’язком.

б/ складне речення із сполучниковим підрядним і безсполучниковим зв’язком.

в/ складне речення із сполучниковим сурядним і підрядним та безсполучниковим зв’язком.

г/ складне речення із сурядним і підрядним зв’язком.

1.  Коли прощаємось ми з другом бажаєм  доброї дороги коли вітаємося з другом бажаєм доброго здоров’я.

2. Де синь стоїть над краєм де в росах далина ізнов  шумить врожаєм  мій рідний край.

3. Сонечко  встає і  в росі трава біля школи зацвітають квіти.

4.Квітка рвучко тягнеться до сонця і пружніє листя молоде в’ються стебел оксамиту   гронця бо весна пробудження іде.

5. Через єдине невелике віконце, яке розташоване в даху скупо просвічувалося небо і на горищі було світло.

8.Установіть відповідність(2 бали)

а/ Зашепотіли збуджені листочки, оповідаючи сни свої, заметушилась у травиці комашня, розітнулося в гущині голосне щебетання й полинуло високо туди, де небо мінеться, де небо грає всякими барвами...

б/ Ось і небо всміхнулося перед світанням, ось і сонечко землі вродливій на добридень

дало, а Хо чимчикує, поспішаючи до села, де молодий лікар, вірний своїй ідеї, мав

розгорнути свою лікарську і просвітницьку практику.

в/ Море котилося за Остапом і Соломією невпинними, непереможними, веселими хвилями, золотом розсипалося по плавнях, жерло очерет, випивало воду, підпалювало небо...

г/Одчинилися двері, холод пішов по хаті, і в чорний морок сіней вскочив одразу дитячий рев.

д/ Остап біг за Соломією, хоч із кожним віддихом і рухом кололо його в грудях і нападали часом млості, а з-під руки, якою він затуляв рану, стікало щось тепле й мокре...

Типи складних синтаксичних конструкцій

1 Сурядний і підрядний зв’язок.

2 Безсполучниковий і підрядний зв’язок.

3 Безсполучниковий і сурядний зв’язок.

4 Безсполучниковий, сурядний і підрядний

зв’язок.

9. Поставте у реченні пропущені розділові знаки, накресліть схему (1бал)

Кафе поступово виповнювалося людьми гамором і коли цей поступовий процес заповнення дійшов до краю четверо мовчки перезирнулися між собою, вдоволені що тіснява й колотнеча їх зовсім не зачіпають що вони й надалі зостаються самі..

10.Виконати повний синтаксичний розбір речення( зразок у підручнику на ст..177) (1 б)

Батько хай їде орать-його коні знають, а я піду гулять-мене гості чекають (Нар.творч.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Контрольна робота

Складні речення з різними видами зв’язку

ІІ варіант

1. Складне речення з різними видами зв'язку можна утворити, якщо до частини Львів традиційно дивує своїх гостей... додати фрагмент /1 бал/

а/ але часом дарує й несподівані враження навіть корінним львів'янам, яких уже не так просто чимось вразити

б/часом даруючи й несподівані враження навіть корінним львів'янам, яких уже не так просто чимось вразити

в/ але часом місто дарує й несподівані враження навіть корінним львів'янам, яких уже не так просто чимось вразити

г/ а також дарує й несподівані враження навіть корінним львів'янам, яких уже не так просто чимось вразити

2. Визначте складну синтаксичну конструкцію з усіма типами зв'язку (безсполучниковим, сурядним і підрядним). /1 бал/

а/ Мовчали закурені поля, німувала дорога, і тільки діброва, до якої він саме дійшов, пересварювалася з хуртовиною і вітром.

б/ Небо чисте, на заході якісь дві-три хмари, а гримить на г розу.

в/ Весну, либонь, зачарували, а тепер вона чекає й не може дочекатися на слово, яке відразу ж випустить її на волю.

г/ А малі хлопці йшли з рукавицею, в якій повно зерна: пшениці, жита, ячменю, вівса, гороху.

3. Визначте кількість частин складної синтаксичної конструкції: У темряві подеколи

траплялись ягоди вони проходили мимо дивною сповільненою ходою і їм здавалося що вони ступали по дні великої прозорої річки (розділові знаки пропущено). /1 бал/

а/ три;                б/ чотири;                     в/п'ять;                г/ шість

4. Складне речення з сурядним і безсполучниковим зв’язком – це
а) Загуркотіло у хмарах, і знову те гуркотіння здалося якимось залізним; хтось там залізні бочки перекочує в небі (О. Гончар);
б) Невибагливою була верба, яка полюбляла вологі місця, через що побутувала прикмета: “Де верба – там вода” (З посібн.);
в) Барвінок був символом дівочої честі, любові; його влітали у вінки, якими прикрашали голови молодих на весіллі (В. Супруненко).

5. Складне речення з підрядним і безсполучниковим зв’язком – це
а) Козак живе з бідою, як риба з водою, але водночас із ним поруч привілля і необмежена воля, тому ніколи не стерпить він приниженості і залежності (За В. Супруненком);
б) Коли поговориш з людиною по душах, воно одразу щось там і зворухнеться: серце не кам’яне! (О. Гончар);
в) Хоробрих у бою і вірних у товаристві козаків нагороджували звучними прізвиськами, котрі багато до чого зобов’язували, і носили такі прізвиська з честю ( З посібн.).

6. Схемі[ ], і [ ] : [ ] відповідає така складна синтаксична конструкція:
а) Глибоку повагу відчували люди до землі яка “парує та хліб готує” і повага ця часто доходила до обожнювання (В. Супруненко);
б) Уява хлібороба витворила божества які на його думку опікувалися родючістю землі у низках міфів та легенд проповідувалися моральні норми ставлення до неї землю не можна було паплюжити ні дією ні словом (З підр.);
в) Біля Дніпра на камені гарячім заснув і сон мені приснивсь горю край шляху полум’ям вербовим (В. Самійленко).

7.Установіть відповідність між реченнями і їх видами. Розділові знаки   пропущено(2б) 

1. Угорі озвались журавлі що взяли літо на   крила і летіли з ним у телії краї.

2. Каштани підносять свічі тополі співають   ввись і шепоти таємничі по кронах дерев   пронеслись.                      

3. Шумлять жита  високою  стіною упершись в  обрій  на краю землі і жайворон  тріпоче наді мною піднявши в небо пісню на крилі.

4. Хуртовина гуде замітає стежину людині.

 Хтось воду розплескав весельцем до плеса віти тягне сад.

а/ складносурядне речення                б/ складнопідрядне речення

в/ безсполучникове речення               г/ складне речення з різними видами   

8.Установіть відповідність(2 бали)

а/ Соломії не так жалко було себе, як Остапа; вона уявляла собі, як він тепер лежить хворий і самотній у пущі і виглядала його з очеретів.

б/Аркадій Петрович поклав гребнем борозни на рідкому волоссі, розчесав вуси, на кінчиках жовті, і довго любувався сухим

високим чолом та благородним панським обличчям, що одбивалося в синявих водах туалетного дзеркала.

в/Обернувшись назад і глянувши на небо, Соломія побачила червоні, як грань, хмари — зразу стали зрозумілими їй і той дим,

що вона чула, і тепло, і неспокій птахів, і тікання звірів.

г/ Ноги грузли часом по коліно в цмоковині, цупкий комиш ламався, тріщав та бив по лиці, плутався під ногами, а Соломія

бігла все вперед, пойнята жахом, нічого не помічаючи, бажаючи тільки забігти якомога далі.

д/ Соломія бігла, хоч ноги в неї були слабкіші, ніж учора, а повітря було якесь густе, і трудно було дихати ним.

Типи складних синтаксичних конструкцій

1 Сурядний і підрядний зв’язок.

2 Безсполучниковий і підрядний зв’язок.

3 Безсполучниковий і сурядний зв’язок.

4 Безсполучниковий, сурядний і підрядний зв’язок

9. Поставте у реченні пропущені розділові знаки, накресліть схему (1бал)

Коли серпень у росах іскриться я тону в степовому теплі і здається мені пшениця золотим промінням землі.(ліна Костенко)

10. Виконати повний синтаксичний розбір речення( зразок у підручнику на ст..177) (1б.)

Я в людей не проситиму сили, я нічого в житті не просила, як не просять гранітні схили, щоб у спеку дощі їх зросили.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Контрольна робота

Складні речення з різними видами зв’язку

ІІІ варіант

1. Визначте кількість частин складної синтаксичної конструкції:Сумно і смутно людині, коли висихає і сліпне уява, коли, обертаючись до найдорожчих джерел дитинства і юності, нічого не бачить вона дорогого, небуденного, ніщо не гріє її, не будить радості, ані людяного суму.(1бал)

а/ три;                б/ чотири;                     в/п'ять;                г/ шість

2.Укажіть, які види зв’язку наявні в реченні: Є для серця така покута: забувати скоріше зло, аніж те, що мусило бути і чого в житті не було(Л.Костенко)(1б)

а/ сполучниковий сурядний і підрядний;  б/ безсполучниковий та сурядний зв’язок;

в/ безсполучниковий та підрядний зв’язок; г/безсполучниковий, сурядний, підрядний

3.Укажіть розділові знаки, які пропущено в реченні

Дивишся вгору _світло заливає очі, сліпить; опустиш погляд на землю__відбите від землі, воно теж починає різати зір, і ти примружуєшся, кліпаєш…(Є.Гуцало)(1б)

а/коми;       б/двокрапки;        в/ тире;         г/ крапки з комами

4. Схемі [ ,(  ),],  [ ] , [ ] відповідає така складна синтаксична конструкція(1бал):
а/ Вітрило напнулось, хвиля загомоніла, і човен помчав прудко(І.Драч)

б/ Спустився вечір, і одразу похолоднішало, хоч удень була нестерпна спека(О.Гончар)

в/ Єдиний, хто не втомлюється,- час, а ми живі, нам треба поспішати(Л.Костенко)

г/ Снігу, снігу сиплеться довкола, і садів травнева білизна, тільки плаче на морозі гола під холодним вітром бузина(В.Симоненко)

5.Укажіть речення, у якому необхідно поставити розділовий знак при збігові сполучників.(1бал)

а/ Брати Блаженки шепотілися між собою, що__коли треба буде, вони стануть один до одного спинами(О.Гончар)

б/ Мій біль бринить, зате__коли сміюся, то сміх мій рветься джерелом на волю(О.Теліга)

в/ Дерева можна обрізувати або__коли ще сплять соки, або_коли виростає листя

г/ І весна йому теж здається дівчиною, але_коли веселка живе на хмарі, то весна ходить по землі(М.Стельмах)

6. Складним реченням із сурядним і підрядним зв'язком є речення /1 бал/

а/ Щоб шанувати, треба мати талант; щоб заздрити, таланту не треба(Г.Тютюнник)

б/ Серце в нього  щеміло, немов хто стискав його в жмені, однак він не міг спинити бажання хоч раз у житті зазнати того щастя(М.Коцюбинський)

в/ Але землю  вкриває асфальт і бетон, небо затягується димами і ревом моторів, і кудись шалено, в метушливій тривозі летить життя, засмоктує і не залишає тієї чистої години для душі, коли можна замислитись над собою і подумати про головне(Є.Сверстюк)

г/ Я подумав: як то добре отако вірити в когось, покластися на когось, але все те до пори, бо надходить час, і ти мусиш узяти на себе всю відповідальність не тільки за власне життя, а й за життя інших, близьких, а часом і не близьких людей та справи .

7 Установіть відповідність(2бали)

а/ Щойно полуниця відходить, а вже буріють вишні-петринівочки, шовковиця сиплеться, а там зажовтіють абрикоси буває, так наспіє полуниці, що жінкам невправка з нею, тоді оголошується загальна мобілізація, вже й металурги лазять поруч з дітьми по садках.(О.Гончар)

б/ Чекаю дня, коли собі скажу оця строфа, нарешті, досконала(Л.Костенко)

в/Ти пам’ятаєш, як ми в ліс ходили, коли цвіла напровесні ліщина і запах той нам душі так п’янив(О.Довгий)

г/ Хочеш вік прожить немарно ти вищої шукай собі мети, щоб за тебе більшая була(Б.Грінченко)

д/ Якби мені достати струн живих, якби  той хист мені, щоб грать на них потужну пісню я б на струнах грала, нехай би скарби всі вона зібрала(Леся Українка)

1.Кома         2. Тире   3. Двокрапка     4. Крапка з комою

8.Установіть відповідність(2бали)

а/ Весняне сонце ще не було  пекуче, воно лише приємно пригрівало живим теплом, і степ дихав вільготно(О.Гончар)

б/Ти з’явилась мені-і здалося, що світ помолодшав на тисячу літ(В.Симоненко)

в/ Хто боязкий, той не рушить, хто відважний, той віз підважить(Нар.творч.)

г/ Над вечір хуга втихла, хмари на заході почервоніли, сніг стужавів і гостро заблищав, а повітря стало таким прозорим, що було далеко видно голі дерева понад шляхом(Г.Тютюнник)

1.Сполучниковий сурядний і підрядний;   2.Безсполучниковий та сурядний;

3. Безсполучниковий та підрядний;     4. Безсполучниковий, сурядний та підрядний

9. Поставте у реченні пропущені розділові знаки, накресліть схему (1бал)

Все записуй в серці молодому буде це як знахідка тобі коли в старість прийдеш ти додому як у гавань тиху кораблі.(М.Рильський)

10.Виконати повний синтаксичний розбір речення( зразок у підручнику на ст..177) (1б.)

Ти з’явилась мені-і здалося, що світ помолодшав навколо на тисячу літ(В.Симоненко)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Контрольна робота

Складні речення з різними видами зв’язку

ІV варіант

1. Визначте кількість частин складної синтаксичної конструкції: Жити серед людей- все одно, що ходити в казковому саду, де навколо тебе  найтонші пелюстки квітів з тремтячими краплинами роси, і треба так іти і так доторкуватися до квітів, щоб  не впала жодна крапля.(В.Сухомлинський)

а/ три;                б/ чотири;                     в/п'ять;                г/ шість

2. Укажіть, які види зв’язку наявні в реченні: Але малюнком тоскним і недбалим не хоче годувати листопад, і мріють зорі: ми серця запалим; радіє місяць: повернувсь назад(П.Филипович)

а/ сполучниковий сурядний і підрядний;  б/ безсполучниковий та сурядний зв’язок;

в/ безсполучниковий та підрядний зв’язок; г/безсполучниковий, сурядний, підрядний

3. Укажіть розділові знаки, які пропущено в реченні

Я знав_на сонці навіть плями є, мені в контрастах відкривалась суть_ті, хто сумління береже своє, завжди серця, мов прапори, несуть(С.Жуковський)

а/коми;       б/двокрапки;        в/ тире;         г/ крапки з комами

4. Схемі [ ],  [ ] , (  ) відповідає така складна синтаксична конструкція(1бал):
а/ І вицвітали писані тарелі, і плакав батько, і пливли роки,- коли над нею не було вже стелі, а тільки небо і зірки(Л.Костенко)

б/ Час ішов непомітно, вже зовсім задніло, заграли сонячні мечі за лісом, небо стало вищим, а рибалка укоськував рибину(Ю.Збанацький)

в/ Скільки ніс я для тебе тривог і тепла, але ти, як весна, стороною пройшла(В.Симоненко)

г/Довго ще говорили обоє, обмірковуючи прочитане, то знову вони замовкали з приводу якоїсь думки, що випадково надходила одному чи другому до голови(І. Сенченко)

5. Укажіть речення, у якому необхідно поставити розділовий знак при збігові сполучників.(1бал)

а/ Надто добре він знав ту пущу, знав, що_хоч скільки кружляй по ній, рано чи пізно викине вона тебе, і опинишся ти там, звідки починав мандри(П.Загребельний)

б/  Кашляв він так довго й гучно, що_скільки ми не старалися, ніхто не міг його як слід передражнити(О.Довженко)

в/ Секретар сидів через стіну, і_щоб його покликати, досить було постукати кулаком у стіну аби просто зайти у його кімнатку(Г.Тютюнник)

г/ У цей час мати вже не знала колишніх злиднів,бо_хоч від старшого сина вона ще й не мала допомогти, зате Андрій тепер кожного місяця приносив їй той чи інший заробіток(М.Хвильовий)

6. Складним реченням із сурядним і безсполучниковим зв'язком є речення /1 бал/

а/А я додам: любити можна поезію в добу ракет,бо , дивна річ, людина кожна якоюсь мірою поет(М.Рильський)

б/Гудуть бубни, рвуться на скрипках струни,- танцюють дерева, хилитаються з боку на бік хати, танцюють цигани, танцює ведмідь з кільцем у носі, а козак притупує, зриває з голови шапку і летить, неначе шуліка, по колу, перекидається в повітрі, аж курява встає(Ю.Мушкетик)

в/ Збулись твої (Шевченкові) слова пророчі, і час оновлення настав, і темні просвітились очі, вчорашній раб Всесильним став(М.Рильський)

г/ А  речення – мов зоряний разок слів – намистинок, що світяться алмазно, і все довкіл сіяє так виразно(Д.Білоус)

7.Установіть відповідність(2 бали)

а/ Попереду йшов пастух зі смолоскипом і освітлював шлях коням, що тягли віз з обох боків воза йшли опришки, готові підтримати його, щоб не перевернувся на кам’янистій дорозі.(В.Гжицький)

б/ За тим селом, де в полі бліндажі колись гули залізною луною, щебече дощик, сіє стороною і мак горить, і колос на межі(А.Малишко)

в/ В чорнім горі й журі віру нашу не підтяти умирають матері, та не вмре ніколи Мати(М.Рильський)

г/ Попадавсь їм багач у руки вони його оббирали, а попадався вбогий вони його  наділяли(Марко Вовчок)

д/ Сон літньої ночі колись мені снився, коротка та літняя нічка була, і сон був короткий він хутко змінився і зник, як на сході зоря розцвіла(Леся Українка)

1.Кома         2. Тире   3. Двокрапка     4. Крапка з комою

8. Установіть відповідність(2 бали)

а/ Світ падав на бризки білої хвилі, що лилася по камінні, й хвиля блищала у густій зеленій тіні, як снопи срібла та кришталю.(І.Нечуй-Левицький)

б/ Стояла тиха і по-своєму хвилююча година: згори на верховіття лісу опускався сизий присмерк, а внизу з-під кожного куща виповзав туман, тому здавалось, що над землею коливалися два неба(М.Стельмах)

в/ Умирають майстри, залишаючи спогад, як рану, в барельєфах печалі уже їм спинилася мить; а підмайстри іще не зробились майстрами, а робота не жде, її треба робить(Л. Костенко)

г/ Народи й царства мруть, міняються віки, там, де чабани дрімали супокійно, зростають городи, киплять криваві війни, в змаганні вічному шаліє люд!(М.Рильський)

1.Сполучниковий сурядний і підрядний;   2.Безсполучниковий та сурядний;

3. Безсполучниковий та підрядний;     4. Безсполучниковий, сурядний та підрядний

9. Поставте у реченні пропущені розділові знаки, накресліть схему (1бал)

Надто добре він знав ту пущу знав що хоч скільки кружляй по ній рано чи пізно викине вона тебе і опинишся ти там звідки починав мандри(П.Загребельний)

10.Виконати повний синтаксичний розбір речення( зразок у підручнику на ст..177) (1б.)

Сонце і повітря лоскочуть щоки, а зелень ялинкових гілок  виглядає з-під снігу так свіжо, що, здається, надворі стоїть весна, одягнена в білі шати(М.Коцюбинський)

 

 

docx
Додано
3 лютого 2022
Переглядів
20688
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку