Урок "Нова українська література"

Про матеріал
Конспект уроку містить інтегровані елементи роботи на уроках літератури. Приділено увагу емоційному контролю учнів під час уроку
Перегляд файлу

Конспект уроку української літератури для 9 класу

 

Тема: Нова українська література. Суспільно-історичні культурні обставини кінця XVIII ст. Основні художні напрями. Визначні українські письменники. І. Котляревський. Творчість письменника – новий етап у розвитку національного самоусвідомлення

Мета: охарактеризувати суспільно-історичний контекст становлення нової української літератури; з’ясувати причини духовного поневолення, особливості розвитку літератури, мистецтва; визначити основні художні напрями, ознайомити учнів із представниками нової української літератури;

розвивати мовлення, вміння аналізувати і узагальнювати історичні факти, грамотно висловлювати власні думки, почуття спостереження; раціонально використовувати час;

виховувати почуття гордості за український народ, його історію, культуру, мову; прищеплювати почуття відповідальності за доручену справу

Тип уроку: засвоєння новий знань і формування умінь

Обладнання: портрети найвидатніших митців нової української літератури, дидактичний матеріал (тестові завдання), підручник 9 класу, комп’ютер, проектор

Хід уроку

І. Організаційний момент

(хвилинка настрою)

- Добрий день, діти!

- У народі кажуть: «Добрий гість – дому радість!»

- Сьогодні і до нас завітали гості.

- Прошу привітайтесь.

- Сподіваюся, що ви раді нашій зустрічі. То подаруйте нам свої посмішки

_________________________________________________________________

- Цьогорічна осінь робить нам справжній подарунок по-літньому теплі дні. Давайте і ми трішечки погріємось:

Закривайте на хвильку очі і уявіть себе на березі Чорного моря. Відчуйте на своєму обличчі теплий легенький вітерець, що несе свіжість і насолоду. Відчули? Тоді розпочинаємо наш урок!

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

(інтерактивна вправа «Асоціація»)

- У мене на столі стоїть букет колосків

- З чим він у вас асоціюється?

(степ, воля, пісня. Україна)

(Україна – мій рідний край, де працьовитий, співучий народ, з потягом до свободи і постійною боротьбою за незалежність)

ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку

- Отже, тема нашого уроку (…)

- Діти, запишіть тему собі у зошити (запис у зошити)

Мета уроку: (зачит. мети уроку)

Інтерактивна вправа «Очікування»

- Діти, що ви очікуєте від нашого уроку?

(я очікую, що буде цікаво

я очікую, що дізнаюсь про щось нове, важливе

я очікую, отримаю гарну оцінку

я очікую. Що поповню свої знання)

Рефлексія

- Бажаю вам, щоб ваші сподівання здійснилися і гарний настрій супроводжував вас протягом усього уроку.

IV. Основний зміст уроку

Епіграфом нашого уроку буде вислів І. Котляревського

«Мужича правда є колюча,

А панська – на всі боки гнуча»

(Котляревський не вагався стати на бік тієї правди, яка не гнеться, простого народу)

- Наш урок присвячений сумним і трагічним, великим і величним сторінкам історії нашого багатостраждального народу, подіями, які були спрямовані на винищення українців, як нації.

- А також поговоримо про людей, які змогли відстояти гідність, культуру, літературу народу.

- Працювати будемо за поданим планом (чит. на дошці)

Вчитель читає вірш В. Сіренка

МИ УКРАЇНЦІ

Ми українці – нація Тараса,

Ми – сагайдачні і кармелюки,

Коли прийшли ми - не полічиш часу,
Ми древні і безсмертні, як віки.
Нас мордували, нас тягли на плахи.
О! Скільки потекло кривавих рік!
Хотіли ополячити нас ляхи,
А росіяни зрусити навік.
Та все даремно. Знову ми і знову
Жбурляли всіх у темряву й багно,
Залишилися ми і наша мова
Настояна на сонці, як вино.
Ця мова може світ зачарувати,
В ній все - і грім, і шерехи гаїв.
У неї, мабуть, вчилися співати
Не тількі наші - курські солов'ї.
І тому їй не зникнути ніколи,
І підкоряти щирістю світи.
Ми живемо - Івани та Миколи,
І всі народи рідні нам брати.
Ми живемо, і нас не подолати,
Не покривити наші язики.
Бо є Шевченки майже в кожній хаті,
Є Сагайдачні і Кармелюки.

Вчитель: Суспільно-історичні умови розвитку України наприкінці XVIII ст. були надзвичайно складними. Щоб розібратися у тому, що відбувалося в Україні у цей складний період, ми звернемося до історії, літератури, та мистецтва. А допоможуть нам у цьому учні, які опрацьовували певний матеріал вдома. (Запрошуємо учнів до виступу)

- Вчитель читає вірш Т. Шевченка «Полякам»

(словникова робота: «ксьондз» - термін польського походження, у давнину ним називали тих, хто належав до панівного стану, включаючи і короля (зараз це – польський католицький священник)

Виступ учнів (доповіді)

Вчитель читає вірш Миколи Чернявського «Ти не згинеш, Україно!»

- Виступ учнів (доповідь)

- Хвилинка відпочинку

Пояснення вчителем терміну «літературний напрям» (запис у зошиті)

- Які ж напрями існували у літературі XVIII ст.? Увага на екран. Зверніть увагу на характеристику направлень у вашому підручнику С.67

Запис у зошиті усіх напрямів

Слово вчителя про І. Котляревського

Вчитель читає вірш І. Франка «Котляревський»

Перегляд відеоролика про І. Котляревського

V. Узагальнення вивченого

- Діти, виходячи з того багажу знань, який ви маєте на даний час, спробуйте опрацювати текст для самоконтролю

(текст для самоконтролю …хв.; відпов. на дошці)

VI. Підсумок уроку. Домашнє завдання

1. Оцінювання (самооцінка, самоаналіз, на дошці правильна відповідь)

2. Рефлексійна анкета

- Висловіть власну позицію:

- Сьогодні на уроці ми ставили перед собою мету…

- Ми досягли (не досягли) мети …

- Сьогоднішній урок мене захопив…

- Інформацію з уроку я зможу використати…

- Діти, запишіть домашнє завдання, воно записане у ваших тестових завданнях

- Діти, я вам надзвичайно вдячна за вашу дисциплінованість у підготовці матеріалу до нашого уроку. Все це буде враховано на наступний урок. Ви молодці. Урок закінчено.

doc
До підручника
Українська література 9 клас (Борзенко О.І., Лобусова О.В.)
Додано
5 лютого 2022
Переглядів
352
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку