Тема. Контрольна робота (твір) за розділом «Просвітництво».
Мета: здійснити контроль знань за розділом «Просвітництво»; розвивати творчі здібності та письмове мовлення учнів; вчити висловлювати власну думку, добирати матеріал до твору; сприяти збагаченню словникового запасу учнів; виховувати культуру писемного мовлення та прагнення досягти найкращого результату.
Обладнання: презентація, роздаткові картки «Встанови відповідність», словникова робота, зразок учнівської роботи, word-документ: пам'ятка «Як писати твір».
Тип уроку: узагальнення та контроль знань, умінь, навичок.
Хід уроку
Усе рухалося, вирувало, було
охоплено думкою, як жити далі
Вольтер
Основні цінності епохи Просвітництва у ХХІ столітті
ХVІІІ століття увійшло в історію європейської літератури як епоха Просвітництва, як доба Розуму. Просвітництво, розум, свобода – саме ці три гасла визначають головні ідейні орієнтири епохи та сенс духовних пошуків людини ХVІІІ століття.
Чи є важливими для нас знання про добу Просвітництва? Який внесок внесла вона у сьогодення?
Як казав відомий письменник та митець того часу Жан Жак Руссо: «З усіх здібностей людини розум, що представляє собою об’єднання всіх інших, розвивається найважче і пізніше всього». Саме тема розуму найбільше розкривалась в літературі та мистецтві доби Просвітництва. На мою думку, наш час дещо схожий з часом Розуму, адже як і в ХVІІІ столітті ми розвиваємо різні науки, свої знання. Сучасний світ – це світ машин, нових винаходів, відкриттів.У нас швидко розвивається медицина, культура, наука. А якби люди ХVІІІ століття зупинилися у своєму розвитку, якби вони не продовжили знаходити відповіді на різні запитання, чи мали б ми це все? Ні ! Чесно кажучи, я не уявляю сучасний світ без сучасних інноваційних технологій, без комп’ютерів, мобільних телефонів. Як казав Вольтер про свою епоху : «Все рухалося, вирувало, було охоплено думкою». Саме це і є цінністю для нас – їхні старання, прагнення, постійний рух уперед.
Епоха Просвітництва стала передвісником нового часу, показавши людям гідний приклад для наслідування і подальший шлях розвитку. Ми повинні завдячувати просвітителям, філософам того часу за той вклад, який вони внесли в історію людства.
Я вважаю, що епоха Просвітництва – це велика цінність для кожної людини ХХІ століття і вірю, що сучасна епоха стане гідним продовженням всіх надбань і переконань доби Розуму.
Пам’ятка
1. Твір складається з вступу, основної частини і висновку.
2. Вступ і висновок разом повинні складати не більше однієї третини всього твору.
3. Щоб робота вийшла логічною, обов’язково складіть план.
4. Зберіть та систематизуйте необхідний матеріал.
5. Зміст твору повинен знаходитися в колі головного питання — теми роботи.
6. Дотримуйтеся послідовності у викладі думок. Правильно і доречно цитуйте, чітко висловлюйте свої думки.
7. Висловлюйте своє ставлення до того, про що пишете, робіть висновки, узагальнення.
8. Твір не повинен бути простим переказом тексту.
9. Треба намагатися проявляти ерудицію й уміння зіставляти, використовуючи в роботі приклади із інших творів, із життя.
10. Текст твору повинен бути поділений на абзаци, дотримуйтеся пропорційності частин твору.
11. Пишіть акуратно, логічно, грамотно. Виправляйте, редактуйте написане.
9 клас
Тема. Контрольна робота (твір) за розділом «Просвітництво».
Мета: здійснити контроль знань за розділом «Просвітництво»; розвивати творчі здібності та письмове мовлення учнів; вчити висловлювати власну думку, добирати матеріал до твору; сприяти збагаченню словникового запасу учнів; виховувати культуру писемного мовлення та прагнення досягти найкращого результату.
Обладнання: презентація, роздаткові картки «Встанови відповідність», словникова робота, зразок учнівської роботи, word-документ: пам’ятка «Як писати твір».
Тип уроку: узагальнення та контроль знань, умінь, навичок.
Хід уроку
Усе рухалося, вирувало, було
охоплено думкою, як жити далі
Вольтер
І. Організаційний етап.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Завдання: учні по черзі виходять до дошки, записують ключове слово відповідне добі Просвітництво, пояснюють написане.
Завдання: спочатку до дошки виходять учні із картками-іменами просвітителів, коротко розповідають про них, прикріплюють картки до дошки; потім учні працюють із напрямками – знаходять відповідність.
Література – Ф. Шиллер, Дж. Свіфт, Вольтер, Й.В. Гете, Д. Дефо.
Філософія – К.А. Гельвецій, Дж. Локк.
Живопис – Ж.Б. Грез, В. Хогарт.
Музика – Й.С. Бах, Й. Гайд, К. Глюк.
Скульптура – Ж.А. Гудон, Е.М. Фальконе.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Робота з епіграфом.
(Всесвітньо-літературний процес ніколи не зупиняється: одна літературна доба змінюється іншою, історія не стоїть на одному місці, вона розвивається, оновлюється, збагачується, відкидає старе, народжує нове).
ІV. Робота над темою уроку.
Твір – це робота над висловлюванням особистої думки, яка спирається на необхідну кількість даних. Для правильного висловлювання власних думок потрібно визначити стиль і тип мовлення, вміти послідовно висловлюватися відповідно до теми.
(Кожен учень отримує пам’ятку, пропонує ознайомитись із нею та використати під час роботи).
Теми контрольної роботи.
V. Домашнє завдання.
Для всіх учнів. За підручником історії повторити відомості про ситуацію в Європі наприкінці ХVІІІ – початку ХІХ ст.; підготувати відповідне повідомлення.
Випереджувальні завдання.