Тема: Контрольна робота з теми «Відокремлені члени речення»
Мета: перевірити рівень засвоєння набутих знань та вмінь; розвивати логічне мислення, уміння узагальнювати та систематизувати матеріал; виховувати охайність і відповідальність.
Обладнання: тестові завдання у двох варіантах.
Тип уроку: контроль і корекція знань, умінь і навичок.
Хід уроку
I. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ
ІІ. Проведення інструктажу щодо виконання контрольних робіт.
ІІІ. Виконання учнями тестових завдань.
Варіант 1
І Прочитайте текст. Виконайте завдання до тексту. (2 б)
Попереду, за річкою, танули ліси, що тяглися звідси і вгору, понад Ворсклою, і вниз, до Дніпра. Зав'юнився під ногами розсипчастий пісок берега. Річки, схованої в берегах, ще не видно було, але вона вже відчувалася по свіжості й прохолоді, якою потягло від неї. Ліс, наблизившись, перетворився з синього в зелений. Його соковиті хащі по той бік річки, прокидаючись, повнилися пташиним тисячоголосим гомоном, особливо солов'їними трелями. Зелений світ, умитий росами, лящав, висвистував, видзвонював, лунко переливався щедрою розмаїтістю акордів, ладів і тонів. Птаство, радіючи весні, творило музику краси дивовижної, солов'ї аж заходились, зозулі кували, торкаючи дзьобиками чарівні клавіші неба. (За О. Гончаром).
1. Випишіть речення з відокремленими означеннями, вираженими дієприкметниковими зворотами.
2. Випишіть речення з відокремленими обставинами, вираженими одиничними прислівниками.
3.Випишіть речення з відокремленими обставинами, вираженими дієприслівниковими зворотами.
4. Випишіть речення з уточнюючими членами речення.
ІІ. Перебудуйте речення так, щоб один із невідокремлених членів речення став відокремленим. (4 б) :
1. Після зборів велика, галаслива і радісна група учнів вийшла на вулицю.
2. За горами там давно вже сяє сонце.
3. Сашко дивився на хлопців і усміхався.
4. Освітлений вогнями великий пароплав до пристані підходив.
ІІІ. Спишіть речення, розставляючи пропущені розділові знаки. Підкресліть відокремлені члени речення. (4 б):
1. Повітря настояне на густих пахощах трав не сколихнеться.
2. В країні сосен сувидських красунь зі мною грають в піжмурки.
3. А може завтра ти пройдеш ось тут де вітер пелюстки колише .
4. Пригинаючи аж до землі невеликі дерева на узліссі вітер нарешті виривався в полі і не зустрічаючи на своєму шляху перешкод вихором нісся до горизонту .
ІV. Доберіть приклади речень з відокремленими членами.( 2 б)
1.відокремлене означення; 2. відокремлена прикладка; 3. відокремлена обставина; 4. відокремлений додаток; А. Щастя, воно, як ластівка, живе не під кожним дахом. Б. Він стоїть на мурі, юний і прекрасний, і кладе цеглини, зводить дім новий. В.Густі, непрохідні ліси закривали весь простір, окрім високих полонин. Г. Білий кінь, повіддя попустивши, летить у степи.
Варіант 2
І Прочитайте текст. Виконайте завдання до тексту. (2 б)
Грозу віщувало все. Дерева тривожно шепотіли, простягаючи свої віти назустріч бурхливому вітру. Вітер, гребуючи, відхиляв їх від себе і раз у раз шарпав у різні боки. Навіть коні злякано щулились, хропучи при кожному пориві вітру. Сонце сховалося за хмарами, стало темно, мов уночі. Раптом біла сліпуча стрічка розділила небо, немов хто швидко-швидко розітнув його гострою козацькою шаблею. Почувся різкий, сильний удар. Здавалось, щось важке, величезне упало десь тут поряд, у лісі. Неподалік спалахнула пожежа. По глухій, давно не їждженій дорозі їхало десять чи дванадцять козаків, одягнених у довгі киреї. Зачувши грім, коні злякано відсахнулися вбік. Вершники різко осаджували їх назад, намагаючись вгамувати. Стункий тонконогий кінь переднього вершника сторожко повів вухами і, скосивши очі, прискорив ходу, спонукуваний до цього рукою господаря. Невисокий, кремезний, він пильно вдивлявся поперед себе .
1. Випишіть речення з відокремленими означеннями, вираженими дієприкметниковими зворотами.
2. Випишіть речення з відокремленими обставинами, вираженими одиничними прислівниками.
3. Випишіть речення з відокремленими обставинами, вираженими дієприслівниковими зворотами.
4. Випишіть речення з уточнюючими членами речення.
ІІ. Перебудуйте речення так, щоб один із невідокремлених членів речення став відокремленим. (4 б) :
1. Закам’янів на бананах широкий порепаний лист.
2. За горами там давно вже сяє сонце.
3. Листя кружляло і падало на холодну землю.
4. Рівно й спокійно дише натомлена з праці земля .
ІІІ. Спишіть речення, розставляючи пропущені розділові знаки. Підкресліть відокремлені члени речення. (4 б):
1. А пісня наростаючи пливла над берегом...
2 Особливе місце в літературі для дітей належить поезії зокрема колисковим.
3. Коло самого дому під вікнами росли кущі жовтої акації .
4. Обліплені роями бджіл у квітні гудуть сади .
ІV. Доберіть приклади речень з відокремленими членами.( 2 б)
1.відокремлене означення; 2. відокремлена прикладка; 3. відокремлена обставина; 4. відокремлений додаток; А. Ліс випустив мене з своїх обіймів, степам віддавши лагідно. Б. Солов’ї, нічні товариші мої, у сад злітались до вікна. В. Я маленька принцеса Метро, коронована мертвим неоном. Г. На світі все знайдеш, крім рідної матері.